• <
nauta_2024

Rozpoczęcie testów metanolu na dużą skalę w Centrum Testowo-Szkoleniowym Alfa Laval

ac

10.03.2021 13:08 Źródło: inf. prasowa
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Rozpoczęcie testów metanolu na dużą skalę w Centrum Testowo-Szkoleniowym Alfa Laval

Partnerzy portalu

Rozpoczęcie testów metanolu na dużą skalę w Centrum Testowo-Szkoleniowym Alfa Laval - GospodarkaMorska.pl
fot. Alfa Laval

Wkrótce w Centrum Testowo-Szkoleniowym Alfa Laval w Aalborg w Danii rozpoczną się testy metanolu jako paliwa żeglugowego. W ścisłej współpracy z MAN Energy Solutions i innymi partnerami, Alfa Laval zbada możliwość zasilania metanolem czterosuwowego silnika wysokoprężnego o mocy 2 MW - bez modyfikacji i innego paliwa pilotażowego. Testy są trzecim etapem trwającego projektu badawczego finansowanego przez duński EUDP (Energy Technology Development and Demonstration Program).

Możliwość wykorzystania metanolu dla standardowych silników

Zainicjowany dwa lata temu, finansowany przez EUDP projekt metanolowy jest realizowany przez Alfa Laval i MAN Energy Solutions wraz z Duńskim Instytutem Technologicznym (DTI), Uniwersytetem Technicznym Danii (DTU) i producentem biopaliw Nordic Green. Poprzez wspólne badania, konsorcjum dąży do opracowania systemu paliwowego na metanol, który może być dostosowany do współczesnych morskich silników diesla. Metanol, którego jest pod dostatkiem i który charakteryzuje się czystym spalaniem, jest jednym z najbardziej obiecujących paliw wolnych od paliw kopalnych dostępnych dla przyszłej żeglugi.

"Lars Skytte Jørgensen, wiceprezes ds. rozwoju technologii w Alfa Laval Marine Division, wyjaśnia: "Obecnie spalanie metanolu wymaga pilotażowego zapłonu oleju opałowego. "Wymaga to zastosowania dwóch przewodów paliwowych i różnych typów zbiorników paliwa na pokładzie. Gdyby metanol ze źródeł odnawialnych mógł być spalany bezpośrednio w standardowych silnikach wysokoprężnych, stanowiłoby to skrócenie drogi do żeglugi neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla."

"Przejście na czysto spalający się metanol będzie kluczowym krokiem w dekarbonizacji branży żeglugowej" - zgadza się Klaus Petersen, Engine Specialist, Performance & Optimization w MAN Energy Solutions. "Dzięki naszej współpracy z Alfa Laval i innymi partnerami projektu, mamy nadzieję znacznie ułatwić statkom wykonanie tego kroku".

Znacząca dostawa metanolu neutralnego dla klimatu

Alfa Laval jest dobrze przygotowana do dalszych działań, ponieważ wyposażyła już swoje Centrum Testowo-Szkoleniowe w Aalborgu, w zbiorniki i urządzenia pomocnicze do pracy z biopaliwami. Zbiorniki zostały przygotowane na wyjątkową dostawę z Nordic Green, który w marcu dostarczył ekologiczny metanol.

"Produkujemy nasz metanol z odpadów, a nie z nowej biomasy" - mówi Bo Gleerup, dyrektor generalny Nordic Green. "Oznacza to, że nadchodzące testy spalania będą neutralne pod względem wpływu na emisję CO2 - dokładnie tak, jak musi wyglądać eksploatacja statków jutra".

Gdy paliwo dotrze na miejsce, pierwszym zadaniem będzie ustalenie, jak obchodzić się z nim na skalę przemysłową. Ponieważ metanol jest cieczą w temperaturze pokojowej, może być przechowywany w zbiornikach bezciśnieniowych. Jednak niska temperatura zapłonu, wynosząca 7°C, sprawia, że metanol jest bardzo lotny, co jest wyzwaniem dla zapłonu poprzez sprężanie. Po dopracowaniu praktycznych aspektów obsługi, w kwietniu rozpoczną się szersze testy metanolu w niezmodyfikowanym silniku.

Koncentracja na paliwach, która wykracza poza silnik

Dla Alfa Laval, testowanie metanolu jest częścią perspektywicznego spojrzenia na krajobraz paliw okrętowych, który będzie się zmieniał z obecnego nacisku na LNG na metanol, a następnie odnawialny amoniak. Mimo, że obecny projekt koncentruje się na silniku, stanowi on praktyczny katalizator dla znacznie szerszych prac rozwojowych prowadzonych w Centrum Testowo-Szkoleniowym Alfa Laval. Zakres działalności Alfa Laval, z wyłączeniem samego silnika, obejmuje wiele zastosowań, na które będą miały wpływ przyszłe paliwa.


Osoby kontaktowe:
Lars Skytte Jørgensen
Vice President Technology Development
Alfa Laval Marine Division
Phone: +45 40 25 44 26
E-mail: larss.jorgensen@alfalaval.com

Anne Henningsen
Marketing Communications Manager, Business Unit Boiler Systems
Alfa Laval Marine Division
Phone: +45 24 92 86 10
E-mail: anne.henningsen@alfalaval.com

 

O Alfa Laval

Alfa Laval działa w trzech segmentach sprzedażowych: energetycznym, morskim i spożywczym i wodnym, oferując swoje doświadczenie, produkty oraz usługi dla wielu gałęzi przemysłu w ok. 100 krajach. Jesteśmy ponadto zaangażowani w optymalizację procesów, tworzenie odpowiedzialnego rozwoju i stymulowanie postępu, będąc zawsze o krok do przodu w procesie wspierania klientów w osiąganiu ich celów biznesowych i zrównoważonego rozwoju.

Innowacyjne technologie Alfa Laval są przeznaczone do oczyszczania, rafinacji i powtórnego wykorzystania materiałów, promując bardziej odpowiedzialne wykorzystanie zasobów naturalnych. Przekłada się to na poprawę efektywności energetycznej i odzysku ciepła, sprawniejsze uzdatnianie wody i redukcję emisji zanieczyszczeń. Dzięki temu przyśpieszamy sukces nie tylko naszych klientów, lecz również sukces ludzi i samej planety. Postępując zgodnie z naszym sloganem Advancing betterTM, sprawiamy, że świat staje się lepszy każdego dnia.
Alfa Laval zatrudnia 16,700 pracowników. Roczna sprzedaż w 2020 roku wyniosła SEK 41,5 mld (ok. EUR 4 mld). Firma jest notowana na giełdzie Nasdaq OMX.
www.alfalaval.pl



etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.