• <
KONGSBERG_2023

Wodorowy zbiornikowiec na LNG. Przełom w wykorzystaniu wodoru do napędu statków

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Wodorowy zbiornikowiec na LNG. Przełom w wykorzystaniu wodoru do napędu statków

Partnerzy portalu

Wodorowy zbiornikowiec na LNG. Przełom w wykorzystaniu wodoru do napędu statków - GospodarkaMorska.pl
Źródło: FKAB Marine Design

RINA zatwierdziła założenia projektowe zbiornikowca zaprojektowanego przez  FKAB Marine Design. Ma to być zbiornikowiec MR wykorzystujący LNG do produkcji wodoru, który użyty będzie do napędu statku.

Wodór wytwarzany jest w reformerze gazowym greckiej firmy Helbio. Zasila on zarówno silnik główny, jak i ogniwa paliwowe w systemie elektroenergetycznym ABB.

Wodorowa rewolucja

- Koncepcja jest rewolucyjna, ponieważ nie wymaga żadnej infrastruktury wodorowej na porcie - podkreślił Andreas Hagberg, szef działu sprzedaży i marketingu FKAB. Wodór wytwarzany jest na pokładzie statku, a cały niezbędny do tego układ można łatwo zainstalować.

Rozwiązanie jest perspektywiczne, bo dzięki niemu właściciele statków mogą przerabiać eksploatowane obecnie jednostki. Ogniwa paliwowe zostały specjalnie opracowane w celu wytwarzania większej mocy i mniejszej emisji.
FKAB Marine Design to rodzinna firma projektowa z 60-letnim doświadczeniem w projektowaniu różnych typów jednostek. Jej siedziba znajduje się w Uddevalla, oddziały w Göteborgu i Szanghaju. Firma ma na swoim koncie projekty produktowców i chemikaliów powlekanych i ze stali nierdzewnej, bunkierek, gazowców LNG i LPG, drobnicowców, pogłębiarek, promów, łodzi ratowniczych, okrętów i barek.

Bezpieczne CO2

Helbio podkreśla, że korzystając z tej już opłacalnej technologii i paliw, cele IMO 2050 można osiągnąć już dziś. CO2 jest wychwytywany bezpośrednio w procesie reformacji, a nie ze spalin, i jest magazynowany na pokładzie.

- Aby osiągnąć cele w zakresie redukcji CO2, żegluga musi stawić czoła wyzwaniu, jakim jest posiadanie rozwiązań, które albo opierają się na paliwach kopalnych, ale nadal wymagają dojrzałości technologii, albo nowych, bezemisyjnych paliwach, których dostępność jest wciąż daleka od zagwarantowania - stwierdza Antonios Trakakis, dyrektor techniczny ds. morskich w RINA.

RINA to włoska firma certyfikacyjna nadzorująca projektowanie i produkcję w przemyśle okrętowym, energetyce, projekty infrastrukturalne, nieruchomości oraz przemysłowe.

Reaktor z patentem

Technologia Helbio opiera się na zastrzeżonych i opatentowanych konfiguracjach reaktora – katalizatora dla procesów reformingu. Konfiguracje reaktora wykorzystują koncepcję zintegrowanego cieplnie reaktora ściennego który zapewnia bardzo szybką wymianę ciepła. Układ uzyskał patent USA nr 6,605 376 (12.08.2003) oraz patent europejski 94600005.6/13.07.94.

Inżynierowie Helbio unowocześnili tradycyjny reforming parowy gazu ziemnego. Jest to najpopularniejsza i najtańsza metoda produkcji wodoru. W czasie reformingu powstaje tlenek węgla.

- Jedną z głównych zalet rozwiązania są nowatorskie, zastrzeżone katalizatory, które zostały opracowane do reformingu paliw, zarówno w trybie reformingu parowego, jak i częściowego utleniania – wyjaśnia Helbio.

Katalizatory te wykazują ulepszone właściwości pod względem aktywności, selektywności względem wodoru i stabilności termicznej. Stosowane są w postaci cienkich warstw nanoszonych na powierzchnie metaliczne lub na innych formach strukturalnych, takich jak monolity i pianki – podkreśla firma.

Redukcja o 70%

- Nowy projekt umożliwia obecnie wykorzystanie wodoru jako paliwa bez potrzeby bunkrowania i przechowywania na pokładzie i przekracza założone przez IMO 2050 cele dotyczące redukcji emisji dwutlenku węgla o 70% - podkreśla Trakakis.

- Każde rozwiązanie, które ma obecnie na celu zmniejszenie emisji CO2 ze statków, powinno zapewnić konkurencyjną ocenę wskaźnika intensywności węgla (CII) – zaznacza RINA.

Wprowadzenie tego rozwiązania pozwala na dostosowanie siłowni statku do wymagań IMO wyznaczonych na 2030 r. Zdaniem RINA, wykorzystanie tego rozwiązania pozwala na to, by zużycie wodoru mogło być stopniowo zwiększane, aby utrzymać najwyższy wskaźnik CII przez cały okres eksploatacji statku.

W ten sposób zmniejszy się w długim okresie emisję CO2. Statek osiągnie pełne cele w zakresie dekarbonizacji, ponieważ silnik zasilany będzie w 100% wodorem.  Instalacja będzie też zasilać zestaw ogniw paliwowych.

Porty bez wodoru

- Teraz, gdy koncepcja została przeniesiona do praktyki, dzięki projektowi klasy CII A, który można natychmiast zastosować, otwiera się droga do redukcji emisji w znacznie krótszym czasie. AiP jest przeznaczony dla tankowca MR, ale tę technologię można zastosować do szerokiej gamy typów i wielkości statków - podkreślił Trakakis.
Dzięki takiemu rozwiązaniu operator będzie decydować o zakresie redukcji CO2 który jest skraplany przez parę kriogeniczną uzyskaną z LNG i może być używany jako gaz obojętny dla zbiornikowca.

Taka jednostka nie wymaga dodatkowego bunkrowania wodoru. Wystarczy LNG. Wytworzony na statku wodór może być wykorzystany do zasilania głównego silnika, ogniw paliwowych lub hybrydy tych dwóch. Przyznane przez RINA AiP obejmuje również opcję hybrydową.


etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.