pc
Salish Eagle gotowy. Druga jednostka dla kanadyjskiego armatora w sobotę opuściła gdański port. Ekologiczny pasażersko-samochodowy prom ma do pokonania 10 440 mil morskich.
Salish Eagle to siostrzana jednostka promu Salish Orca – pierwszego, jaki powstał w Gdańsku dla armatora BC Ferries. Podróż do Kolumbii Brytyjskiej ma zająć mu do 55 dni, w zależności od warunków pogodowych. Jednostka będzie płynęła przez Bałtyk, następnie Kanał Angielski i Atlantyk, by po przekroczeniu Kanału Panamskiego poruszać się wzdłuż zachodnich wybrzeży Ameryki Północnej prosto do Kanady.
Na trasie Salish Eagle zatrzyma się dwa razy na tankowanie paliwa: w Sanata Cruz na Wyspach Kanaryjskich oraz w Panama City w Panamie. Na jego górnym pokładzie tymczasowo zainstalowane są zbiorniki, które zwiększają ilość bunkru, jaki może przyjąć prom.
Podobnie jak w przypadku promu Salish Orca, i drugą z kolei jednostkę z napędem LNG armator odbierze w Kolumbii Brytyjskiej. Aby dostarczyć ją na czas i zgodnie z obowiązującymi normami, stocznia Remontowa Shipbuilding wynajęła firmę Redwise Maritime Services BV.
Salish Eagle powstał w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku w oparciu o projekt Remontowa Marine Design & Consulting. Za wyposażeniu promu odpowiadają polskie firmy: Remontowa LNG Systems we współpracy z firmą Wärtsilä (zbiornik gazu LNG), Remontowa Hydraulic Systems (wodoszczelne drzwi), Remontowa Electrical Solutions (rozdzielnice i pulpity), Remomonotwa Lightning Technologies (oświetlenie LED), Techwind (windy osobowe), FAMOS (meble i wyposażenie wnętrz), Bohamet (okna i iluminatory).
Jednostka może być zasilana gazem LNG lub alternatywnie paliwem diesla o niskiej zawartości siarki. Ma 107,2 m długości, 24 m szerokości, a jej całkowita wysokość to 6,637 m. Dwustronny prom może zabrać na pokład 600 osób oraz 150 pojazdów osobowych.
Salish Eagle to drugi z trzech promów klasy „Salish” zamówionych w stoczni Remontowa Shipbuilding przez największego operatora promowego w Ameryce Północnej. Jego wartość kontraktowa to ponad 50 mln USD.
Salish Orca, pierwszy prom dla BC Ferries, wypłynęła z Gdańska do Kolumbii Brytyjskiej w listopadzie ubiegłego roku. Pływa na linii łączącej miejscowości Comox i Powell River.
Salish Eagle w liczbach
długość całkowita: 107,20 m
długość między pionami: ok. 103,45 m
szerokość konstrukcyjna: 23,50 m
szerokość maks.: 24,00 m
wysokość do pokładu głównego: 6,60 m
zanurzenie konstrukcyjne: ok. 4,65 m
maks. prędkość eksploatacyjna: 15,5 węzła
liczba pasażerów i załogi: 600
miejsca siedzące w pomieszczeniach pasażerskich: 480 miejsca siedzące na pokładach otwartych: 176
ładowność samochodów osobowych: 150 pojemność zbiornika na paliwo LNG: ok. 130 m3
pojemność zbiorników na paliwo diesel: ok. 90 m3
pojemność zbiorników na wodę pitną: ok. 30 m3
pojemność zbiorników na wodę słodką techniczną: ok. 30 m3
notacja klasy: LR +100 A1 Passenger and Vehicle Ferry, „Strait of Georgia Service” + LMC, GF, CCS, IWS, ECO-, (A, GW, NOx-2, P, R, DIST, SOx), IHM/Green Passport, PCAC (33)
moc silników napędu głównego: 3 x 1480 kW/3 x 1425 kWe, 600 V, 60 Hz
silniki elektryczne pędników: 3 x ok. 1800 kW
dwuśrubowe pędniki azymutalne: 2 x ok. 1750 kW
awaryjny zespół prądotwórczy: 1 x 325 kWe, 600 V, 60 Hz
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych