Spółka Oasis Marine Power Ltd ogłosiła, że zakończyła pierwszy etap testów morskiej stacji ładowania dla statków elektrycznych. Stacja ma formę boi, która unosi się na powierzchni wody. Energia pochodzi bezpośrednio z morskich farm wiatrowych.
Próby morskie odbyły się w styczniu 2022 roku w porcie Cromarty Firth w Szkocji. Jak zaznacza spółka projekt, nazwany Oasis Power Buoy, będzie teraz poddawany dalszym testom i optymalizacji, w tym długotrwałym próbom morskim.
Elektromobilna stacja morska jest pierwszym tego typu produktem na świecie, który zakończył z powodzeniem próby morskie i może zrewolucjonizować wykorzystanie energii z instalacji OZE w przemyśle morskim. Morska stacja cumownicza i jednocześnie ładująca posiada zeroemisyjne źródło energii pochodzącej z turbin wiatrowych. Wynalazek zapewnia ładowanie na morzu zarówno statków z napędem hybrydowych, jak i całkowicie elektrycznych. Oasis Marine Power zwraca uwagę, że statki o napędzie zeroemisyjnym będą opłacalne dla sektora transportu morskiego.
– Jestem zachwycony wynikami testów – podkreślił George Smith, dyrektor Oasis Marine Power. –Udowodniliśmy, że koncepcja jest wykonalna i teraz pracujemy nad optymalizacją projektu. To, co osiągnęliśmy, jest pierwszym tego typu rozwiązaniem na świecie. To wielki postęp w kierunku radykalnego zmniejszenia śladu węglowego przemysłu morskiego.
Spółka Oasis Marine Power została utworzona w 2021 roku, aby napędzać zielone rozwiązania dla sektora morskiego. Jest to spółka zależna Jebb Smith Ltd, która będzie opierać się na jej doświadczeniu w innowacyjnych systemach cumowania morskiego. Pierwszym produktem firmy jest wspomniany Oasis Power Buoy.
W 2020 roku Jebb Smith Ltd otrzymał grant w ramach programu MarRI-UK Technology and Innovation in UK Maritime Call, finansowanego przez Departament Transportu, na opracowanie Oasis Power Buoy. W tym samym roku produkt został zaprojektowany, opracowany i zbudowany.
Jebb Smith Ltd ma siedzibę w Aberdeenshire i specjalizuje się w projektowaniu inżynierii morskiej i pasjonuje się projektami związanymi z ekologiczną energią morską.
Źródło: Oasis Power Buoy/Rigzone.com
UNCTAD wzywa do dekarbonizacji żeglugi. Ponad 100 tys. statków do wymiany i modernizacji
MacGregor dostarczy sprzęt RoRo dla pierwszego statku typu PCTC zasilanego metanolem
Shell zakończył bunkrowanie pierwszego statku wycieczkowego LNG w Gibraltarze
59 statków floty offshore od Rawabi Vallianz Offshore Services otrzyma systemy dynamicznego pozycjonowania Praxis
CMA CGM zamawia osiem dodatkowych kontenerowców napędzanych metanolem
Słabe frachty i czartery powodują konkurencję pomiędzy różnymi segmentami żeglugi. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 33 – 37/2023)