• <

Wynik wyszukiwania - "metanol" - Wiadomości

Seaspan i Hapag-Lloyd modernizują statki do metanolu

Seaspan Corporation, właściciel statków kontenerowych, będzie modernizował pięć z nich, by były zasilane metanolem. Następnie zostaną wyczarterowane liniom Hapag-Lloyd.
17.04.2024

Pierwsze bunkrowanie metanolem kontenerowca Ane Maersk w Antwerpii

Pierwszy na świecie duży kontenerowiec napędzany metanolem Ane Maersk zawinął 1 kwietnia do mieszczącego się w porcie w Antwerpii MSC PSA European Terminal (MPET). ​ Statek zakończył w nim swoją pierwszą operację bunkrowania na wodach europejskich. Skutecznie zrealizowana procedura ma wpisywać się w ideę dekarbonizacji transportu morskiego i Portu Antwerpia-Bruga, aby stać się miejscem obsługi jednostek z napędem konwencjonalnym, jak i coraz popularniejszym ekologicznym, o niższej lub zerowej emisji CO2.
04.04.2024

Chrzest Astrid Maersk w Jokohamie. To drugi, duży kontenerowiec duńskiego giganta napędzany metanolem

W Japonii nazwano kolejny, wyjątkowy statek we flocie Maersk, który wpisuje się w ideę dekarbonizacji żeglugi poprzez użycie zielonego paliwa. Astrid Maersk to drugi z 18 zaplanowanych dużych kontenerowców zasilanych metanolem, dostarczanych zamawiającemu w latach 2024-2025. Firma oczekuje, że nowa seria przyczyni się do osiągnięcia celu związanego z dążeniem do zerowej emisji CO2 i stania się przyjazną środowisku.
04.04.2024

Logistycy i producenci dóbr coraz bardziej ekologiczni. Maersk wspiera ich na oceanach i lądzie

Operatorzy logistyczni podejmują na szeroką skalę działania mające na celu wyeliminowanie emisji gazów cieplarnianych (GHG) z łańcuchów dostaw. Najnowsze dane Maersk ECO Delivery Ocean dowodzą, że ten trend jest już powszechny. W 2022 r. Maersk przetransportował 480 tys. TEU statkami zasilonymi paliwami ekologicznymi. W 2023 r. ekologiczne kontenerowce przewiozły już 660 tys. TEU.
01.04.2024

Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie

Brytyjski Port Felixstowe przywitał Ane Maersk, pierwszy na świecie duży kontenerowiec zasilany metanolem. To także pierwsze zawinięcie tego statku do portu w Europie Zachodniej w ramach ustalonej trasy żeglugowej, która wpisuje się w ideę dekarbonizacji żeglugi i branży morskiej.
27.03.2024

Ørsted otrzyma fundusze od Departamentu Energii USA w celu dekarbonizacji przemysłu

Amerykańskie władze przekażą dotację w wysokości 100 mln dolarów duńskiemu koncernowi. Dofinansowanie ma pomóc w rozwoju zakładu Ørsted zajmującego się wytwarzaniem ekologicznego metanolu w Teksasie, a także dekarbonizacji trudnego do elektryfikacji sektora morskiego i utworzeniu miejsc pracy w USA w ramach nowej branży związanej z czystą energią.
25.03.2024

Ane Maersk na Morzu Śródziemnym. Największy statek zasilany metanolem prowadzi działalność

Ochrzczony w styczniu tego roku kontenerowiec Ane Maersk zawinął do marokańskiego portu w Tanger Med nad Morzem Śródziemnym. Jednostka jest gotowa do przeładunków i dalszej działalności zgodnie z przeznaczeniem. Będąc obecnie największym statkiem transportującym kontenery, który jest zasilany ekologicznym metanolem, wpisuje się w działanie Maersk na rzecz dekarbonizacji żeglugi.
22.03.2024

Jak zapewnić bezpieczeństwa statkom napędzanym metanolem? Badanie wykazuje potrzebę wprowadzenia odpowiednich przepisów

Nowe badanie bezpieczeństwa pożarowego przeprowadzone przez globalnego dostawcę rozwiązań w zakresie technologii bezpieczeństwa, firmę Survitec, ujawniło, że istniejące metody gaszenia pożarów stosowane do gaszenia pożarów przestrzeni maszynowych i zbiorników wodnych na statkach zasilanych konwencjonalnym paliwem są nieodpowiednie w przypadku pożarów spowodowanych metanolem.
21.03.2024

Gdynia może być miejscem produkcji e-metanolu, zielonego paliwa dla statków

Zielony metanol ma szansę stać się paliwem alternatywnym dla paliw kopalnych dla branży morskiej, która odpowiada za 3% globalnych emisji CO2. Podczas spotkania w PPNT o możliwościach produkcji tego paliwa przyszłości w Gdyni rozmawiała w międzynarodowym gronie wiceprezydentka Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.
11.03.2024

Norwegowie chcą pierwszego metanolowego statku CSV

Dwóch norweskich armatorów współpracuje przy budowie statku, który ma się stać pierwszą na świecie jednostką CSV (Construction Support Vessel) zasilaną metanolem.
19.02.2024

Pierwszy duży kontenerowiec na metanol wyruszył w dziewiczy rejs

Ane Maersk, pierwszy na świecie oceaniczny kontenerowiec zasilany metanolem, rozpoczął swój dziewiczy rejs.
14.02.2024

Evergreen i X-Press Feeders uruchomią zielony europejski serwis

Evergreen podpisuje umowę z X-Press Feeders, w wyniku której firma umieści swoje kontenery na nowych ekologicznych jednostkach napędzanych zielonym metanolem, które w Europie obsługiwane są przez X-Press Feeders.
02.02.2024

Do IMO złożono wniosek dotyczący osiągnięcia zerowej emisji CO2 w żegludze. Dekarbonizację ma wesprzeć fundusz opłat

Międzynarodowa Izba Żeglugi ( International Chamber of Shipping, ICS), Wspólnota Bahamów i Republika Liberii przedstawiły Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) szczegółową propozycję dotyczącą Funduszu Żeglugi Zeroemisyjnej w celu przyspieszenia przejścia na zerową emisję do 2050 roku. Ma on zachęcać do produkcji i stosowania paliw oraz technologii morskich o zerowej emisji gazów cieplarnianych oraz zapewnić miliardy dolarów na wsparcie transformacji energetycznej w krajach rozwijających się.
01.02.2024

Masdar podpisuje z CMA CGM umowę o partnerstwie w zakresie wdrażania ekologicznych paliw dla branży morskiej

Zajmująca się rozwojem technologii odnawialnych firma ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Masdar, podpisała umowę o strategicznym partnerstwie w zakresie dostaw (Strategic Supply Partnership, SSP) z francuskim gigantem branży żeglugowej CMA CGM. Dokument obejmuje długoterminowe umowy na odbiór ekologicznych paliw morskich. Ma być to także początek mocnego partnerstwa na rzecz dekarbonizacji żeglugi dzięki czystej energii.
30.01.2024

Rekordowe zamówienia na eko statki. Porty morskie pod presją modernizowanych flot

Dekarbonizacja floty rozpędza się wraz z zamówieniami na nowe statki. I choć to w stoczniach europejskich powstaje wiele innowacyjnych konstrukcji, beneficjentami wydatków armatorów na dekarbonizację flot są stocznie azjatyckie. Głównie to chińskie i koreańskie, które otrzymują na tacy nowe technologie. Porty morskie muszą wciąż inwestować w obsługę statków zasilanych energią z nabrzeża i bunkrowanych paliwami alternatywnymi.
28.01.2024

Jan De Nul i ABC Engines podpisują umowę dotyczącą napędu na metanol dla kablowca Fleeming Jenkin

Grupa Jan De Nul i ABC Engines ogłosiły 26 stycznia współpracę w zakresie hybrydowych silników okrętowych. Obie firmy podpisały zamówienie na cztery silniki o mocy 7200 kW i jeden silnik o mocy 1800 kW, który może być zasilany biodieslem, HVO i metanolem. Te innowacyjne silniki zapewnią napęd najnowszego statku do układania kabli Grupy Jan De Nul, Fleeming Jenkin.
27.01.2024

Nowy, duży statek napędzany metanolem dla Maersk otrzymał nazwę. Trwa budowa "zielonej floty"

Podczas ceremonii w stoczni HD Hyundai Heavy Industries (HD HHI) w Ulsan w Korei Południowej pierwszy na świecie duży kontenerowiec zasilany metanolem otrzymał nazwę Ane Maersk. Statek należy do serii 18 jednostek napędzanych zielonym paliwem, które zostaną dostarczone w latach 2024–2025. Na początku lutego rozpocznie działalność na trasie AE7 łączącej Azję i Europę, co ma stanowić kamień milowy dla zaangażowania firmy w zakresie transportu niskoemisyjnego.
26.01.2024

Vard podpisuje umowę na dwa dodatkowe hybrydowe statki operacyjne z Windward Offshore

Zakład specjalizujący się w budowie jednostek morskich dla szeroko pojętego offshore ogłosił podpisanie umowy z Windward Offshore, konsorcjum pod przewodnictwem morskiego oddziału ASSC SeaRenergy Group w Niemczech, na zaprojektowanie i budowę dwóch dodatkowych hybrydowych statków operacyjnych (CSOV). Dzięki tej umowie Windward zrealizuje opcje zawarte w początkowej umowie na dwa statki, podpisanej w październiku 2023 roku.
25.01.2024

ONE również stawia na metanol i zamawia kontenerowce z ekologicznym napędem

Japońskie przedsiębiorstwo żeglugowe Ocean Network Express (ONE), podpisało 17 stycznia w Singapurze kontrakty na budowę nowoczesnych kontenerowców z chińskimi stoczniami Jiangnan Shipyard i Yangzijiang Shipbuilding. W ramach umowy wykonawcy dostarczą zamawiającemu do 2027 roku 12 kontenerowców o pojemności 13 000 TEU. Będą one zasilane metanolem.
17.01.2024

Niemiecki armator zamówił kolejne dwa metanolowe kontenerowce

Elbdeich Reederei zamówił w Chinach dwa kolejne kontenerowce napędzane metanolem. Armator czeka już łącznie na cztery takie jednostki.
15.01.2024

Ponad połowa nowych duńskich statków gotowa na zielone paliwa

Według danych Danske Rederier, duńskiego stowarzyszenia zrzeszającego armatorów, ponad połowa statków zamówionych przez tamtejsze przedsiębiorstwa żeglugowe będzie mogła korzystać z ekologicznych paliw.
12.01.2024

OOCL wprowadza pierwszy ekologiczny statek o pojemności 24 188 TEU w 2024 roku. Nazwano go OOCL Valencia

Podczas ceremonii, która odbyła się dzisiaj w stoczni Nantong COSCO KHI Ship Engineering Co., Ltd. (NACKS) zaprezentowano najnowszy statek firmy Orient Overseas Container Line Ltd. („OOCL”) o nośności 24 000 TEU. Jest także siódmą jednostką o ekologicznym napędzie i tak dużej wyporności z zaplanowanej serii dwunastu. To także pierwszy z nich, który będzie obsługiwał trasę między Europą a Azją.
05.01.2024

Chiny zdominują „zielony” rynek stoczniowy?

Chińskie organy regulacyjne ds. przemysłu i gospodarki przedstawiły nowy siedmioletni plan mający na celu przewodzenie na „zielonym” rynku przemysłu stoczniowego, opierając się na chińskiej dominacji w konwencjonalnym przemyśle stoczniowym. Chińskie stocznie obecnie generują połowę światowego tonażu handlowego, co stanowi około 38 milionów ton rocznie, a sektor ten dynamicznie się rozwija.
29.12.2023

Maersk i MGC zawiązują współpracę w zakresie promocji metanolu w Japonii

Mitsubishi Gas Chemical Company (MGC), gigant żeglugowy z Danii i władze miasta Jokohama podpisali protokół ustaleń (MoU) w zakresie promowania stosowania ekologicznego metanolu w tamtejszym porcie. Ma to być ważny krok w zakresie popularyzacji użycia tego "zielonego paliwa" w gospodarce morskiej Japonii.
27.12.2023

Na Bałtyku ruszy pierwszy ekologiczny serwis feederowy

Linie X-Press Feeders planują utworzyć pierwszy ekologiczny serwis feederowy, który ma funkcjonować na Bałtyku i Morzu Północnym.
13.12.2023

COSCO przygotowuje swoje statki do metanolu

Chińskie COSCO Heavy Industry Shanghai zmodernizuje cztery kontenerowce COSCO Line, by mogły wykorzystywać w charakterze paliwa metanol. Za wymianę silników odpowiadać będzie MAN Energy Solutions.
08.12.2023

Deltamarin podpisuje umowę projektową na statki Wallenius Wilhelmsen

Firma Deltamarin podpisała umowę projektową z China Merchants Jinling Shipyard (Jiangsu) Co., Ltd na zaprojektowanie i inżynierię nowej generacji statków typu Pure Car & Truck Carriers (PCTC) firmy Wallenius Wilhelmsen.
08.12.2023

Pierwszy duży kontenerowiec na metanol bliski ukończenia. Będzie pływać z Azji do Europy

Maersk ogłosił, że pierwszy duży kontenerowiec napędzany metanolem zostanie zwodowany jeszcze tej zimy i obsługiwać będzie trasę między Azją a Europą.
08.12.2023

Nowe zamówienia statków: LNG i metanol łeb w łeb

Według informacji DNV, w listopadzie złożono w stoczniach zamówienia na łącznie osiem jednostek zasilanych paliwami alternatywnymi. Są to samochodowce i ro-ro. Cztery z nich mają korzystać z LNG, cztery z metanolu.
05.12.2023

W stoczni Meyer Turku zwodowano pierwszy na jej terenie wycieczkowiec napędzany metanolem

W fińskim zakładzie odbyła się tradycyjna ceremonia wodowania przyszłego statku wycieczkowego Mein Shiff 7, budowanego dla TUI Cruises, części koncernu Royal Carribean. To ostatnia jednostka z budowanej serii, którą wyróżnia możliwość zasilania ekologicznym paliwem, w myśl dekarbonizacji żeglugi.
04.12.2023

Gdynia z wizytą w Gdańsku. Kontenerowiec OOCL Gdynia w terminalu Baltic Hub

Do gdańskiego terminalu przybył, ochrzczony w październiku, jeden z największych statków na świecie, wyposażony w nowoczesne rozwiązania w zakresie redukcji emisji CO2. Wizyta jest o tyle wyjątkowa, że jest to statek armatora z Hong Kongu nazwany na cześć miasta Gdynia, gdzie znajduje się filia OOCL.
01.12.2023

Pierwszy na świecie silnik zasilany metanolem zamówiony do tankowca VLCC

China Merchants Energy Shipping (CMES), gigantyczna firma żeglugowa notowana na giełdzie w Szanghaju i spółka-córka China Merchants Heavy Industry (CMHI), zamówiła główny silnik MAN B&W 7G80ME-LGIM w związku z budową tankowca VLCC. To pierwsze tego rodzaju zamówienie na silnik metanolowy typu dual-fuel dla tego rodzaju statku. Statek będzie konstruowany przez Dalian Shipbuilding Industry Co (DSIC), a dostawa planowana jest do kwietnia 2026 roku.
22.11.2023

Maersk z przełomową umową na dostawy metanolu w związku z dekarbonizacją swojej floty

A.P. Moller – Maersk podpisał z chińskim dewelopetem Goldwind kluczowy dokument dotyczący odbioru ekologicznego metanolu, zapewniając sobie paliwo wpisane w ograniczanie emisji CO2 i szukanie alternatyw od paliw konwencjonalnych. Umowa ma obowiązywać przez ponad dekadę i stanowi pierwszą na dużą skalę umowę dotyczącą odbioru ekologicznego metanolu dla światowej żeglugi.
22.11.2023

ONE zamawia 12 kontenerowców zasilanych metanolem

Singapurski gigant żeglugowy Ocean Network Express (ONE) złożył zamówienie na kolejną partię statków z ekologicznym napędem. W ten sposób jeden z czołowych graczy branży morskiej dołącza do pozostałych, aby wyznaczyć w niej nowe standardy.
22.11.2023

Ciągota do metanolu. Chwilowa moda czy nadzieja transportu morskiego?

Wraz z kolejnymi strategiami klimatycznymi, globalny transport morski podąża za trendami dekarbonizacyjnymi. Jednym z paliw, z którym wiązane są spore nadzieje, stanowi metanol, coraz powszechniejszy w budowanych jednostkach.
28.10.2023

Royal IHC zbuduje nową, ekologiczną pogłębiarkę dla Boskalis

Boskalis podpisał kontrakt z holenderską firmą Royal IHC na budowę dużej, nowoczesnej pogłębiarki nasiębiernej ssącej ze smokiem wleczonym (trailing suction hopper dredger, TSHD). Przyznanie zamówienia następuje po obszernej fazie projektowania. Statek będzie miał zbiornik o pojemności 31 000 m3 i zostanie zbudowany w ciągu najbliższych kilku lat w stoczni IHC w Krimpen aan den IJsselw Holandii.
27.10.2023

Kolejny gracz w wyścigu o metanol. Wallenius Wilhelmsen potwierdza zamówienie na 12 ekologicznych samochodowców

Mająca siedzibę w Norwegii firma z branży żeglugowej podpisała kontrakt z China Merchants Jinling Shipyard Co., Ltd. na budowę czterech statków PCTC klasy Shaper, zasilanych metanolem, z opcją na budowę ośmiu kolejnych. W ten sposób transport pojazdów osobowych ma pozostawać przyjazny dla środowiska, zgodnie z polityką dekarbonizacji żeglugi oraz ograniczania emisji CO2.
24.10.2023

Metanol w natarciu. Maersk już bliski pierwszego dużego metanolowego kontenerowca

Zaledwie kilkadziesiąt dni po chrzcie pierwszego na świecie kontenerowca, który może korzystać z zielonego metanolu w charakterze paliwa, Maersk robi kolejny krok w kierunku upowszechnienia tego rodzaju napędu. Pierwszy na świecie duży kontenerowiec na metanol został zwodowany.
17.10.2023

Baltexpo 2023: Porty przyszłości – od wolumenu do wartości

Drugiego dnia odbywających się w gdańskim AmberExpo targów morskich Baltexpo ważnym tematem były porty, ich obecny stan oraz wizje na przyszłość. Podczas panelu Porty przyszłości – od wolumenu do wartości uczestnicy dyskusji skupili się na najnowszych trendach w gospodarce morskiej oraz handlu, a także obrazie europejskich portów w długiej perspektywie.
12.10.2023

Damen z potwierdzeniem zgody na projekty statków napędzanych metanolem

Począwszy od lata 2022 roku, współpracując z towarzystwem klasyfikacyjnym Bureau Veritas, Damen opracował i uzyskał zgodę na projekty kompaktowych statków napędzanych metanolem. Zbiorniki LNG wyznaczają standardy dla tego rodzaju paliwa, jednak ich wielkość spowodowała, że obowiązują zasady bardzo odmienne od tych wymaganych na znacznie mniejszych statkach. Potrzebne było nowe podejście do projektowania, aby można je było zastosować w jednostkach roboczych.
11.10.2023

W stoczni Hyundai Heavy Industries zwodowano kolejny statek dla Maersk napędzany metanolem

Niedługo po rozpoczęciu działalności zgodnie z przeznaczeniem przez kontenerowiec Laura Maersk, napędzany metanolem, odbyło się wodowanie kolejnej jednostki, mającej w przyszłości tworzyć trzon "zielonej floty". To pierwszy, z zamówionej w Korei Południowej serii 12 statków, które mają odmienić branżę żeglugową w myśl dekarbonizacji branży morskiej.
09.10.2023

Pierwszy na świecie kontenerowiec na metanol w GCT

W terminalu kontenerowym GCT w Porcie Gdynia dziś w nocy pojawił się statek Laura Maersk – nowy feeder linii Maersk. To pierwszy na świecie kontenerowiec napędzany metanolem, który w dodatku ma prowadzić regularną żeglugę na Bałtyku.
05.10.2023

MacGregor dostarczy sprzęt RoRo dla pierwszego statku typu PCTC zasilanego metanolem

MacGregor, część Cargotec, został wybrany do dostarczenia sprzętu RoRo dla dwóch pierwszych na świecie czystych i beezemisyjnych statków do przewozu samochodów i ciężarówek (Pure Car and Truck Carrier, PCTC), napędzanych metanolem dla firmy China Merchant Energy Shipping.
29.09.2023

CMA CGM zamawia osiem dodatkowych kontenerowców napędzanych metanolem

Według medialnych doniesień, francuski gigant żeglugowy CMA CGM złożył kolejne znaczące zamówienie na kontenerowce napędzane metanolem, zwiększając swój portfel zamówień do 34 statków tego typu.
29.09.2023

COSCO Shipping podpisuje porozumienie o współpracy w zakresie budowy łańcucha przemysłowego zielonego metanolu

20 września COSCO Shipping, State Power Investment Corporation Limited (SPIC), Shanghai International Port Group (SIPG) oraz China Certification & Inspection Group (CCIC) wspólnie podpisały online "Memorandum o współpracy w zakresie budowy łańcucha przemysłowego zielonego metanolu".
21.09.2023

MOL i Tsuneishi włączają się w "wyścig po metanol" i zamawiają swój pierwszy statek napędzany tym paliwem

Wedle dyrektywy Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) odnośnie dekarbonizacji żeglugi oraz ograniczania emisji CO2 największe firmy branży morskiej dążą do stania się liderem ekologicznych przemian. Chcąc również zabezpieczyć swoje inwestycje poszukują alternatyw od konwencjonalnych paliw kopalnych, wykorzystując przy tym technologię dwupaliwową. Zainteresowaniem cieszą się napędy na LNG, wodór, czy też metanol.
21.09.2023

Historyczny moment. Chrzest pierwszego kontenerowca napędzanego metanolem od Maersk

W Kopenhadze odbyła się wyjątkowa uroczystość. Pierwszy na świecie kontenerowiec zasilany metanolem otrzymał imię Laura Maersk, co ogłosiła jego matka chrzestna, przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen. Wydarzenie ma rozpocząć nowy etap na drodze ku dekarbonizacji żeglugi.
14.09.2023

Metanol w porcie. IAPH opracował zestaw procedur bezpieczeństwa. Polskie porty mają „gotowce” do wdrożenia

Metanol staje się potencjalnie alternatywnym paliwem bunkrowym w transporcie morskim. Jest paliwem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla. Od 2015 rośnie skala jego użycia w związku z rosnącym portfelem zamówień na statki w których są stosowane silniki dwupaliwowe, mogące wykorzystywać zielone paliwo. Oczekuje się, że w nadchodzącej dekadzie liczba statków korzystających z metanolu szybko wzrośnie, przewiduje IAPH (International Association of Ports and Harbours).
13.09.2023

Kurs na biopaliwa. Roczny popyt wyniesie 250 Mtoe w 2050 roku

W tym roku dobrze znana na Bałtyku firma Viking Line oferuje pasażerom możliwość zakupu biopaliwa w celu zrekompensowania surowca zużywanego podczas podróży. Wkrótce operator szwedzki będzie oferować podobne rozwiązanie klientom cargo. Biopaliwa mają więc perspektywy, a kombinacja handlowa zaproponowana przez przedsiębiorstwo może zwielokrotnić popyt na ten rodzaj paliw.
10.09.2023

Auramarine zdobywa zamówienie na układ paliwowy metanolu dla statków od Terntank

Inwestując w rozwój systemów zasilania metanolem jako opłacalnym paliwem Auramarine zabezpieczył zamówienie na ich dostawę dla trzech hybrydowych tankowców o nośności 15 000 DWT dla firmy Terntank.
09.09.2023

Equinor dostarczy metanol jako paliwo dla wyjątkowego kontenerowca Maerska

A.P. Moller-Maersk (Maersk) podpisał umowę z potentatem branży energetycznej Equinor, zabezpieczając w ten sposób dostawy ekologicznego metanolu dla swojego przełomowego statku zasilanego właśnie tym "zielonym paliwem" przez pierwsze miesiące jego eksploatacji, począwszy od września br, aż do I poł. przyszłego roku.
08.09.2023

Zielona rewolucja w shippingu nabiera tempa. 6,5 tys. statków na paliwa alternatywne w 2025 r.

Badanie Clarksons Green Technology Tracker z maja wskazuje, że armatorzy przeznaczyli znaczną kwotę inwestycji tonażowych w niskoemisyjne technologie. Statki z silnikami przystosowanymi do stosowania dwóch lub trzech rodzajów paliw są coraz powszechniej zamawiane przez operatorów i stanowią obecnie 48% całkowitego portfela zamówień. Oznacza to, że operatorzy wprowadzą w najbliższym czasie na rynek 843 statki z instalacjami LNG – wyliczyli dokładnie eksperci Clarksons.
05.09.2023

Pierwszy kontenerowiec na metanol zawitał do Europy. Wkrótce na Bałtyku

Pierwszy na świecie kontenerowiec napędzany metanolem, nowy feeder linii Maersk, który prawdopodobnie będzie się nazywał Laura Maersk, przypłynął do Europy. Docelowo statek ma operować na Bałtyku.
30.08.2023

Alfa Laval przyspiesza transformację paliwową dzięki systemowi FCM Methanol na statkach napędzanych metanolem

Alfa Laval stoi na czele transformacji paliwowej w przemyśle morskim dzięki swoim rozwiązaniom, wiedzy i doświadczeniu w zakresie wykorzystania metanolu. Ostatni projekt oparty na metanolu dla chińskiego armatora obejmuje instalację Alfa Laval FCM Methanol – systemu zasilania paliwem o niskiej temperaturze zapłonu (LFSS) na pokładzie czterech statków z silnikami WinGD. Projekt ten jest przełomowym osiągnięciem nie tylko dla Alfa Laval, ale także dla armatora, stoczni i projektanta silników. Pierwsze systemy zasilania silników met
21.08.2023

Svitzer projektuje pierwszy na świecie holownik z hybrydowym ogniwem paliwowym na metanol

Będąca dostawcą usług holowniczych i częścią A.P. Moller-Maersk firma Svitzer ogłasza dziś rozpoczęcie drugiej fazy projektu mającego na celu zaprojektowanie pierwszego na świecie holownika z hybrydowym ogniwem paliwowym zasilanym metanolem (MHFC). Wiąże się to z pionierskim przedsięwzięciem budowy jednostek pomocniczych przyjaznych środowisku, w związku z programem dekarbonizacji żeglugi.
17.08.2023

Lato z metanolem. Armatorzy eksperymentują. Porty i administracja morska pod presją operatorów

Maersk i Hong Lam Marine pomyślnie przeprowadziły pierwszą na świecie operację bunkrowania metanolem kontenerowca Maersk w Raffles Reserved Anchorage w Singapurze ogłosiły Zarząd Portu Singapur i Maersk w końcu lipca br. Ale nie jest to pierwsze bunkrownie statku metanolem. Szlak przetarły Stena Line i Port w Göteborgu. Przebudowany w stoczni Remontowa prom Stena Germanica wykonał milowy krok w zakresie wykorzystania metanolu jako paliwa okrętowego.
07.08.2023

Pierwszy, napędzany metanolem kontenerowiec Maersk wyrusza w dziewiczy rejs

Mając do przebycia 21 500 mil morskich z południowokoreańskiego Ulsan do duńskiej Kopenhagi najnowszy nabytek giganta żeglugowego jest pierwszym w jego flocie napędzanym metanolem. Po przybyciu do Danii zostanie oficjalnie nazwany i rozpocznie swoją działalność.
21.07.2023

Przyszłość napędu statków kryje się w metanolu? MAN Energy Solutions wraz z partnerami rusza z nowym projektem

Firma MAN Energy Solutions ogłosiła, że rozpocznie opracowywanie rozwiązań modernizacyjnych dla średnioobrotowych silników staktów w ramach stowarzyszenia badawczego obejmującego WTZ Roßlau gGmbh i TU-Darmstadt. Trzyletni projekt ma na celu opracowanie koncepcji zróżnicowanych silników, które umożliwią modernizację całych flot statków przy rozsądnych kosztach ekonomicznych i technicznych.
19.07.2023

Zero Cat - nowy koncept Sunreef Yachts Eco

Dział badawczo-rozwojowy Sunreef Yachts opracowuje obecnie zrównoważony super jacht żaglowy, przetwarzający metanol na czysty wodór w celu zapewnienia samowystarczalności i nieograniczonego zasięgu. Bezemisyjny katamaran będzie mierzył ponad 90 stóp i połączy najnowsze technologie wodorowe z napędem elektrycznym, aby osiągnąć nowy poziom świadomego ekologicznie jachtingu.
13.07.2023

Evergreen inwestuje 5 mld dolarów w statki napędzane metanolem

Tajwański gigant branży morskiej dołącza do wyścigu o pozycję lidera dekarbonizacji żeglugi. Firma poinformowała o swoich planach zakupowych, w ramach których inwestuje w statki napędzane zielonymi paliwami. W tym przypadku stawia na wykorzystanie metanolu.
12.07.2023

Ørsted wspiera szybsze przejście na ekologiczne paliwo dzięki kolejnemu statkowi SOV zasilanemu metanolem

Ørsted i ESVAGT podpisały umowę na budowę pierwszego na świecie statku serwisowego (SOV) napędzanego metanolem, pogłębiając zaangażowanie firm w redukcję emisji dwutlenku węgla z morskiego łańcucha dostaw energii wiatrowej. SOV będzie gotowy do startu w 2026 roku, gdzie będzie operował z East Coast Hub w Wielkiej Brytanii na podstawie 10-letniego kontraktu.
06.07.2023

Stena Line i Wärtsilä współpracują nad przystosowaniem statków do zasilania metanolem

Stena Line, szwedzki operator promowy, ogłosił zawarcie współpracy z firmą technologiczną Wärtsilä w celu konwersji niektórych swoich statków na zasilanie metanolem. Ta innowacyjna inicjatywa ma na celu zwiększenie zrównoważoności operacji żeglugowych i przyczynienie się do dekarbonizacji sektora morskiego.
30.06.2023

Maersk zamawia sześć statków napędzanych metanolem

A.P. Moller - Maersk (Maersk) złożył zamówienie na sześć średniej wielkości kontenerowców - wszystkie z silnikami dwupaliwowymi zdolnymi do pracy na zielonym metanolu 1. Yangzijiang Shipbuilding Group zbuduje sześć statków o pojemności 9 000 TEU, które zostaną dostarczone w 2026 i 2027 roku.
26.06.2023

Ursula von der Leyen matką chrzestną statku napędzanego metanolem od Maersk

Przewodnicząca Komisji Europejskiej oficjalnie nada nazwę transportowcowi podczas ceremonii w Kopenhadze 14 września, gdzie statek wyruszy w swój dziewiczy rejs, a następnie uda się na swoją regularną trasę operacyjną na Morzu Bałtyckim. 172-metrowa jednostka pływająca pod duńską banderą ma się stać kamieniem milowym w planach Maersk dotyczących osiągnięcia przez firmę zerowej emisji CO2 do 2040 roku.
07.06.2023

Odmowy przyłączenia do sieci zabiją rozwój zielonych paliw w Polsce?

W ubiegłym roku projekty OZE, które złożyły wnioski o przyłączenie do sieci, o łącznej mocy ponad 50 GW, dostały w tej sprawie odmowy. Stawia to pod znakiem zapytania rozwój w najbliższym czasie inwestycji w "zieloną energię" w Polsce.
24.05.2023

Damen Shipyards i Boluda Towage przystępują do współpracy w sprawie sprowadzenia do Europy holowników o zerowej emisji

Damen Shipyards i Boluda Towage połączyły siły, aby sprowadzić holowniki o zerowej emisji do Europy. W przełomowym posunięciu obie organizacje, które mają prawie 200-letnie doświadczenie w holowaniu, zamierzają zwodować pierwszy w Europie nowo zbudowany holownik do metanolu. Pierwszym statkiem ma być Damen RSD-E Tug 2513, a partnerzy pracują teraz wspólnie nad określeniem potencjalnego portu, który najlepiej będzie pasował do jego profilu operacyjnego.
24.05.2023

Westcon Design Poland. Kurs na metanol

Westcon Design Poland, jedno z wiodących biur projektowych w branży morskiej, nieprzerwanie inwestuje swoje wysiłki w prowadzenie dyskusji z klientami na temat modernizacji systemów paliwowych w istniejących jednostkach. To integralny element kompleksowego planu przemysłowego, skoncentrowanego na rozwijaniu innowacyjnych i ekologicznych rozwiązań dla przyszłości żeglugi.
18.05.2023

Zwodowano pierwszy statek napędzany metanolem dla Maersk

Zdaniem giganta zajmującego się żeglugą kontenerową "osiągnięto kamień milowy w wysiłkach zmierzających do redukcji emisji CO2". To wszystko dzięki udanemu zwodowaniu swojego pierwszego statku zasilanego metanolem w stoczni Hyundai Mipo w Korei Południowej.
14.04.2023

Maersk prezentuje projekt pierwszego kontenerowca napędzanego zielonym metanolem

Jedno z największych na świecie przedsiębiorstw żeglugowych, pochodzące z Danii, przyłącza się do działań w związku z dekarbonizacją żeglugi. Firma zaprezentowała projekt najnowszego statku, zasilanego dwupaliwowo, w tym ekologicznym metanolem.
21.03.2023

Alfa Laval wprowadza pierwsze w przemyśle morskim separatory przystosowane do biopaliw

Biopaliwa są aktualną i dostępną opcją paliwową, która ma ogromne znaczenie dla klientów z branży morskiej w procesie dekarbonizacji. Alfa Laval jako pierwsza na rynku podejmuje bardzo praktycznie temat biopaliw i wprowadza serie separatorów zoptymalizowanych pod kątem biopaliw i ich modernizacji.
01.03.2023

Gaz-System zbada zainteresowanie przesyłem wodoru, biometanu oraz amoniaku

Gaz-System rozpoczyna badanie, by oszacować zainteresowanie rynku rozwojem nowych projektów związanych z transportem wodoru, biometanu oraz amoniaku, zarówno ze strony producentów, jak również odbiorców - poinformował w środę operator.
01.03.2023

European Energy i HMM łączą siły w dekarbonizacji żeglugi e-metanolem

Ekologiczna żegluga staje się coraz bardziej powszechna, a European Energy podpisała właśnie MoU z HMM w celu zabezpieczenia dostaw metanolu dla swojej nowo zamówionej floty ekologicznych jednostek.
17.02.2023

Longship zamawia statki przystosowane do wykorzystania metanolu jako paliwa

Holenderska firma żeglugowa zamówiła w Turcji cztery statki o niskiej emisji CO2.
18.01.2023

Cargill zamawia masowce na metanol

Szwajcarski koncern Cargill, zajmujący się produktami i usługami dla przemysłu rolno-spożywczego, zamówił w Japonii dwa statki na metanol.
16.01.2023

Podwójnie ekologiczny statek gotowy do pracy

Statek Vertom Patty rozpoczyna działalność w ramach żeglugi bliskiego zasięgu. Jednostkę wyróżnia przystosowanie do trendów związanych z zielonym paliwem - jego siłownia jest przygotowana do konwersji na metanol lub wodór.
03.01.2023

Ørsted będzie produkować e-metanol. Podejmie ryzyko jak w przypadku offshore wind

Duński koncern energetyczny podjął ostateczną decyzję inwestycyjną (FID) w sprawie projektu FlagshipONE, największej w Europie bezemisyjnej produkcji metanolu dla żeglugi. Inwestor chce podjąć ryzyko podobnie jak wiele lat temu rozpoczynając inwestycje w morską energetykę wiatrową.
27.12.2022

Niderlandy zainwestują w holowniki napędzane metanolem

Holenderski koncern stoczniowy Damen podpisał protokół ustaleń (memorandum of understanding) z amerykańskim producentem silników Caterpillar i spółką Pon Power (oficjalnym dealerem Caterpillar na Holandię – przyp. red.) w sprawie wspólnego zaprojektowania serii holowników napędzanych podwójnym paliwem – metanolem i olejem napędowym. Jednostki będą gotowe do produkcji seryjnej w 2026 roku.
06.12.2022

Terntank zamawia nowe, hybrydowe tankowce poruszane metanolem i siłą wiatru

Szwedzka firma żeglugowa rozwija się w kierunku zeroemisyjnego transportu morskiego, składając zamówienie na dwa plus dwa nowe zbiornikowce hybrydowe przystosowane do wspomagania się wiatrem i metanolem.
30.11.2022

Metanol ograniczy emisje podczas układania kabli morskich

Norweska spółka Cecon Contracting zawarła umowę na budowę najnowocześniejszego statku do układania kabli. Statek zostanie dostarczony ze stoczni Sefine w Turcji w pierwszym kwartale 2025 roku. Jednostka będzie napędzana metanolem, co staje się nowym trendem wśród projektantów.
23.11.2022

Cecon Contracting opracowuje statek do układania kabli zasilany metanolem

Norweska firma z siedzibą w Oslo i jej partnerzy zawarli umowę na budowę specjalistycznej jednostki do układania podwodnych kabli, wyposażony w system podwójnego paliwa na metanol i pakiet akumulatorów.
18.11.2022

Wyścig paliw. Więcej zamówień na statki napędzane metanolem niż LNG

Towarzystwo klasyfikacyjne DNV podało, że pośród zamówień na nowe dwupaliwowe statki złożonych w październiku, więcej dotyczy jednostek zasilanych metanolem niż LNG.
14.11.2022

Maersk: Potrzebujemy daty końcowej dla żeglugi z użyciem paliw kopalnych

Zdaniem duńskiego konglomeratu działającego również w sektorze energetycznym i morskim jedynym pewnym sposobem na obniżenie emisji gazów cieplarnianych w żegludze i zachętą do polityki zeroemisyjności jest wyznaczenie końca użycia paliw kopalnych za pomocą globalnych przepisów.
11.11.2022

Maersk planuje zakład wyrobu odnawialnego metanolu za 10 mld euro

Budowę w Hiszpanii dużego zakładu metanolu odnawialnego służącego do zasilania statków towarowych przewiduje porozumienie z duńskim koncernem transportowym Maersk, które zawarł w czwartek rząd w Madrycie. Realizacja inwestycji ma kosztować 10 mld euro.
03.11.2022

Dekarbonizacja branży morskiej? Odpowiedzią zielony metanol

Methanol Module. Tak nazywa się nowa technologia służąca przetwarzaniu odpadów organicznych w tzw. zielony metanol. Za rozwiązaniem stoi kalifornijska firma WasteFuel. Zaprezentowała je 19 września, podczas Generalnego Zgromadzenia ONZ i Tygodnia Klimatycznego w Nowym Jorku.
20.09.2022

Rolls-Royce i Sanlorenzo współpracują przy budowie "zielonego" superjachtu na metanol

Rolls-Royce i włoski konstruktor jachtów Sanlorenzo planują opracować i zbudować duży jacht motorowy z układem napędowym z silnikiem na metanol, zdolnym do neutralnego węglowo zasilania "zielonym" metanolem. W przeddzień otwarcia Festiwalu Jachtingu w Cannes w 2022 roku obie firmy ogłosiły podpisanie MoU, dotyczące jachtów o długości od 40 do 70 metrów. Napędzany przez dwa metanolowe silniki oparte na Serii 4000, jacht ma odbyć swój dziewiczy rejs w 2026 roku.
14.09.2022

Port w Göteborgu jest gotowy do bunkrowania metanolu w technologii ship-to-ship

Zarząd Portu w Göteborgu przedstawił i opublikował ogólne przepisy operacyjne dotyczące bunkrowania metanolu na statkach. Port przygotowuje się także do stworzenia łańcucha wartości. Ma ambicję, aby się głównym centrum bunkrowania zielonego metanolu w Europie Północnej.
30.04.2022

Bornholm będzie bunkrował ekologiczne statki

W Porcie Roenne na duńskiej wyspie Bornholm na Bałtyku najpóźniej w 2025 roku pojawi się możliwość bunkrowania statków ekologicznymi paliwami.
07.04.2022

Maersk stawia na statki napędzane metanolem

Gigant żeglugi światowej – Maersk - stawia na bardziej ekologiczne paliwo stosowanej w transporcie towarowym. Najkorzystniejszym rozwiązaniem wydaje się być metanol.
12.03.2022

Alfa Laval z pierwszym w przemyśle morskim zatwierdzeniem (AIP) dla kotłów opalanych metanolem

Alfa Laval otrzymała aprobatę (AIP) w dniu 4 listopada 2021 roku, w oparciu o prowadzone testy tego rozwiązania w Centrum Testowo-Szkoleniowym Alfa Laval. Morskie towarzystwo klasyfikacyjne American Bureau of Shipping (ABS) przyznało Alfa Laval pierwsze w przemyśle morskim zatwierdzenie (AIP) dla kotłów opalanych metanolem.
27.01.2022

Szwedzi zwodowali pierwszą na świecie łódź pilotową napędzaną metanolem

Metanol jest paliwem alternatywnym dla statków, które pomaga przemysłowi morskiemu spełniać coraz bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące emisji. Szwedzka Administracja Morska (SAM) zwodowała we wtorek 14 grudnia pierwszą na świecie łódź pilotową napędzaną w pełni metanolem. Jest to pierwsza z istniejących łodzi pilotowych, która została teraz przerobiona w celu przetestowania nowego napędu.
19.12.2021

Maersk prezentuje projekt metanolowego kontenerowca [WIDEO]

Maersk zaprezentował projekt serii kontenerowców zasilanych metanolem. Osiem takich neutralnych węglowo statków zostało już zamówionych.
12.12.2021

Rolls-Royce dostawcą silników do hybrydowych holowników

Silniki, z których każdy ma moc 2000 kW, będą napędzać cztery nowe holowniki, które Rio Maguari buduje dla firmy Svitzer.
05.12.2021

Pierwszy na świecie holownik napędzany metanolem już w 2023 roku?

Maritime Partners razem z Elliott Bay Design Group, e1 Marine i ABB ogłosili plany dotyczące budowy pierwszego na świecie zestawu holowniczego napędzanego metanolem już w 2023 roku.
02.12.2021

Proman Stena Bulk: pierwszy tankowiec napędzany metanolem zwodowany w Chinach

Spółka joint venture Proman Stena Bulk wprowadziła na rynek Stena Pro Patria, pierwszy z trzech dwupaliwowych tankowców MR o nośności 49 900 dwt z napędem na metanol.
05.11.2021

Eko na morzach i oceanach. Dekarbonizacja transportu morskiego wyzwaniem branży morskiej

Dekarbonizacja transportu morskiego jest rzeczywistością rozgrywającą się na naszych oczach. Międzynarodowa Organizacja Morska wezwała do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o połowę do 2050 r. Wśród potencjalnych paliw mających doprowadzić do zeroemisyjności na morzach i oceanach jest kilku poważnych kandydatów.
05.10.2021

Rozwiązania oferowane przez Alfa Laval w zakresie metanolu odzwierciedlają pełne spektrum zmian zachodzących w przemyśle morskim

Rozwiązania oferowane przez Alfa Laval w zakresie metanolu odzwierciedlają pełne spektrum zmian zachodzących w przemyśle morskim.
13.09.2021

Zeroemisjyne kontenerowce Maersk dekarbonizują łańcuchy dostaw światowych gigantów

Żeglugowy gigant Maersk złożył zamówienie na osiem dużych kontenerowców, które mogą być napędzane neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla metanolem, jak również tradycyjnym paliwem. Zastąpią one starsze statki i oczekuje się, że przyniosą redukcję emisji dwutlenku węgla rzędu miliona ton rocznie.
02.09.2021

Powstają największe silniki na metanol, będą zasilać kontenerowce Maersk

Zamówione przez Maersk w Korei kontenerowce będą wyposażone w największe w historii silniki na metanol.
26.08.2021

MAN Energy Solutions dostarczy silnik napędzany metanolem dla statku dostawczego firmy Maersk

Firma MAN Energy Solutions twierdzi, że wygrała zamówienie na dostawę silnika do pierwszego w branży żeglugowego kontenerowca napędzanego metanolem.
28.07.2021

Szwajcarski producent metanolu zamawia dwa kolejne tankowce napędzane metanolem

Szwajcarski producent metanolu Proman ogłosił plany budowy dwóch dodatkowych tankowców napędzanych metanolem, zwiększając ich całkowitą liczbę do sześciu.
04.07.2021

Rozpoczęcie testów metanolu na dużą skalę w Centrum Testowo-Szkoleniowym Alfa Laval

Wkrótce w Centrum Testowo-Szkoleniowym Alfa Laval w Aalborg w Danii rozpoczną się testy metanolu jako paliwa żeglugowego. W ścisłej współpracy z MAN Energy Solutions i innymi partnerami, Alfa Laval zbada możliwość zasilania metanolem czterosuwowego silnika wysokoprężnego o mocy 2 MW - bez modyfikacji i innego paliwa pilotażowego. Testy są trzecim etapem trwającego projektu badawczego finansowanego przez duński EUDP (Energy Technology Development and Demonstration Program).
10.03.2021

W Chinach ruszyła budowa statku napędzanego metanolem

W chińskiej stoczni Guangzhou Shipyard International (GSI) odbyła się ceremonia cięcia stali pod budowę jednostki Stena Pro Patra. Statek ma zostać dostarczony na początku 2022 roku.
20.01.2021

Duże zamówienie na napędzane metanolem tankowce

Kanadyjskie Waterfront Shipping Company (WSC) złożył zamówienie na osiem tankowców napędzane metanolem. Jednostki powstaną w południowokoreańskiej stoczni Hyundai Mipo Dockyard.
02.12.2020

Pierwszy na świecie kontenerowiec na metanol w GCT

W terminalu kontenerowym GCT w Porcie Gdynia dziś w nocy pojawił się statek Laura Maersk – nowy feeder linii Maersk. To pierwszy na świecie kontenerowiec napędzany metanolem, który w dodatku ma prowadzić regularną żeglugę na Bałtyku.
07.10.2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.