• <
BOTA_TECHNIK_MEGA

Ograniczanie emisji zanieczyszczeń do atmosfery

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Ograniczanie emisji zanieczyszczeń do atmosfery
Ograniczanie emisji zanieczyszczeń do atmosfery - GospodarkaMorska.pl
05.04.2017 Źródło: własne

Rozmowa z Andrzejem Piętką, inżynierem ds. sprzedaży Alfa Laval Polska Sp. z o.o.

GOSPODARKA MORSKA: Na całym świecie jest ostatnio głośno o wprowadzanych przepisach dotyczących emisji spalin. Czy dotyczy to także rynku morskiego?

ANDRZEJ PIĘTKA: Tak, to prawda. W ostatnich latach ilość zarówno globalnych, jak i lokalnych regulacji ograniczających emisję spalin znacząco wzrosła i będzie nadal rosła. Wśród nich są istotne dla branży morskiej przepisy, które ograniczają emisje tlenków azotu (NOx), tlenków siarki (SOx) i cząstek stałych.

G.M.: Co nowe ograniczenia oznaczają dla armatorów?

A.P.: Część armatorów rozważa rozwiązanie najprostsze, czyli zmianę paliw na czystsze, lecz niestety znacznie droższe. Inni poszukują systemów i urządzeń pozwalających na dalsze stosowanie dotychczasowych tańszych paliw, a jednocześnie zapewniających spełnienie rosnących wymagań ochrony środowiska.

G.M.: Jakie jest w tej sprawie stanowisko firmy Alfa Laval?

A.P.: Alfa Laval oferuje armatorom nowoczesne sprawdzone rozwiązania umożliwiające stosowanie dotychczasowych ekonomicznych paliw. Na przykład ilość wytwarzanych w silniku szkodliwych tlenków azotu można ograniczyć poprzez optymalizację procesu spalania przez recyrkulację spalin (EGR). Nasza firma ściśle współpracuje nad rozwojem tej technologii z jednym z czołowych producentów silników okrętowych, a urządzenie Alfa Laval PureNOx Prime jest kluczowym elementem tego systemu.

G.M.: Jak działa taki system do redukcji NOx?


A.P.: System EGR polega na recyrkulacji około 40% spalin, co zmniejsza ilość tlenu dochodzącego do silnika, obniża temperaturę spalania i ogranicza ilość wytwarzanych NOx. Jednak spaliny zawracane do silnika są zanieczyszczone sadzą i tlenkami siarki, więc przedtem muszą być przepłukiwane wodą. Urządzenie Alfa Laval PureNOx Prime jest systemem wirówkowym pozwalającym na regenerację wody płuczącej i stosowanie jej w zamkniętym obiegu. Przy okazji zmniejszeniu ulega objętość produkowanego szlamu, przez co jego utylizacja jest tańsza.

Zalety naszego rozwiązania przedstawione są w krótkim filmie, a dużo ciekawych informacji o Alfa Laval PureNOx Prime i EGR można znaleźć klikając tutaj

G.M.: A jak poradzić sobie z siarką, która jest rozpuszczona w paliwie ciężkim, a spalona tworzy szkodliwe tlenki?

A.P.: Niepożądane tlenki siarki SOx można skutecznie ze spalin wypłukiwać przy pomocy skruberów. Nasza firma jest dostawcą kompletnego systemu o nazwie Alfa Laval PureSOx. Wyposażone w ten system statki mogą swobodnie pływać w obszarach o ograniczonej emisji siarki (ECA), spalając tanie, zasiarczone paliwo ciężkie.
 
G.M.: A w portach?

A.P.: System działa również w portach. Jest kilka wersji systemu Alfa Laval PureSOx. Najpełniejszym jest tzw. system hybrydowy, który ma dwa tryby działania. Gdy statek jest w ruchu na wodach słonych, do wypłukiwania i neutralizacji SOx wykorzystuje się wodę zaburtową w obiegu otwartym. Ale gdy statek wpływa na wody o niskim zasoleniu lub zatrzymuje się w porcie, system płukania działa w układzie zamkniętym. Wyjątkowość Alfa Laval Pure SOx polega na zastosowaniu systemu wirówkowego do niezwykle skutecznego regenerowania wody płuczącej. Można ją długotrwałe stosować w obiegu zamkniętym, a przy okazji wirówka zmniejsza objętość produkowanego szlamu, więc jego utylizacja jest tańsza.

Polecam interesującą animację pokazującą w zrozumiały sposób praktyczny przykład zastosowania Alfa Laval PureSOx na statku FICARIA SEAWAYS. Więcej informacji o tym systemie można znaleźć klikając tutaj.

G.M.: Jakie inne rozwiązania ograniczające emisją szkodliwych substancji do atmosfery proponuje Alfa Laval?


A.P.: Podam jeszcze dwa przykłady również z rynku morskiego. Pierwszy to rozwijane przez Alfa Laval systemy zasilania statków paliwem gazowym LNG. 1 marca 2017 roku w naszym ośrodku testowo-szkoleniowym Alfa Laval Test & Training Centre w duńskim mieście Aalborg odbyło się oficjalne otwarcie jego części specjalnie poświęconej morskim paliwom gazowym i alternatywnym. Jest to obecnie najnowocześniejszy tego typu ośrodek na świecie. Więcej informacji można znaleźć tutaj.

Drugi przykład nie dotyczy zanieczyszczeń pochodzących z paliwa, ale nie mniej istotnego problemu zanieczyszczenia powietrza olejem smarnym. 

G.M.: Problem rozlewów olejowych jest powszechnie znany, ale jak olej może zanieczyszczać powietrze?


A.P.: Szacuje się, że każdego roku około 3 500 m3 oleju smarnego jest emitowane przez statki do atmosfery. Wydostaje się on z nieszczelnych układów korbowych silników w postacie aerozolu, tzw. mgły olejowej, a następnie osiada na morzu i na lądzie. Alfa Laval oferuje specjalną małą wirówkę PureVent do odolejania powietrza w skrzyni korbowej silnika. Jej skuteczność osiąga nawet 99,99 % i jest nieosiągalna dla innych rozwiązań, takich jak cyklony, filtry i pułapki olejowe. Polecam więcej informacji na ten temat na stronie PureVent

Więcej informacji o ograniczaniu emisji zanieczyszczeń do atmosfery można znaleźć tutaj.

Źródło:
własne

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 32925,00 $ tona -0,77% 15 cze
 Cynk 2986,00 $ tona -1,87% 15 cze
 Aluminium 2458,00 $ tona -1,84% 15 cze
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.