Dbałość o środowisko należy do najważniejszych omawianych tematów
na całym świecie. Wprowadzanie udoskonaleń w maszynach w znacznej mierze
skupia się na zredukowaniu bądź całkowitym zlikwidowaniu negatywnych
skutków działania urządzenia na środowisko.
Zmiany
dotyczą maszyn działających na lądzie, w powietrzu jak i oczywiście na
morzu. Jednym z częstych zanieczyszczeń gazowych pochodzących ze statków
jest tlenek azotu (NOx). Redukcja zanieczyszczenia tym gazem podlega
regulacjom międzynarodowym.
Zgodnie z konwencją o zapobieganiu
zanieczyszczenia morza przez statki (MARPOL) dla silników
wysokoprężnych o mocy powyżej 130KW ustalone są limity emisji NOx (IMO
I, IMO II i IMO III). Obecnie globalnie obowiązujący limit to IMO II. Z
kolei limit IMO III obowiązuje w obszarach kontroli emisji NOx. Do
końca ubiegłego roku konwencja kontroli emisji NOx dotyczyła obszarów
Północnoamerykańskich oraz Morza Karaibskiego Stanów Zjednoczonych.
Rok
2021 przyniósł duże zmiany ponieważ od 1 stycznia obszarami kontroli
emisji NOx stały się również Morze Bałtyckie oraz obszar emisji Morza
Północnego.
Obecne strefy kontroli emisji NOx przedstawia poniższy rysunek.
Strefy Kontroli Emisji NOx ( ECA NOx) od 01.01.2021
źródło: egcsa.com
Co to dla nas oznacza?
Wprowadzenie Morza Północnego i Bałtyckiego do stref kontroli emisji NOx, a więc obszaru, w którym znajdują się największe europejskie porty w praktyce oznacza, że wszystkie nowe statki operujące globalnie będą musiały być wyposażone w silniki spełniające normę emisji IMO III.
Emisja NOx na poziomie IMO III, która jest około 5 krotnie niższa w porównaniu do IMO I wymaga od producentów silników spalinowych wprowadzenia dodatkowych technologii redukcji emisji.
Rozwiązanie
Jedną z wykorzystywanych technologii jest Selektywna Redukcja Katalityczna ( Selective Catalytic Reduction – SCR). Jest to najbardziej skuteczna metoda eliminacji tlenków azotu w spalinach. Czynnikiem, który redukuje tlenki azotu jest wodny roztwór mocznika (Diesel Exhaust Fluid – DEF). Rozpylany on jest wprost do strumienia spalin przed reaktorem gdzie rozkłada się na amoniak i dwutlenek węgla. Amoniak reaguje z tlenkami azotu tworząc wolny azot i parę wodną.
Elementy silnika wpływające na emisję podlegają nadzorowi inspektorów towarzystw klasyfikacyjnych i muszą zostać zidentyfikowane w dokumentacji technicznej znajdującej się na każdym statku. Zgodnie z nowymi regulacjami emisji NOx takim elementem jest również układ SCR. Staje się on tym samym nieodłączną częścią silnika.
Dlatego niesłychanie ważne jest aby cały system był zaprojektowany, wyprodukowany i przetestowany przez producenta silnika.
Caterpillar, lider w produkcji 4-suwowych silników okrętowych oferuje tylko przygotowane fabrycznie silniki IMO III z układem SCR. Zaprojektowanie silnika do pracy z systemem SCR pozwala na optymalną i niezawodną pracę systemu, a co najważniejsze zapewnia stałą redukcję szkodliwych tlenków azotu. Komputer silnika CAT na bieżąco dostosowuje parametry pracy silnika tak aby zapewnić najlepsze warunki do reakcji w katalizatorze. W razie potrzeby wyłącza z pracy część cylindrów aby pozostałe będąc bardziej obciążone spowodowały szybszy przyrost temperatury spalin umożliwiający zapoczątkowanie reakcji katalitycznej.
Program silników IMO III napędu głównego (propulsion)
Program silników pomocniczych i zespołów prądotwórczych IMO III
Zapoznaj się z dostępnymi silnikami głównymi i pomocniczymi CAT na:
https://eneria.pl/oferta/rozwiazania-morskie/silniki-agregaty-morskie/silniki-glowne-i-pomocnicze-cat/
Inwestuj mądrze sięgając po fachowców
Zakup
produktu posiadającego najnowsze rozwiązania gwarantuje jakość i
niezawodność. Silniki Caterpillar należą do klasy premium, dlatego
zawsze znajdziemy w nich kompleksowe rozwiązania dostosowane do
najnowszych wymogów.
Wyłącznym dystrybutorem silników i agregatów Caterpillar w Polsce jest spółka Eneria. Doświadczenie Enerii w zakresie rozwiązań morskich dobrze ilustruje skala projektów, w jakie zaangażowana jest ta firma. Dzięki bogatemu doświadczeniu Eneria zapewnia wsparcie zarówno na etapie prac projektowych jak i profesjonalną pomoc w procesie wdrażania i instalacji podczas budowy danej jednostki w stoczni. Niezależnie czy potrzebują Państwo silnik do statku, kutra czy jachtu, specjaliści Enerii dobiorą najlepszy model silnika CAT® oraz pomogą w jego instalacji.
PGZ Stocznia Wojenna i Babcock wprowadzają międzynarodowy program stażowy
Duchy przeszłości w Rosji. Nowy lodołamacz będzie nosił nazwę Stalingrad
Bureau Veritas opublikowało zasady klasyfikacyjne dla statków na wodór
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście najlepszym inwestorem w plebiscycie "Złota Setka Zachodniopomorskiego 2022"
Damen wprowadza w pełni elektryczny statek SOV z możliwością ładowania na morzu
Dzień Otwarty Daru Młodzieży – odpalamy najwyższą choinkę w Trójmieście!