• <
nauta_2024

Wodorowy zbiornikowiec pokonał Pacyfik. W Kobe będzie w połowie lutego

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Wodorowy zbiornikowiec pokonał Pacyfik. W Kobe będzie w połowie lutego

Partnerzy portalu

Wodorowy zbiornikowiec pokonał Pacyfik. W Kobe będzie w połowie lutego - GospodarkaMorska.pl
Fot. Stocznia Kawasaki Heavy Industries

Suiso Frontier, japoński zbiornikowiec do przewozu skroplonego wodoru otrzymał certyfikat biura klasyfikacyjnego Nippon Kaiji Kyokai. Pierwszy na świecie zbiornikowiec do transportu skroplonego wodoru powstał w Kawasaki Heavy Industries. 

Statek został wpisany do rejestru ClassNK w dniu 3 grudnia, a kilka dni później wyruszył już w pierwszą  podróż do Australii. Suiso Frontier (9 tys. DWT) o długości 116 m i szerokości 19 m może przewieźć w 4 zbiornikach  75 ton skroplonego wodoru podczas jednej podróży. Skroplony wodór jest wytwarzany przez schłodzenie gazowego wodoru do minus 253°C, zmniejszając tym samym jego objętość do 1/800. 

Hybryda pod pokładem

Jednostka napędzana jest układem hybrydowym. Siłownia składa się z 3 silników Daihatsu DE-23 o łącznej mocy 3960  kW.  Dwa silniki pomocnicze zapewniają moc systemom sterowania statkiem i chłodzenia. Każdy posiada moc 1360 kW. Statek obsługuje załoga składająca się z 25 oficerów i marynarzy. 

Przepisy dotyczące konstrukcji kadłuba i zbiorników zostały opracowane przez ClassNK, które opierało się  tymczasowych zaleceniach IMO. Maszynownia, wyposażenia i materiałów pokładowych były  zgodne z przepisami oraz wymaganiami  określające warunki bezpiecznego transportu wodoru drogą morską. 

Kawasaki Heavy Industries (KHI) poinformował, że swoją dziewiczą podróż Suiso Frontier odbył z Japoni do Australii, aby tam odebrać swój pierwszy ładunek. 24 grudnia 2021 r. Suiso Frontier opuścił terminal skroplonego wodoru „Hy touch Kobe” i  20 stycznia 2022 r. dotarł do bazy załadunkowej skroplonego wodoru w porcie Hasting w stanie Wiktoria w Australii.

Z wodorem trasie Kobe-Hasting

– Planujemy powrót do Kobe od połowy do końca lutego po przeprowadzeniu testów przeładunku skroplonego wodoru i różnych przeglądów sprzętu w Australii – informuje operator statku.

Statek opuścił Australię wieczorem 28 stycznia i udał się w podróż powrotną do portu w Kobe w Japonii. Oczekuje się, że Suiso Frontier powróci do Kobe w połowie lub pod koniec lutego. Po przybyciu do Kobe statek wyładuje skroplony wodór do specjalnie wybudowanego zbiornika magazynowego na lądzie, podobnego do tego używanego na pokładzie Suiso Frontier.

Statek został zbudowany przez konsorcjum projektu CO2-free (HySTRA) Hydrogen Energy Supply-chain Technology Research Association. Jego partnerami są Kawasaki Heavy Industries, KHI, Iwatani Corporation, Shell Japan, Electric Power Development Company (J-Power), Marubeni Corporation, JXTG Nippon Oil and Energy Corporation, and Kawasaki Kisen Kaisha (K Line). 

W kolejnym etapie projektu partnerzy projektu HESC przeprowadzą analizę wniosków pilotażowych z zamiarem przejścia do projektu na skalę komercyjną w połowie lub pod koniec lat dwudziestych. Celem japońsko-australijskiego partnerstwa jest osiągnięcie etapu komercyjnego, na którym produkowane jest 225 000 ton skroplonego wodoru.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.