W ramach rozbudowy rumuńskiej infrastruktury portowej i transportowej nad Morzem Czarnym powstanie nowy port – informuje telewizja Digi24. Rozwój infrastruktury ma zwiększyć przepustowość rumuńskiego tranzytu i odciążyć port w Konstancy, przez który transportowane jest m.in. ukraińskie zboże.
Nowy port, który powstanie nad brzegiem kanału Poarta Alba-Midia Navodari, ma mieć powierzchnię 33 tys. m2 i ułatwić dokowanie i rozładunek statków towarowych.
Wybudowane mają zostać drogi dojazdowe, platforma operacyjna o powierzchni 21 tys. m2, a także trzy nabrzeża o długości 120 m – informuje w materiale Digi24.
Rumuńska infrastruktura portowa nad Morzem Czarnym została mocno obciążona po tym, jak z powodu wojny swoje towary zaczęła przez ten kraj przesyłać tranzytem Ukraina.
Obecnie w sumie miesięcznie przez Rumunię udaje się wywieźć tranzytem ok. 2 mln ton produkcji rolnej z Ukrainy. Do tranzytu szlakiem czarnomorskim przez Rumunię eksporterzy używają także tras lądowych – samochodowych i kolejowych. Ogółem przez Rumunię wywieziono od początku pełnoskalowej inwazji ponad 27 mln ton ładunków z ukraińską produkcją rolną.
Władze w Bukareszcie zapowiedziały zwiększenie przepustowości szlaków tranzytowych przez Rumunię do 4 mln ton miesięcznie do końca br. Mają na ten cel otrzymać także wsparcie KE, które przeznaczą na rozbudowę infrastruktury.
Aby zwiększyć wolumen towarów przewożonych śródlądowymi drogami wodnymi, rozbudowany ma być także oddalony o ok. 25 km port Luminita.
Obydwa projekty kosztują ponad 200 milionów lei (ok. 40 mln euro) i są finansowane przez UE - podaje Digi24.
just/ zm/
Fot. Depositphotos
Ministerstwo Infrastruktury planuje modernizację polskiego odcinka Międzynarodowej Drogi Wodnej E70
Posidonia 2024 z wszechstronnym programem konferencji
"Puls Biznesu": Konsorcjum SBT zaskarżyło decyzję o dzierżawie terminalu zbożowego
Niemieckie porty w kryzysie, a strategia ich ratowania rozczarowuje
Debata "Polskie porty morskie" na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym
Zaczepił w Danii o most, płynie do Polski