W grudniu 2020 roku Van Oord poinformował, że złożył zamówienie na budowę ekologicznego statku do układania kabli nowej generacji. Jednostka wyposażona w najnowsze zrównoważone technologie zostanie dostarczona ze stoczni VARD w Norwegii. Statek będzie w pełni operacyjny w 2023 roku.
Van Oord poinformował we wpisie na Linkedin, że jednostka będzie nazywała się CALYPSO, na cześć bogini morza, a także kultowego statku nieżyjącego już francuskiego odkrywcy morskiego Jacquesa Cousteau. Jej atutem będzie zdolność do układania dwóch połączeń kablowych w tym samym czasie.
Inwestycja
w nowoczesna jednostkę jest częścią strategii Van Oord mającej na celu
wzmocnienie pozycji lidera na rozwijającym się rynku morskiej energetyki
wiatrowej. Van Oord odgrywa obecnie wiodącą rolę w układaniu i
zakopywaniu kabli w sektorze morskiej energetyki wiatrowej.
Zrównoważone paliwa
Nowy
statek został zaprojektowany z wykorzystaniem najnowszych technologii,
aby zmniejszyć emisję dwutlenku węgla (CO2) podczas pracy i postoju w
porcie. Statek będzie mógł być zasilany biopaliwem. Calypso będzie
wyposażony w duży zestaw akumulatorów, system umożliwiający podłączenie
do zasilania na lądzie oraz najnowocześniejszy system zarządzania
energią. Rozwiązanie pozwoli na uzyskanie bardziej wydajnego
energetycznie statku w celu zmniejszenia emisji CO2, NOx i SOx. Van Oord
jest zaangażowany w redukcję emisji CO2, gdyż chce stać się neutralnym
pod względem emisji w szczególności CO2 do 2050 roku, zgodnie z
Porozumieniem Paryskim.
Nowy statek DP2 będzie wyposażony w karuzelę
kablową pod pokładem i drugą karuzelę na pokładzie, o łącznej nośności
8000 ton. Statek będzie głównie wykorzystywany do układania kabli,
międzysystemowych sieci i kabli eksportowych w projektach morskich
elektrowni wiatrowych. Statek również będzie w stanie instalować kable
wysokiego napięcia prądu stałego. Z tego statku można również obsługiwać
wysoce innowacyjne koparki do rowów kablowych Van Oord.
Calypso będzie drugim, oprócz Nexusa, kładącym kable statkiem Van Oord. Jego inteligentny system kontroli układania kabli będzie kolejnym krokiem naprzód w stosunku do Nexusa. Statek ma 130 metrów długości, 28 metrów szerokości i będzie pływać pod banderą holenderską.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów