Dbałość o środowisko należy do najważniejszych omawianych tematów
na całym świecie. Wprowadzanie udoskonaleń w maszynach w znacznej mierze
skupia się na zredukowaniu bądź całkowitym zlikwidowaniu negatywnych
skutków działania urządzenia na środowisko.
Zmiany
dotyczą maszyn działających na lądzie, w powietrzu jak i oczywiście na
morzu. Jednym z częstych zanieczyszczeń gazowych pochodzących ze statków
jest tlenek azotu (NOx). Redukcja zanieczyszczenia tym gazem podlega
regulacjom międzynarodowym.
Zgodnie z konwencją o zapobieganiu
zanieczyszczenia morza przez statki (MARPOL) dla silników
wysokoprężnych o mocy powyżej 130KW ustalone są limity emisji NOx (IMO
I, IMO II i IMO III). Obecnie globalnie obowiązujący limit to IMO II. Z
kolei limit IMO III obowiązuje w obszarach kontroli emisji NOx. Do
końca ubiegłego roku konwencja kontroli emisji NOx dotyczyła obszarów
Północnoamerykańskich oraz Morza Karaibskiego Stanów Zjednoczonych.
Rok
2021 przyniósł duże zmiany ponieważ od 1 stycznia obszarami kontroli
emisji NOx stały się również Morze Bałtyckie oraz obszar emisji Morza
Północnego.
Obecne strefy kontroli emisji NOx przedstawia poniższy rysunek.

Strefy Kontroli Emisji NOx ( ECA NOx) od 01.01.2021
źródło: egcsa.com
Co to dla nas oznacza?
Wprowadzenie Morza Północnego i Bałtyckiego do stref kontroli emisji NOx, a więc obszaru, w którym znajdują się największe europejskie porty w praktyce oznacza, że wszystkie nowe statki operujące globalnie będą musiały być wyposażone w silniki spełniające normę emisji IMO III.
Emisja NOx na poziomie IMO III, która jest około 5 krotnie niższa w porównaniu do IMO I wymaga od producentów silników spalinowych wprowadzenia dodatkowych technologii redukcji emisji.
Rozwiązanie
Jedną z wykorzystywanych technologii jest Selektywna Redukcja Katalityczna ( Selective Catalytic Reduction – SCR). Jest to najbardziej skuteczna metoda eliminacji tlenków azotu w spalinach. Czynnikiem, który redukuje tlenki azotu jest wodny roztwór mocznika (Diesel Exhaust Fluid – DEF). Rozpylany on jest wprost do strumienia spalin przed reaktorem gdzie rozkłada się na amoniak i dwutlenek węgla. Amoniak reaguje z tlenkami azotu tworząc wolny azot i parę wodną.
Elementy silnika wpływające na emisję podlegają nadzorowi inspektorów towarzystw klasyfikacyjnych i muszą zostać zidentyfikowane w dokumentacji technicznej znajdującej się na każdym statku. Zgodnie z nowymi regulacjami emisji NOx takim elementem jest również układ SCR. Staje się on tym samym nieodłączną częścią silnika.
Dlatego niesłychanie ważne jest aby cały system był zaprojektowany, wyprodukowany i przetestowany przez producenta silnika.
Caterpillar, lider w produkcji 4-suwowych silników okrętowych oferuje tylko przygotowane fabrycznie silniki IMO III z układem SCR. Zaprojektowanie silnika do pracy z systemem SCR pozwala na optymalną i niezawodną pracę systemu, a co najważniejsze zapewnia stałą redukcję szkodliwych tlenków azotu. Komputer silnika CAT na bieżąco dostosowuje parametry pracy silnika tak aby zapewnić najlepsze warunki do reakcji w katalizatorze. W razie potrzeby wyłącza z pracy część cylindrów aby pozostałe będąc bardziej obciążone spowodowały szybszy przyrost temperatury spalin umożliwiający zapoczątkowanie reakcji katalitycznej.
Program silników IMO III napędu głównego (propulsion)

Program silników pomocniczych i zespołów prądotwórczych IMO III

Zapoznaj się z dostępnymi silnikami głównymi i pomocniczymi CAT na:
https://eneria.pl/oferta/rozwiazania-morskie/silniki-agregaty-morskie/silniki-glowne-i-pomocnicze-cat/
Inwestuj mądrze sięgając po fachowców
Zakup
produktu posiadającego najnowsze rozwiązania gwarantuje jakość i
niezawodność. Silniki Caterpillar należą do klasy premium, dlatego
zawsze znajdziemy w nich kompleksowe rozwiązania dostosowane do
najnowszych wymogów.
Wyłącznym dystrybutorem silników i agregatów Caterpillar w Polsce jest spółka Eneria. Doświadczenie Enerii w zakresie rozwiązań morskich dobrze ilustruje skala projektów, w jakie zaangażowana jest ta firma. Dzięki bogatemu doświadczeniu Eneria zapewnia wsparcie zarówno na etapie prac projektowych jak i profesjonalną pomoc w procesie wdrażania i instalacji podczas budowy danej jednostki w stoczni. Niezależnie czy potrzebują Państwo silnik do statku, kutra czy jachtu, specjaliści Enerii dobiorą najlepszy model silnika CAT® oraz pomogą w jego instalacji.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów