• <
mewo_2022

Ørsted będzie produkować e-metanol. Podejmie ryzyko jak w przypadku offshore wind

27.12.2022 14:46 Źródło: Ørsted
Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Ørsted będzie produkować e-metanol. Podejmie ryzyko jak w przypadku offshore wind

Partnerzy portalu

Ørsted będzie produkować e-metanol. Podejmie ryzyko jak w przypadku offshore wind - GospodarkaMorska.pl
Ørsted

Duński koncern energetyczny podjął ostateczną decyzję inwestycyjną (FID) w sprawie projektu FlagshipONE, największej w Europie bezemisyjnej produkcji metanolu dla żeglugi. Inwestor chce podjąć ryzyko podobnie jak wiele lat temu rozpoczynając inwestycje w morską energetykę wiatrową.  

Zakład będzie zdolny do produkcji 50 tys. ton e-metanolu w ciągu roku, natomiast fabryka powstanie w Örnsköldsvik w północnej Szwecji. Inwestor rozpocznie budowę FlagshipONE wiosną 2023 roku, z kolei pierwsze wolumeny e-metanolu zostaną wyprodukowane już w 2025 roku. Projekt będzie zlokalizowany na terenie elektrociepłowni opalanej biomasą Hörneborgsverket w Örnsköldsvik, eksploatowanej przez Övik Energi. E-metanol produkowany przez spółkę FlagshipONE będzie wytwarzany z wykorzystaniem energii z OZE i biogennego dwutlenku węgla wychwytywanego z Hörneborgsverket. Ponadto spółka FlagshipONE będzie korzystać z pary, wody technologicznej i wody chłodzącej z jednostki Hörneborgsverket. Nadmiar ciepła z procesu produkcji e-metanolu zostanie dostarczony z powrotem do Övik Energi i włączony do sieci ciepłowniczej.

Będzie to dla duńskiej firmy pierwsza inwestycja z obszaru Power-to-X na skalę komercyjną. Ørsted chce zająć wiodącą pozycję w dziedzinie zielonego wodoru i paliw ekologicznych. Ørsted przejął pełne prawo własności do FlagshipONE poprzez nabycie pozostałych 55 proc. udziałów w projekcie od Liquid Wind, pierwotnego dewelopera projektu.

Duńczycy chcą wesprzeć przede wszystkim dekarbonizację światowego sektora żeglugi, który alarmuje, że zasoby ekologicznego metanolu są niewystarczające do sprawnego funkcjonowania żeglugi. Obecnie globalna żegluga odpowiada za około 3 proc.  światowej emisji dwutlenku węgla.

Ørsted rozwija również "Project Star" na amerykańskim wybrzeżu Zatoki Perskiej o przepustowości 300 tys. ton oraz projekt "Green Fuels for Denmark" w Kopenhadze. Obecnie ekologiczne paliwa dla żeglugi mają wyższą cenę niż alternatywy oparte na paliwach kopalnych. Branża potrzebuje odpowiednich regulacji, aby zachęcić popyt i napędzić dojrzewanie ekologicznych paliw na skalę i w szybkim tempie.

- Nasze pierwsze projekty związane z morską energetyką wiatrową wiązały się ze znacznym ryzykiem, ale widzieliśmy drogę do wykorzystania naszych możliwości w celu dostarczenia tej technologii jako kamienia węgielnego zielonej transformacji. Obecnie Power-to-X znajduje się w podobnym punkcie zwrotnym - w Ørsted jesteśmy ponownie gotowi podjąć ryzyko i przewodzić dojrzewaniu tej kluczowej technologii – podkreśliła prezes Ørsted Power-to-X 

Olivia Breese.

Duńczycy wzywają decydentów do podjęcia działań, które będą odpowiadać ambicjom klimatycznym. 

Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.