Marek Nowak
Na przestrzeni ostatnich lat funkcjonowanie branży morskiej jest ściśle związane ze wzrostem wymagań dotyczących ograniczenia emisji niektórych rodzajów występujących w paliwie substancji. Najbliższym i najbardziej nam znanym przykładem tego typu regulacji było wprowadzenie z dniem 1. stycznia 2015 obszarów kontroli emisji siarki (SECA), między innymi na Morzu Bałtyckim. W najbliższych latach możemy spodziewać się podobnych ograniczeń na skalę światową.
Temat tlenków siarki - bardziej znany w branży jako SOx - dotyczy dziś przede wszystkim Morza Bałtyckiego i Północnego, które należą do SECA czyli Sulphur Emissions Control Areas (SECA). Oznacza to konieczność ograniczenia emisji ilość siarki do 0,1% poprzez stosowanie odpowiedniego paliwa lub płuczek. Na spotkaniu Marine Environment Protection Committee, które odbyło się pod koniec zeszłogo roku, podkreślono, że trend ten będzie kontynuowany w celu globalnego zmniejszenia emisji tlenków siarki.
- Podczas spotkanie MEPC zdecydował o nowych zasadach dotyczących emisji SOx - mówi Sander den Heijer, Netherlands Maritime Technology Sector Manager. - W efekcie od 2020 roku emisja tych substancji ma zostać globalnie ograniczona do 0,5%
Otwarte pozostaje pytanie, czy rafinerie będą w stanie poradzić sobie ze zwiększonym zapotrzebowaniem paliw o niskiej zawartości siarki, zaś z punktu widzenia przemysłu - dla stoczni i producentów sprzętu - będzie to najprawdopodobniej oznaczało wzrost popytu na płuczki, co biorąc pod uwagę polskie doświadczenia w tym zakresie, jest szansą także dla naszego przemysłu morskiego.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek