• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Wiceszef MKiŚ: prowadzimy rozmowy o dostawach LPG z zachodniej Europy

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Wiceszef MKiŚ: prowadzimy rozmowy o dostawach LPG z zachodniej Europy

Partnerzy portalu

Prowadzimy rozmowy o dostawach LPG z zachodniej Europy, z portów ARA, i o zabezpieczaniu szlaków jego transportu - poinformował w czwartek wiceminister klimatu Miłosz Motyka. Zapewnił, że LPG w Polsce nie zabraknie zarówno jeśli chodzi o gospodarstwa domowe, jak i odbiorców na stacjach paliw.

Wiceminister klimatu i środowiska Miłosz Motyka w czwartek w Sejmie pytany był o działania rządu zabezpieczające dostawy LPG do Polski. Unia Europejska nałożyła na Rosję 12. pakiet sankcyjny, który obejmuje także przewóz LPG, ale z zachowaniem ważności istniejących umów na 12 miesięcy, czyli do 2025 r.

Jak mówił w Sejmie Motyka, "zachodzi potrzeba zastąpienia dużych wolumenów paliwa LPG w związku z 12. pakietem sankcji nałożonym na Rosję, dostawami z alternatywnych kierunków - to jest około 1,3 mln ton LPG do połowy grudnia 2024 r.".

"Rozpoczęliśmy rozmowy na poziomie unijnym z naszymi partnerami i prowadzimy robocze rozmowy wspólnie z innymi resortami oraz z branżą, aby zabezpieczyć te dostawy z innych kierunków" - powiedział wiceminister. Podkreślił, że ministerstwo "nie widzi zagrożenia w okresie zimowym" w przypadku wystąpienia braków w dostawach LPG z Rosji na potrzeby grzewcze. Zaznaczył, że resort analizuje też sytuację dotyczącą rynku LPG, jeśli chodzi o wykorzystanie go jako paliwa samochodowego, pod kątem zabezpieczenia w paliwo i ewentualne zastąpienie LPG benzyną silnikową.

"Prowadzimy rozmowy na temat ściągnięcia tego paliwa (LPG) z kierunku zachodniego, jako że większość infrastruktury dotyczącej magazynowania LPG jest na Wschodzie, to wymaga to odpowiednich działań i koordynacji na poziomie Ministerstwa Infrastruktury oraz współpracy z naszymi partnerami po stronie niemieckiej, tak aby zabezpieczyć odpowiednio dostawy z portów ARA (Amsterdam, Rotterdam oraz Antwerpia)" - zaznaczył Motyka.

Dodał, że prowadzone są analizy logistyczne dotyczące zabezpieczenia szlaków transportowych. "Rozmawiamy ze stroną niemiecką na temat zwiększenia przepustowości dostaw paliwa LPG do Polski i tu jest pełne zrozumienie na poziomie unijnym" - stwierdził wiceminister.

"Paliwa LPG w Polsce nie zabraknie zarówno jeśli chodzi o gospodarstwa domowe, jak i odbiorców na stacjach" - zapewnił Miłosz Motyka.

Według Polskiej Organizacji Gazu Płynnego, po 10 miesiącach 2023 r. import rosyjskiego LPG stanowił ok. 48 proc. całego wolumenu LPG sprowadzonego do Polski. "Biorąc pod uwagę, że sankcje obejmą ok. 90 proc. całości rosyjskiego importu, tj. propan, butan, ich mieszanki oraz skroplone alkeny, mówimy o konieczności zastąpienia w 2025 r. około 1 mln ton gazu płynnego, który do tej pory docierał do Polski z kierunku wschodniego" - wskazał PAP w lutym br. dyrektor Organizacji Bartosz Kwiatkowski. Dodał, że istnieje możliwość zwiększenia wykorzystania trzech terminali morskich (w Gdańsku oraz w Gdyni i Szczecinie) o 200-300 tys. ton rocznie; jego zdaniem kluczowe będzie umożliwienie wywozu transportów gazu LPG z portów.

Jak podał PAP Kwiatkowski w lutym br., do sprowadzenia drogą kolejową pozostaje ok. 700 tys. ton LPG z kierunku zachodniego, przede wszystkim z Niemiec i Niderlandów. "Oznacza to kilkaset składów kolejowych rocznie. To wymaga przede wszystkim dyskusji o wzmocnieniu infrastruktury kolejowej w portach oraz na granicy z Niemcami" - podkreślił.

autor: Anna Bytniewska

ab/ pad/

Fot. Depositphotos

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.