• <
KONGSBERG_2023

Południowokoreańskie stocznie notują ogromne zyski w lutym i dobre prognozy

09.03.2023 13:46 Źródło: Clarkson Research
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Południowokoreańskie stocznie notują ogromne zyski w lutym i dobre prognozy

Partnerzy portalu

Hyundai

Choć globalne tempo zamówień na nowe statki zaliczyło spadek w stosunku do zeszłego roku (z czym wiążą się spadki wartości jednostek dalekomorskich na giełdach) to południowokoreańskie stocznie nie mają na co narzekać. Strategia polega na skupieniu się na statkach o wysokiej wartości, w tym na gazowcach LNG, a także na nowych technologiach i rozwijającym się segmencie statków zasilanych metanolem. To wszystko zaczyna przynosić rezultaty, dzięki czemu giganci branży stoczniowej Korei notują zyski, pomimo spadku popytu.

W sumie zamówienia na różne rodzaje statków spadły o blisko 1/4 w porównaniu z rokiem ubiegłym. Sam luty to spadek o 2% w porównaniu z styczniem, gdy popyt spadł o 63% w porównaniu z rokiem poprzednim. Wielka trójca południowokoreańskich gigantów branży stoczniowej, Hyundai, Samsung i Daewoo, doświadczyły znacznych spadków, podobnie jak wszyscy ich konkurenci, ale odnotowują jednocześnie stałe i rosnące tempo w segmentach o wysokiej wartości, na których koncentrują swoje wysiłki.

Ministerstwo Handlu, Przemysłu i Energii poinformowało, że Korea Południowa otrzymała za to silny wzrost zamówień na gazowce LNG. W samym tylko 2022 roku ich ilość wzrosła o 131%, a impet przenosi się na rok 2023, gdy wiele firm rozpoczęło nowe plany zamówień, również starając się wejść w branżę związaną z dostawami gazu, bądź modernizując dotychczasową flotę.  W lutym po raz pierwszy od siedmiu miesięcy Korea Południowa wyprzedziła Chiny pod względem liczby zamówień na nowe statki, co właściwie stało się ewenementem patrząc na potencjał stoczni obu państw, jak i dynamiczny rozwój Państwa Środka, pomimo utrzymujących się tam restrykcji w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa.

Fakt, że tak małe państwo jest w stanie rywalizować w tym zakresie z jedną z największych gospodarek świata pokazuje ogromnym potencjał południowokoreańskich stoczni jako atrakcyjnych i pewnych dla klientów z całego świata.

Duże południowokoreańskie firmy stoczniowe informują, że udało im się już zarezerwować ponad jedną czwartą swoich rocznych celów.  Hyundai otrzymał już zamówienia na około 6 miliardów dolarów, co stanowi prawie 40% jego celu. Samsung również złożył zamówienia na kwotę 2 miliardów dolarów, czyli 20% planu. Tylko Daewoo na razie pozostaje w tyle w 2023 roku, ale ogólnie branża stoczniowa w Korei osiągnęła prawie 8,7 miliarda dolarów zamówień w samym tylko 2023 roku.

Ogromny rozwój koreańskiej branży stoczniowej i postawienie na jakość względem ilości może pokazać pewien kierunek dla innych państw. Z racji na sankcje wobec Rosji po inwazji na Ukrainę w lutym 2022 roku, politykę dekarbonizacji branży morskiej można się zastanawiać, czy przypadkiem Korea Południowa nie nadaje kierunku temu segmentowi gospodarki morskiej. To również istotne z polskiej perspektywy, szczególnie w zakresie już zacieśnianej współpracy w zakresie sektora zbrojeniowego (choćby dostarczanego drogą morską uzbrojenia w postaci czołgów K2 i armatohaubic K9), czy też właśnie stoczniowego. W drugim przypadku przykładem tego są najnowsze gazowce mające dostarczać LNG do Polski. Pierwszy z nich, Lech Kaczyński, ma przybyć z pierwszym ładunkiem do gazoportu w Świnoujściu w najbliższą sobotę, 11 marca.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.