Marek Nowak
Na przestrzeni ostatnich lat funkcjonowanie branży morskiej jest ściśle związane ze wzrostem wymagań dotyczących ograniczenia emisji niektórych rodzajów występujących w paliwie substancji. Najbliższym i najbardziej nam znanym przykładem tego typu regulacji było wprowadzenie z dniem 1. stycznia 2015 obszarów kontroli emisji siarki (SECA), między innymi na Morzu Bałtyckim. W najbliższych latach możemy spodziewać się podobnych ograniczeń na skalę światową.
Temat tlenków siarki - bardziej znany w branży jako SOx - dotyczy dziś przede wszystkim Morza Bałtyckiego i Północnego, które należą do SECA czyli Sulphur Emissions Control Areas (SECA). Oznacza to konieczność ograniczenia emisji ilość siarki do 0,1% poprzez stosowanie odpowiedniego paliwa lub płuczek. Na spotkaniu Marine Environment Protection Committee, które odbyło się pod koniec zeszłogo roku, podkreślono, że trend ten będzie kontynuowany w celu globalnego zmniejszenia emisji tlenków siarki.
- Podczas spotkanie MEPC zdecydował o nowych zasadach dotyczących emisji SOx - mówi Sander den Heijer, Netherlands Maritime Technology Sector Manager. - W efekcie od 2020 roku emisja tych substancji ma zostać globalnie ograniczona do 0,5%
Otwarte pozostaje pytanie, czy rafinerie będą w stanie poradzić sobie ze zwiększonym zapotrzebowaniem paliw o niskiej zawartości siarki, zaś z punktu widzenia przemysłu - dla stoczni i producentów sprzętu - będzie to najprawdopodobniej oznaczało wzrost popytu na płuczki, co biorąc pod uwagę polskie doświadczenia w tym zakresie, jest szansą także dla naszego przemysłu morskiego.
PSSE uruchomiła najbardziej zaawansowany technologicznie zestaw symulatorów spawania VR na świecie [RELACJA]
Już wkrótce start sezonu wycieczkowego w Porcie Gdynia
MidOcean Energy finalizuje transakcję nabycia udziałów Tokyo Gas w portfelu zintegrowanych australijskich projektów LNG
Konferencja „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!"
Nowa lokalizacja firmy Roxtec
Carnival Corporation z dobrym wynikiem za pierwszy kwartał