• <
nauta_2024

Zbrojeniowy gigant z USA rozwija przedsięwzięcie w zakresie budowy okrętów desantowych-doków

03.04.2023 20:37 Źródło: HII
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Zbrojeniowy gigant z USA rozwija przedsięwzięcie w zakresie budowy okrętów desantowych-doków

Partnerzy portalu

HII

Amerykański potentat zbrojeniowy  Huntington Ingalls Industries (HII) ogłosił 31 marca br. , że jej oddział Ingalls Shipbuilding otrzymał fundusze na o wartości 1,3 mld dolarów do wcześniej przyznanego kontraktu od US Navy, związanego z zamówieniem na projekt wykonawczy i budowę okrętu desantowego-doku LPD 32 typu San Antonio, w konfiguracji LPD Flight II. Cały kontrakt wynosi 1,54 mld dolarów.

W czerwcu 2022 roku stocznia Ingalls Shipbuilding otrzymała od Marynarki Wojennej kontrakt na zamówienia zaliczkowe dla LPD 32 o wartości 240 mln USD, w celu sfinansowania zakupu materiałów oraz koniecznych działań budowlanych. Fundusze z tego kontraktu pozwoliły Ingalls rozpocząć inwestycje, w wyniku której dokonała zamówień u całej sieci dostawców obejmującej prawie 400 firm w 30 stanach. W ten sposób pokazała, jak ogromne znaczenie dla rynku i miejsc pracy mają inwestycje w morski rodzaj sił zbrojnych oraz samą branżę stoczniową.

- Nasi stoczniowcy z zaangażowaniem wykonują zamówienia w postaci dostarczania okrętów partnerom z marynarki wojennej i piechoty morskiej, robiąc to już od ponad dwóch dekad. Ten program jest bardzo prężny i umożliwił tak Departamentowi Marynarki Wojennej, jak i firmie Ingalls stworzenie potężnej zdolności opartej na dojrzałym projekcie, coraz bardziej wydajnej linii produkcyjnej oraz zespole specjalistów, którzy utrzymują silną sieć bazy przemysłowej morskiego rodzaju sił zbrojnych w całym kraju - powiedziała prezes Ingalls Shipbuilding Kari Wilkinson. "". 

Okręty desantowe-doki są obecnie jednymi z głównych okrętów US Navy przeznaczonych do działań ekspedycyjnych z racji na ich wielozadaniowość. Służą do szybkiego transportu sił powietrznych oraz lądowej techniki wojskowej do zapalnych punktów na całym globie, zapewniając wsparcie dla sił amerykańskich i sojuszniczych w regionie, a także pełniąc funkcję demonstracji siły. Zapewniają też wsparcie w ramach prowadzenia pomocy humanitarnej i wsparcia w przypadku regionalnych katastrof.

W stoczni Ingalls Shipbuilding od 2000 roku powstają wszystkie okręty typu San Antonio, z których 12 znajduje się w służbie, a trzy kolejne, Richard M. McCool (LPD 29), Harrisburg (LPD 30) i Pittsburgh (LPD 31) znajdują się w budowie. Przedsięwzięcie zakłada, że powstanie łącznie 26 jednostek tego rodzaju. LPD Flight II to konfiguracja tych okrętów desantowych-doków, które zastąpią starsze (powstałe jeszcze w latach 80-tych) jednostki: Whidbey Island (LSD 41) i Harpers Ferry (LSD 49).

Okręty typu San Antonio mają 208 metrów długości, a ich wyporność wynosi 25 300 ton. Przy tych rozmiarach osiągają prędkość nawet do 22 węzłów. Załoga liczy 351 oficerów i marynarzy, przy jednoczesnej możliwości załadunku prawie 700 żołnierzy sił lądowych wraz z techniką wojskową. Są zdolne do przewozu m.in. dwóch poduszkowców transportowych (Landing Craft Air Cushion, LCAC), jednostki desantowej (Landing Craft Utility, LCU) oraz 14 transporterów opancerzonych np. typu AAV7. Zapewniają też lądowisko oraz hangar dla kilku samolotów MV-22 Osprey.

Napęd tych okrętów stanowią cztery silniki Diesla Colt-Pielstick. W wyposażeniu ma system walki elektronicznej AN/SLQ-32. Uzbrojenie stanowią dwa działa Bushmaster II 30 mm, dwie wyrzutnie rakietowe typu Rolling Airframe, dwie ośmiokomorowe wyrzutnie VLS Mk 41 dla pocisków krótkiego zasiegu (ESSM), a także karabiny maszynowe M2 Browning.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.