Gaz-System rozpoczyna badanie, by oszacować zainteresowanie rynku rozwojem nowych projektów związanych z transportem wodoru, biometanu oraz amoniaku, zarówno ze strony producentów, jak również odbiorców - poinformował w środę operator.
Spółka poinformowała, że 1 marca 2023 roku uruchamiła niewiążącą procedurę badania rynku dla nowych projektów związanych z transportem wodoru, amoniaku i biometanu. Jak wyjaśnił operator systemu przesyłowego gazu, wyniki badania rynku będą m.in. rozwinięciem opracowywanej równolegle strategii wodorowej spółki, a także planów tworzenia infrastruktury do transportu wodoru, biometanu i amoniaku. Miałaby ona służyć zarówno do odbioru tych produktów z instalacji produkcyjnych, jak również dostarczenia ich do lokalizacji wskazanych przez uczestników badania. W ramach badania rynku Gaz-System zamierza oszacować poziom zainteresowania rozwojem nowych projektów dedykowanych pod transport zielonych paliw zarówno ze strony producentów, jak również odbiorców, zbadać potencjał w obszarze produkcji biometanu oraz obszary, w których biometanownie mogłyby zostać przyłączone do krajowej sieci przesyłowej gazu ziemnego.
Jak wcześniej informowało PAP ministerstwo klimatu, Gaz-System złożył do Komisji Europejskiej wnioski o finansowanie dwóch międzynarodowych projektów, dotyczących budowy sieci przesyłu wodoru i zmiany przeznaczenia sieci gazowej - poinformował PAP resort klimatu. Wnioski mają zostać ocenione do końca maja br. Operator informował wcześniej, że w ramach konkursu Horizon Europe Framework Programme (HORIZON) uzyskał dofinansowanie na dwa projekty badawczo-rozwojowe związane z gospodarką wodorową. Do końca trwającego procesu formalno-prawnego Gaz-System nie podaje szczegółów projektów grantowych - zastrzegł operator.
Gaz-System odpowiada za przesył gazu ziemnego, zarządza najważniejszymi gazociągami w Polsce; jest też właścicielem Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu.
autor: Anna Bytniewska
ab/ wkr/
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni
Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”
Saab i Damen nie mogą się pogodzić z porażką w przetargu na niderlandzką "Orkę". Pójdą na noże z Naval Group?
Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”
Katastrofa mostu w Baltimore przyczyną strat dla żeglugi
Sea Cargo Charter rozszerza swoją działalność aby przyspieszyć dekarbonizację żeglugi