W listopadzie tego roku na międzynarodowym rynku węgla widoczna była przewaga sprzedających nad kupującymi. W efekcie główne indeksy cenowe węgla wysokoenergetycznego traciły na wartości, były jednak istotnie powyżej tegorocznych minimów - wynika z opracowania Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP).
"Ceny węgla o wysokiej wartości opałowej na europejskim rynku importowym w głównej mierze spadały w następstwie niskiego popytu. Wśród pozostałych fundamentalnych czynników, które spychały wycenę rynku CIF ARA na niższe poziomy, należałoby wymienić wysoki stopień zapełnienia magazynów gazu w krajach UE czy niższe ceny gazu" - wskazano w opublikowanym w środę przez katowicki oddział ARP opracowaniu, będącym podsumowaniem listopadowych publikacji poświęconych międzynarodowemu rynkowi węgla.
Według źródeł rynkowych, na które powołują się specjaliści ARP, szansę na ożywienie europejskiego rynku węgla stwarza ochłodzenie w Europie.
"Jednak z uwagi na wysokie zapasy węgla w europejskich elektrowniach cieplnych, ożywienie popytu może okazać się zbyt słabe, by znacząco wesprzeć ceny. Ponadto mamy do czynienia z wysoką podażą tego surowca na kluczowych rynkach eksportowych" - wskazano w opracowaniu.
W listopadzie główne indeksy węgla wysokoenergetycznego wykazały w krótkim terminie tendencję spadkową na międzynarodowym rynku spot, niemniej poziomy listopadowych notowań były dalekie od tegorocznych minimów - podano w analizie.
Osłabiony europejski import doprowadził do spadku zapasów w portach ARA (Amsterdam, Rotterdam, Antwerpia) do 5,45 mln ton w przedostatnim tygodniu listopada.
Indeks dzienny CIF ARA, obrazujący ceny węgla w zachodnioeuropejskich portach, dla węgla o wysokiej wartości opałowej osiągnął 24 listopada br. 118 USD za tonę, indeks tygodniowy 118,10 USD za tonę, a listopadowy indeks miesięczny 123,62 USD za tonę, co oznacza spadek miesiąc do miesiąca o ponad 9 proc.
mab/ mmu/
fot. Depositphotos
Wyścig o czysty Bałtyk. Debata nad katalogiem najlepszych praktyk i technologii przy przeładunkach towarów masowych suchych w portach morskich
Chiński inwestor pozbawiony koncesji na budowę Wielkiego Kanału Interoceanicznego
Ministerstwo Infrastruktury planuje modernizację polskiego odcinka Międzynarodowej Drogi Wodnej E70
Posidonia 2024 z wszechstronnym programem konferencji
"Puls Biznesu": Konsorcjum SBT zaskarżyło decyzję o dzierżawie terminalu zbożowego
Niemieckie porty w kryzysie, a strategia ich ratowania rozczarowuje