• <

Wynik wyszukiwania - " wolumen" - Wiadomości

OSW: niemieckie porty morskie są w kryzysie, notują spadki przeładunków

Niemieckie porty morskie znajdują się w kryzysie; od lat ich wolumeny przeładunków są coraz niższe, w 2023 roku spadły do poziomu sprzed dwóch dekad - ocenili analitycy Ośrodka Studiów Wschodnich (OSW).
14.05.2024

Komisarz UE ds. energii: Możemy i powinniśmy ograniczyć Rosji dostęp do finansowania i technologii w obszarze LNG

Od czasu inwazji na Ukrainę UE nałożyła już 13 pakietów sankcji na Rosję, które mają osłabić jej zdolność do dalszego finansowania wojny. Najdotkliwsze z nich to m.in. sankcje technologiczne czy unijne embargo na import ropy oraz produktów ropopochodnych z Rosji drogą morską. Jednak gaz z tego kierunku, który przed wojną płynął do Europy m.in. gazociągiem Nord Stream, dotąd oficjalnie nie został objęty sankcjami.
12.05.2024

Gaz-System zakłada, że najwięcej gazu prześle w latach 2030-2032

Szczyt zapotrzebowania na usługę przesyłu gazu nastąpi w latach 2030-2032 r. - wynika z zaktualizowanej prognozy na lata 2024-2045 Gaz-Systemu. Dodano, że następnie przesył będzie spadać i w 2045 r. wyniesie od 21,7 do 26,6 mld m sześc.
09.05.2024

Niemieckie porty w kryzysie, a strategia ich ratowania rozczarowuje

Niemieckie porty morskie znajdują się w kryzysie. Od lat ich wolumeny przeładunków są coraz niższe, a w ubiegłym roku spadły do poziomu sprzed dwóch dekad. Przez osłabienie konkurencyjności, problemy strukturalne, zaniedbania w zakresie modernizacji i rozbudowy infrastruktury liniowej (głównie kolejowej), a także digitalizacji czy automatyzacji porty RFN tracą klientów – zarówno rodzimych, jak i zagranicznych – na rzecz rywali z państw sąsiednich.
07.05.2024

Rozwój, organizacja, uniwersalność. Strategia Rozwoju Grupy Kapitałowej OT Logistics do 2026 r.

Strategia Grupy OT Logistics prezentuje optymalną ścieżkę zrównoważonego rozwoju, która wykorzystuje szanse i perspektywy wzrostu z priorytetem utrzymania stabilności finansowej Grupy Kapitałowej OTL. Hasłem przewodnim strategii jest "ROZWÓJ, ORGANIZACJA, UNIWERSALNOŚĆ". Zakładane cele finansowe to osiągnięcie w 2027 r. przychodów w wysokości 916 mln zł przy 28% rentowności EBITDA.
06.05.2024

Maersk prognozuje EBITDA do 6 mld USD w 2024 r. i wysoki CAPEX do 2025 r.

Wyniki Maerska za pierwszy kwartał są zgodne z oczekiwaniami w obliczu trwających zakłóceń na Morzu Czerwonym — informuje zarząd duńskiego armatora z białą gwiazdą. Grupa żeglugowa Maersk (MAERSKb.CO) podniosła swoje prognozy zysków za cały rok po opublikowaniu na początku maja informacji o zyskach za pierwszy kwartał. Wyższe zyski armator i operator logistyczny ma zamiar uzyskać, wykorzystując duży popyt na przewozy kontenerowe oraz wyższe stawki frachtowe w związku z wydłużonymi rejsami statków wokół Afryki.
06.05.2024

Rekordowy kwartał w Naftoporcie. Rekord spodziewany też na koniec roku

I kwartał w gdańskim terminalu Naftoport został zamknięty rekordowym wynikiem 9,8 mln ton przeładowanych paliw oraz ropy naftowej.
06.05.2024

Masowce – królowie oceanów i portów

Flota handlowa do przewozu ładunków suchych masowych (ponad 20 tys. dwt) liczy obecnie ponad 11 300 jednostek o nośności ponad 940 mln t. Flota zbiornikowców do przewozu ropy naftowej powyżej 60 tys. dwt wynosi obecnie 2 192 jednostki, o nośności 442,11 mln t. – podaje Banchero Costa. Flota zdolna do przewozu kontenerów to ponad 6 900 statków o nośności ponad 350 mln t. – wynika z danych Alphaliner.
29.04.2024

Rail Baltica wkładem w nowoczesny transport towarowy dla krajów nadbałtyckich

Od 2014 roku jest rozwijane przedsięwzięcie, mające połączyć kilka państw Europy Wschodniej, aby zapewnić lepszy transport towarowy. Na modernizacji kolei państw nadbałtyckich szczególnie mają zyskać porty morskie, gdyż pozwoli to sprawniej wywozić ładunki z terminali, zapewniając tym samym wydajniejsze przeładunki. Istniej pilna potrzeba stworzenia nowoczesnej infrastruktury kolejowej o europejskim standardzie, która pomoże integracji krajów bałtyckich z europejską siecią transportową i rynkiem zachodnioeuropejskim.
27.04.2024

Kontenerowce wracają do portu w Odessie

Do portu w Odessie wpłynął pierwszy kontenerowiec realizujący bezpośrednie połączenie z Chin, co miało miejsce po raz pierwszy od rozpoczęcia agresji Rosji na Ukrainę w lutym 2022 roku. Informację potwierdzają dane z serwisu Marinetraffic.
25.04.2024

Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG

Jeden z głównych sprzedawców LPG - Unimot - przewiduje, że w efekcie sankcji przywóz rosyjskiego gazu płynnego powinien ustać około października. Firma przewiduje z tego powodu czasowe zawirowania na rynku i przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową.
24.04.2024

Czy gospodarka chińska przebudzi się? Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 11-14/2024)

O istotnych wydarzeniach w segmentach żeglugi: masowej i zbiornikowcowej piszemy w naszym cyklicznym raporcie rynku żeglugowego. Omawiamy szczegóły tych zdarzeń oraz najważniejsze bieżące trendy z dalszymi najbardziej prawdopodobnymi perspektywami.
22.04.2024

Balticconector wznawia prace. Wciąż pozostają nieznani sprawcy uszkodzenia gazociągu

Gasgrid Finland i estoński operator systemu przesyłu gazu Elering przekazały 22 kwietnia o rozpoczęciu wykorzystania rurociągu zgodnie z planem. Tym samym Balticconnector wznawia prace po ponad pół roku od uszkodzenia w wyniku działalności ludzkiej. Choć sprawcy incydentu pozostają nieznani, zdaniem śledczych z kilku państw było to celowe działanie, o które oskarża się Rosję.
22.04.2024

Wiatr wieje jak nigdy wcześniej. Rynek turbin wiatrowych z rekordami

Najnowszy raport Wood MacKenzie poświęcony globalnemu rynkowi turbin wiatrowych stwierdza, że wolumen zamówień osiągnął nowy rekord w ubiegłym roku. Spowolnienie wzrostu odnotował sektor morskiej energetyki wiatrowej, który nie dotrzymał kroku dynamice sektora onshore wind.
19.04.2024

Rynek kontenerowy nadal w dołku

W najnowszym wydaniu „Shipping Number of the Week” BIMCO analizuje wpływ pandemii koronawirusa COVID-10 na światowy rynek kontenerowy, który z powodu pandemii wzrósł od 2019 roku tylko o 1,5 proc.
18.04.2024

Gaz-System opracuje Wodorową Mapę Polski

Spółka zaprasza wszystkich uczestników rynku do wzięcia udziału w niewiążącej procedurze badania rynku realizowanego w ramach projektu „Wodorowa Mapa Polski”. Wyniki badania zostaną uwzględnione przez spółkę w planowaniu infrastruktury przesyłu wodoru i pozwolą na stworzenie wstępnej mapy wodorociągów na terenie kraju.
18.04.2024

Grupa OTL z dużym wzrostem z działalności portowej

W roku 2023 Grupa OTL odnotowała znaczący wzrost przychodów o 30% rok do roku, osiągając imponujący poziom 592,3 mln zł. Dodatkowo, zysk netto wzrósł o 13,5%, docierając do poziomu 158 mln zł, podczas gdy zysk EBITDA wyniósł 191,6 mln zł, co oznacza wzrost o 32,3% rok do roku. Te wyniki są efektem solidnego wzrostu we wszystkich segmentach działalności Grupy: przychody z działalności spedycyjnej wzrosły o 39%, z portowej o 25,7%, kolejowej o 26,5%, a hydrotechnicznej o 15,5% w porównaniu z rokiem poprzednim.
17.04.2024

Raport PIE: spadek zawinięć statków do polskich portów

W I kwartale 2024 r. liczba zawinięć do polskich portów zmniejszyła się o 10,3 proc. r/r - poinformował w czwartek Polski Instytut Ekonomiczny (PIE). Ten spadek wynika przede wszystkim ze spowolnienia gospodarczego, szczególnie widocznego w imporcie pod koniec 2023 r. - wyjaśniono.
16.04.2024

Chiński przemysł stoczniowy z pełnym portfelem do 2028 roku. Wspierają armatorzy i kooperanci z Europy

Od 2023 r. przemysł stoczniowy przeżywa boom na nowe budowy. Beneficjentem są stocznie z ChRL z portfelem zamówień na nowe statki co najmniej do 2028 r. Utrzymuje się popyt praktycznie na wszystkie kategorie statków. Na początku 2024 r. przemysł stoczniowy ChRL pracuje na pełnych obrotach z odbiorami zaplanowanymi na 5 kolejnych lat.
15.04.2024

Kraje europejskie na mapach przemytu ropy naftowej. Rosyjska ropa przecieka „flotami cieni”

Rosyjska ropa i produkty rafineryjne docierają do wszystkich krajów, także krajów UE. Przemysł rafineryjny i jego przemysłowi odbiorcy mimo spowolnienia gospodarczego nie mogą się zatrzymać. Ropa naftowa z Rosji docierała w 2023 r. do rafinerii bez większych przeszkód. W 2024 r. dalej płynie zbiornikowcami szerokim strumieniem do europejskich portów i rafinerii.
13.04.2024

Politico: Francja europejskim liderem zakupów gazu skroplonego z Rosji

Chociaż prezydent Francji Emmanuel Macron buduje swój wizerunek jednego z najzagorzalszych obrońców Ukrainy, władze w Paryżu zakupiły w ciągu trzech pierwszych miesięcy br. najwięcej w Europie gazu skroplonego (LNG) z Rosji; Kreml zarobił na tych transakcjach ponad 600 mln euro - ujawnił portal Politico.
12.04.2024

Bałtyckie porty na światowym rynku kontenerowym w 2023 roku

Globalne przewozy kontenerowe, obsługujące głównie ładunki wysoko przetworzone w relacjach Azja – Europa – Ameryka Północna, oddziaływają w znacznym stopniu na funkcjonowanie bałtyckich portów morskich, w tym portów w Polsce. Jednocześnie sytuacja w regionie, gdzie rynek rosyjski stanowi ważny kierunek docelowy dla kontenerów morskich, oddziałuje w ostatnich latach negatywnie na ogólną sytuację w portach kontenerowych Bałtyku.
10.04.2024

Finnlines zainaugurował rejsy między Malmö i Świnoujściem

188-metrowy ro-pax Finnfellow wypłynął dzisiaj po raz pierwszy ze szwedzkiego Malmö do Świnoujścia, inaugurując nowe codzienne połączenie.
10.04.2024

Kraje i porty morskie w indeksie połączeń liniowych. Polska na 5. miejscu w Europie Północnej

Wśród najlepiej skomunikowanych krajów połączeniami oceanicznymi aż siedem krajów jest w Azji, a tylko dwa kraje w Europie. W czołówce krajów, których porty są najlepiej skomunikowane ze światem poprzez połączenia liniowe są Chiny, Korea Południowa oraz Singapur. Za nimi plasują się Stany Zjednoczone. Hiszpania jest najlepiej skomunikowanym krajem europejskim i zajmuje ósme miejsce na światowej liście – informuje w najnowszym raporcie IAPH World Ports Tracker.
09.04.2024

Grupa Orlen zwiększyła ilość przesyłanego do Polski gazu z własnego wydobycia w Norwegii

Grupa Orlen o ponad 30 proc. zwiększyła ilość przesyłanego do Polski gazu pochodzącego z własnego wydobycia w Norwegii, gdzie działa PGNiG Upstream Norway. W skali roku oznacza to dodatkowy miliard metrów sześciennych gazu - poinformował we wtorek koncern.
09.04.2024

Czy gospodarka chińska przebudzi się? Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 11-14/2024)

Ostatnie tygodnie to raczej stabilizacja warunków frachtowych i czarterowych wokół określonych zakresów parametrów rynku segmentu masowców i zbiornikowców. Krótkoterminowe tendencje mogą wskazywać na drobne korekty w dół czołowych indykatorów, wskazujących na kondycję żeglugi.
08.04.2024

Stena Line nabywa udziały w Africa Morocco Link, rozszerzając swoją działalność poza Europę

Stena Line podpisała umowę na zakup 49% udziałów w marokańskiej firmie promowej Africa Morocco Link (AML).
08.04.2024

Raport BIMCO: poziom recyklingu statków najniższy od 20 lat

Największe na świecie międzynarodowe stowarzyszenie żeglugowe BIMCO opublikowało raport dotyczący recyklingu statków w pierwszym kwartale roku. Wyniki jasno wskazują na to, że jest to najniższy poziom od dwóch dekad.
05.04.2024

Kandydaci na prezydenta Gdańska o rozwoju portu morskiego

Polska Agencja Prasowa przeprowadziła ankiety z kandydatami na prezydenta Gdańska. 7 kwietnia w walce o urząd prezydenta Gdańska zmierzy się siedmioro kandydatów: Mariusz Andrzejczak (KWW Mariusz Andrzejczak dla Gdańska), Aleksandra Dulkiewicz (KKW KO), Andrzej Pecka (KWW Wspólna Gdańska Droga 2050), Tomasz Rakowski (KW PiS), Adam Szczepański (KWW Społeczny Gdańsk), Artur Szostak (KWW Kocham Gdańsk - Kandydaci Niezależni) oraz Michał Urbaniak (KWW Konfederaci Bezpartyjni Polska Jest Jedna). Kandydaci zostali zapytani m.in. o
03.04.2024

Indie – nowy rozgrywający na morskich szlakach ropy i produktów rafineryjnych

Indie złapały wiatr w rafineryjne żagle po wprowadzeniu sankcji na handel z Rosją i ograniczeniu importu rosyjskiej ropy przez państwa UE. Szczególnie dobry biznesowo był rok 2022. Również w 2023 r. nie było najgorzej. Jak wynika z danych opublikowanych przez firmę wywiadowczą Kpler, import ropy naftowej do Indii wzrósł w marcu 2024 r. do 5,2 mln baryłek dziennie.
01.04.2024

Coraz więcej aktywności na rynkach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 8 – 11.2024)

Kolejne tygodnie pierwszego kwartału 2024 roku to obserwowana wzmożona aktywność inwestycji tonażowych wielu typów jednostek. Wzrosty nie wynikają jednak z dynamicznego rozwoju rynku frachtowego. Wręcz przeciwnie wzrosty wolumenów ładunków, np. skonteneryzowanych są nadal niższe niż wzrosty pojemności dostępnego na rynku tonażu. Występujący niedobór tonażu na wielu szlakach wynika z kryzysów, które mocno uderzają w żeglugę.
01.04.2024

Logistycy i producenci dóbr coraz bardziej ekologiczni. Maersk wspiera ich na oceanach i lądzie

Operatorzy logistyczni podejmują na szeroką skalę działania mające na celu wyeliminowanie emisji gazów cieplarnianych (GHG) z łańcuchów dostaw. Najnowsze dane Maersk ECO Delivery Ocean dowodzą, że ten trend jest już powszechny. W 2022 r. Maersk przetransportował 480 tys. TEU statkami zasilonymi paliwami ekologicznymi. W 2023 r. ekologiczne kontenerowce przewiozły już 660 tys. TEU.
01.04.2024

Z Ningbo w świat: chińskie miasto portowe przekształca się w globalne centrum otwierania się na rynki międzynarodowe

Dla wielu osób miasto Ningbo może nie wydawać się aż tak znaną metropolią chińską jak Pekin i Szanghaj, ale może być bliższe codziennemu życiu: chińskie narzędzia, urządzenia do gotowania ryżu, a nawet nowe pojazdy energetyczne z dużym prawdopodobieństwem będą podróżować przez ocean z chińskiego miasta w prowincji Zhejiang we wschodnich Chinach.
29.03.2024

Czy odkorkować nas może rynek transportu publicznego? Potrzebne jest nowoczesne myślenie i woda

Znamy już ekonomiczne i ekologiczne sposoby przemieszczania dużych mas ludzi w miastach. Te najbardziej efektywne obejmują ruch na szynach (największe wolumeny, najniższe koszty na pasażera, zmniejszenie ruchu na drogach), te trochę mniej efektywne obejmują ruch na kołach. Czy są inne drogi przemieszczania ludzi w miastach, które stanowić mogą doskonałe uzupełnienie transportu publicznego?
26.03.2024

CEVA Logistics zbuduje park logistyczny w Porcie Dunkierka

Na terenie o powierzchni 9,5 ha, położonym we wschodniej części portu Dunkierka, CEVA uruchomi nowy park logistyczny dedykowany obsłudze pojazdów eksportowanych i importowanych. Zawarta w tym celu umowa o dzierżawę ma umożliwić CEVA wzrost efektywności i zwiększenie odporności łańcuchów dostaw jej klientów z branży samochodową.
25.03.2024

Ubezpieczenia Kadłuba i Maszyn (Hull & Machinery) – podstawowe ryzyka morskie jednostek pływających

Każda jednostka pływająca po otwartych akwenach powinna mieć ubezpieczenie H&M, choć nie są to ubezpieczenia stricte obowiązkowe. Ubezpieczenie casco (H&M) mają zarówno jednostki przybrzeżne, jak holowniki, barki, dźwigi pływające pontony, jak również znacznie większe statki pełnomorskie typu tankowce, kontenerowce, samochodowce, chemikaliowce, promy czy też potężne statki pasażerskie.
25.03.2024

Indyjska rafineria nie chce ropy z tankowców Sovcomflotu

Według niepotwierdzonych doniesień, indyjska Reliance Industries, jedna z większych rafinerii na świecie, będąca poważnym nabywcą rosyjskiej ropy, odmawia przyjmowania dostaw tankowcami rosyjskiego państwowego Sovcomflotu.
23.03.2024

PORR S.A. wykona modernizację dwóch kolejnych nabrzeży w Porcie Gdańsk

Prezes Portu Gdańsk Krzysztof Kaczmarek podpisał dwie umowy z PORR S.A. na modernizację Nabrzeży - Rudowego i Bytomskiego. Łączna długość nabrzeży objętych przebudową to ponad 450 m. Inwestycja jest częścią większego projektu, który został dofinansowany z instrumentu „Łącząc Europę” na lata 2021-2027 (CEF 2). Realizacja tego przedsięwzięcia przyczyni się do wzrostu konkurencyjności Portu Gdańsk, wzmocnienia potencjału przeładunkowego oraz zwiększenia przepustowości.
21.03.2024

Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.

Hamburski operator Hapag-Lloyd (HLAG) ogłosił wyniki finansowe za 2023 r. Armator zanotował spadek sprzedaży w IV kwartale o 48,8% r/r do 3,8 mld EUR. Koszty operacyjne zmniejszyły się jednak jedynie o 6,9% r/r do około 4 mld EUR. Tym samym HLAG dołączył do innych przewoźników odnotowujących straty operacyjne, notując stratę EBIT w wysokości 200 mln EUR w 4Q23 – informuje w najnowszym komunikacie kierownictwo Hapag-Lloyd.
16.03.2024

Konferencja Offshore Wind 2.0. Wyzwania łańcucha dostaw

W poniedziałek w Sopocie rozpoczęła się konferencja Offshore Wind 2.0. Ryzyko, bezpieczeństwo i finansowanie. Wydarzenie poświęcone jest w dużej mierze często pomijanemu aspektowi rozwoju branży – ubezpieczeniom i ryzykom finansowym.
15.03.2024

Orlen: 5,8 mld zł wzrostu wyniku netto w 2023 r. dzięki uwolnieniu zabezpieczeń handlu LNG

Orlen przewiduje wzrost zysku netto za 2023 r. o ok. 5,8 mld zł z powodu uwolnienia zabezpieczeń, stworzonych na potrzeby odbioru LNG od firmy Venture Global Calcasieu Pass (VGCP). Orlen dokonał takiego przeklasyfikowania, ponieważ nie dostał gazu o VGCP.
13.03.2024

Wiceszef MKiŚ: prowadzimy rozmowy o dostawach LPG z zachodniej Europy

Prowadzimy rozmowy o dostawach LPG z zachodniej Europy, z portów ARA, i o zabezpieczaniu szlaków jego transportu - poinformował w czwartek wiceminister klimatu Miłosz Motyka. Zapewnił, że LPG w Polsce nie zabraknie zarówno jeśli chodzi o gospodarstwa domowe, jak i odbiorców na stacjach paliw.
07.03.2024

CMA CGM współpracuje z Nike na rzecz zrównoważonej żeglugi

Z radością ogłaszamy współpracę z firmą Nike w celu zmniejszenia śladu węglowego generowanego przez jej transport morski. Inicjatywa ta płynnie wpisuje się w kompleksową strategię grupy CMA CGM dotyczącą dekarbonizacji, dążąc do osiągnięcia zerowej emisji netto do 2050 r. i wspierając naszego klienta w dekarbonizacji jego łańcucha dostaw. Oznacza to cenny postęp w zaangażowaniu obu firm w zrównoważony rozwój.
05.03.2024

Potrzeba matką wynalazku. Ataki Huti na Morzu Czerwonym jako narzędzie na dobry biznes

Po miesiącach spokoju, sytuacja na światowych szlakach morskich za sprawą ataków jemeńskich Huti na Morzu Czerwonym drastycznie się zmieniła. Można zasadnie zastanawiać się, czy obecna sytuacja nie jest wywołana oczekiwaniami biznesu.
02.03.2024

Orlen: w 2023 r. import gazu do Polski wyniósł 14,1 mld m sześc.

W 2023 r. import gazu do Polski wyniósł 14,1 mld m sześc., podczas gdy krajowe zużycie wyniosło 17 mld m sześc. - poinformował w piątek Orlen. Wskazał, że 46 proc. tego wolumenu to dostawy LNG, a 44 proc. błękitnego paliwa trafiło na krajowy rynek przez rurociąg Baltic Pipe.
01.03.2024

Do Portu Gdynia zawijają coraz większe statki. Wczoraj z terminalu BCT wypłynął rekordzista

Port w Gdyni opuścił wczoraj kolejny rekordowy statek należący do jednego z gigantów branży żeglugowej, Mediterranean Shipping Company (MSC). Statki należące do tej firmy przybywają do Polski w ramach serwisu SWAN, łączącego chińskie porty z europejskimi.
01.03.2024

Trwa walka o Terminal Zbożowy w Gdyni. Czy będzie czynny w czasie żniw?

Przez Gdynię przechodzi około 30% eksportu polskich zbóż. W ciągu ostatnich lat największa część przypadała na terminal zbożowy w Porcie Gdynia. Ten jednak miał jednocześnie szczęście i pecha – szczęście, bo trwają inwestycje, które docelowo zwiększą jego możliwości. Pecha, bo spowodowały one problemy z operatorami, które w końcu doprowadziły do kontrowersji na poziomie politycznym. Może się jednak okazać, że problem się jeszcze nasili.
28.02.2024

Kłopoty finansowe Portu Hamburg. Spadki dochodów i przeładunków

Wyzwania geopolityczne i gospodarcze wpłynęły na przepustowość wszystkich portów w 2023 roku. Port Gdańsk i Port Gdynia chwaliły się rekordowymi przeładunkami. Tymczasem czołowy port Niemiec jak i Europy narzeka na pogarszający się rozwój krajowej gospodarki i słabą atmosferę konsumencką, które miały również wpływ na jego działalność. Dla Hamburga rok 2023 okazał się dużo słabszy niż 2022, mimo wychodzenia ze skutków pandemii COVID-19.
28.02.2024

Prezydent Republiki Serbskiej: chcemy zwiększyć import gazu z Rosji

Republika Serbska (część autonomiczna Bośni i Hercegowiny) planuje zwiększyć import gazu z Rosji, ponieważ gospodarka obszaru pilnie potrzebuje większych dostaw - powiedział prezydent Republiki Serbskiej Milorad Dodik, cytowany w poniedziałek przez agencję Reutera.
27.02.2024

Raport PSEW i Instytutu Jagiellońskiego: inwestycje w OZE się opłacą

Mimo wyższych kosztów inwestycyjnych rozwój krajowej elektroenergetyki z jak najwyższym udziałem OZE przyniesie Polsce największe korzyści gospodarcze, środowiskowe oraz strategiczne - wynika z raportu „Rachunek kosztów polskiej elektroenergetyki A.D. 2040” przygotowanego przez Instytut Jagielloński i Polskie Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej (PSEW).
22.02.2024

Zysk netto Grupy Orlen w 2023 r. wyniósł 27 mld 565 mln zł

Grupa Orlen wypracowała w 2023 r. zysk netto na poziomie 27 mld 565 mln zł. W IV kwartale 2023 r. wynik finansowy Grupy Orlen wyniósł 7 mld 269 mln zł - poinformował koncern w czwartkowym raporcie finansowym.
22.02.2024

Europa węgla i stali zależy od portów. Gdańsk pobił kolejny rekord

Globalny handel morski węglem przyspieszył w ostatnich miesiącach 2023 r. i powrócił do poziomu obrotów sprzed pandemii. W okresie styczeń–grudzień 2023 r. światowe przewozy węgla morzem wzrosły o 6% r/r do 1 341,2 mln ton (bez kabotażu), na podstawie danych dotyczących śledzenia statków z AXS Marine – informuje w najnowszym raporcie Banchero Costa. W ubr. wzrósł również światowy popyt na stal do 1,8% w 2023 r. do 1,814 mld ton. i w 2024 r. o 1,9% – czytamy w lutowym raporcie Światowego Stowarzyszenia Stali (WSA - Worldsteel).
22.02.2024

Mariusz Grab zrezygnował z funkcji prezesa spółki Grupa Azoty Zakłady Chemiczne Police S.A.

Mariusz Grab zrezygnował 14 lutego br. z funkcji prezesa Grupy Azoty Zakłady Chemiczne Police oraz z funkcji członka jej zarządu. Był jej prezesem od 30 kwietnia 2021 roku.
14.02.2024

Europejski rynek LNG. UE co miesiąc pompuje 1 mld dol. w gospodarkę Rosji

W okresie styczeń-grudzień 2023 r. import LNG krajów Unii Europejskiej wzrósł o 1,9% r/r do 102 mln ton, do Chin o 11,4% r/r do 71,6 mln ton, do Japonii zmalał o 9,2% r/r do 66,9 mln ton, do Korei Południowej zmniejszył się 3,5% r/r do 45,5 mln ton – informuje w najnowszym raporcie Banchero Costa Research. Przepompowując rosyjskie LNG w terminalach Belgii, Hiszpanii i Francji, UE co miesiąc pompuje w gospodarkę Rosji 1 mld dol. – podaje najnowszy raport CREA.
11.02.2024

Unijny rynek ropy naftowej. Port Gdańsk w czołówce importerów

Przez morskie terminale paliwowe przepompowano w 2023 około 2,16 mld t ropy naftowej, z czego morskie terminale Unii Europejskiej przeładowały ponad 470 mln t. Ten wynik przebiła gospodarka ChRl, która sprowadziła drogami morskimi 512 mln ton w okresie styczeń-grudzień ubr. – informuje w najnowszym raporcie Banchero Costa. Port Gdańsk znalazł się w czołówce portów UE przeładowujących ropę naftową.
11.02.2024

Polska Organizacja Gazu Płynnego: konieczne wzmocnienie kolei, by sprowadzać LPG z Zachodu

W związku z embargiem nałożonym na przywóz LPG z Rosji, kluczowe będzie przystosowanie infrastruktury w Polsce do dostaw 700 tys. ton LPG z Zachodu, głównie kolejowej w portach i przy granicy z Niemcami - uważa dyrektor Polskiej Organizacji Gazu Płynnego Bartosz Kwiatkowski.
10.02.2024

A. Marchewka o budowie terminalu kontenerowego w Świnoujściu: naszym celem jest realizacja tej inwestycji

Budowa Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu będzie realizowana – powiedział w czwartek podczas sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Głębokowodny Terminal Kontenerowy ma rozpocząć działalność w 2028 r.
08.02.2024

O terminalu zbożowym w Gdyni podczas Komisji Gospodarki Morskiej w Sejmie

Podczas wczorajszego posiedzenia Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej dyskusja toczyła się głównie wokół przeładunków zbóż. Ważnym elementem spotkania były wątpliwości dotyczące rozstrzygnięcia przetargu na dzierżawę terminala zbożowego w Porcie Gdynia.
08.02.2024

Udany pierwszy rok działalności stoczni remontowej Strela Shiprepair Yard

Założona w 2022 roku stocznia remontowa Strela Shiprepair Yard w Stralsundzie (północne Niemcy) notuje bardzo dobry pierwszy rok swojej działalności. W ciągu roku liczba pracowników wzrosła z początkowych 20 do obecnych 45, a wolumen zamówień wzrósł z pierwotnie planowanych dwunastu statków do naprawy do łącznie 40 jednostek.
08.02.2024

Raport: przeładunki w bałtyckich portach morskich w 2023. Port Gdańsk liderem wzrostów

Zgodnie ze wstępnymi wynikami przeładunki bałtyckich portów morskich osiągnęły w 2023 roku łączny poziom 888,8 mln ton, co oznacza 2,6% spadek w stosunku do roku poprzedniego. Na wynik ten złożyły się zarówno pozytywne, jak i negatywne zmiany wolumenu w poszczególnych krajach.
06.02.2024

Ponad 2 mln przeładowanych TEU. Baltic Hub podsumowuje 2023 rok

Gdański terminal kontenerowy Baltic Hub, podsumowuje 2023 rok, który obfitował w rekordy, ważne inwestycje i nowe partnerstwa. Firma z optymizmem patrzy w przyszłość, przedstawiając ambitne plany na kolejne lata.
06.02.2024

Orlen: ustalenia NIK ws. połączenia z Lotosem bezwartościowe

Ustalenia zawarte w raporcie NIK ws. połączenia PKN Orlen z Lotosem są bezwartościowe, sporządzone przy użyciu błędnej metodologii z wykorzystaniem danych niemających nic wspólnego ze stanem faktycznym - ocenił członek zarządu Orlenu Janusz Szewczak.
05.02.2024

BBC: mimo sankcji trwa import produktów z rosyjskiej ropy naftowej

Miliony baryłek paliwa wyprodukowanego z rosyjskiej ropy naftowej są nadal importowane do Wielkiej Brytanii pomimo sankcji nałożonych na Kreml w związku z wojną na Ukrainie - podała w poniedziałek stacja BBC, przywołując dwa udostępnione jej raporty.
05.02.2024

Daniel Obajtek został odwołany z Zarządu ORLEN S.A.

Rada nadzorcza spółki postanowiła odwołać Daniela Obajtka z zarządu Orlenu z upływem dnia 5 lutego 2024 roku - poinformował w czwartek Orlen.
01.02.2024

Finlandia. Rząd: most do Szwecji zabezpieczeniem kraju na wypadek zagrożenia ze strony Rosji

Stałe połączenie drogowe do Szwecji o długości około 60-80 km, wiodące przez północną część Zatoki Botnickiej, zabezpieczyłoby Finlandię w przypadku eskalacji napięcia na Morzu Bałtyckim i zablokowania przez Rosję kanałów żeglownych; fińskie władze przystąpiły do oceny opłacalności projektu – podało radio Yle.
01.02.2024

MFW: ruch kontenerowców na Morzu Czerwonym zmniejszył się o 30 proc.

Ruch kontenerowców na Morzu Czerwonym zmniejszył się o 30 proc. w stosunku do listopada ubiegłego roku - poinformował szef wydziału Bliskiego Wschodu i Azji Centralnej Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW), Jihad Azour, dodając, że liczba przewozów spadła szczególnie od początku stycznia.
01.02.2024

Ropa pod kontrolą do 2025 r. Beneficjenci wojny na Morzu Czarnym i ataków na Morzu Czerwonym

Rok 2023 był kolejnym pozytywnym okresem dla handlu ropą naftową, pomimo wysokich cen i ryzyka recesji gospodarczej. W okresie styczeń-grudzień 2023 r. światowe przeładunki ropy naftowej wzrosły o 5,3% r/r informuje Banchero Costa Research, powołując się na dane wynikające z obserwacji ruchu statków przez Refinitiv, z wyłączeniem całego handlu kabotażowego. Ten wzrostowy trend zanotowano również w Gdańsku i Gdyni, głównych paliwowych portach Polski.
31.01.2024

Powiększy się flota statków Grupy Orlen przeznaczonych do transportu LNG

Rozpoczął się montaż kadłubów dwóch nowych statków do transportu LNG dla Grupy Orlen. Jednostki będą nosić imiona "Józef Piłsudski" oraz "Ignacy Jan Paderewski".
31.01.2024

Wallenius Wilhelmsen zdobywa kontrakty o wartości ponad 1,2 miliarda dolarów

Norwesko-szwedzka firma z branży żeglugowej zawarła intratne umowy dla działających na rynki w USA międzynarodowych klientów z branży górniczej i motoryzacyjnej. Kontrakty wiążą się z zapewnieniem dostaw prowadzonych drogą morską. Firma zapewnia, że wpisuje się to również w jej strategię promowania świadomości o dekarbonizacji żeglugi, promując wykorzystanie transportu morskiego o ograniczonym wpływie w zakresie emisji CO2.
30.01.2024

Śledztwo ws. połączenia Lotosu i Orlenu oraz sprzedaży Lotosu

Posłanka KO Agnieszka Pomaska poinformowała we wtorek, że płocka prokuratura wszczęła śledztwo ws. nadużycia udzielonych uprawnień oraz niedopełnienia obowiązków przez zarząd PKN Orlen oraz inne osoby, które zostały powołane do zajmowania się sprawami majątkowymi lub działalnością gospodarczą.
30.01.2024

CRIST. Cięcie blach pod jednostkę do układania kabli podmorskich

W piątek w gdyńskiej stoczni CRIST odbyło się pierwsze cięcie stali na potrzeby nowej jednostki do układania podmorskich kabli. To już drugi tego typu statek budowany dla tego odbiorcy.
29.01.2024

Orlen z większym załadunkiem cystern LNG w terminalu w Świnoujściu

W 2023 r. Grupa Orlen załadowała w terminalu w Świnoujściu 8423 cysterny LNG o łącznym wolumenie ponad 149,5 tys. ton. To o prawie 60 proc. więcej niż w 2022 r. Pod tym względem obecny rok, jak wskazują dane za styczeń, może być jeszcze lepszy - podał w poniedziałek koncern.
29.01.2024

Administracja prezydenta USA ogłasza tymczasowe wstrzymanie oczekujących zezwoleń na eksport LNG

Biały Dom poinformował 26 stycznia w komunikacie prasowym, że ogłasza tymczasowe wstrzymanie wydawania decyzji w sprawie eksportu skroplonego gazu ziemnego (LNG) do krajów niebędących stroną umowy o wolnym handlu do czasu, gdy Departament Energii będzie mógł zaktualizować analizy stanowiące podstawę do uzyskania zezwoleń. Obecnie USA są już największym eksporterem gazu na świecie, a oczekuje się, że do końca tej dekady eksport podwoi się.
26.01.2024

Kto zyskuje, a kto traci na atakach Huti na Morzu Czerwonym? Milionowe koszty opływania Przylądka Dobrej Nadziei

Trwające od listopada ataki bojowników Huti na statki i okręty w rejonie Morza Czerwonego i Zatoki Adeńskiej wpłynęły na to, że czołowe firmy branży żeglugowej zrezygnowały z trasy prowadzącej przez Kanał Sueski, wybierając dłuższą nieopodal Przylądka Dobrej Nadziei w Republice Południowej Afryki. Gdy Zarząd Kanału Sueskiego liczy straty w związku z spadkiem liczby statków płacących za pokonanie przeprawy, na południu ma miejsce rekordowy ruch na trasie morskiej.
25.01.2024

Unia Europejska łączy siły z kilkoma europejskimi portami w wojnie z narkotykami

Unia Europejska wraz z europejskimi władzami portowymi zawarła w czwartek nowy sojusz publiczno-prywatny, aby zwiększyć wiedzę fachową i wymianę informacji i w ten sposób pomóc w walce z przemytem narkotyków i przestępczością zorganizowaną w UE.
25.01.2024

W Rydze padł rekord w przeładunkach kontenerów

2023 rok przyniósł portowi w Rydze rekord w przeładunkach kontenerów. Po raz pierwszy w historii przekroczyły one 5 mln ton.
23.01.2024

Fuzja Orlenu z Lotosem jako kluczowe przedsięwzięcie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski

Połączenie Orlenu z Grupą Lotos było kluczowe dla wzmocnienia bezpieczeństwa surowcowo-paliwowego Polski; zarzuty Najwyższej Izby Kontroli wobec fuzji nie mają uzasadnienia - podało biuro prasowe Orlenu. Dodało, że w wyniku połączenia Skarb Państwa nie stracił wpływu na działalność krajowych rafinerii.
22.01.2024

Port Kołobrzeg. Duży wzrost przeładunków

W 2023 roku w Porcie Kołobrzeg przeładowane zostało 277,8 tys. ton ładunków. To aż o 63% więcej niż w 2022 roku.
21.01.2024

Porty morskie to silne węzły sieci TEN-T gwarantujące bezpieczeństwo energetyczne. Porty polskie na kursie

W grudniu Parlament i Rada UE osiągnęły porozumienie w sprawie rewizji rozporządzenia dotyczącego transeuropejskich korytarzy transportowych TEN-T. Nowe rozporządzenie zmienia wcześniejsze rozporządzenie z 2013 r. Najważniejsze instytucje UE podkreślają, że porty odgrywają istotną rolę jako ważne węzły europejskiej sieci transportowej.
19.01.2024

Gospodarka Chin na fali wznoszącej. Sama nie ożywi transportu morskiego i portów

Ożywienie gospodarki chińskiej ostatnich 3 kwartałach 2023 r. jest sygnałem dla wielu gospodarek, że handel światowy się ożywi, a wraz z nim ożyje transport morski i porty. Takie wnioski można wyciągnąć na podstawie utrzymujących się pozytywnych symptomów wzrostu aktywności we wszystkich wiodących obszarach gospodarki. Dzieje się tak pomimo, a może nawet w wyniku nałożonych przez Stany Zjednoczone sankcji.
14.01.2024

KE zatwierdziła 126 mln euro na rumuński program inwestycji w porty w związku z wojną na Ukrainie

Komisja Europejska zatwierdziła w czwartek wydzielenie 126 mln euro na rumuński program wsparcia inwestycji w portach w związku ze zwiększeniem przepływów handlowych, spowodowanym przez agresję Rosji na Ukrainę – informuje rumuński portal Digi24.
12.01.2024

Vestas planuje drugą fabrykę w Polsce

Vestas ma ambicje stać się liderem na rynku morskich turbin wiatrowych i wspierać rozwój europejskiego sektora offshore wind. Firma ogłosiła plany budowy nowej fabryki w Szczecinie, która ma produkować łopaty do ich flagowego modelu V236-15.0 MW. Uruchomienie działalności jest zaplanowane na 2026 rok, co ma przyczynić się do stworzenia ponad 1000 nowych miejsc pracy.
11.01.2024

Port Tallin ze spadkami cargo i wzrostem pasażerów. Brakuje ładunków z Rosji

Wolumen ładunków przeładowywanych w terminalach należących do spółki Port of Tallin spadł w 2023 roku aż o 29%. Wpływ na to miały sankcje na Rosję i Białoruś oraz ogólne spowolnienie gospodarcze. O 13% wzrosła natomiast liczba pasażerów.
11.01.2024

Niepokojący raport OOCL. Przewozy w górę, przychody drastycznie w dół

Opublikowano niezaudytowany raport finansowy Orient Overseas Container Line (OOCL) za czwarty kwartał 2023 r. Wyniki zaskakują i niepokoją.
11.01.2024

USA odnotowują zaskakujący spadek deficytu handlowego

W listopadzie deficyt handlowy Stanów Zjednoczonych zaskakująco zmalał, osiągając poziom 63,2 miliarda dolarów, co jest wynikiem znaczącego spadku importu dóbr konsumpcyjnych.
10.01.2024

Branża portowa to prawdziwy roller coaster. Wywiad z Michałem Śmigielskim prezesem MAG

O boomie przeładunkowym w polskich portach, wyzwaniach i potencjale branży, kierunkach rozwoju oraz ważnej roli kolejnej edycji Kongresu Polskie Porty 2030 rozmawiamy z Michałem Śmigielskim, prezesem Morskiej Agencji Gdynia.
02.01.2024

Terminal LNG w Świnoujściu przyjął w 2023 4,66 mln ton gazu

Do terminala LNG w Świnoujściu w 2023 r. dotarły 62 dostawy skroplonego gazu, to o cztery więcej niż w 2022 - podał we wtorek Orlen, który jest jedynym użytkownikiem terminala, należącego do operatora przesyłowego gazu Gaz-Systemu. Dodał, że łącznie w ubiegłym roku dostawy LNG drogą morską wyniosły ok. 4,66 mln ton.
02.01.2024

Hamowanie inwestycji na koniec roku. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 47-50/2023)

Na skutek niepewnej i zmiennej sytuacji rynkowej inwestycje w ostatnich tygodniach nieco wyhamowały na co wskazują między innymi dane Golden Destiny. Z drugiej strony międzynarodowa sytuacja geopolityczna i potrzeba wykorzystania statków na dłuższych dystansach powoduje, że zwiększa się zapotrzebowanie na tonaż oraz zmniejsza się ilość i tak niewielkiego wolumenu złomowanych jednostek.
02.01.2024

Nadzieja w 2024 roku w Przylądku Dobrej Nadziei. Połączenia z Azją ważne dla bezpieczeństwa Polski

W 2023 roku zawiodły dwa główne przejścia łączące globalne rynki. Przejście przez Kanał Panamski w 2024 roku będzie zgodnie z zapowiedziami obsługiwać statki o mniejszym zanurzeniu. Region wokół Kanału Sueskiego stał się znowu niebezpieczny i nic nie zapowiada, że w 2024 roku będzie bezpieczniej niż na początku obecnie mijającego 2023. A to oznacza również wyzwania dla polskich producentów, spedytorów, logistyków i gestorów ładunków.
31.12.2023

Potencjał zmian w transporcie z Ukrainy

Po rosyjskiej agresji Polska w naturalny sposób stała się dla wielu ukraińskich firm węzłem transportowym dla dostaw do krajów Unii Europejskiej. W łańcuchu logistycznym pojawiło się jednak wiele wyzwań. W opinii ukraińskich przedsiębiorstw, które są ważnym partnerem dla polskich portów i kolei, postęp następuje, ale w niektórych obszarach cały czas widać niewykorzystany potencjał.
28.12.2023

Kontenerowce płyną na stratach. Będą szorować po dnie do 2028 roku?

Czy operatorzy kontenerowców będą oglądać dno w budżetach do 2028 r.? A z nimi gestorzy ładunków, spedytorzy, logistycy i terminale? 2023 r. nie był dobry dla operatorów statków kontenerowych. 2024 r. ma być nie lepszy, nie tylko dla armatorów liniowych.
25.12.2023

Porty są nie tylko generatorem rozwoju gospodarczego, ale także "bramami życia"

Porty są nie tylko generatorem rozwoju gospodarczego, ale także swego rodzaju bramami życia, za pośrednictwem których dostarcza się niezbędne produkty i surowce, konieczne dla przetrwania współczesnych społeczeństw - ocenił w rozmowie z PAP Konrad Popławski, ekspert Ośrodka Studiów Wschodnich (OSW), zajmujący się analizą handlu międzynarodowego, łańcuchami dostaw oraz gospodarką UE.
25.12.2023

Jak optymalnie wykorzystać potencjał energetyczny Bałtyku? Perspektywa Equinor Polska [wideo]

Ewolucja krajowego sektora MEW to nie tylko potężne wyzwanie infrastrukturalne, ale przede wszystkim wyjątkowa szansa na zdobycie strategicznej przewagi i ugruntowanie pozycji Polski w europejskim krajobrazie energetycznym. Podczas zorganizowanej przez PSEW konferencji Offshore Wind Poland 2023, rozmawialiśmy z Michałem Kołodziejczykiem, prezesem zarządu Equinor w Polsce, o kluczowych czynnikach efektywnej transformacji.
17.12.2023

Doki w Chinach pękają w szwach. W Korei i UE pustoszeją

Chińscy stoczniowcy w 2023 r. odnotowali 63% wzrost zamówień na nowe projekty. Tak wynika danych podanych przez CANSI za okres od stycznia do października. Chińscy stoczniowcy uzyskali zamówienia na 61,06 mln t w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2023 r. Innowacyjne promy z Chin i kontenerowce oraz masowce możemy oglądać w polskich portach prawie codziennie.
07.12.2023

Największe wzrosty pośród unijnych portów w Gdańsku; sytuacja wszystkich poprawia się po pandemii

W 2022 r. łączną masę brutto ładunków morskich, obsłużonych we wszystkich portach UE, oszacowano na 3,48 mld ton, co oznacza wzrost o 0,8 proc. w porównaniu z 2021 r. (3,45 mld ton). Zakłócenia spowodowane pandemią koronawirusa doprowadziły do spadku o 7,3 proc. w 2020 r. (w porównaniu z 2019 r.) - podaje Eurostat.
06.12.2023

Port Gdańsk: w 2022 roku największy w Europie wzrost przeładunków

Port w Gdańsku przeładował w 2022 roku o 40 proc. więcej towarów, niż w roku poprzednim - wynika z danych opublikowanych we wtorek przez Europejski Urząd Statystyczny (Eurostat). Jest to największy wzrost wśród wszystkich europejskich portów.
05.12.2023

Grimaldi na fali. W 2023 r. sprzedaż przekroczy 5 mld euro

Rynek przewozów pasażerskich, ro-ro i samochodowych okazał się bardziej odporny na koniunkturę niż morski transport kontenerów. To sprawiło, że Grupa Grimaldi może osiągnąć najlepsze w historii wyniki finansowe w tym roku – zapowiedział dyrektor zarządzający Emmanuel Grimaldi.
04.12.2023

Ocean Network Express z nowym rekordem załadunku kontenerów na jednym statku

Giganci branży żeglugowej rywalizują z sobą na różnych polach. Dotyczy to nie tylko ogólnego wzrostu wolumenów czy przeładunków, czy wdrażania innowacji, ale też bicia kolejnych, morskich rekordów. Tym razem japoński przewoźnik ONE chwali się wynikiem załadowania pełnych kontenerów na pojedynczy statek.
28.11.2023

MKiŚ podsumowuje kadencję Anny Moskwy

Ministerstwo Klimatu i Środowiska wystosowało komunikat, w którym podsumowuje działania resortu w ciągu ostatnich dwóch lat, pod przewodnictwem minister Anny Moskwy. Publikujemy komunikat w całości:
27.11.2023

Nowy port nad Morzem Czarnym odciąży Konstancę

W ramach rozbudowy rumuńskiej infrastruktury portowej i transportowej nad Morzem Czarnym powstanie nowy port – informuje telewizja Digi24. Rozwój infrastruktury ma zwiększyć przepustowość rumuńskiego tranzytu i odciążyć port w Konstancy, przez który transportowane jest m.in. ukraińskie zboże.
23.11.2023

Żegluga w 2024 bez kompasu (moralnego). Niepewny scenariusz dla żeglugi liniowej i terminali kontenerowych

Nie czarny piątek, nie czarny tydzień, a nawet nie miesiąc, lecz czarny rok szykuje się w transporcie kontenerowym. I to nie jeden. Taki wniosek wynika z najnowszych informacji firm analitycznych i zapowiedzi niektórych operatorów. Klienci Xeneta pytają wprost: Czy żegluga morska straciła swój kompas moralny?
22.11.2023

Maersk z przełomową umową na dostawy metanolu w związku z dekarbonizacją swojej floty

A.P. Moller – Maersk podpisał z chińskim dewelopetem Goldwind kluczowy dokument dotyczący odbioru ekologicznego metanolu, zapewniając sobie paliwo wpisane w ograniczanie emisji CO2 i szukanie alternatyw od paliw konwencjonalnych. Umowa ma obowiązywać przez ponad dekadę i stanowi pierwszą na dużą skalę umowę dotyczącą odbioru ekologicznego metanolu dla światowej żeglugi.
22.11.2023

APEC ożywi transport morski w sposób umiarkowany. UE poza Golden Gate Declaration

Wzrost gospodarczy w regionie Współpracy Gospodarczej Azji i Pacyfiku, w którym współdziała 21 krajów wykazuje oznaki poprawy – oczekiwany wzrost wyniesie 3,3% w 2023 r. w porównaniu z 2,6% w 2022 r. – wynika z informacji po zakończeniu obrad przywódców krajów Asia-Pacific Economic Cooperation (APEC).
21.11.2023

Statki dostarczone przez Damen będą obsługiwać tajwańskie morskie farmy wiatrowe

Damen Shipyards podpisał 21 listopada br. umowę z Ta San Shang Marine Co. Ltd, spółką joint venture pomiędzy Mitsui O.S.K. Lines, Ltd. z Japonii i Ta Tong Marine Co., Ltd. z Tajwanu na dostawę nowego statku do usług budowlanych CSOV (Commissioning Service Operation Vessels). Oznaczony jako 9020 będzie przeznaczony do prac budowlanych i eksploatacji farm wiatrowych na morzu, ulokowanych w pobliżu wyspy.
21.11.2023

OT Port Świnoujście rozbuduje terminal AGRO

OT Port Świnoujście oraz POL INVEST PROJECTS podpisały umowę dotyczącą rozbudowy terminala AGRO o linię technologiczną wraz z dostawą urządzenia załadowczego na statki. Dzięki inwestycji roczne zdolności przeładunkowe dla zbóż w OT Port Świnoujście przekroczą dwa miliony ton. Wartość inwestycji sięgnie 40 mln zł.
20.11.2023

Zaprezentowano raport Prognoza zapotrzebowania na wodór odnawialny w Polsce do 2030 r.

16 listopada podczas trzeciej edycji HYDROGENCONFERENCE.PL odbywającej się na Uniwersytecie Warszawskim zaprezentowano raport: Analiza zapotrzebowania na wodór odnawialny RFNBO w Polsce do 2030 r.
17.11.2023

Speed otwiera magazyn do przeładunku zboża w Porcie Gdańsk

W dniu 16 listopada firma Speed, operator realizujący przeładunki w portach morskich w Gdańsku i Gdyni oficjalne otworzył magazyn o powierzchni 4.000 m2 dedykowany do przeładunku zbóż wraz z otaczającymi go placami składowymi i manewrowymi w Porcie Gdańsk.
16.11.2023

Spadek przychodów HHLA. Spółka w obliczu wyzwań makroekonomicznych

W pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 roku obserwujemy spadek przychodów i zysków spółki Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA). Napięcia geopolityczne na scenie światowej sprawiają, że popyt konsumencki i przemysłowy podlegają presji, a ożywienie gospodarcze po pandemii staje się trudniejsze.
16.11.2023

Unia na gazie. Morski import LNG do Unii Europejskiej rośnie, ceny spadają

Rośnie bezpieczeństwo energetyczne Unii Europejskiej dzięki dynamicznemu wzrostowi eksportu LNG ze Stanów Zjednoczonych. W zeszłym roku światowy handel LNG drogą morską w dalszym ciągu rósł, do czego przyczyniła się głównie zmiana łańcuchów dostaw po napaści Rosji na Ukrainę.
16.11.2023

Damen współpracuje z Niderlandzko-Polską Izbą Gospodarczą

Podczas październikowych targów Baltexpo na stoisku Damen można było spotkać reprezentantów Niderlandzko-Polskiej Izby Gospodarczej.
15.11.2023

TransLogistica 2023. Branża morska chce się pokazać

Od wtorku do czwartku trwały w Warszawie targi TransLogistica Poland – największe w regionie wydarzenie biznesowe dla branży TSL. W halach EXPO XXI opowiedzieć o sobie chciały też firmy związane z transportem morskim.
09.11.2023

Jest porozumienie Węgier z Rumunią, aby zwiększyć przepustowość interkonektora gazowego

Węgry i Rumunia zgodziły się na zwiększenie przepustowości intekonektora gazowego, łączącego oba kraje – poinformował w środę minister spraw zagranicznych i handlu Węgier Peter Szijjarto podczas wizyty w Bukareszcie.
08.11.2023

Orlen: nowe złoże gazu pozwoli na zwiększenie produkcji

Norweska spółka Orlenu PGNiG Upstream Norway wraz z partnerami koncesyjnymi odkryła nowe złoże gazu w pobliżu eksploatowanego już pola Gina Krog - podał we wtorek koncern. Odkrycie jest szacowane na 0,8-2,6 mln m sześc. ekwiwalentu ropy.
07.11.2023

Speed o inwestycjach w obliczu globalnych wyzwań [wideo]

Podczas Baltexpo 2023 rozmawialiśmy z Pawłem Zastawnym, prezesem zarządu Speed, o aktualnych trendach inwestycyjnych i wyzwaniach w gospodarce morskiej.
05.11.2023

Raport BGK: długie trasy importu, krótsze eksportu

Od 2020 roku państwa zachodnie importują towary z coraz bardziej odległych regionów, wysyłają jednak towary coraz bliżej - wynika z raportu Banku Gospodarstwa Krajowego "Jak daleko wędrują towary? Zjawisko deglobalizacji handlowej w XXI wieku".
04.11.2023

Susza nie oszczędza Kanału Panamskiego. Mniej statków może z niego skorzystać

Ameryka Środkowa zmaga się od wielu tygodni z kryzysem w związku z suszą i spadkiem opadów. Jest to wyzwanie także dla żeglugi, w tym kluczowego przesmyku łączącego Ocean Atlantycki z Oceanem Spokojnym.
02.11.2023

Baltic Hub wdrożył plan naprawczy. Sytuacja ma się poprawić w ciągu kilku tygodni

Od kilkunastu dni media informują o problemach z przepustowością największego terminala kontenerowego Baltic Hub. Pojawiły się informacje o strajku włoskim pracowników terminala, który powoduje zwiększony czas oczekiwania na wydanie kontenera na ciężarówki. To z kolei spowodowało frustrację kierowców ciężarówek odbierających towary z terminalu, którzy czekają na wjazd po kilka godzin. Ci również zapowiedzieli strajk. O to, jak wygląda sytuacja z perspektywy Baltic Hubu, zapytaliśmy Dyrektora Generalnego Charlesa Bakera.
01.11.2023

Flota gazowców Grupy Orlen powiększyła się o dwie ultranowoczesne jednostki [wideo]

„Święta Barbara” i „Ignacy Łukasiewicz” to dwa nowe gazowce - statki przystosowane do przewozu skroplonego gazu ziemnego (LNG), które dołączyły do floty Grupy ORLEN. Jednostki zostały zbudowane w stoczni Hyundai Sambo Heavy Industries w Mokpo w Korei Południowej. Docelowo flota gazowców, której budowę zakontraktowało PGNiG (obecnie w Grupie ORLEN), ma liczyć osiem jednostek.
30.10.2023

Rok 2022 gazowych turbulencji. Rok 2023 gazowej transformacji. Rok 2024 gazowych nadziei, również dla Polski

Rok 2022 stał się najbardziej burzliwym rokiem w historii biznesu gazowego, naznaczonym niespotykanymi dotąd szokami podażowymi i cenowymi. W 2023 r., gdy podaż pozostaje napięta, a perspektywy popytu niepewne, rynek wszedł w „niestabilną” równowagę, pozostając bardzo wrażliwym na wszelkie ruchy po stronie podaży lub popytu – tak zaczyna się „Global Gas Report 2023” opublikowany na końcu października przez International Gas Union, SNAM i Rystad Energy.
30.10.2023

Kto bogatemu zabroni? UNCTAD wzywa do kosztownej dekarbonizacji sektora żeglugowego

Konferencja Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD) wydała kolejny, doroczny Przegląd Transportu Morskiego. W tegorocznej edycji Przeglądu mamy do czynienia ze szczególnym naciskiem na kwestię dekarbonizacji sektora żeglugowego.
29.10.2023

Co dalej z offshore – czy nowy rząd sięgnie po potencjał wiatru z morza?

Morze Bałtyckie w najbliższych latach stanie się kluczowym obszarem wytwarzania energii elektrycznej w Unii Europejskiej. Polska może i powinna być liderem rozwoju offshore wind na Bałtyku. Korzyści gospodarcze, nowe miejsca pracy i rozwój local content są w zasięgu ręki – jednak bez silnego wsparcia regulacyjnego nie zrealizujemy najlepszego scenariusza rozwoju. Priorytetem nowego rządu po wyborach powinno być wsparcie energetyki wiatrowej i nakreślanie efektywnej ścieżki rozwoju dla onshore i offshore.
26.10.2023

Sztorm w kontenerowych frachtach w 2024. Operatorzy liniowi będą ratować bilanse kosztem klientów

Armatorzy i operatorzy flot kontenerowych nie odpuszczą w 2024 r. Linie żeglugowe planują podwyżki stawek frachtowych. W efekcie w 2024 r. łańcuchy dostaw na całym świecie mogą być poważnie zagrożone przewidują analitycy Xeneta z Oslo.
25.10.2023

Szczyty emisji CO2 i popytu na paliwa kopalne już w tej dekadzie

Już w obecnej dekadzie nastąpią szczyty: emisji CO2, oraz popytu na paliwa kopalne - przewiduje Międzynarodowa Agencja Energetyczna w najnowszym "World Energy Outlook". Transformacja energetyczna ma globalny zasięg i nie da się jej zatrzymać - ocenia MAE.
24.10.2023

Raport: "Wolumen czy zmiany jakościowe – gdzie szukać wartości?"

Przy okazji konferencji, które odbyły się na międzynarodowych targach morskich Baltexpo ukazał się raport dotyczący Portów Morskich o nazwie: „Wolumen czy zmiany jakościowe – gdzie szukać wartości?”. Raport został przygotowany przez firmę Actia Forum i przekazuje interesujące informacje na temat działań inwestycyjnych portów morskich.
24.10.2023

Chińczycy pracują nad rekordowo wielkimi turbinami wiatrowymi

Chiński producent turbin wiatrowych Mingyang Wind Power rzucił wyzwanie innym uczestnikom wyścigu na największą turbinę ogłaszając w zeszłym tygodniu prace nad turbiną o mocy 22 MW. Ma ona zostać udostępniona w latach 2024-2025.
24.10.2023

Wrzesień w Port Long Beach najbardziej pracowitym w historii

We wrześniu pracownicy doków i operatorzy terminali w Porcie Long Beach obsłużyli łącznie 829 429 jednostek (TEU), co oznacza wzrost o 11,8% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Przekroczyło to również poprzedni wrześniowy rekord ustanowiony w 2020 roku o 78 849 TEU.
20.10.2023

Orlen ma dwa nowe gazowce

"Święta Barbara" i "Ignacy Łukasiewicz" to nowe jednostki, które wkrótce dołączą do floty statków do przewozu skroplonego gazu ziemnego (LNG) Grupy ORLEN. Uroczystość nadania imienia odbyła się w stoczni Hyundai Samho Heavy Industries w Mokpo w Korei Południowej. Nowe jednostki, które wejdą do eksploatacji pod koniec bieżącego roku, zwiększą możliwości Grupy ORLEN w zakresie pozyskiwania gazu ziemnego, a tym samym poprawią bezpieczeństwo energetyczne Polski.
19.10.2023

Jachting istotnym elementem gospodarki morskiej. Innowacje napędzają branżę

Czy rozwój technologiczny w jachtingu może iść w parze z wartościami zrównoważonego rozwoju? Jakie znaczenie dla środowiska naturalnego mają wdrażane rozwiązania w branży wodniackiej? Czy jachting jest znaczącą częścią gospodarki morskiej RP? Jakie wyzwania stoją przed branżą w perspektywie krótko i długoterminowej?
18.10.2023

Dynamiczny eksport konkurencyjnego cenowo zboża z basenu Morza Czarnego przeciwdziała większym wzrostom cen

Cena polskiej pszenicy jest skorelowana z giełdą MATIF; na rynku krajowym obserwujemy dalsze spadki cen zbóż, szczególnie ziarna o niższej jakości – oceniła Weronika Szymańska z BNP Paribas dla PAP. Dodała, że wzrost popytu na unijne ziarno ograniczył korektę notowań na MATIF.
16.10.2023

Baltexpo 2023: Porty przyszłości – od wolumenu do wartości

Drugiego dnia odbywających się w gdańskim AmberExpo targów morskich Baltexpo ważnym tematem były porty, ich obecny stan oraz wizje na przyszłość. Podczas panelu Porty przyszłości – od wolumenu do wartości uczestnicy dyskusji skupili się na najnowszych trendach w gospodarce morskiej oraz handlu, a także obrazie europejskich portów w długiej perspektywie.
12.10.2023

Co dalej z wiatrakami na morzu - branża ma już apetyt na III fazę

Morze Bałtyckie staje się jednym z głównych centrów wytwarzania energii elektrycznej w Unii Europejskiej. Właśnie zakończono wydawanie pozwoleń dla projektów tzw. II fazy, a polski Bałtyk nadal ma potencjał na lokalizację kolejnych projektów. To szansa dla producentów i dostawców na rozwój lokalnego łańcucha dostaw, z perspektywą rozszerzenia usług także na inne rynki. Polskie firmy we współpracy z zagranicznymi podmiotami mogą stać się liczącym ogniwem w europejskim i światowym łańcuchu dostaw dla morskich farm wiatrowych.
11.10.2023

Inauguracja budowy portu dla offshore w Świnoujściu. Proces transformacji energetycznej spółki skarbu państwa mają kluczową rolę

W procesie transformacji energetycznej spółki skarbu państwa mają kluczową rolę, biorą i będą brały w nim udział - podkreśliła w środę pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Anna Łukaszewska-Trzeciakowska podczas inauguracji budowy portu dla offshore w Świnoujściu.
11.10.2023

Grupa Azoty: produkcja nawozów wieloskładnikowych systematycznie wzrasta w ślad za popytem

Produkcja nawozów specjalistycznych i wieloskładnikowych systematycznie wzrasta w ślad za popytem - poinformowała Grupa Azoty we wtorek. Wolumeny produkcji nawozów wieloskładnikowych za wrzesień są istotnie wyższe niż w poprzednich miesiącach, a azotowych są wyższe niż średnia z II kwartału - dodano.
11.10.2023

NBP: Arabia Saudyjska zastąpiła Rosję jako główny dostawca ropy naftowej do Polski

Arabia Saudyjska zastąpiła Rosję jako główny dostawca ropy naftowej do Polski - podaje NBP w raporcie poświęconym bilansowi płatniczemu w II kwartale.
10.10.2023

Ropa na wojennej ścieżce. Kto zarabia na wojnie? Producenci, operatorzy zbiornikowców i terminali

Wojna w Ukrainie wciąż napędzała w 2023 r. popyt na ropę transportowaną drogą morską. Pomimo wysokich cen ropy i ryzyka recesji gospodarczej wiele krajów kupuje ropę „na zapas” i napędza ceny. W tym roku korzystają na tym głównie operatorzy capsize. Choć i operatorzy innych zbiornikowców również na narzekają. W 2022 roku ponad 55% eksportu ropy z Europy Północno-Zachodniej zostało załadowane na statki Aframax, 34% na Suezmax, a 9% na VLCC. W 2023 r. proporcje niewiele się zmieniły.
07.10.2023

Rejs z GospodarkaMorska.pl, panel V: stocznie potrzebują portów, porty stoczni, a wszyscy razem edukacji [RELACJA]

Dwudniową konferencję Rejs z GospodarkaMorska.pl wieńczyła dyskusja o wspólnych problemach i możliwościach poszczególnych sektorów branży morskiej oraz uroczyste rozdanie nagród Latarnie Gospodarki Morskiej w kategorii Lider Technologii Morskich.
04.10.2023

Azja na fali – kraje azjatyckie liderami w handlu, transporcie morskim i produkcji statków

W drugim kwartale 2023 r. gospodarki Azji były krajami o największej liczbie połączeń morskich, które mierzone są za pomocą wskaźnika LSCI (Liner Shipping Connectivity Index) – informują eksperci UNCTAD w najnowszym „Review of Maritime Transport 2023”.
04.10.2023

UNCTAD wzywa do dekarbonizacji żeglugi. Ponad 100 tys. statków do wymiany i modernizacji

Dekarbonizacja to najważniejszy cel operatorów i uczestników transportu morskiego – wzywają eksperci UNCTAD w najnowszym „Review of Maritime Transport 2023”. Mimo wymiany statków lub modernizacji ich systemów napędowych, emisje substancji szkodliwych wzrosły o 20% w ciągu ostatnich dziesięciu lat.
01.10.2023

Port Gdańsk na Międzynarodowych Targach Logistyki i Transportu w Chinach

W chińskim Shenzen odbyło się wydarzenie skierowane do branż zajmujących się transportem i logistyką, China International Logistics Fair 2023 (CLIF), na którym nie zabrakło także polskich akcentów. Była to okazja do pokazania krajowej oferty oraz rozwijania współpracy na polu międzynarodowym.
28.09.2023

Naftoport: rekordy przeładunków i droga do energetycznej niezależności

W rozmowie z Andrzejem Brzózką, prezesem Naftoportu, omawiamy znaczenie tego strategicznego terminalu dla polskiej gospodarki oraz wyzwania związane z jego bezpieczeństwem i infrastrukturą.
20.09.2023

Dwa dni debaty o bezpieczeństwie energetycznym

W Rzeszowie w Centrum Konferencyjnym Politechniki Rzeszowskiej odbyła się VIII Konferencja „Bezpieczeństwo energetyczne – filary i perspektywa rozwoju”. Uczestniczyło w niej kilkaset osób nie tylko Polski, ale także z Ukrainy, Stanów Zjednoczonych i Europy Zachodniej. Obecni byli przedstawiciele czołowych firm energetycznych, reprezentanci rządu i samorządu, eksperci branżowi i naukowcy z różnych ośrodków.
14.09.2023

Wiceszef Lockheed Martin na Europę: zmiany w NATO wymagają inwestycji w broń, które dotychczas nie były dla Zachodu priorytetem

Zmiany w podejściu państw członkowskich NATO do kwestii uzbrojenia po inwazji Rosji na Ukrainę, wymagają inwestycji w rodzaje broni, które w ostatnich dwudziestu latach nie były dla Zachodu priorytetem, powiedział PAP wiceszef Lockheed Martin na Europę Johnathan Hoyle.
14.09.2023

Gigant branży żeglugowej MSC chce stać się kluczowym udziałowcem w Porcie Hamburg, wykupując akcje HHLA

MSC Mediterranean Shipping Company, złożył ofertę zakupu wszystkich notowanych na giełdzie akcji serii A (o charakterze założycielskim) grupy Hamburger Hafen und Logistik Aktiengesellschaft (HHLA). Po ewentualnym sfinalizowaniu tej transakcji MSC miałby 49,9% udziałów w firmie.
14.09.2023

Wiceszef KOWR: dalszy zakaz importu zbóż z Ukrainy do Polski - to dobra decyzja

Zapowiedź wprowadzenie przez polski rząd zakazu importu zbóż z Ukrainy do Polski po 15 września br. to bardzo dobra i jedyna słuszna decyzja. Nie będzie on destabilizował rynku zbóż - ocenił wiceszef KOWR Marcin Wroński.
13.09.2023

Port Gdańsk i Port Saloniki podpisały list intencyjny o współpracy

Dwa porty europejskie dążą do tego, by na trwałe wpisać Gdańsk w przebieg Via Carpatii. Dlatego też przedstawiciele Portu Gdańsk i Portu Saloniki, przy udziale Artura Lomparta, Ambasadora RP w Grecji, oraz przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, podpisali porozumienie, które pozwoli obu stronom na rozwój, wymianę doświadczeń, a także otworzy nowe możliwości dla transportu ładunków między naszymi krajami w ramach Via Carpatii.
12.09.2023

Relacja z pierwszego dnia VIII Konferencji Naukowej „Bezpieczeństwo energetyczne – filary i perspektywa rozwoju"

Choć wojna na Ukrainie wciąż trwa, musimy patrzeć w przyszłość czego elementem jest budowa systemu wymiany energii elektrycznej pomiędzy UE a Ukrainą – stwierdzili uczestnicy panelu „Bezpieczeństwo energetyczne a transformacja energetyczna w Europie” mającego miejsce podczas pierwszego dnia VIII Konferencji Naukowej „Bezpieczeństwo energetyczne – filary i perspektywa rozwoju” odbywającej się 11 i 12 września w Rzeszowie.
11.09.2023

Rosja znów chce lodołamaczy

Choć rosyjskie koncerny państwowe musiały wycofać się z budowy zamówionych wcześniej w Japonii lodołamaczy i tankowców z klasą lodową do obsługi arktycznych projektów gazowych, to Moskwa nie zrezygnowała z nich całkowicie. Temat powraca obecnie na najwyższym szczeblu polityki międzynarodowej.
06.09.2023

MI: Finansowanie europejskiej infrastruktury transportowej – możliwości i wyzwania

Ministerstwo Infrastruktury udostępniło komunikat na temat spotkania dotyczącego finansowania strategicznych projektów transportowych. Publikujemy informację w całości poniżej.
04.09.2023

Służby techniczne PERN zajmą się obsługą serwisową instalacji morskiego terminalu Naftoportu

Służby techniczne PERN będą obsługiwać serwisowo elementy instalacji morskiego terminalu Naftoportu. Dzięki temu obie spółki zwiększą bezpieczeństwo technologiczne kluczowych dla Polski przeładunków ropy naftowej i paliw - podał w poniedziałek PERN, do którego grupy kapitałowej należy Naftoport.
04.09.2023

W portach rośnie popyt na paliwa alternatywne. LNG wraca do łask. Czas na polską bunkierkę LNG

Niższe ceny LNG spowodowały większy popyt na gaz w portach. W Rotterdamie sprzedaż LNG wzrosła o prawie 109% kwartał do kwartału, osiągając w drugim kwartale poziom 266 tys. m³. W Singapurze armatorzy w czerwcu zabunkrowali 17,9 tys. m³, a w lipcu 18,3 tys. m³ LNG. Prognozuje się, że będzie również popyt na metanol, który może stać się paliwem przyszłości.
04.09.2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.