• <

Wynik wyszukiwania - "SOx" - Wiadomości

Bałtyk turystyczny, Bałtyk ekologiczny. Cruise Baltic stawia na OPS

Cruise Baltic, organizacja skupiająca porty Morza Bałtyckiego, przyjęła strategię rozwoju instalacji zasilania statków pasażerskich z instalacji nabrzeżowych. Rok temu Cruise Baltic był gospodarzem Sustainable Cruising Conference. 19 operatorów statków wycieczkowych podpisało w Kopenhadze Memorandum of Understanding zobowiązując się do korzystania z zasilania energią elektryczną z lądu.
11.04.2024

Rekordowe zamówienia na eko statki. Porty morskie pod presją modernizowanych flot

Dekarbonizacja floty rozpędza się wraz z zamówieniami na nowe statki. I choć to w stoczniach europejskich powstaje wiele innowacyjnych konstrukcji, beneficjentami wydatków armatorów na dekarbonizację flot są stocznie azjatyckie. Głównie to chińskie i koreańskie, które otrzymują na tacy nowe technologie. Porty morskie muszą wciąż inwestować w obsługę statków zasilanych energią z nabrzeża i bunkrowanych paliwami alternatywnymi.
28.01.2024

Jan De Nul i ABC Engines podpisują umowę dotyczącą napędu na metanol dla kablowca Fleeming Jenkin

Grupa Jan De Nul i ABC Engines ogłosiły 26 stycznia współpracę w zakresie hybrydowych silników okrętowych. Obie firmy podpisały zamówienie na cztery silniki o mocy 7200 kW i jeden silnik o mocy 1800 kW, który może być zasilany biodieslem, HVO i metanolem. Te innowacyjne silniki zapewnią napęd najnowszego statku do układania kabli Grupy Jan De Nul, Fleeming Jenkin.
27.01.2024

Odkryto skamieniałości jednych z najwcześniejszych drapieżników morskich

Skamieliny zwierząt, które mogą być jednymi z najwcześniejszych mięsożerców, odkryli naukowcy na Grenlandii. Bezkręgowce z dolnego kambru to krewni współcześnie żyjących morskich drapieżników.
06.01.2024

Vard dostarczy specjalistyczny statek do układania kabli na rzecz japońskiej energetyki wiatrowej na morzu

Toyo Construction zawiera umowę w kwestii dostarczenia przez Vard hybrydowego statku do układania kabli. Zostanie on wykorzystany przy rozbudowie infrastruktury dla morskiej energetyki wiatrowej, jaka powstaje na wodach w pobliżu Japonii.
12.12.2023

Grimaldi na fali. W 2023 r. sprzedaż przekroczy 5 mld euro

Rynek przewozów pasażerskich, ro-ro i samochodowych okazał się bardziej odporny na koniunkturę niż morski transport kontenerów. To sprawiło, że Grupa Grimaldi może osiągnąć najlepsze w historii wyniki finansowe w tym roku – zapowiedział dyrektor zarządzający Emmanuel Grimaldi.
04.12.2023

Turystyka morska płynie „cała naprzód”. Odradza się szybciej niż turystyka międzynarodowa

Pierwsze informacje touroperatorów potwierdzają, że w 2023 r. liczba pasażerów statków wycieczkowych wzrosła do 106% w stosunku do poziomu z 2019 r. Statki pasażerskie wybrało około 31,5 mln morskich turystów – szacuje Cruise Lines International Association (CLIA).
14.09.2023

Pierwszy, napędzany metanolem kontenerowiec Maersk wyrusza w dziewiczy rejs

Mając do przebycia 21 500 mil morskich z południowokoreańskiego Ulsan do duńskiej Kopenhagi najnowszy nabytek giganta żeglugowego jest pierwszym w jego flocie napędzanym metanolem. Po przybyciu do Danii zostanie oficjalnie nazwany i rozpocznie swoją działalność.
21.07.2023

Cargill chce zrewolucjonizować żeglugę śródlądową czarterując jednostki z napędem elektrycznym

Firma będzie korzystać z zeroemisyjnych pchaczy i barek Kotug International do transportu ziaren kakaowych z portu w Amsterdamie do fabryki kakao w Zaandam. W pełni zelektryfikowane jednostki nawodne mają nie tylko eliminować emisję CO2, jak i hałas w transporcie rzecznym.
12.06.2023

Uwaga Wodór! Podcast - Jak dobrze zacząć, czyli systemy wspomagające projektowanie? [ODCINEK SPECJALNY #4]

Najnowszy odcinek Uwaga Wodór! pt. "Jak dobrze zacząć, czyli systemy wspomagające projektowanie?" jest już w sieci! Prowadzący Paweł Trojanowski i Jakub Pikulski, zaprosili do rozmowy ekspertkę Katarzynę Więckiewicz-Dominiczak z e-engineer.
11.06.2023

Nawigowanie pomiędzy globalnymi sporami. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 16 – 19/2023)

Nadal główny wpływ na sytuację geopolityczną jak i ekonomiczną światowej gospodarki mają obecne wydarzenia, które odbywają się na międzynarodowej arenie. Spory między USA i Chinami, trwająca na Ukrainie wojna i wiele innych wydarzeń niewątpliwe zaburzają dotychczasowe rozumienie zależności i wzorców handlu międzynarodowego, w tym morskiego. Ten proces trwa już od wielu miesięcy. Zmiany na rynku a także nieustanne dostosowywanie do ciężkiej sytuacji przez przewoźników nieustannie trwają.
29.05.2023

Uwaga Wodór! Podcast - Energetyka jądrowa - czy w Polsce się to uda? [ODCINEK 18]

Najnowszy odcinek Uwaga Wodór! pt. "Energetyka jądrowa - czy w Polsce się to uda?" jest już w sieci! Prowadzący Paweł Trojanowski i Jakub Pikulski, zaprosili do rozmowy profesora Ludwika Pieńkowskiego, wykładowcę AGH i eksperta KGHM - z którym poruszają tematykę energetyki atomowej.
16.05.2023

TT-Line rozwija się, dodając szwedzki port Karlshamn do swojej siatki połączeń promowych

TT-Line dodaje do oferty połączeń promowych dodatkowy port w Szwecji. Od kwietnia 2023 r. port Karlshamn w południowej Szwecji zostaje zintegrowany z siatką połączeń promowych oferowanych przez armatora.
07.02.2023

Pierwszy japoński prom zasilany LNG rozpoczyna działalność

Do obsługi tras pasażerskich ruszył pierwszy z dwóch promów zasilanych LNG, należący do japońskiego armatora MOL. Sunflower Kurenai będzie obsługiwany przez związaną ze spółką firmą Ferry Sunflower Co.
16.01.2023

Uwaga Wodór! Podcast - O NesoBusie - Polskim Autobusie Wodorowym - oraz planach Grupy Polsat na zeroemisyjny transport nad Wisłą [Odcinek 12]

Grupa Polsat to nie tylko potęga medialno-telekomunikacyjna w naszym kraju, ale również coraz większa siła na polskim rynku energetyczno-paliwowym.
12.12.2022

Największy i najbardziej ekologiczny statek zbudowany przez Fincantieri otrzymał nazwę podczas ceremonii w Nowym Jorku [WIDEO]

MSC Cruises, część szwajcarskiego konglomeratu MSC Group, zorganizowała ceremonię nadania nazwy swojej najbardziej zaawansowanemu technologicznie i ekologicznemu statkowi wycieczkowemu, zbudowanemu we Włoszech.
08.12.2022

Zasilany LNG statek wpłynął do portu w Göteburgu

Nowo wybudowany statek napędzany LNG przybił do portu w Göteburgu. Jednostka już teraz spełnia wymogi IMO na rok 2030. Do Göteburga będzie przybijała raz w tygodniu.
22.11.2022

Hybrydowy statek Calypso już zwodowany. Będzie układał kable nowej generacji

Holenderska spółka Van Oord poinformowała, że nowoczesna, hybrydowa jednostka Calypso została zwodowana w stoczni Vard w Tulcea w Rumunii. Statek posłuży do układania kabli nowej generacji.
25.10.2022

Uwaga Wodór! Podcast - O roli, jaką w transformacji energetycznej mogą odegrać zielone gazy płynne, opowiada Bartosz Kwiatkowski z Polskiej Organizacja Gazu Płynnego [odcinek 12]

Dzisiaj premiera dwunastego odcinka podcastu Uwaga wodór! O kryzysie energetycznym, zmianach klimatycznych i , z rozproszonymi źródłami energii i równym dostępem do zasobów. Prowadzący Paweł Trojanowski i Jakub Pikulski, zaprosili do rozmowy eksperta Bartosza Kwiatkowskiego dyrektora Polskiej Organizacji Gazu Płynnego.
05.10.2022

Scrubery – rynek będzie rósł do 2030. Nauta, Remontowa i Crist mogą rezerwować nabrzeża i doki

Płuczki spalin są wciąż w czołówce rozwiązań wprowadzanych na statkach handlowych. Dzieje się tak mimo zapowiedzi wprowadzania coraz lepszych silników spalinowych i paliw, napędów elektrycznych i gazowych, zasilania metanolem i innymi paliwami ekologicznymi.
08.09.2022

Uwaga Wodór! Podcast - O tym skąd pochodzi i jak powstaje paliwo do pierwszej w Polsce stacji tankowania wodoru PKN Orlen S.A.? [odcinek 7]

Dzisiaj premiera najnowszego 7 odcinka podcastu Uwaga Wodór! O tym skąd pochodzi i jak powstaje paliwo do pierwszej w Polsce stacji tankowania wodoru Grupy Orlen?
08.07.2022

Agencja Żeglugi ONZ nadal gra na zwłokę w sprawie działań na rzecz klimatu

Podczas gdy większość krajowych delegatów Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) opowiedziała się za zbliżeniem branży morskiej do celu Porozumienia Paryskiego, jakim jest utrzymanie globalnego ocieplenia poniżej 1,5°C, podczas tegorocznego posiedzenia Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego (Marine Environment Protection Committee, MEPC) organizacje pozarządowe wyraziły zaniepokojenie brakiem postępów IMO w zakresie pilnych, krótkoterminowych działań.
10.06.2022

Uwaga Wodór! Podcast - Projekty wodorowe w obszarze usług komunalnych. [odcinek 5]

Dzisiaj premiera piątego odcinka podcastu Uwaga wodór! Projekty wodorowe w obszarze usług komunalnych. Prowadzący Paweł Trojanowski i Jakub Pikulski, zaprosili do rozmowy eksperta inż. Wojciecha Nowaka, kierownika projektów wodorowych w Grupie Veolia.
09.05.2022

Nowoczesny i ekologiczny prom TT-Line z napędem LNG rozpoczyna rejsy ze Świnoujścia do Szwecji

Od 1 maja 2022 będzie zawijał do Świnoujścia „Nils Holgersson”, prom VII generacji, który jest najbardziej ekologicznym, przyjaznym dla środowiska i zaawansowanym technicznie promem typu ro-pax na Bałtyku. Pierwsze wyjście ze Świnoujścia jest planowane dnia 02.05.2022 o godz. 01.00, a pierwsze dzienne zawinięcie do Świnoujścia dnia 02.05.2022 w godz.14.00–16.00.
01.05.2022

Już za kilka dni drony będą monitorować emisje ze statków na Morzu Bałtyckim

Flota zaawansowanych technologicznie, wyspecjalizowanych dronów zostanie wykorzystana do monitorowania emisji ze statków handlowych na Morzu Bałtyckim.
18.04.2022

Uwaga Wodór! Podcast - O energetyce i paliwach jutra. [odcinek 4]

Dzisiaj premiera czwartego odcinka podcastu Uwaga wodór! O energetyce i paliwach jutra.
12.04.2022

Płuczki spalin Alfa Laval PureSOx zainstalowane na największym kontenerowcu świata

W lipcu 2021 r. ze stoczni Samsung Heavy Industries wypłynął największy na świecie kontenerowiec. Ever Ace, należący do Evergreen Marine Corporation, wyposażony jest w dwie płuczki Alfa Laval PureSOx ze wspólnym systemem oczyszczania wody (WCS). To skonsolidowane rozwiązanie zapewnia maksymalną niezawodność przy minimalnej powierzchni.
21.03.2022

Metanol kluczem do dekarbonizacji żeglugi?

Nowy raport dotyczący redukcji emisji z globalnego sektora morskiego zweryfikował korzyści płynące z zastosowania metanolu jako paliwa, podkreślając go jako kluczowe rozwiązanie dla dekarbonizacji sektora.
15.03.2022

Uwaga Wodór! Podcast - Organizacje wspierające rozwój gospodarki wodorowej [odcinek 3]

Dzisiaj premiera trzeciego odcinka podcastu Uwaga wodór! Organizacje wspierające rozwój gospodarki wodorowej.
15.03.2022

Zwodowano pierwszy japoński prom zasilany LNG

Japoński potentat morski Mitsui O.S.K. Lines (MOL) zwodował pierwszy japoński prom napędzany LNG, będący jednym z dwóch promów zamówionych przez spółkę zależną MOL - Ferry Sunflower. Napęd gazowy ma być alternatywą dla tradycyjnego paliwa, dającego szansą na ograniczenie emisji w sektorze żeglugi.
10.03.2022

Japoński MOL stawia na LNG – zainwestuje w dwa nowoczesne promy

Japońska spółka transportowa Mitsui O.S.K. Lines (MOL) oraz spółka należąca do grupy - MOL Ferry - ogłosiły zamówienia na budowę dwóch najnowocześniejszych promów napędzanych LNG. Umowa na budowę została podpisana ze stocznią Naikai Zosen Corporation. Gotowe jednostki zostaną dostarczone do zleceniodawcy w 2025 roku.
21.02.2022

Uwaga Wodór! Podcast - Wodór to ekologia czy biznes? [odcinek 2, część 2]

Dzisiaj premiera drugiej części drugiego odcinka podcastu Uwaga wodór! Eksperci Paweł Trojanowski i Jakub Pikulski odpowiadają na bardzo istotne pytanie: Wodór to ekologia czy biznes?
27.01.2022

Ładowanie statków na morzu – Maersk i Ørsted uruchamiają pierwszą instalację

Maersk Supply Service we współpracy z Ørsted przymierzają się do uruchomienia pierwszej pełnoskalowej instalacji służącej do ładowania akumulatorów statków offshore. Przyczyni się to do zmniejszenia emisji podczas cumowania w porcie.
26.01.2022

Uwaga Wodór! Podcast - Wodór to ekologia czy biznes? Odcinek 2 część 1

Dzisiaj premiera drugiego odcinku podcastu Uwaga wodór! Eksperci Paweł Trojanowski i Jakub Pikulski odpowiadają na bardzo istotne pytanie - wodór to ekologia czy biznes?
17.01.2022

Ro-pax na wodór. Pierwszy na świecie morski układ napędowy już działa. Polska ma wodorowy potencjał. Czy go wykorzysta?

Pełnowymiarowy test HySeas III został rozpoczęty w zakładzie Kongsberg w Ågotnes, koło Bergen w Norwegii w grudniu 2021 r. Przez cztery miesiące zespół Kongsberga będzie testował w działaniu pierwszy na świecie zeroemisyjny układ napędowy zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi przeznaczony dla statków.
02.01.2022

Sukces testów konwersji wychwytywania dwutlenku węgla w skruberach

Producent skruberów Langh Tech, który za pośrednictwem siostrzanej firmy Langh Ship jest jednocześnie armatorem, rozpoczął badania nad możliwością wychwytywania dwutlenku węgla na pokładach statków. Pierwsze testy zostały pomyślnie przeprowadzone na pokładzie jednej z flot Langh Ship, z wykorzystaniem istniejącej hybrydowej płuczki Langh Tech zainstalowanej na pokładzie.
31.12.2021

Uwaga wodór! Premiera podcastów o zielonej energetyce na ZielonaGospodarka.pl

Uwaga Wodór! To nowa seria podcastów o transformacji energetycznej, dekarbonizacji i zrównoważonym rozwoju gospodarki, czyli trendach, które coraz mocniej zarysowują się w naszym otoczeniu – w których wodór postrzegany jest jako nośnik energii i zeroemisyjne paliwo przyszłości.
16.12.2021

Van Oord wzmocni pozycję na rynku offshore wind dzięki jednostce Calypso

W grudniu 2020 roku Van Oord poinformował, że złożyć zamówienie na budowę ekologicznego statku do układania kabli nowej generacji. Jednostka wyposażona w najnowsze zrównoważone technologie zostanie dostarczona ze stoczni VARD w Norwegii. Statek będzie w pełni operacyjny w 2023 roku.
17.11.2021

Zielona energia z fal zasili statki

Carnegie Clean Energy we współpracy z wybitnym instytutem badawczym, Blue Economy Cooperative Research Centre (Blue Economy CRC) uruchomiła demonstracyjny projekt energii falowej MoorPowerTM Scaled Demonstrator.
06.11.2021

Mitsubishi Shipbuilding skutecznie wychwytuje CO2 ze spalin statków

Mitsubishi Shipbuilding, część MHI Group, wraz ze swoimi partnerami uruchomiła projekt wychwytywania dwutlenku węgla na statku towarowym z ambicją opracowania komercyjnych systemów, które zmniejszyłyby wkład sektora w zmiany klimatu.
30.10.2021

Historia badań i inicjatyw międzynarodowych w sprawie zatopionej amunicji

Zatopiona amunicja, a zwłaszcza amunicja chemiczna była postrzegana jako problem polityczny. Spowodowane było to kwestiami związanymi z odpowiedzialnością prawną. Powszechnie akceptowana zasada „Zanieczyszczający Płaci” (z ang. Polluter Pays) jest już w użyciu od IX wieku, ale jej stosowanie formalne to historia najnowsza.
22.10.2021

Sovcomflot przedstawiło statki Green Funnel LNG

Największa rosyjska firma żeglugowa Sovcomflot (SCF) przedstawiła technologię swoich tankowców zasilanych LNG z serii „Green Funnel” Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO).
19.10.2021

Bariery produkcji zielonego wodoru na morzu

Zwolennicy niektórych z pierwszych morskich projektów wodorowych mają niewielką nadzieję na osiągnięcie zysku.
07.10.2021

Van Oord zamawia Mega Jack-Up do instalacji morskich turbin wiatrowych o mocy 20 MW

Van Oord zamówił nowy, ekologiczny statek instalacyjny, który będzie mógł pracować na metanolu i instalować turbiny wiatrowe o mocy do 20 MW. Inwestycja wpisuje się w rosnące światowe zapotrzebowanie na morskie farmy wiatrowe. Statek zostanie zwodowany w 2024 roku.
04.10.2021

SEA-LNG: Trwa sztandarowy rok zamówień na statki napędzane LNG w 2021 roku

Według organizacji SEA-LNG, powołującej się na dane Clarkson Research Services, w 2021 roku powiększyła się liczba zamówień na jednostki zasilane LNG, zbliżając się do 30 procent całości nowych zamówień na budowę statków według tonażu brutto.
10.09.2021

Transport morski szkodzi jak każdy inny. Na liście wstydu wycieki ropy i emisje zanieczyszczeń

Transport morski jest istotnym elementem światowego handlu i gospodarki. W UE obsługuje 77 proc. handlu zewnętrznego i 35 proc. handlu wewnątrzunijnego. Chociaż sektor morski przynosi UE znaczne korzyści gospodarcze i społeczne, ma on również wpływ na środowisko i zdrowie obywateli UE – wynika z raportu „The European Maritime Transport Environmental Report”.
03.09.2021

UE: żegluga to 13,5 proc. gazów cieplarnianych z transportu

Europejska Agencja Środowiska i Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa na Morzu opublikowały raport, z którego wynika, że żegluga morska i śródlądowa odpowiada za 13,5 proc. emisji gazów cieplarnianych z transportu w UE.
02.09.2021

Na terenie terminala Arthur Kill powstanie hub morskiej energetyki wiatrowej

Amerykańska grupa inwestycyjna Apollo Global Management poinformowała, że jej fundusze (Fundusze Apollo) zawarły umowę z Arthur Kill Terminal w zakresie rozwoju na jego terenie portu instalacyjnego i serwisowego dla morskiej energetyki wiatrowej rozwijanej w regionie Stanu Nowy Jork. Bez wątpienia za administracji Joe Bidena inwestycje w offshore wind na terenie USA nabrały tempa.
18.07.2021

Alfa Laval i NMRI odniosły sukces w testach wychwytywania CO2 na pokładzie statku przy użyciu systemu oczyszczania spalin

Ponieważ przemysł morski dąży do zmniejszenia emisyjności w przyszłości, Alfa Laval i jej partnerzy badają technologie niezbędne do osiągnięcia tego celu.
15.07.2021

Kolejny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju: TT-Line świętuje udane wodowanie drugiego promu Green Ship

W 2018 roku TT-Line złożyło zamówienie na budowę nowego promu Green Ship (Zielony Statek), który dołączy do floty TT-Line w 2022 roku i będzie operowany, jako nowy „Nils Holgersson” na Morzu Bałtyckim. Od tego czasu z ogromną ekscytacją przygląda się, jak postępują prace nad budową statku najnowszej generacji.
12.07.2021

Szwedzka Komisja ds. Badania Wypadków: 8 lipca ruszą prace przy wraku promu "Estonia"

Szwedzka Komisja ds. Badania Wypadków (SHK) podała w piątek, że 8 lipca rozpocznie prace przy wraku promu "Estonia". Dochodzenie ma wyjaśnić kwestię dziury w kadłubie, którą jesienią ubiegłego roku pokazali twórcy filmu dokumentalnego.
18.06.2021

Globalne linie będą żeglowały wolniej u wybrzeży Kalifornii. Ma to pomóc w ratowaniu płetwali błękitnych

Partnerzy inicjatywy mającej na celu zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza i ochronę zagrożonych wielorybów ogłosili wyniki programu 2020 i docenili firmy żeglugowe, które z powodzeniem w nim uczestniczyły, zmniejszając prędkość do 10 węzłów lub mniej w rejonie zatoki San Francisco i regionie południowej Kalifornii.
25.05.2021

MAN Energy Solutions przeprowadziła niezależne badanie dotyczące dekarbonizacji żeglugi

Firma MAN Energy Solutions, zajmująca się napędami i systemami energetycznymi, zleciła nowe niezależne badanie dotyczące dekarbonizacji żeglugi. Na podstawie analizy danych i raportu, wywnioskowano, że aby osiągnąć ambitne cele w zakresie ograniczenia emisji, przemysł „może być zmuszony do przedyskutowania zakazu używania paliw kopalnych” - i być może wcześniej niż jest to przewidywane.
24.04.2021

Zielony wodór z metanolu pomoże zredukować CO2 w sektorze morskim

W dobie dekarbonizacji sektora morskiego z rozwiązaniem przychodzi projekt Element 1. Alternatywne pozyskiwanie wodoru z metanolu do zasilania ogniw PEW bezpośrednio na statku może stanowić rozwiązanie problemu magazynowania i dystrybucji surowca.
16.03.2021

NYK zbuduje cztery samochodowce z napędem LNG

Japoński armator NYK Line podpisał kontrakt na budowę czterech samochodowców napędzanych LNG z China Merchants Jinling Shipyard (Nanjing) Co. Ltd.Jednostki mają zostać dostarczone w latach 2022-2023. Pomogą w transporcie pojazdów głównie do / z Europy i / lub na Bliski Wschód.
15.02.2021

Brytyjska firma ujawniła koncepcję zeroemisyjnego statku

Brytyjska firma ujawniła nowy koncepcyjny design komercyjnego statku używającego kombinacji energii wiatrowej, słonecznej i technologii wychwytywania węgla, by osiągnąć zeroemisyjność.
11.02.2021

NYK zamawia dwa gazowce napędzane LPG

Japoński armator NYK złożył zamówienie na dwa duże gazowce VLGC napędzane LPG w rodzimej stoczni Kawasaki Heavy Industries.
09.02.2021

Chantiers De’l Atlantique przekazał wycieczkowiec MSC Virtuosa

Francuska stocznia Chantiers De’l Atlantique przekazała MSC Cruises najnowszy wycieczkowiec klasy Meraviglia-Plus II – MSC Virtuosa.
01.02.2021

W Chinach ruszyła budowa statku napędzanego metanolem

W chińskiej stoczni Guangzhou Shipyard International (GSI) odbyła się ceremonia cięcia stali pod budowę jednostki Stena Pro Patra. Statek ma zostać dostarczony na początku 2022 roku.
20.01.2021

Światowy rynek morskich przewozów kontenerowych – przegląd wyników oraz przyszły rozwój w dobie pandemii

Rozwój gospodarki światowej i handlu międzynarodowego należy traktować jako podstawowe czynniki napędzające rynek morskich przewozów kontenerowych. W 2019 roku jako kluczowe czynniki determinujące wymianę handlową uznać można spór między Stanami Zjednoczonymi a Chinami, powodujący wzrost taryf, a także inne wydarzenia przyczyniające się do wzrostu niepewności na rynkach, jak blokada rządowa w Stanach Zjednoczonych, wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej oraz zmiany w polityce pieniężnej w głównych gospodarkach świata.
02.12.2020

Najważniejsze postanowienia z 75. sesji Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego MEPC

75. sesja Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego odbyła się w formie zdalnej w dniach 16-20 listopada br. Pierwotny termin (30.03-03.04.2020) został zmieniony z powodu pandemii COVID-19.
01.12.2020

Pierwszy na świecie gazowiec VLGC zasilany LPG zakończył próby morskie

Pierwszy na świecie Very Large Gas Carrier (VLGC) zasilany skroplonym gazem ropopochodnym przeszedł pomyślnie pełne próby morskie i jest gotowy do powrotu do eksploatacji.
05.11.2020

Ochrzczono pierwszy japoński samochodowiec zasilany LNG

1 września w stoczni Shin Kurushima Toyohashi Shipbuilding Co. Ltd. odbyła się ceremonia nadania imienia dla samochodowca (PCTC), zdolnego do żeglowania po oceanach, mając jedynie LNG jako główne paliwo statku.
04.11.2020

Podpisano kontrakty na budowę pierwszych tankowców o napędzie bateryjnym

Firma żeglugowa Asahi Tanker Co. z siedzibą w Tokio złożyła zamówienie na pierwsze na świecie tankowce z napędem elektrycznym.
11.10.2020

Maersk Supply Service będzie testował prototyp boi ładującej na morskiej farmie wiatrowej (wideo)

Firma Maersk Supply Service ogłosiła plany przetestowania prototypowej boi do ładowania statków o napędzie bateryjnym.
29.09.2020

Ponant pierwszą międzynarodową linią wycieczkową dołączającą do Green Marine

Firma Ponant z siedzibą we Francji stała się pierwszą międzynarodową linią wycieczkową, która dołączyła do programu certyfikacji ekologicznej Green Marine dla przemysłu morskiego.
28.09.2020

Ekologiczne jednostki z napędem LNG cieszą się coraz większą popularnością wśród armatorów

Skroplony gaz ziemny jest pomostem pomiędzy tradycyjnym paliwem, a rozwiązaniami dążącymi do zero-emisyjności. Na korzyść paliwa LNG przemawia dojrzałość technologii, ekologia jak również rosnący łańcuch dystrybucji. Armatorzy coraz częściej są zainteresowani inwestycjami w jednostki LNG na co niewątpliwie ma wpływ dostępność tego paliwa w portach.
10.09.2020

Mitsubishi Heavy Industries zainstalowała już 22 skrubery na statkach w tym roku

Największy japoński koncern stoczniowy, Mitsubishi Heavy Industries, zainstalował do tej pory w tym roku swoje własne płuczki morskie DIA-SOx SOx na 22 statkach.
08.09.2020

Jiangnan Shipbuilding zdobył kontrakt na trzy statki VLGC

Chiński stoczniowiec Jiangnan Shipbuilding podpisał kontrakt z AW Shipping Limited, spółką joint venture pomiędzy Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC) i Wanhua Chemical na budowę trzech bardzo dużych zbiornikowców gazowych (VLGC) o pojemności 86 000 m3.
03.08.2020

Perspektywy rynku remontów i konserwacji statków w dobie pandemii COVID-19

Segment remontów i konserwacji statków stanowi wiodącą specjalizację polskiego przemysłu stoczniowego. Wpływ pandemii COVID-19 na ten rynek wymaga więc szczególnej uwagi z polskiej perspektywy. Pomimo trudności doby pandemii, długookresowo perspektywy pozostają pozytywne, mając silne oparcie w czynnikach strukturalnych w branży morskiej.
20.07.2020

Stena Bulk skonstruowała nowy model tankowca napędzanego LNG

Firma żeglugowa Stena Bulk zaprezentowała prototyp IMOFlexMAX - tankowca chemicznego z dwupaliwowymi silnikami LNG.
11.06.2020

Chiny zaczynają budować swój pierwszy autonomiczny feeder

Stocznia Qingdao rozpoczęła budowę pierwszego autonomicznego kontenerowca w Chinach, nazwanego Zhi Fei.
20.05.2020

Tankowiec Stena Bulk zakończył test biopaliw

Tankowiec MR Stena Bulk Stena Immortal zakończył próbę biopaliw rozpoczętą w marcu we współpracy z holenderskim dostawcą biopaliw GoodFuels.
29.04.2020

Pierwszy na świecie statek napędzany metanolem obchodzi piąte urodziny

Fińska firma technologiczna Wärtsilä, szwedzka firma promowa Stena Line i kanadyjski dostawca metanolu Methanex Corporation świętowały pięć lat udanej eksploatacji napędzanego metanolem promu Stena Germanica.
14.04.2020

Stena Bulk zamierza przetestować stuprocentowe użycie biopaliwa na pokładzie tankowca (wideo)

Stena Bulk, szwedzki armator tankowców, stanie się kolejną firmą, która przetestuje biopaliwo na pokładzie swojego statku. To kolejny krok rynku w celu poszukiwania alternatywnych paliw, które pomogą w ograniczeniu emisji.
29.03.2020

Global Echo pomyślnie dostarcza płuczkę „MS-SOx” dla Hyundai Merchant Marine

Global Echo, koreańska firma specjalizująca się w produkcji płuczek, oznajmiła, że z powodzeniem dostarczyła do Hyundai Merchant Marine płuczkę „MS-SOx", którą można zainstalować w dwa tygodnie.
11.03.2020

Europejski armator przetestuje biopaliwo na pokładzie jednostki ro-ro

Europejski armator, UECC, przetestuje biopaliwo morskie na pokładzie swojej jednostki. Będzie to pierwsza taka próba w sektorze transportu ro-ro.
08.03.2020

Port Gdynia - zielony port otwarty na środowisko

W minionym 2019 roku oprócz wyłonienia doradcy transakcyjnego w formule partnerstwa publiczno-prywatnego przy wsparciu Departamentu PPP w Ministerstwie Rozwoju, Port Gdynia zakończył proces związany z inwentaryzacją terenów wodnych oraz terenów przeznaczonych pod realizację układu drogowo - kolejowego do Portu Zewnętrznego. W wyniku przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Gdańskiego badań nie stwierdzono negatywnego wpływu na integralność obszaru Zatoka Pucka PLB 220005. Co bardzo ważne realizacja przedsięwzięcia
13.01.2020

IMO: od początku roku siedmiokrotnie mniej siarki w paliwach dla statków 09 stycznia 2020

Nowe przepisy o zmniejszeniu dopuszczalnej zawartości siarki w paliwach żeglugowych z 3,5 proc. do 0,5 proc. weszły w życie na całym świecie z początkiem 2020 roku. Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) chce w ten sposób ograniczyć zanieczyszczenie powietrza.
09.01.2020

Mitsubishi wybuduje pierwsze promy napędzane LNG w Japonii

Japońska stocznia Mitsubishi Shipbuilding zawarła umowę z rodzimym armatorem Mitsui O.S.K. Linie (MOL) w sprawie budowy dwóch promów napędzanych LNG, pierwszego takiego projektu w Japonii.
02.01.2020

SAL Heavy Lift zainstaluje ekologiczną technologię wtrysku na swoich statkach

Niemieckie SAL Heavy Lift zamierza zainstalować na sześciu swoich statkach nową technologię wtrysku wodoru / metanolu redukującą emisje. To pierwszy armator na świecie, który skorzysta z tego rozwiązania.
12.12.2019

Port Aarhus wprowadza atrakcyjne upusty dla ekologicznych

Władze portu w Aarhus zamierzają promować przewoźników, którzy przykładają dużą wagę do kwestii ekologii. Armatorzy, którzy korzystają z rozwiązań ograniczających wpływ ich działalności na środowisko, mogą liczyć na upusty.
12.12.2019

Rozpoczęła się budowa napędzanego LNG samochodowca dla K Line

Japońska stocznia Imabari Shipbuilding rozpoczęła budowę samochodowca napędzanego LNG dla rodzimego armatora Kawasaki Kisen Kaisha (K Line). Złożył on zamówienie na tę jednostkę w grudniu 2018 roku.
28.11.2019

Raport: Zmniejszenie prędkości statków daje wiele korzyści

Niższe prędkości statków znacznie zmniejszyłyby negatywne oddziaływanie żeglugi na zdrowie ludzkie, przyrodę i klimat – podkreślono w najnowszym raporcie opublikowanym przez Seas at Risk and Transport & Environment (T&E).
11.11.2019

Alkohol, biometan i amoniak - morskie paliwa przyszłości?

Duński armator Maersk we współpracy z brytyjskim Lloyd's Register przeprowadził badania naukowe i rynkowe z których wynika, iż amoniak, alkohol i biometan mogą być opłacalnymi paliwami, skutecznym źródłem energii oraz redukować emisje gazów cieplarnianych do atmosfery. Transport morski jest odpowiedzialny za 2-3 % globalnej emisji gazów cieplarnianych do atmosfery; ponad to skupia 15% światowego handlu stąd troska nad efektywnością i oddziaływaniem na środowisku wydaje się być jak najbardziej uzasadniona.
24.10.2019

Greccy armatorzy popierają wprowadzenie limitu mocy statków

Greccy armatorzy będą wspierać propozycję wprowadzeniu limitu mocy statków, co miałoby pomóc w walce z emisjami w żegludze.
23.10.2019

Japoński armator zamówił największy na świecie samochodowiec napędzany LNG

Japoński Nippon Yusen Kaisha (NYK) złożył zamówienie na największy na świecie samochodowiec (PCTC) napędzany LNG. Położenie stępki pod tę jednostkę odbyło się 20 września w japońskiej stoczni Shin Kurushima Toyohashi Shipbuilding.
24.09.2019

WinGD skonstruowało największy na świecie silnik dual-fuel dla Containerships

Winterthur Gas & Diesel (WinGD) zamieściła w sieci nagranie z konstrukcji silnika 12X92DF skonstruowanego w zakładzie CSSC-MES Diesel w Szanghaju.
22.09.2019

Wdrożenie od 2020 roku określonego przez IMO limitu maksymalnej zawartości siarki na poziomie 0,5% w paliwach olejowych

Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) w swojej przełomowej decyzji, zarówno w stosunku do środowiska morskiego, jak i zdrowia ludzkiego, określiła dzień 1 stycznia 2020 r., terminem wdrożenia wymagań dotyczących redukcji zawartości siarki w paliwach olejowych używanych przez statki w żegludze światowej do poziomu maksymalnie 0,5 % zawartości siarki, zgodnie z wymaganiami MEPC.280(70). Zgodnie z nowym globalnym limitem, określonym w prawidle 14.1.3 Załącznika VI do Konwencji MARPOL, wszystkie statki, pływające poza granicami Obs
17.07.2019

74. sesja MEPC – podsumowanie

74. sesja Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego odbyła się w Londynie w dniach 13-17 maja.
12.06.2019

Ponad 20 portów pozwoli zawinąć statkom wyposażonym w skrubery po 2020 roku

Wiele zarządów portów z całego świata potwierdziło, że zamierza po 2020 roku dalej przyjmować statki wyposażone w skrubery - donosi organizacja Clean Shipping Alliance 2020 (CSA 2020).
05.05.2019

Koreańska Samsung Heavy Industries po raz pierwszy zbudowała statek napędzany LNG przy użyciu swojego zaplecza technologicznego

Stocznia Samsung Heavy Industries (SHI) z Korei Południowej zakończyła budowę pierwszych jednostek napędzanych LNG przy użyciu własnego zaplecza technologicznego.
01.05.2019

Yara przeprowadziło największą w skali instalację skruberów

Norweskie Yara Marine Technologies zainstalowało wbudowany hybrydowy system skrubera na pokładzie megakontenerowca. Była to prawdopodobnie największa w skali instalacja tego systemu oczyszczania spalin.
08.04.2019

Kontenerowiec CMA CGM zakończył pierwszą operację bunkrowania biopaliwa

Kontenerowiec CMA CGM White Shark o ładowności 5095 TEU z sukcesem zakończył operację bunkrowania biopaliwa w porcie Rotterdam. To duży krok w stronę dekarbonizacji frachtu oceanicznego.
25.03.2019

Wärtsilä pomaga “Północnomorskiemu Gigantowi” w byciu eko

Fiński koncern Wärtsilä zainstalował system magazynowania energii na pokładzie jednostki konstrukcyjnej offshore North Sea Giant, co pozwoli nawet na 50-procentową oszczędność paliwa.
14.03.2019

Norweski przemysł promowy ma zmniejszyć emisje zanieczyszczeń do zera do 2026 roku

Norweski parlament rozporządził, że chronione przez UNESCO fjordy przestaną być narażone na emisje z wycieczkowców i promów najdalej w 2026 roku.
26.02.2019

Crowley ochrzcił nowy statek ConRo. Projekt wyjątkowej jednostki powstał w polskim Wartsila Ship Design Poland

Crowley Maritime ochrzciło nowy statek MV Taíno, jeden z pierwszych na świecie ConRo, zasilanych skroplonym gazem ziemnym Ceremonia odbyła się w portorykańskim Puerto Rico. Co ciekawe, projekt jednostki stworzyło polskie biuro Wartsila Ship Design Poland.
25.02.2019

PGE Baltica ocenia, że plan osiągnięcia do 2040 r. ponad 10 GW w offshore jest ambitny, ale realny

Założony w projekcie polityki energetycznej plan osiągnięcia do 2040 r. ponad 10 GW mocy w morskich farmach wiatrowych jest ambitny, głównie ze względu na wymagania sieciowe, ale – pod pewnymi warunkami – możliwy do zrealizowania – oceniła Monika Morawiecka, prezes PGE Baltica, nowej spółki celowej PGE, odpowiedzialnej za rozwój morskich farm wiatrowych. PGE chce do 2030 roku mieć w offshore ok. 2,5 GW.
22.02.2019

Połączenie morskie Świnoujście – Ystad: poprawa ładowności i bunkrowanie LNG

Projekt „Poprawa ładowności i bunkrowanie LNG. Połączenie morskie Świnoujście – Ystad” znalazł się wśród kluczowych inicjatyw UE w ramach których prawie 700 mln. EUR zostanie zainwestowanych w zrównoważony rozwój transportu. Przedstawiciele Komisji Europejskiej oraz koordynator projektu – gmina Ystad podpisali już umowę o dotację. W projekcie uczestniczą: port Ystad, Gaz System S.A., Polskie LNG S.A. oraz Polferries S.A.
10.01.2019

Wymagania IMO dotyczące redukcji zawartości siarki w paliwie żeglugowym – co należy wiedzieć?

Jednym z celów, które Międzynarodowa Organizacja Morska stara się realizować, jest ochrona środowiska przed negatywnym wpływem światowej żeglugi. Elementem tej ochrony jest ograniczenie emisji tlenków siarki (SOx) ze statków. Przepisy IMO dotyczące tego zagadnienia po raz pierwszy weszły w życie w 2005 r., zgodnie z Załącznikiem VI do Konwencji MARPOL. Od 1 stycznia 2020 r. limit SOx dla statku eksploatowanego poza wyznaczonymi obszarami kontroli emisji, zostanie zmniejszony do 0,50% m/m. Ma to przynieść znaczące korzyści dla zdr
18.10.2018

Damen podpisał kontrakt na budowę jednostki do bunkrowania LNG

Spółka macierzysta Eesti Gaas (wiodąca firma energetyczna w Estonii) i grupą Damen Shipyards została podpisały umowę pod budowę pierwszej z serii krótkodystansowych bunkierek LNG do eksploatacji na Morzu Bałtyckim. Statek klasy LGC 6000 LNG, który ma zostać dostarczony we wrześniu 2020 roku przyspieszy szersze stosowanie LNG jako czystszego paliwa alternatywnego na północno-wschodnim Morzu Bałtyckim, zapewniając po raz pierwszy mobilną i wydajną usługę dystrybucji tego paliwa ze statku na statek.
03.10.2018

Stabilna praca rafinerii w Płocku po zdarzeniu

Po wczorajszym zdarzeniu związanym z nieszczelnością na rurociągu sieci parowej w Zakładzie Produkcyjnym w Płocku sytuacja została opanowana. Obecnie prowadzone są prace związane z bezpiecznym uruchamianiem niektórych instalacji. Proces ten powinien zostać całkowicie zakończony jeszcze w tym tygodniu.
26.09.2018

Unijni armatorzy gotowi na nowe przepisy w sprawie zawartości siarki w paliwie

Zanieczyszczenie powietrza przez tlenki siarki (SOx) emitowane przez unijne statki znacznie spadło w ostatnich latach - wynika z nowego sprawozdania Komisji Europejskiej.
05.08.2018

Unijne statki emitują coraz mniej siarki

Zanieczyszczenie powietrza przez tlenki siarki (SOx) emitowane przez unijne statki znacznie spadło w ostatnich latach - wynika z nowego sprawozdania Komisji Europejskiej.
12.06.2018

Efekty wprowadzenia dyrektywy siarkowej. KE opublikowała sprawozdanie

Komisja Europejska opublikowała „Sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wdrażania i przestrzegania norm dotyczących zawartości siarki w paliwach żeglugowych, określonych w dyrektywie (UE) 2016/802 odnoszącej się do redukcji zawartości siarki w niektórych paliwach ciekłych”. Przedstawia w nim. m.in. efekty wprowadzenia tej dyrektywy.
08.05.2018

Większość wycieczkowców NCLH ze scrubberami do 2020 r.

Większość wycieczkowców Norwegian Cruise Line Holdings ze scrubberami do 2020 r. – poinformował portal bunkerspot.com. A to za sprawą przyjętej przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO) nowej normy emisji, na mocy której od 1 stycznia 2020 r. emisja związków siarki SOx zostaje obniżona z obecnego 3,5% zawartości w paliwie do 0,5%.
05.05.2018

Spada emisja gazów cieplarnianych na unijnych statkach

Zanieczyszczenie powietrza przez tlenki siarki (SOx) emitowane przez unijne statki znacznie spadło w ostatnich latach - wynika z nowego sprawozdania Komisji Europejskiej.
16.04.2018

Tajemniczy stwór wyrzucony na plażę

10-metrowa „bestia” została wyrzucona na plażę wyspie Leyte na Filipinach. Zdjęcia i film nagrał jeden z plażowiczów.
26.09.2017

Śledztwo prokuratury w sprawie wypadku transportu kolejowego z amerykańskim sprzętem wojskowym

W ubiegłym tygodniu przypłynął do terminalu kontenerowego DCT w Gdańsku, a już są z nim problemy. W poniedziałek wieczorem transport kolejowy z amerykańskim sprzętem wojskowym zahaczył o wiatę dworca w Kowalewie Pomorskim. Sprawę bada Prokuratura Rejonowa w Golubiu-Dobrzyniu. Śledczy sprawdzają m.in., kto popełnił błąd przy załadunku.
19.09.2017

Amerykanie rozładowują sprzęt wojskowy w gdańskim porcie (foto, wideo)

Amerykański sprzęt wojskowy ponownie w DCT. Trafi on drogą lądową i kolejową na zachód Polski, gdzie przez najbliższe dziewięć miesięcy stacjonować będzie kolejna rotacja amerykańskich żołnierzy. Rozładunek tego niezwykle cennego ładunku potrwa kilka dni.
13.09.2017

Pierwszy statek offshore z notyfikacją Shore Power

KL Saltfjord, jednostka należąca do K Line Offshore AS, jako pierwszy statek offshore otrzymał notyfikację Shore Power klasy DNV GL. Podczas postoju w porcie statek może wyłączyć silniki i polegać na zasilaniu brzegowym, tak zwanym „cold-ironing".
04.09.2017

Ekologiczny prom zbudowany w Gdańsku wchodzi na trasę wcześniej niż planowano

Salish Raven, ekologiczny prom zbudowany w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding, wchodzi na trasę wcześniej niż przewidywano – poinformował kanadyjski armator BC Ferries. Inauguracyjny rejs na trasie Tsawwassen-Southern Gulf Island odbędzie się w czwartek 3 sierpnia, dokładnie o godz. 14:45. Powodem zmian jest poważna awaria promu Queen of Nanaimo, który statek z Gdańska musi teraz zastąpić.
03.08.2017

Najważniejsze postanowienia z 71. sesji Komitetu ds. Ochrony Środowiska Morskiego (MEPC)

71. sesja Komitetu ds. Ochrony Środowiska Morskiego odbyła się w dniach 3-7 lipca br. Wzięli w niej udział członkowie delegacji polskiej.
27.07.2017

BALTEXPO 2017: Seminarium nt. norwesko-polskiego partnerstwa w rozwiązaniach LNG na małą skalę

Kwestie ochrony środowiska wymagają zmniejszonego udziału elektrowni opalanych węglem, a w żegludze strefa kontroli emisji (ECA) na Bałtyku i Morzu Północnym/Kanale La Manche wymaga paliw będących alternatywą dla oleju ciężkiego i oleju napędowego, w celu zmniejszenia emisji NOx i SOx. Lokalne zanieczyszczenia, w tym NOx, SOx i pyły, są rosnącym problemem wielu dużych miast. Potwierdza to unijna strategia ds. LNG oraz wdrażanie terminali importowych i stacji bunkrowania w portach oraz przy głównych trasach transportu drogowego. L
27.07.2017

Wärtsilä rozpoczęła współpracę z Virgin Voyages

Wärtsilä zapewni kompleksowe rozwiązania w zakresie hybrydowych systemów oczyszczania spalin, selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) oraz zintegrowanych systemów nawigacyjnych trzem nowym statkom wycieczkowym Virgin Voyages. Jednostki mają być wybudowane w stoczni Fincantieri we Włoszech, na swój pokład będą mogły zabrać 2800 pasażerów.
04.07.2017

Wybudowany w Polsce nowoczesny prom już w Kanadzie

Wybudowany w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding prom Salish Raven dotarł do swojego armatora 7 czerwca – poinformowało kanadyjskie BC Ferries, które zamówiło jednostkę.
08.06.2017

Zbudowany w Remontowej Shipbuilding nowoczesny prom rozpoczął pracę w Kanadzie

Dziś (16.05) operator BC Ferries zaplanował wejście do eksploatacji promu Salish Orca. Ta nowoczesna jednostka z napędem na LNG powstała w stoczni Remontowa Shipbuidling.
16.05.2017

Ekologiczny prom zbudowany w Remontowa Shipbuilding wypłynął z Gdańska do Kanady (foto, wideo)

Salish Raven w drodze do Kanady. W stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku zakończyła się budowa trzeciego i ostatniego z serii ekologicznych promów pasażersko-samochodowych dla kanadyjskiego armatora BC Ferries. Jednostka w piątek opuściła gdański port. Teraz ma do pokonania 10 440 mil morskich.
28.04.2017

Oryginalne malowanie promu Salish Eagle zbudowanego w Gdańsku

Salish Eagle ze stoczni Remontowa Shipbuilding pomalowany w orły. Grafikę wykonał artysta John Marston z Stz'uminus First Nation. Regularne rejsy na trasie Tsawwassen-Southern Gulf Islands jednostka rozpocznie pod koniec czerwca.
14.04.2017

Salish Raven na kolejnych próbach morskich (foto, wideo)

Salish Raven prawie gotowy. Trwają ostatnie przygotowania i próby morskie, by w najbliższych dniach prom dla kanadyjskiego armatora BC Ferries mógł wypłynąć z Gdańska do Kolumbii Brytyjskiej. Będzie to już trzecia i ostatnia jednostka z tej serii, która powstała w stoczni Remontowa Shipbuilding.
05.04.2017

Ograniczanie emisji zanieczyszczeń do atmosfery

Rozmowa z Andrzejem Piętką, inżynierem ds. sprzedaży Alfa Laval Polska Sp. z o.o.
05.04.2017

Salish Raven wrócił z prób morskich

W stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku trwa budowa kolejnego promu dla kanadyjskiego armatora BC Ferries. Będzie to już trzecia i ostatnia objęta kontraktem jednostka. Statek wrócił właśnie z prób morskich.
23.03.2017

Program Batory – platforma rozwoju innowacji w polskiej gospodarce morskiej

Program Batory należy rozwinąć w program budowy polskiej floty promowej, a projekt powinien obejmować cały kompleks zagadnień związanych z budową promów, począwszy od decyzji inwestycyjnej, poprzez analizę długofalowego działania na konkurencyjnym rynku, aż po finansowanie projektu – to syntetyczne wnioski po seminarium „Program Batory jako platforma rozwoju innowacji w polskiej gospodarce morskiej”.
22.03.2017

El Coquí już na wodzie

Crowley Maritime Corp. i VT Halter Marine wprowadziły na rynek nowy statek El Coquí, jeden z pierwszych na świecie ConRo, zasilanych skroplonym gazem ziemnym. Wartsila Ship Design Poland stworzyła projekt jednostki.
22.03.2017

Salish Eagle dopłynął z Gdańska do Kanady

10 440 mil morskich w 38 dni. Ekologiczny prom Salish Eagle dopłynął do Kolumbii Brytyjskiej w Kanadzie. Teraz statek będzie przygotowywany do pracy na trasie Tsawwassen-Southern Gulf Islands.
21.03.2017

Salish Eagle dotarł na Wyspy Kanaryjskie

Coraz bliżej do Kanady. Prom Salish Eagle dla BC Ferries, który zbudowała w Gdańsku stocznia Remontowa Shipbuilding w oparciu o projekt Remontowa Marine Design & Consulting, dopłynął do Santa Cruz de Tenerife na Wyspach Kanaryjskich. Tam został zaopatrzony w paliwo. Do Kolumbii Brytyjskiej ma dotrzeć w kwietniu.
23.02.2017

Kolejny prom dla BC Ferries wypłynął z Gdańska do Kanady

Salish Eagle gotowy. Druga jednostka dla kanadyjskiego armatora w sobotę opuściła gdański port. Ekologiczny pasażersko-samochodowy prom ma do pokonania 10 440 mil morskich.
13.02.2017

Salish Orca dotarła do Kanady

10 440 mil morskich w 50 dni. Taki dystans z Gdańska do Kanady miał do pokonania prom Salish Orca – można go rozpoznać po namalowanych na kadłubie orkach. Jednostka powstała w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku w oparciu o projekt Remontowa Marine Design & Consulting.
12.01.2017

Czy ograniczenie emisji tlenków siarki obejmie cały świat?

Na przestrzeni ostatnich lat funkcjonowanie branży morskiej jest ściśle związane ze wzrostem wymagań dotyczących ograniczenia emisji niektórych rodzajów występujących w paliwie substancji. Najbliższym i najbardziej nam znanym przykładem tego typu regulacji było wprowadzenie z dniem 1. stycznia 2015 obszarów kontroli emisji siarki (SECA), między innymi na Morzu Bałtyckim. W najbliższych latach możemy spodziewać się podobnych ograniczeń na skalę światową.
02.01.2017

Tysięczne bunkrowanie promu Viking Grace

Należący do Viking Line prom Viking Grace, który napędzany jest gazem LNG, świętował właśnie tysięczne bunkrowanie. Otrzymał on 60 ton tego paliwa w pobliżu Sztokholmu.
26.08.2016

Niskie ceny paliwa zmniejszyły zainteresowanie LNG wśród przewoźników

Niskie ceny paliwa spadły do poziomu podważającego sens wykorzystania skroplonego gazu ziemnego w postaci czystszego źródła energii do zasilania statków. Według ekspertów minie jeszcze kilka lat, zanim LNG odniesie poważne postępy w na rynku paliw morskich.
19.04.2016

5 najbardziej innowacyjnych statków zasilanych LNG

LNG, określane jako paliwo przyszłości, cieszy się coraz większą popularnością wśród armatorów jako paliwo żeglugowe. Badania wykazały, że LNG redukuje emisję tlenków azotu (NOX) o około 90 procent, podczas gdy emisja tlenków siarki (SOX) i cząstek stałych jest na niezwykle niskim poziomie.
23.02.2016

Masowiec z napędem LNG? Trwają prace nad prototypem

Firmy Deltamarin, Arista Shipping, ABS and GTT ogłosiły otwarcie projektu Project Forward, którego zdaniem jest stworzenie projektu masowca o napędzie LNG.
20.10.2015

Statki morskie emitują silne zanieczyszczenie powietrza w portach. Rozwiązaniem jest pobór energii z lądu

Nadchodzą duże zmiany dla portów morskich i właścicieli statków, którzy będą musieli przejść na zasilanie z lądu podczas postoju w porcie. Celem wprowadzanych już od kliku lat przepisów jest zmniejszenie emisji tlenków siarki (SOx), tlenków azotu (NOx) i dwutlenku węgla. Eksperci Schneider Electric radzą jak przygotować się do zmian i obniżyć koszty ponoszone przez właścicieli statków poprzez lepsze wykorzystanie energii elektrycznej dzięki odpowiednim urządzeniom zasilającym.
11.10.2015

68 sesja Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego IMO pod znakiem Kodeksu Polarnego i ochrony powietrza

68 sesja Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego (MEPC) Międzynarodowej Organizacji Morskiej odbyła się w Londynie dniach 11-15 maja b.r. Polskę reprezentowali przedstawiciele Administracji: Magdalena Wesołowska, Paweł Banaś, Leszek Czerwiński, Edward Tymiński oraz eksperci: Krzysztof Kołwzan – przewodniczący krajowej Sekcji MEPC (PRS S.A.), Marta Barańska (AM Szczecin); Bogdan Pojawa (AMW Gdynia); Maciej Werkowski (IOŚ).
08.06.2015

Gdańska stocznia ukończyła montaż scrubbera w statku Ark Dania

Duńska firma Marine Exhaust Technology A/S, przedsiębiorstwo specjalizujące się w rozwoju technologii ograniczających emisję SOx i NOx, poinformowała, że dobiegły już końca wszystkie prace związane z procesem montażu scrubbera na należącym do DFDS statku Ark Dania.
15.04.2015

Nowe uregulowania rybołówstwa rekreacyjnego

Celem nowej ustawy jest kompleksowe uregulowanie zarządzania zasobami. Ustawa przede wszystkim ukierunkowana jest na zapewnienie możliwości prowadzenia ekonomicznie opłacalnego rybołówstwa komercyjnego. Zawiera jednak także nowe uregulowania, dotyczące rybołówstwa rekreacyjnego. Było to konieczne w związku z dynamicznym, w ostatnich latach, rozwojem branży wędkarskiej na Bałtyku.
10.03.2015

Stena Germanica w Stoczni „Remontowa”- półmetek prac nad pierwszym promem zasilanym metanolem na świecie

Już na półmetku są prace w Gdańskiej Stoczni "Remontowa" SA nad przebudową promu Stena Germanica. Od końca marca bieżącego roku Stena Germanica rozpocznie kursowanie jako pierwszy prom napędzany metanolem. Dzięki temu Stena Line jako pierwszy przewoźnik na świecie będzie posiadał w swojej flocie prom napędzany nowym paliwem, które znacząco zmniejszy emisję siarki i cząstek stałych w porównaniu do wcześniej stosowanych paliw statkowych.
05.03.2015

Zmiana ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki

Z dniem 1 stycznia 2015 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki oraz niektórych innych ustaw. Zmieniona ustawa implementuje do polskiego prawa dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/33/UE z 21 listopada 2012 r. zmieniającą dyrektywę Rady 1999/32/WE w zakresie zawartości siarki w paliwach żeglugowych (Dz. Urz. UE L 327 z 27.11.2012, str. 1).
12.01.2015

90 lat w Polsce – rozmowa z Andrzejem Smoleńskim, Dyrektorem do spraw Rozwoju Sprzedaży Międzynarodowej Alfa Laval

Historia niewielu firm związanych z polską branżą morską sięga okresu międzywojennego. Należy do nich Alfa Laval. Filia szwedzkiego koncernu założonego przez Gustafa de Laval, funkcjonuje tutaj od 1924 roku i pełni dziś ważną rolę w dostosowywaniu pływających po Bałtyku jednostek do wymogów dyrektywy siarkowej.
02.12.2014

Stena Line przygotuje pierwszy na świecie statek na metanol w Stoczni Remontowej w Gdańsku

Stena Line, jeden z największych europejskich przewoźników promowych, będzie pierwszym na świecie operatorem posiadającym w swojej flocie prom pasażerski napędzany metanolem. Zmiana paliwa w znacznym stopniu ograniczy emisję spalin.
28.11.2014

Ekologiczne rozwiązania w porcie Kristiansand

Należące do Color Line promy nie będą musiały korzystać z silników pomocniczych służących do zaopatrywania statków w energię elektryczną podczas postoju w Kristiansand. W norweskim porcie uruchomiona została właśnie stacja zasilania statków z lądu.
18.11.2014

Blue Star Ferries z innowacyjnymi rozwiązaniami. Armator stawia na odnawialne źródła energii

Statek Blue Star Delos, który należy do greckiego armatora Blue Star Ferries, został wyposażony w ultranowoczesne rozwiązanie służące do zarządzania energią. Zintegrowano go z systemem zasilania energią pochodzącą z paneli słonecznych.
04.11.2014

Viking Grace z prestiżowym wyróżnieniem. Prom, który ustanowił nowe standardy

Należący do Viking Line prom Viking Grace otrzymał prestiżową nagrodę Skål Award. Jednostka została uznana za najbardziej przyjazny środowisku statek na świecie.
27.10.2014

Montaż scrubberów na promach idzie pełną parą. Czy wszyscy zdążą na czas?

Koniec tego roku będzie czasem intensywnych prac związanych z instalacją scrubberów. Zdaniem ekspertów, mimo wzmożonych dostaw sprzętu służącego do oczyszczania spalin, nie uda się zakończyć wszystkich prac związanych z procesem jego montażu na wszystkich statkach.
10.10.2014

Będziemy bardziej konkurencyjni - rozmowa z Romualdem Daszutą, prezesem WUŻ Port and Maritime Services Ltd Sp. z o.o.

WUŻ Port and Maritime Services Ltd Sp. z o.o. powstała w roku 1991. Jest spółką pracowniczą i zatrudnia obecnie ponad 200 osób. Jej przychody rosną, a w 2013 roku były największe w historii istnienia firmy. W wielu sprawach ostateczne decyzje podejmowane są przez wszystkich Udziałowców na Zgromadzeniach Wspólników.
24.09.2014

Alfa Laval Polska – „dostarczamy technologie przyjazne środowisku”

Alfa Laval funkcjonuje na polskim rynku od 1924 roku i w przyszłym roku będzie święcić swoje 90-cio lecie. Większość statków handlowych, eksploatowanych na świecie jest wyposażonych w urządzenia opracowane przez inżynierów tego międzynarodowego koncernu. O rozwiązaniach technologicznych firmy oraz jej planach i warunkach rozwoju opowie Andrzej Smoleński, Dyrektor d/s Rozwoju Sprzedaży Miedzynarodowej.
21.08.2014

LNG w roli paliwa okrętowego opłacalne w perspektywie dekady

Lloyd\'s Register szacuje, że koszt przestawienia się armatorów kontenerowców na paliwo alternatywne (LNG) wyniesie ponad 75 miliardów dolarów rocznie. Analiza objęła miedzy innymi grecką spółkę Capital Ship Management Corporation, która eksploatuje 60 statków, w tym 17 kontenerowców.
12.06.2014

Alfa Laval - zamówienie na systemy oczyszczania spalin z silników okrętowych

Firma Alfa Laval zdobyła zamówienie na dostawę systemów oczyszczania spalin PureSOx od firmy Finnlines Plc. Ze względu na poufność umowy Alfa Laval nie jest w stanie ujawnić wartości zamówienia.
23.05.2014

Finnlines zainwestuje 50 mln euro w ekologiczne rozwiązania

Armator Finnlines należący do Grimaldi Group zainwestuje w technologie ograniczające wpływ na środowisko naturalne.
09.05.2014

Dziękujemy za wysłane grafiki.