Statek Vertom Patty rozpoczyna działalność w ramach żeglugi bliskiego zasięgu. Jednostkę wyróżnia przystosowanie do trendów związanych z zielonym paliwem - jego siłownia jest przygotowana do konwersji na metanol lub wodór.
Vertom Patty ma 118 metrów długości i tonaż 7000 ton. To prototypowa jednostka powstała wedle projektu LABRAX i zarazem pierwsza z serii sześciu, które powstają w holenderskiej stoczni Thecla Bodewes Shipyards dla Vertom, firmy żeglugi morskiej bliskiego zasięgu. Jej flota liczy około 100 statków o tonażu od od 1500 do 10 000 ton. Projekt budowy został opracowany zgodnie z wymaganiami przedsiębiorstwa. Ma zapewnić zarówno wydajność, jak i wszechstronność w obsłudze ładunków. Na statek można bezproblemowo załadować i przewozić zboże, bale drewniane, a także kontenery o pojemności do 56 TEU.
W trakcie szczegółowego projektowania statku przeprowadzono optymalizację obliczeniowej dynamiki płynów (CFD) dla projektu kadłuba, aby uzyskać paliwooszczędne osiągi w zakresie prędkości i mocy. Zdaniem Vertom ten system bardziej efektywnie rozkłada obciążenie energetyczne statku poprzez zastosowanie czterech mniejszych silników, które dostosowują się do aktualnego profilu żeglugi w celu uzyskania najbardziej efektywnego spalania. Ta koncepcja została również zaprojektowana tak, aby była gotowa na rozwój pod kątem użycia zielonych paliw. Możliwe będzie przekształcenie napędu statku na metanol lub wodór. Firma rozpoczęła również badania nad wykorzystaniem napędu wspomaganego wiatrem. Ostatnio zainstalowała odpowiednie wyposażenie na dwóch swoich statkach w celu przeprowadzenia testów. Vertom twierdzi, że innowacyjna, hybrydowa konstrukcja statków LABRAX jest ważnym krokiem w realizacji celu, jakim jest zmniejszenie emisji CO2 o 40% do 2030 roku.
Vertom Patty został zwodowany pod koniec września 2022 roku, natomiast w grudniu zakończył próby morskie. W pierwszą, wyjątkową podróż statek wyruszył z Delfzijl w Holandii do Santander w Hiszpanii. Jego rejs jest realizowany dla OCI Nitrogen, producenta produktów azotowych wykorzystywanych w rolnictwie i przemyśle.
Siostrzanymi jednostkami prototypu będą Vertom Cyta i Vertom Tooma, pod które stępki położono w tym samym czasie. Ich wodowanie ma nastąpić w latach 2023-2025.
Damen Maaskant oferuje przyszłościowe rozwiązanie dla rybaków w postaci trawlera 2607
Maersk prezentuje projekt pierwszego kontenerowca napędzanego zielonym metanolem
Flint Systems opracowuje symulator spawania w VR dla PSSE
Modułowy system uszczelniający Roxtec
Znów rekord. Największy kontenerowiec wchodzi do służby we wtorek
Branża okrętowa poszukuje specjalistów. Saab rektrutuje ekspertów w zakresie budowy okrętów podwodnych