Port w Gdańsku przeładował w 2022 roku o 40 proc. więcej towarów, niż w roku poprzednim - wynika z danych opublikowanych we wtorek przez Europejski Urząd Statystyczny (Eurostat). Jest to największy wzrost wśród wszystkich europejskich portów.
Jak podał Eurostat, w 2021 roku w Gdańsku przeładowano 45 mln ton ładunków. Natomiast w 2022 r. - 63,1 mln ton. Tym samym Gdańsk wyprzedził m.in. Bremerhaven (42,7 mln ton) i Barcelonę (57,4 mln ton) oraz zbliżył się do Marsylii (66,9 mln ton).
Całkowitą masę brutto ładunków morskich, przeładowanych we wszystkich portach UE w 2022 r., szacuje się na 3,48 mld ton, co oznacza wzrost o 0,8 proc. w porównaniu z 2021 r. (3,45 mld ton).
Holandia nadal pozostaje centrum transportu morskiego w UE. Jej porty w Rotterdamie, Amsterdamie i Zelandii obsłużyły 565 mln ton towarów (+9 mln ton w porównaniu z 2021 r.), co stanowiło 16 proc. całkowitego wolumenu towarów morskich przeładowanych w ubiegłym roku w UE.
Trzy największe porty Europy, to wciąż Rotterdam w Holandii (427 mln ton), Antwerpia-Brugia w Belgii (254 mln) i Hamburg w Niemczech (103 mln). Wszystkie są zlokalizowane na wybrzeżu Morza Północnego.
Z Brukseli Artur Ciechanowicz
asc/ mal/
Wiceszef MI: o 33 mln zł więcej środków w programie dot. budowy drogi wodnej przez Mierzeję
Wyścig o czysty Bałtyk. Debata nad katalogiem najlepszych praktyk i technologii przy przeładunkach towarów masowych suchych w portach morskich
Chiński inwestor pozbawiony koncesji na budowę Wielkiego Kanału Interoceanicznego
Ministerstwo Infrastruktury planuje modernizację polskiego odcinka Międzynarodowej Drogi Wodnej E70
Posidonia 2024 z wszechstronnym programem konferencji
"Puls Biznesu": Konsorcjum SBT zaskarżyło decyzję o dzierżawie terminalu zbożowego