• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

W Porcie Gdynia trwa rozładunek południowokoreańskich haubic K9A1

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski W Porcie Gdynia trwa rozładunek południowokoreańskich haubic K9A1

Partnerzy portalu

Fot. Agencja Uzbrojenia

W gdyńskim porcie trwa rozładunek południowokoreańskich haubic K9A1. W przyszłym roku spodziewamy się kolejnych kilkudziesięciu haubic samobieżnych, które trafią do polskich artylerzystów – poinformowała w poniedziałek Agencja Uzbrojenia.

Jak poinformowała AU, jest to czwarta transza południowokoreańskich haubic samobieżnych K9A1 obejmująca dostawę 18 egzemplarzy sprzętu wojskowego, które po zrealizowaniu rozładunku zostaną przetransportowane do docelowego użytkownika. "Beneficjentem wcześniejszych transportów są jednostki rozlokowane na wschodzie kraju" - podkreślono.

Dostawy haubic samobieżnych K9A1 stanowią efekt pierwszej umowy wykonawczej z dnia 26 sierpnia 2022 r., o wartości 2,4 mld USD netto, zawartej pomiędzy Agencją Uzbrojenia a Hanwha Defense, zgodnie z którą do Sił Zbrojnych RP w latach 2022-2026 trafi w sumie 212 haubic. 1 grudnia br. została zawarta druga umowa powiązana z pozyskaniem przedmiotowych haubic, obejmująca dostawę dodatkowych 6 haubic samobieżnych rodziny K9, w wersji K9A1, w 2025 roku, oraz 146 haubic samobieżnych w wersji K9PL, w latach 2026-2027.

K9A1 to południowokoreańska haubica samobieżna na podwoziu gąsienicowym. Jej uzbrojenie główne stanowi 155 mm armata o długości 52 kalibrów, która, w zależności od typu amunicji, zapewnia precyzyjne prowadzenie ognia na dystansach ponad 40 km. Uzbrojenie pomocnicze stanowi 12,7 mm wielkokalibrowy karabin maszynowy. Opancerzenie K9 zapewnia ochronę przed bronią małokalibrową i odłamkami artyleryjskimi. Napęd stanowi silnik wysokoprężny o mocy 1000 KM z automatyczną skrzynią biegów, które zapewniają wysoką prędkość i mobilność w każdym terenie. Masa haubicy wynosi 47 ton.

W wersji K9A1 wprowadzony został szereg usprawnień. Główny nacisk położono na zwiększenie skuteczności i zasięgu prowadzonego ognia, poprawę świadomości sytuacyjnej oraz zwiększenie komfortu pracy załogi. Zakontraktowane w ramach I etapu haubice K9A1 wyposażane są w polskie systemy łączności oraz zintegrowany z zestawem kierowania ogniem ZZKO TOPAZ.

Daria Al Shehabi
dsk/ mhr/

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.