Rozmowa z Andrzejem Piętką, inżynierem ds. sprzedaży Alfa Laval Polska Sp. z o.o.
GOSPODARKA MORSKA: Na całym świecie jest ostatnio głośno o wprowadzanych przepisach dotyczących emisji spalin. Czy dotyczy to także rynku morskiego?
ANDRZEJ PIĘTKA: Tak, to prawda. W ostatnich latach ilość zarówno globalnych, jak i lokalnych regulacji ograniczających emisję spalin znacząco wzrosła i będzie nadal rosła. Wśród nich są istotne dla branży morskiej przepisy, które ograniczają emisje tlenków azotu (NOx), tlenków siarki (SOx) i cząstek stałych.
G.M.: Co nowe ograniczenia oznaczają dla armatorów?
A.P.: Część armatorów rozważa rozwiązanie najprostsze, czyli zmianę paliw na czystsze, lecz niestety znacznie droższe. Inni poszukują systemów i urządzeń pozwalających na dalsze stosowanie dotychczasowych tańszych paliw, a jednocześnie zapewniających spełnienie rosnących wymagań ochrony środowiska.
G.M.: Jakie jest w tej sprawie stanowisko firmy Alfa Laval?
A.P.: Alfa Laval oferuje armatorom nowoczesne sprawdzone rozwiązania umożliwiające stosowanie dotychczasowych ekonomicznych paliw. Na przykład ilość wytwarzanych w silniku szkodliwych tlenków azotu można ograniczyć poprzez optymalizację procesu spalania przez recyrkulację spalin (EGR). Nasza firma ściśle współpracuje nad rozwojem tej technologii z jednym z czołowych producentów silników okrętowych, a urządzenie Alfa Laval PureNOx Prime jest kluczowym elementem tego systemu.
G.M.: Jak działa taki system do redukcji NOx?
A.P.: System EGR polega na recyrkulacji około 40% spalin, co zmniejsza ilość tlenu dochodzącego do silnika, obniża temperaturę spalania i ogranicza ilość wytwarzanych NOx. Jednak spaliny zawracane do silnika są zanieczyszczone sadzą i tlenkami siarki, więc przedtem muszą być przepłukiwane wodą. Urządzenie Alfa Laval PureNOx Prime jest systemem wirówkowym pozwalającym na regenerację wody płuczącej i stosowanie jej w zamkniętym obiegu. Przy okazji zmniejszeniu ulega objętość produkowanego szlamu, przez co jego utylizacja jest tańsza.
Zalety naszego rozwiązania przedstawione są w krótkim filmie, a dużo ciekawych informacji o Alfa Laval PureNOx Prime i EGR można znaleźć klikając tutaj.
G.M.: A jak poradzić sobie z siarką, która jest rozpuszczona w paliwie ciężkim, a spalona tworzy szkodliwe tlenki?
A.P.: Niepożądane tlenki siarki SOx można skutecznie ze spalin wypłukiwać przy pomocy skruberów. Nasza firma jest dostawcą kompletnego systemu o nazwie Alfa Laval PureSOx. Wyposażone w ten system statki mogą swobodnie pływać w obszarach o ograniczonej emisji siarki (ECA), spalając tanie, zasiarczone paliwo ciężkie.
G.M.: A w portach?
A.P.: System działa również w portach. Jest kilka wersji systemu Alfa Laval PureSOx. Najpełniejszym jest tzw. system hybrydowy, który ma dwa tryby działania. Gdy statek jest w ruchu na wodach słonych, do wypłukiwania i neutralizacji SOx wykorzystuje się wodę zaburtową w obiegu otwartym. Ale gdy statek wpływa na wody o niskim zasoleniu lub zatrzymuje się w porcie, system płukania działa w układzie zamkniętym. Wyjątkowość Alfa Laval Pure SOx polega na zastosowaniu systemu wirówkowego do niezwykle skutecznego regenerowania wody płuczącej. Można ją długotrwałe stosować w obiegu zamkniętym, a przy okazji wirówka zmniejsza objętość produkowanego szlamu, więc jego utylizacja jest tańsza.
Polecam interesującą animację pokazującą w zrozumiały sposób praktyczny przykład zastosowania Alfa Laval PureSOx na statku FICARIA SEAWAYS. Więcej informacji o tym systemie można znaleźć klikając tutaj.
G.M.: Jakie inne rozwiązania ograniczające emisją szkodliwych substancji do atmosfery proponuje Alfa Laval?
A.P.: Podam jeszcze dwa przykłady również z rynku morskiego. Pierwszy to rozwijane przez Alfa Laval systemy zasilania statków paliwem gazowym LNG. 1 marca 2017 roku w naszym ośrodku testowo-szkoleniowym Alfa Laval Test & Training Centre w duńskim mieście Aalborg odbyło się oficjalne otwarcie jego części specjalnie poświęconej morskim paliwom gazowym i alternatywnym. Jest to obecnie najnowocześniejszy tego typu ośrodek na świecie. Więcej informacji można znaleźć tutaj.
Drugi przykład nie dotyczy zanieczyszczeń pochodzących z paliwa, ale nie mniej istotnego problemu zanieczyszczenia powietrza olejem smarnym.
G.M.: Problem rozlewów olejowych jest powszechnie znany, ale jak olej może zanieczyszczać powietrze?
A.P.: Szacuje się, że każdego roku około 3 500 m3 oleju smarnego jest emitowane przez statki do atmosfery. Wydostaje się on z nieszczelnych układów korbowych silników w postacie aerozolu, tzw. mgły olejowej, a następnie osiada na morzu i na lądzie. Alfa Laval oferuje specjalną małą wirówkę PureVent do odolejania powietrza w skrzyni korbowej silnika. Jej skuteczność osiąga nawet 99,99 % i jest nieosiągalna dla innych rozwiązań, takich jak cyklony, filtry i pułapki olejowe. Polecam więcej informacji na ten temat na stronie PureVent.
Więcej informacji o ograniczaniu emisji zanieczyszczeń do atmosfery można znaleźć tutaj.
Już wkrótce start sezonu wycieczkowego w Porcie Gdynia
MidOcean Energy finalizuje transakcję nabycia udziałów Tokyo Gas w portfelu zintegrowanych australijskich projektów LNG
Konferencja „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!"
Nowa lokalizacja firmy Roxtec
Carnival Corporation z dobrym wynikiem za pierwszy kwartał
Stoczniowcy wyróżnieni przez marszałka za wkład w rozwój województwa pomorskiego