Gigant żeglugi światowej – Maersk – stawia na bardziej ekologiczne paliwo stosowanej w transporcie towarowym. Najkorzystniejszym rozwiązaniem wydaje się być metanol.
Ostatnie dni były bardzo burzliwe dla rynku żeglugowego. Rosyjska inwazja na Ukrainę spowodowała poważne zakłócenia w branży, wiele statków utknęło w portach, a koszty frachtu gwałtownie wzrosły. W następstwie sankcji gigant żeglugowy Maersk tymczasowo zawiesił wysyłkę kontenerów do i z Rosji, z wyjątkiem żywności, artykułów medycznych i humanitarnych.
Statki towarowe, przemierzające wiele szlaków handlowych na całym świecie, generują 3 proc. światowej emisji dwutlenku węgla (CO2) - mniej więcej tyle samo, co gospodarka Niemiec.
Problemem dla firm żeglugowych jest jednak to, że alternatywne lub "bardziej ekologiczne" paliwa są nadal produkowane w niewielkich ilościach w porównaniu z tradycyjnym paliwem żeglugowym. Mimo to firma Maersk podjęła decyzję o zamówieniu 12 statków oceanicznych napędzanych metanolem. Każdy z nich kosztuje 175 mln dolarów (130 mln funtów) i jest w stanie przewieźć 16 000 kontenerów.
Maersk, posiadający flotę liczącą prawie 700 statków, jest jednym z największych graczy na rynku żeglugowym. - Emitujemy dużo CO2. Musimy coś z tym zrobić – przekonuje jeden z przedstawicieli spółki.
W ramach tej strategii w przyszłym roku na Morzu Bałtyckim pojawi się pierwszy w swoim rodzaju mniejszy kontenerowiec. Maersk szacuje, że nowe mniejsze statki pozwolą zaoszczędzić 1,5 miliona ton CO2 rocznie, czyli 4,5 proc. emisji swojej floty.
Dla żeglugi metanol jest ciekawszy od wodoru
W przeciwieństwie do wodoru, który również promuje się jako paliwo ekologiczne, metanolu nie trzeba przechowywać pod ciśnieniem ani w ekstremalnie niskich temperaturach, a wiele portów dysponuje już infrastrukturą umożliwiającą jego obsługę – przekonują władze Maersk w rozmowie z BBC.
Maersk uważa, że jest to dobre rozwiązanie na początek. Obecnie większość metanolu uzyskuje się z gazu ziemnego. Ekologiczny metanol nie opiera się na paliwach kopalnych i może być wytwarzany na kilka sposobów.
Bio-metanol jest produkowany z biomasy, np. z odpadów rolniczych. Jest też e-metanol. W tym przypadku odnawialna energia elektryczna rozkłada wodę na tlen i wodór, które są łączone z dwutlenkiem węgla.
Duńska firma European Energy jest jednym z niewielu producentów ekologicznego metanolu. Ma ona dostarczyć 10 tys. ton e-metanolu dla pierwszego statku Maerska. W 2022 roku rozpocznie się budowa zakładu na skalę komercyjną w pobliżu miejscowości Aabenraa w południowej Danii. Eksploatacja rozpocznie się w 2023 roku. Oczekuje się, że po pełnym rozruchu zakład będzie produkował co najmniej 30 tys. ton metanolu rocznie.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów