• <

Globalne linie będą żeglowały wolniej u wybrzeży Kalifornii. Ma to pomóc w ratowaniu płetwali błękitnych

25.05.2021 13:21 Źródło: własne
Strona główna Ekologia Morska, Ochrona Bałtyku, Rybołówstwo Morskie Globalne linie będą żeglowały wolniej u wybrzeży Kalifornii. Ma to pomóc w ratowaniu płetwali błękitnych

Partnerzy portalu

Globalne linie będą żeglowały wolniej u wybrzeży Kalifornii. Ma to pomóc w ratowaniu płetwali błękitnych - GospodarkaMorska.pl
Fot. John Calambokidis/Cascadia Research Collective

Partnerzy inicjatywy mającej na celu zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza i ochronę zagrożonych wielorybów ogłosili wyniki programu 2020 i docenili firmy żeglugowe, które z powodzeniem w nim uczestniczyły, zmniejszając prędkość do 10 węzłów lub mniej w rejonie zatoki San Francisco i regionie południowej Kalifornii.

Program pod nazwą „Ochrona płetwali błękitnych i błękitnego nieba” trwał od 15 maja do 15 listopada 2020 roku.

Firmy żeglugowe otrzymają uznanie i nagrody finansowe na podstawie procentu odległości przebytej przez ich statki w strefach ograniczenia prędkości statku (VSR) z prędkością 10 węzłów lub mniej i ze średnią prędkością 12 węzłów lub mniej. Cel 10-węzłowy stanowi uzupełnienie żądań Narodowej Administracji Oceanicznej i Atmosferycznej (NOAA) dla wszystkich statków (300 ton brutto lub większych). NOAA wymaga, aby statki zwalniały w miesiącach najliczniejszego występowania zagrożonych błękitów, humbaków i płetwali w celu ochrony tych wielorybów przed śmiercionośnymi kolizjami ze statkami.

Zderzenia ze statkami są głównym zagrożeniem dla wielorybów na całym świecie oraz dla odrodzenia się zagrożonych wyginięciem płetwali błękitnych i humbaków na wodach Kalifornii. Zmniejszenie ryzyka kolizji ze statkiem jest głównym priorytetem NOAA, w tym narodowych rezerwatów morskich NOAA na Zachodnim Wybrzeżu. Łącznie 49 zagrożonych wielorybów zginęło w latach 2007-2020 i prawdopodobnie stanowią jedynie niewielki ułamek całkowitej liczby zderzeń ze statkami.

Walczą także o błękitne niebo

Harmonogram programu pokrywa się również z porą roku, w której stężenie ozonu w warstwie przyziemnej (smogu) jest zazwyczaj wysokie. Cel 10 węzłów pozwala statkom podróżować z wydajnym obciążeniem roboczym, zużywając mniej paliwa i wytwarzając mniej zanieczyszczeń. Statki oceaniczne przepływające przez wybrzeże Kalifornii wytwarzają tlenki azotu (NOx, prekursor smogu), tlenki siarki (SOx), zanieczyszczenia cząsteczkowe i gazy cieplarniane. Statki te odpowiadają za emisję ponad 200 ton NOx dziennie emitowanych u wybrzeży Kalifornii, co wpływa na poziom ozonu na lądzie w wielu regionach stanu.

Partnerzy programu ustanowili trzy poziomy nagród, aby wyróżnić uczestniczące firmy na podstawie procentu odległości, jaki ich flota pokonała przez strefy VSR z prędkością 10 węzłów lub mniej. Trzy poziomy nagród to Sapphire (75–100% całkowitej odległości floty w strefach VSR pokonanych z prędkością 10 węzłów lub mniej), Gold (50–74%) i Blue Sky (25–49%). Transpondery systemu automatycznej identyfikacji (AIS) na każdym statku przekazują prędkość, kurs i położenie statku. Dane AIS zostały przeanalizowane dla każdej floty, a wyniki firmy zostały sklasyfikowane według poziomu. Firmy, które osiągały wyniki na poziomie Gold lub Sapphire, otrzymały zachętę finansową.

MSC, Hapag-Lloyd, Yang Ming i MOL ACE osiągnęły poziom Sapphire w kategorii dużych firm (ponad 30 tranzytów), spowalniając łącznie ponad 800 rejsów. Swire Shipping osiągnął poziom Sapphire w kategorii małych firm (mniej niż 30 tranzytów). Za swoje wyjątkowe zaangażowanie wszystkie pięć firm otrzymało nagrodę „Ogona wieloryba błękitnego”.

Siedem firm - COSCO Shipping Lines, Evergreen, GALI, „K” Line, Maersk, Wallenius Wilhelmsen i Swire Shipping - hojnie odmówiło wypłaty zachęty finansowej. Środki te zostaną wykorzystane na ponownie zainwestowane w program w 2021 roku.

Program na rok 2021 ruszył 15 maja. Więcej informacji można znaleźć na stronie www.ourair.org/air-pollution-marine-shipping



Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.