Duński koncern energetyczny podjął ostateczną decyzję
inwestycyjną (FID) w sprawie projektu FlagshipONE, największej w Europie
bezemisyjnej produkcji metanolu dla żeglugi. Inwestor chce podjąć ryzyko
podobnie jak wiele lat temu rozpoczynając inwestycje w morską energetykę
wiatrową.
Zakład będzie zdolny do produkcji 50 tys. ton e-metanolu w
ciągu roku, natomiast fabryka powstanie w Örnsköldsvik w północnej Szwecji. Inwestor
rozpocznie budowę FlagshipONE wiosną 2023 roku, z kolei pierwsze wolumeny
e-metanolu zostaną wyprodukowane już w 2025 roku. Projekt będzie zlokalizowany
na terenie elektrociepłowni opalanej biomasą Hörneborgsverket w Örnsköldsvik,
eksploatowanej przez Övik Energi. E-metanol produkowany przez spółkę
FlagshipONE będzie wytwarzany z wykorzystaniem energii z OZE i biogennego
dwutlenku węgla wychwytywanego z Hörneborgsverket. Ponadto spółka FlagshipONE
będzie korzystać z pary, wody technologicznej i wody chłodzącej z jednostki Hörneborgsverket.
Nadmiar ciepła z procesu produkcji e-metanolu zostanie dostarczony z powrotem
do Övik Energi i włączony do sieci ciepłowniczej.
Będzie to dla duńskiej firmy pierwsza inwestycja z obszaru
Power-to-X na skalę komercyjną. Ørsted chce zająć wiodącą pozycję w dziedzinie
zielonego wodoru i paliw ekologicznych. Ørsted przejął pełne prawo własności do
FlagshipONE poprzez nabycie pozostałych 55 proc. udziałów w projekcie od Liquid
Wind, pierwotnego dewelopera projektu.
Duńczycy chcą wesprzeć przede wszystkim dekarbonizację światowego
sektora żeglugi, który alarmuje, że zasoby ekologicznego metanolu są
niewystarczające do sprawnego funkcjonowania żeglugi. Obecnie globalna żegluga
odpowiada za około 3 proc. światowej
emisji dwutlenku węgla.
Ørsted rozwija również "Project Star" na amerykańskim wybrzeżu Zatoki Perskiej o przepustowości 300 tys. ton oraz projekt "Green Fuels for Denmark" w Kopenhadze. Obecnie ekologiczne paliwa dla żeglugi mają wyższą cenę niż alternatywy oparte na paliwach kopalnych. Branża potrzebuje odpowiednich regulacji, aby zachęcić popyt i napędzić dojrzewanie ekologicznych paliw na skalę i w szybkim tempie.
- Nasze pierwsze projekty związane z morską energetyką wiatrową
wiązały się ze znacznym ryzykiem, ale widzieliśmy drogę do wykorzystania
naszych możliwości w celu dostarczenia tej technologii jako kamienia węgielnego
zielonej transformacji. Obecnie Power-to-X znajduje się w podobnym punkcie
zwrotnym - w Ørsted jesteśmy ponownie gotowi podjąć ryzyko i przewodzić
dojrzewaniu tej kluczowej technologii – podkreśliła prezes Ørsted
Power-to-X
Duńczycy wzywają decydentów do podjęcia działań, które będą
odpowiadać ambicjom klimatycznym.
W 2022 roku europejski import skroplonego gazu z Rosji wzrósł o ponad jedną trzecią
Brak wykwalifikowanych kadr największym problemem dla amerykańskiej branży wiatrowej
Niemcy otwierają dla offshore wind 4 nowe obszary na Morzu Północnym i Bałtyckim
Farmy wiatrowe na Morzu Północnym zapewniły 29 TWh energii
BP: Wojna w Ukrainie przyspieszy transformację energetyczną
Niemcy chcą przyspieszyć rozwój sieci przesyłowych i elektrowni wiatrowych