• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Gigant branży żeglugowej MSC chce stać się kluczowym udziałowcem w Porcie Hamburg, wykupując akcje HHLA

14.09.2023 09:15 Źródło: MSC
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Gigant branży żeglugowej MSC chce stać się kluczowym udziałowcem w Porcie Hamburg, wykupując akcje HHLA

Partnerzy portalu

Port Hamburg

Jeden z gigantów branży żeglugowej, MSC Mediterranean Shipping Company,  złożył ofertę zakupu wszystkich notowanych na giełdzie akcji serii A (o charakterze założycielskim) grupy Hamburger Hafen und Logistik Aktiengesellschaft (HHLA). Po ewentualnym sfinalizowaniu tej transakcji MSC miałby 49,9% udziałów w firmie.

W związku z tak dużym przedsięwzięciem finansowym MSC i Wolne i Hanzeatyckiego Miasto Hamburg (Freie und Hansestadt Hamburg) osiągnęły porozumienie, w ramach którego armator złożył ofertę gotówkową na zakup akcji serii A niemieckiego operatora terminali kontenerowych. MSC chce zapłacić po 16,75 za akcję, co jest znacznie więcej niż obecne notowania papierów wartościowych HHLA na giełdzie, które na zakończeniu niedawnej sesji były warte 11,54 euro. HHLA ma działać jako strategiczne wspólne przedsięwzięcie, w którym miasto Hamburg będzie miało 50,1% udziałów, a MSC docelowo 49,9%. Gigant zeglugowy na tę transakcję jest gotowy wydać 1,26 mld euro. W efekcie władze Hamburga posiadałyby 50,1% akcji serii S i zapowiadają utrzymanie większościowego udziału w grupie HHLA. 

– Strategiczne partnerstwo pomiędzy miastem Hamburg a jedną z wiodących na świecie firm żeglugowych, MSC, jest kamieniem milowym w dalszym rozwoju naszego portu. Odzwierciedla to silne zaangażowanie MSC w port w Hamburgu, jest zgodne ze strategicznymi celami polityki portowej Senatu i może dać całej naszej gospodarce morskiej impuls, którego potrzebuje w trudnych czasach – podkreślił Peter Tschentscher, burmistrz Wolnego i Hanzeatyckiego Miasta Hamburg

– Port w Hamburgu to jeden z największych obiektów przemysłowych w Europie, w którym towary są nie tylko wysyłane i przeładowywane, ale także przetwarzane. Zależy nam na jego rozwoju, aby to osiągnąć, łączymy siły z wiodącą na świecie firmą zajmującą się transportem kontenerowym. Wykorzystując wiedzę specjalistyczną MSC w zakresie logistyki morskiej, naszym celem jest przyspieszenie cyfryzacji i transformacji logistyki w porcie w Hamburgu, zapewniając dobrobyt i bezpieczeństwo miejsc pracy. Jestem przekonana, że Mediterranean Shipping Company jest najbardziej niezawodnym i godnym zaufania partnerem w przewidywanym przez nas rozwoju – powiedziała Melanie Leonhard, senator ds. gospodarki miasta Hamburg.

Celem partnerstwa jest stworzenie silnej i dobrze finansowanej podstawy do dalszego rozwoju HHLA i całego portu w Hamburgu, czyniąc go centralnym węzłem dla globalnie połączonej sieci usług kontenerowych i łańcuchów logistycznych MSC. Tym samym firma nabywa strategiczne udziały w wiodącej europejskiej firmie logistycznej, posiadającej sieć terminali kontenerowych w Hamburgu, Odessie, Tallinie i Trieście, doskonałe połączenia w głębi lądu, spółkę kolejową METRANS i dobrze skomunikowane węzły intermodalne w Europie Środkowo-Wschodniej. W ramach partnerstwa MSC planuje znacznie zwiększyć wolumen kontenerów w terminalach HHLA w Hamburgu, począwszy od 2025 roku. Od 2031 roku ma on wynosić co najmniej 1 000 000 TEU rocznie. Ponadto przedsiębiorstwo z siedzibą w Szwajcarii zamierza otworzyć w Hamburgu swoje nowe niemieckie przedstawicielstwo, zatrudniające kilkuset pracowników. Obie strony umowy zgadzają się również zobowiązać się do długoterminowego planu inwestycyjnego, który zostanie opracowany w porozumieniu z HHLA.

– Miasto Hamburg i MSC łączą bliską więź od dziesięcioleci. Cieszymy się, że możemy dzisiaj budować na tym długotrwałym partnerstwie, jeszcze bardziej integrując miasto Hamburg i Niemcy nasza globalna sieć przewozów towarowych i zróżnicowany zasięg intermodalny w całej Europie. Ta transakcja nie tylko poszerza globalny zasięg MSC, ale także odblokowuje potencjał handlowy dla miasta Hamburga i Niemiec. Jako firma rodzinna jesteśmy w pełni odpowiedzialni przed naszymi pracownikami, klientami i partnerami. Patrzymy długoterminowo, a to partnerstwo jest ekscytującym krokiem dla MSC w kierunku zwiększenia swojej długoterminowej obecności w Hamburgu i Niemczech – stwierdził Soren Toft, dyrektor generalny MSC Mediterranean Shipping Company.

MSC intensywnie inwestuje w rozwój swojego portfolio rozwiązań intermodalnych, w tym w kolej, która rozciąga się od Sines (Portugalia) do Triestu (Włochy), a także pracuje nad przeniesieniem większej liczby ładunków z dróg na kolej, zgodnie ze swoimi celami dekarbonizacji wybrzeży. W ramach umowy MSC rozszerzy także swoje portfolio terminali. Poprzez swoją spółkę zależną Terminal Investments Limited (TiL) MSC obsługuje 70 terminali na całym świecie, w tym terminale w Antwerpii, Singapurze i Rotterdamie. Aby dalej rozwijać swój globalny zasięg terminali, MSC nabyło także AGL (Africa Global Logistics), dostawcę usług logistycznych o silnej obecności na kontynencie afrykańskim, oferującego rozwiązania intermodalne i 21 koncesji portowych. Oprócz floty składającej się z 760 statków, MSC wdraża obecnie solidny plan modernizacji floty i spodziewa się odebrać w ciągu najbliższych trzech lat ponad 90 nowych budynków, w tym statki klasy Celestino Maresca o wyporności ponad 24 000 TEU, które są najbardziej oszczędne pod względem zużycia paliwa według projekt.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.