• <

Wynik wyszukiwania - "zmniejszenie emisji" - Wiadomości

Eureka Shipping ogłasza budowę najnowocześniejszego statku do transportu cementu

Eureka Shipping, firma specjalizująca się w transporcie cementu, będąca własnością SMT Shipping i The CSL Group, ogłosiła 9 kwietnia rozpoczęcie budowy nowoczesnego, ekologicznego cementowca, przeznaczonego do obsługi tras na amerykańskich Wielkich Jeziorach (Great Lakes). Jednostka o nośności 12 500 ton został zaprojektowans w celu zastąpienia dwóch starszych jednostek, przy zachowaniu tej samej pojemności ładunkowej.
17.04.2024

Nowoczesne żagle ssące eSAIL już na pokładzie Ville de Bordeaux

Hiszpański start-up zajmujący się technologią wiatrową, bound4blue, z powodzeniem zainstalował trzy 22-metrowe żagle eSAIL na statku ro-ro Ville de Bordeaux, który należy do francuskiego armatora Louis Dreyfus Armateurs. Konstrukcje fundamentów pod żagle statku zostały zamontowane w Gdańsku pod koniec ubiegłego roku.
06.03.2024

Rotorowy zawrót głowy. Wiatr obniży zużycie paliwa statku i zmniejszy emisje CO2 o 30%

Porty muszą przygotować się do obsługi statków z żaglami i rotorami. Oldendorff i Norsepower ogłosiły w lutym br. zawarcie porozumienia w sprawie wykorzystania rotorów w celu redukcji emisji CO2 przez masowiec eksploatowany przez niemieckiego armatora. Norsepower Rotor Sails pozwoli na wykorzystanie technologii napędu wiatrowego i zmniejszenie zużycia paliwa w czasie podróży. Przy dobrych wiatrach można nawet liczyć na zmniejszenie emisji CO₂ do 30%.
13.02.2024

Gaz-System: zakończenie rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu to główny cel na rok 2024

Głównym celem inwestycyjnym Gaz-Systemu w 2024 r. będzie zakończenie rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu, która umożliwi dostawy do Polski 8,3 mld m sześc. gazu rocznie - poinformowała PAP spółka. Zapowiedziała też kontynuację prac nad gazowym Korytarzem Centrum – Wschód.
29.01.2024

Zakończenie rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu to główny cel na rok 2024 dla Gaz-System

Głównym celem inwestycyjnym Gaz-Systemu w 2024 r. będzie zakończenie rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu, która umożliwi dostawy do Polski 8,3 mld m sześc. gazu rocznie - poinformowała PAP spółka. Zapowiedziała też kontynuację prac nad gazowym Korytarzem Centrum – Wschód.
27.01.2024

Kadłub chemikaliowca po raz pierwszy z grafenową powłoką

Firma Stolt Tankers podała, że jako pierwsza linia żeglugowa na świecie zastosowała powłokę na bazie grafenu na kadłubie chemikaliowca Stolt Lotus.
02.01.2024

Wielopaliwowy katamaran. Szczecinianie realizują projekt z Instytutem Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energii Polskiej Akademii Nauk

Katamaran jest wyposażony w ekologiczny napęd elektryczny w postaci dwóch silników o mocy znamionowej 30 kW. Niezwykłe jest to, że energia może być dostarczana z czterech niezależnych od siebie źródeł. Jeden z modułów, a zarazem najtrudniejszy, buduje szczecińska spółka mPower. Zaprojektowała i tworzy system zasilania oparty o ogniwo wodorowe.
14.12.2023

Hanwha Ocean zdobywa zamówienie na największe na świecie statki do transportu amoniaku

Południowokoreańska stocznia ogłosiła, że 14 listopada uzyskała zamówienie o wartości około 500 milionów dolarów na budowę czterech bardzo dużych zbiornikowców amoniaku (Very Large Ammonia Carriers, VLAC) dla greckiego przedsiębiorstwa żeglugowego Naftomar Shipping and Trading Co. Ltd. Inc (Naftomar). Każdy statek będzie w stanie przetransportować 93 000 m3 amoniaku, będącego nadzieją dla dekarbonizacji żeglugi jako zielone paliwo.
24.11.2023

Korytarz IMEC zwiększy integrację między Azją i Europą. Polska ma szansę włączyć region Bałtyku

Światowi przywódcy zainicjowali korytarz gospodarczy Indie–Bliski Wschód–Europa postrzegany jako sprzeczny z chińskim Nowym Jedwabnym Szlakiem BRI. Celem IMEC jest wspieranie rozwoju gospodarczego poprzez integrację gospodarczą między Azją, Zatoką Perską i Europą.
16.11.2023

MSC Cruises składa zamówienia na dwa wycieczkowce o wyporności ponad 200 000 ton każdy

Jedna z czołowych firm z turystycznej branży żeglugowej inwestuje w nowe jednostki dla swojej floty, co wiąże się również z odrabianiem strat po pandemicznym okresie. To pierwsze duże statki wycieczkowe zamówione przez od ponad trzech lat, gdy wybuchła pandemia COVID-19. Zaplanowane jednostki klasy World mają być trzecie co do wielkości na świecie.
14.11.2023

Czy BC Ferries powróci do Polski i wyda 135 mln dol. na modernizację promów i nabrzeży?

Dobrze znany w Polsce operator promowy z Kanady, BC Ferries, planuje wydać co najmniej 135 mln dolarów na konwersję promów hybrydowych na elektryczne. Armator doskonale rozumie potencjał i możliwości polskich stoczni. Konwersji jednostek mogłyby dokonać zarówno Remontowa, jak i Nauta.
07.11.2023

PG Eksploatacja odebrała kolejny, nowy dźwig

W godzinach popołudniowych 18 października br. na ląd w Porcie Gdańsk zjechał dźwig Liebherr LHM 550. Jest już trzecim, jaki zakupiła firma w związku z rozwojem swojej działalności w zakresie zwiększenia przeładunków towarów masowych.
20.10.2023

Elektryczne statki na Tamizie ze stoczni Wielkiej Brytanii i Polski

Latem na wody Tamizy wypłynął Earth Clipper. To pierwszy w Europie hybrydowy szybki statek pasażerski, zbudowany zgodnie z przepisami High-Speed Craft Code. Dołączył on do zbudowanych w Remontowej promów plug-in hybrid vessel (ładowane szybko z lądu w czasie krótkiego postoju), które przewożą pasażerów i samochody między brzegami Tamizy w Woolwich.
20.10.2023

Port Gdańsk z grantem na 100 mln euro na poprawę infrastruktury

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podał, że podpisana została Umowa Grantowa, dająca portowi dofinansowanie w wysokości blisko 100 mln euro na projekt „Poprawa infrastruktury Portu Gdańsk wraz z analizą wdrożenia systemu niskoemisyjnego OPS dla zrównoważonego rozwoju sieci TEN-T”.
16.10.2023

Oslo i Rotterdam współpracują na rzecz ekologicznej żeglugi

Miasta Rotterdam i Oslo podpisują protokół ustaleń w sprawie nowego zielonego korytarza, przewidując zwodowanie bezemisyjnych kontenerowców nowej generacji firmy Samskip. W ramach umowy wzmacniającej swoje długotrwałe relacje dwa z wiodących europejskich portów przesiadkowych zobowiązują się do przyspieszenia ekologicznej transformacji w żegludze, aby wesprzeć debiut ekologicznych statków napędzanych wodorem.
12.10.2023

Damen zleca ABB dostawę zintegrowanego systemu zasilania i dystrybucji dla belgijsko-holenderskich fregat

Damen Naval wybrał firmę ABB na dostawcę zintegrowanego systemu zasilania i dystrybucji Onboard DC Grid dla nowych fregat zwalczania okrętów podwodnych (Anti-Submarine Warfare, ASW). Stocznia buduje cztery okręty, dwie dla Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii (Koninklijke Marine) i dwie dla sił morskich Belgii (Marinecomponent/Composante marine). To druga współpraca obu firm. Na początku 2022 roku norweski oddział firmy otrzymał kontrakt na projekt fregaty F126 dla Marynarki Wojennej Niemiec (Deutsche Marine).
11.10.2023

GreenVoyage2050. 210 million NOK na zieloną transformację żeglugi krajów rozwijających się

We wrześniu rząd Norwegii przeznaczył znaczne środki finansowe na współpracę z krajami rozwijającymi się w celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych z żeglugi. 210 mln NOK przekazano Międzynarodowej Organizacji Morskiej na drugi etap realizacji projektu IMO GreenVoyage2050.
08.10.2023

CMA CGM zamawia osiem dodatkowych kontenerowców napędzanych metanolem

Według medialnych doniesień, francuski gigant żeglugowy CMA CGM złożył kolejne znaczące zamówienie na kontenerowce napędzane metanolem, zwiększając swój portfel zamówień do 34 statków tego typu.
29.09.2023

Turystyka morska płynie „cała naprzód”. Odradza się szybciej niż turystyka międzynarodowa

Pierwsze informacje touroperatorów potwierdzają, że w 2023 r. liczba pasażerów statków wycieczkowych wzrosła do 106% w stosunku do poziomu z 2019 r. Statki pasażerskie wybrało około 31,5 mln morskich turystów – szacuje Cruise Lines International Association (CLIA).
14.09.2023

Ślad węglowy na szlakach linowych maleje. Ale zbyt wolno

Ślad węglowy generowany przez floty działające w transporcie kontenerowym zmalały w pierwszym kwartale 2023 r. na 10 z 13 najbardziej ruchliwych serwisów liniowych – wynika z najnowszej analizy ekspertów firmy Xeneta. Największe emisje notowano na statkach obsługujących zachodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych po Daleki Wschód. Pozytywnie wyróżnił się operator Yang Ming, który „stał się „bohaterem emisji” w branży „drugi kwartał z rzędu” – podkreśla Emily Stausbøll z Xeneta.
15.07.2023

Arktyka na bocznym kursie po MEPC 80. IMO prokrastynatorem

Sojusz Na Rzecz Czystej Arktyki wyraził zdziwienie, że Komitet Ochrony Środowiska Morskiego MEPC 80 nie podjął zdecydowanych działań aby ocalić Arktykę przed wpływem globalnej żeglugi. Żeglugowcy zdają się nie dostrzegać w pełni zagrożenia jakie płynie z coraz intensywniejszego wykorzystania w handlu i turystyce północnych szlaków morskich.
13.07.2023

IMO przyjmuje zmienioną strategię redukcji emisji gazów cieplarnianych z żeglugi

Państwa członkowskie Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), zebrane na posiedzeniu Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego (MEPC 80), przyjęły strategię na 2023 roku w sprawie redukcji emisji gazów cieplarnianych ze statków, z ulepszonymi celami w zakresie dekarbonizacji żeglugi.
07.07.2023

Dekarbonizacja w klastrze (nie tylko) norweskim. Polski BSSC ZEV HUB jest na kursie

Globalny transport jest odpowiedzialny za jedną czwartą globalnej emisji gazów cieplarnianych (GHG). W ciągu najbliższych trzech dekad globalna flota pojazdów wzrośnie z 1,2 miliarda do 2 miliardów pojazdów, liczba lotów pasażerskich wzrośnie o 130%, a tonomil ładunków na morzu wzrośnie o 35% - alarmował Remi Eriksen, prezes i dyrektor generalny grupy DNV w czasie spotkania z dziennikarzami podczas Nor Shipping 2023.
29.06.2023

PG Eksploatacja: nowy żuraw już przypłynął, lada moment zacznie pracę

Port Gdański Eksploatacja wzbogacił się o nowy wielofunkcyjny żuraw. Drugi z trzech zamówionych dźwigów Liebherr LHM 550 przypłynął wczoraj z fabryki w Rostocku, a dziś zjechał z pokładu statku na nabrzeże w Gdańsku.
14.06.2023

Szwecja chce przyspieszyć wydawanie pozwoleń na budowę MFW

Minister klimatu i środowiska Szwecji - Romina Pourmokhtari, ogłosiła na konferencji prasowej, że rząd rozpoczyna dochodzenie w celu poprawy procesu składania wniosków o pozwolenia na budowę morskich farm wiatrowych. Celem dochodzenia jest identyfikacja problemów, z którymi borykają się inwestorzy, a także zaproponowanie rozwiązań mających na celu ułatwienie procesu inwestycyjnego.
20.05.2023

Zielone i niebieskie innowacje tematem konferencji Norway Grants Innovation Day

Green industry innovation i Blue Growth to obszary objęte programem wsparcia Funduszy Norweskich. Już w przyszłym tygodniu to one będą istotnym zagadnieniem poruszanym w trakcie konferencji Norway Grants Innovation Day. O tym, czym są zielone i niebieskie innowacje, można przekonać się na przykładzie projektów zrealizowanych przy wsparciu i dofinansowaniu przez rząd Norwegii.
23.03.2023

Redukcja emisji CO2 staje się istotna w działaniach infrastruktury portowej

Działania związane z operacjami przeładunkowymi stanowią jeden z powodów wysokiej emisji CO2 do atmosfery. Aby zachęcić do jej redukcji podczas operacjach lądowych i nowe przepisy stanowe, Port Oakland w Kalifornii zatwierdził rozporządzenie środowiskowe wymagające od operatorów opracowania planów zerowej emisji.
14.03.2023

Ekologiczne statki AKVA dla farm rybnych. Crist ma jednostki dla farm rybnych w swoim portfolio

Grecki Philosofish zakontraktował w AKVA dwa statki paszowe do karmienia ryb w farmach morskich. Statki zostały zaprojektowane dla operatorów działających w warunkach Morza Śródziemnego. CRIST ma doświadczenie w produkcji paszowców i statków do przewozu ryb żywych.
03.03.2023

GCT inwestuje w technologie prośrodowiskowe

Gdynia Container Terminal, będący częścią grupy Hutchison, kontynuuje inwestycje mające na celu znaczne ograniczenie emisji CO2 w trakcie operacji przeładunkowych, a tym samym wypełnienie celów środowiskowych terminalu. Niedawno rozpisany został przetarg na modernizację siedmiu suwnic placowych, a na tym działania GCT się nie kończą.
20.02.2023

Liderzy offshore wind opracują metodę liczenia śladu węglowego morskich farm wiatrowych

Jedenastu deweloperów morskiej energii wiatrowej – bp, EnBW, Fred Olsen Seawind, Parkwind, RWE, ScottishPower Renewables, Shell, SSE, Total Energies, Vattenfall i Ørsted – współpracuje z Carbon Trust, aby przyszłość morskiej energii wiatrowej była jeszcze bardziej zrównoważona.
31.01.2023

„Nowy gazoport w krainie Nord Stream 2”. Gróbarczyk o nowej inwestycji w Niemczech

W ostatnią sobotę dokonano oficjalnego otwarcia kolejnej, pływającej jednostki regazyfikacyjnej FSRU, tym razem na niemieckim wybrzeżu Morza Bałtyckiego. Do sprawy „gazoportu w krainie Nord Stream 2” odniósł się na Twitterze Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
18.01.2023

Longship zamawia statki przystosowane do wykorzystania metanolu jako paliwa

Holenderska firma żeglugowa zamówiła w Turcji cztery statki o niskiej emisji CO2.
18.01.2023

Podwójnie ekologiczny statek gotowy do pracy

Statek Vertom Patty rozpoczyna działalność w ramach żeglugi bliskiego zasięgu. Jednostkę wyróżnia przystosowanie do trendów związanych z zielonym paliwem - jego siłownia jest przygotowana do konwersji na metanol lub wodór.
03.01.2023

Transport morski w gospodarczych sztormach. Raport UNCTAD 2022

Wyższe ceny zboża i stawki za fracht suchych towarów masowych na początku 2022 r. przyczynią się do 1,2-procentowego wzrostu konsumpcyjnych cen żywności. Kontenerowce cumowały w portach o 13,7% dłużej w 2021 r. w porównaniu z 2020 r., pogłębiając opóźnienia i braki. A w ciągu ostatniego roku całkowita emisja gazów cieplarnianych ze światowej floty wzrosła o 4,7% - to ustalenia eksportów UNCTAD zawarte w najnowszym raporcie „Maritime Transport Review 2022”.
23.12.2022

Elektryfikacja Njord i nowe pozwolenie na wydobywanie ropy. Co nowego w Equinorze?

Equinor utnie emisje gazów cieplarnianych na jednej ze swoich platform wiertniczych na Morzu Północnym. Jednocześnie norweska spółka otrzymała pozwolenie na odwierty w kolejnej lokalizacji.
16.12.2022

Deweloperzy morskiej energii wiatrowej odpowiadają na szkockie wezwanie do innowacji w energetyce

Zarząd Nieruchomości Korony Szkocji otrzymał łącznie 19 wniosków w ramach procesu dzierżawy morskiej energii wiatrowej w ramach programu” Innowacyjność i ukierunkowanie na ropę i gaz” (Innovation and Targeted Oil and Gas, INTOG).
13.12.2022

Metanol ograniczy emisje podczas układania kabli morskich

Norweska spółka Cecon Contracting zawarła umowę na budowę najnowocześniejszego statku do układania kabli. Statek zostanie dostarczony ze stoczni Sefine w Turcji w pierwszym kwartale 2025 roku. Jednostka będzie napędzana metanolem, co staje się nowym trendem wśród projektantów.
23.11.2022

Port Göteborg przyłącza się do inicjatywy zielonej żeglugi

Szwedki rząd wybrał trzy projekty dla infrastruktury portowej w Göteborgu, dotyczące zielonej transformacji żeglugi, które mają stanowić wkład Szwecji w międzynarodową inicjatywę Green Shipping Challenge.
21.11.2022

Bio-LNG nową ścieżką do dekarbonizacji żeglugi. LNG drożeje. Tradycyjne paliwa trzymają się mocno

Na około 110 tys. statków handlowych w połowie 2022 r. w eksploatacji było ponad 300 statków z silnikami zasilanymi gazem i systemami LNG. Rynek zbiornikowców LNG wzrósł w ciągu 20 lat do 600 statków. Większość z nich również wykorzystuje gaz do napędu głównego. Ponad 400 statków z silnikami głównymi zasilanymi gazem znajduje się w portfelach zamówień, głownie stoczni Republiki Korei i ChRL.
16.10.2022

Morskie Centrum Nauki wykorzysta nowoczesne technologie w ogrzewaniu i chłodzeniu

W Szczecinie powstanie pierwsza w Polsce sieć ciepłownicza piątej generacji. Morskie Centrum Nauki im. Jerzego Stelmacha będzie ogrzewane przy pomocy ciepła odpadowego. Trwa proces przyłączania MCN do sieci ciepłowniczej. Szczecińska Energetyka Cieplna rozpoczyna 19 września przygotowania do rozruchu technologicznego w Stacji Bilansującej Ciepło przy ul. Władysława IV. Prace będą prowadzone jednocześnie w obydwu budynkach. Potrwają do wtorku 20 września.
19.09.2022

Scrubery – rynek będzie rósł do 2030. Nauta, Remontowa i Crist mogą rezerwować nabrzeża i doki

Płuczki spalin są wciąż w czołówce rozwiązań wprowadzanych na statkach handlowych. Dzieje się tak mimo zapowiedzi wprowadzania coraz lepszych silników spalinowych i paliw, napędów elektrycznych i gazowych, zasilania metanolem i innymi paliwami ekologicznymi.
08.09.2022

Floating offshore zasili pole naftowo-gazowe na Morzu Północnym

Floating offshore ma zasilić pole naftowo-gazowe w brytyjskiej środkowej części Morza Północnego.
11.08.2022

Uniwersytet Vaasa opracowuje wodorowy napęd dla statków

Fińscy naukowcy pracują nad elastycznym systemem paliwowym dla statków, w szczególności napędzanych wodorem.
23.07.2022

MKiŚ: minister Moskwa spotkała się z ministrem przemysłu naftowego i energii Norwegii

W środę w Oslo odbyło się spotkanie minister Anny Moskwy z norweskim ministrem przemysłu naftowego i energii Terje Aaslandem - podało Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Rozmawiano o roli norweskiego gazu w bezpieczeństwie energetycznym Europy Środkowo-Wschodniej.
06.07.2022

Parlament Europejski poparł reformę systemu handlu emisjami, która ma przyspieszyć ograniczenie emisji

Parlament Europejski przyjął w środę stanowisko w sprawie trzech projektów wchodzących w skład pakietu Gotowi na 55 (Fit for 55), mającego przeciwdziałać zmianom klimatu poprzez redukcję emisji gazów cieplarnianych. Stanowisko zakłada m.in. szybsze ograniczenie emisji i stopniowe wycofywanie darmowych uprawnień w ramach systemu handlu emisjami ETS.
23.06.2022

Agencja Żeglugi ONZ nadal gra na zwłokę w sprawie działań na rzecz klimatu

Podczas gdy większość krajowych delegatów Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) opowiedziała się za zbliżeniem branży morskiej do celu Porozumienia Paryskiego, jakim jest utrzymanie globalnego ocieplenia poniżej 1,5°C, podczas tegorocznego posiedzenia Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego (Marine Environment Protection Committee, MEPC) organizacje pozarządowe wyraziły zaniepokojenie brakiem postępów IMO w zakresie pilnych, krótkoterminowych działań.
10.06.2022

Hub wodorowy w Porcie Gdynia. Ekologiczna rewolucja coraz bliżej? [WIDEO, ZDJĘCIA]

Konferencja poświęcona projektowi hubu wodorowego w Porcie Gdynia zgromadziła przedstawicieli terminali, firm i urzędników. Rozmawiali oni o tym, jak taki hub w regionie miałby wyglądać, oraz jakie wiążą z nim nadzieje.
30.05.2022

Polskie Promy – pędniki do jednostek dostarczy ABB

ABB ogłosiło, że otrzymało zlecenie na dostarczenie pędników do budowy promów dla spółki Polskie Promy.
05.04.2022

Maersk i CMA CGM pomogą Electroluxowi obniżyć emisyjność transportu morskiego

Szwedzki producent sprzętu gospodarstwa domowego Electrolux nawiązał współpracę z podmiotami zajmującymi się żeglugą kontenerową Maersk i CMA CGM w celu wykorzystania biopaliw opartych na olejach odpadowych i skroplonym gazie ziemnym (LNG) do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń w transporcie morskim.
04.04.2022

60 lat działalności na Morzu Bałtyckim – TT-Line świętuje swoje urodziny

11 602 mile morskie – tyle ma do pokonania nowy statek TT-Line, pierwszy z dwóch nowo zamówionych Green Ships, który jest w drodze ze stoczni w Nanjing w Chinach do Europy. Na miejsce ma dotrzeć pod koniec kwietnia, miesiąc po 60. rocznicy powstania TT-Line. Prom nosi nazwę Nils Holgersson, tak samo jak pierwszy statek w historii TT-Line – tradycja jest kontynuowana, ale jednocześnie firma chce zaznaczyć ogromny rozwój technologiczny promów.
28.03.2022

Debata ministrów transportu państw UE

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk uczestniczył w nieformalnym spotkaniu ministrów UE ds. transportu, które odbyło się w dniach 21-22 lutego 2022 r. w Le Bourget pod Paryżem. Tematami poruszanymi w trakcie spotkania były m.in. dekarbonizacja transportu drogowego, innowacje w transporcie, atrakcyjność sektora transportu, a także zmniejszenie emisji ze środków transportu (przesunięcie modalne) i rewizja sieci TEN-T.
23.02.2022

Wodorowy zbiornikowiec na LNG. Przełom w wykorzystaniu wodoru do napędu statków

RINA zatwierdziła założenia projektowe zbiornikowca zaprojektowanego przez FKAB Marine Design. Ma to być zbiornikowiec MR wykorzystujący LNG do produkcji wodoru, który użyty będzie do napędu statku.
21.02.2022

Zwrot energetyczny Francji - Macron stawia na atom i offshore wind

Prezydent Francji Emmanuel Macron wygłosił przemówienie w głównym zakładzie produkcyjnym GE Steam Power System, gdzie ujawnił plany budowy nowych reaktorów jądrowych w kraju w ramach strategii energetycznej mającej na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych. Ponadto poinformował o planach Francji w obszarze rozwoju OZE, w tym offshore wind – moc wiatraków ma zwiększyć się do 40 GW do 2050 roku.
17.02.2022

Silniki dla Polskich Promów wyprodukuje Wärtsilä

Grupa Wärtsilä podała, że otrzymała zlecenie od stoczni Remontowa na dostarczenie silników, systemów magazynowania paliwa i zasilania dla trzech promów budowanych dla polskich armatorów.
15.02.2022

Konferencja „Perspektywy polskiego przemysłu stoczniowego” - relacja [WIDEO]

W poniedziałek 24 stycznia w Szczecinie na konferencji „Perspektywy polskiego przemysłu stoczniowego” zebrali się reprezentanci gospodarki morskiej, szczególnie Pomorza Zachodniego. Ważnym tematem podczas dyskusji były kwestie dotyczące nowych promów dla polskich armatorów.
25.01.2022

Innowacyjny kalkulator - narzędzie pomagające liniom żeglugowym obliczyć emisję CO2

Minęło ponad dziesięć lat od czasu, gdy IMO po raz pierwszy ustanowiła międzynarodowe obowiązkowe środki poprawy efektywności energetycznej statków, mające na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych (GHG). Pakiet środków w połączeniu ze wsparciem przy ich wdrażaniu skierował żeglugę na prostą drogę ku dekarbonizacji.
08.01.2022

Gigantyczny latawiec pociągnie statek. Rozwiązanie ma ograniczyć zużycie paliwa

Część sektora żeglugowego przygotowuje się do instalacji ogromnych latawców, które wykorzystując siłę wiatru będą ciągnąć jednostki ograniczając przy tym zużycia paliwa, a tym samym zmniejszając wpływ żeglugi na środowisko.
26.12.2021

Hub Wodorowy w Porcie Gdynia. Jest konsensus i wstępny plan działań [WIDEO, GALERIA]

Port Gdynia planuje wodorową rewolucję. We wtorek, 14 grudnia, na temat projektu dyskutowali w siedzibie portu członkowie zarządów działających w Gdyni terminali oraz innych potencjalnie zaangażowanych w projekt firm.
15.12.2021

COP26 a gospodarka morska. Co z tego wynika?

W zeszłym miesiącu zakończył się szczyt klimatyczny COP26, którego efekty będą miały długofalowe skutki dla całego sektora morskiego. Nie ma poczucia triumfu, za to jest satysfakcja, że udało się wypracować zgodę, biorąc pod uwagę napięte stosunki geopolityczne.
04.12.2021

Inwestycje PGNiG w Norwegii zwiększają bezpieczeństwo energetyczne Polski

Kończy się kontrakt jamalski, na mocy którego do Polski płynie błękitne paliwo od rosyjskiego Gazpromu. Ale dzięki inwestycjom PGNiG w wydobycie gazu na Norweskim Szelfie Kontynentalnym, Polska wreszcie uniezależni się od dostaw ze Wschodu.
02.12.2021

Skandynawski kurs na hydrogen i projekty w żegludze i portach. Polska ma nowy kurs. Czas na projekty

Norweski operator promowy Norled odebrał dostawę „pierwszego na świecie promu napędzanego ciekłym wodorem” MF Hydra. Niedawno grupa technologiczna Wärtsilä, wraz z RINA, ABB, Helbio – filią Metacon AB, Liberian Registry, oraz firmą specjalizującą się w produkcji ds. energii połączyły siły w celu opracowania rozwiązania wykorzystującego wodór jako paliwo. W Geteborgu, Kopenhadze. Oslo i innych miastach skandynawskich przygotowują się do obsługi statków z napędem wodorowym.
30.11.2021

Simon Møkster i Wärtsilä oceniają możliwości hybrydowych silników amoniak/LNG

Norweski armator Simon Møkster Shipping i fińska Wärtsilä zajmująca się innowacyjnymi technologiami w sektorze morskim, podjęły współpracę w celu przeprowadzenia studium wykonalności wykorzystania amoniaku jako głównego paliwa dla statków pomocniczych offshore w silnikach dwupaliwowych, w których paliwem alternatywnym jest LNG.
15.11.2021

Racjonowanie energii w Chinach przynajmniej do końca roku. Łańcuchy dostaw zagrożone

Po zakłóceniach związanych z pandemią Covid-19, zablokowanych portach i brakach kontenerów, światowe łańcuchy dostaw przeżywają kolejny wstrząs: niedobory prądu w Chinach. Według ekspertów racjonowanie energii w chińskich fabrykach może potrwać co najmniej do końca roku i wpłynąć na dostawy szerokiej gamy towarów – od ubrań, po samochody i telefony.
08.11.2021

Na terenie portu w Göteborgu będzie produkowany wodór

Przedstawiciele portu Göteborgu oraz norweskiego koncernu energetycznego Statkraft planują wybudować w porcie fabrykę wodoru, która ma rozpocząć działalność w 2023 roku. Początkowo zakład będzie miał moc 4 MW, produkując do 2 ton wodoru dziennie.
05.11.2021

Samsung Heavy, LG Innotek opracowują pierwszy ekologiczny generator dla statków

Południowokoreańska stocznia Samsung Heavy Industries (SHI) połączyła siły z rodzimą firmą technologiczną LG Innotek. A to wszystko po to by opracować pierwszy na świecie generator termoelektryczny do stosowania na statkach.
17.10.2021

Vattenfall wyznacza sobie ambitniejszy cel redukcji CO2

25.09.2021

Sztokholm Norvik z największym systemem paneli słonecznych

Sztokholmski port Norvik wzbogacił się o największy w szwedzkich portach system paneli słonecznych. To element programu inwestycyjnego mającego na celu zmniejszenie emisji.
24.09.2021

UE: żegluga to 13,5 proc. gazów cieplarnianych z transportu

Europejska Agencja Środowiska i Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa na Morzu opublikowały raport, z którego wynika, że żegluga morska i śródlądowa odpowiada za 13,5 proc. emisji gazów cieplarnianych z transportu w UE.
02.09.2021

Fermentacja beztlenowa - złoty środek na produkcję zielonej energii?

Fermentacja beztlenowa jest niepokojąco pomijana jako odpowiedź na zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych (GHG).
16.08.2021

Tenneco bada paliwa syntetyczne dla transportu neutralnego dla klimatu. Jaka jest przyszłość e-paliw?

Firma wykorzystuje swoje doświadczenie w dziedzinie układów napędowych w celu poprawy wydajności paliwowej pojazdów i redukcji emisji do badań nad paliwami do pojazdów elektrycznych.
28.07.2021

Morska Energetyka Wiatrowa na świecie – cz. 2 Dania

W dzisiejszym artykule, będącym kontynuacją rozpoczętej przez Morska Energetyka Wiatrowa na świecie – cz. 1 USA - Gospodarka Morska.pl mini serii, traktującej o rozwiązaniach legislacyjnych, związanych z Morską Energetyką Wiatrową na świecie, autorzy skupią się na rozwiązaniach przyjętych w Danii.
20.07.2021

Wielki biznes konstrukcji silników kwitnie, ponieważ rosną zamówienia na kontenerowce

Duże statki to duże silniki. Dlatego szwajcarski producent silników okrętowych WinGD, przeżywa rozkwit biznesu.
05.07.2021

Innowacyjny projekt szczecińskich naukowców i Enei Operator

Enea Operator, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie oraz Uniwersytet Szczeciński zaangażowane są w innowacyjny projekt naukowo-badawczy H2eBuffer.
23.06.2021

Instrukcja budowy promów wg Norwegów. Zbudujmy Bałtycki Klaster Promowy

Norwegia wysunęła się na czoło krajów modernizujących flotę promów. Polityka ekologiczna rządu i aktywność firm wywołała spodziewany efekt synergii.
20.06.2021

Nowe konsorcjum rozważa budowę stacji bunkrowania na Bornholmie

Bornholm Bunker Hub, nowe międzynarodowe konsorcjum żeglugowe, zostało uruchomione w celu zbadania możliwości stworzenia na Bornholmie stacji bunkrowania z ekologicznym paliwem żeglugowym.
15.06.2021

Ørsted przyspiesza z inwestycjami w odnawialne źródła energii

Przyspieszenie rozwoju odnawialnych źródeł energii i ich budowa w sposób zrównoważony dla środowiska – taką receptę na kryzys klimatyczny proponuje Ørsted, globalny lider rozwoju morskiej energetyki wiatrowej, dysponujący dzisiaj łącznie 12 GW mocy ze źródeł odnawialnych.
08.06.2021

Jak mogę chronić wody i zasoby mórz i oceanów?

8 czerwca obchodzimy Światowy Dzień Oceanów. To doskonała okazja by docenić znaczenie mórz i oceanów, jak również przypomnieć o konieczności ich ochrony, bo ich kondycja w dużej mierze zależy od działalności człowieka. Organizator akcji społecznej Naturalnie Bałtyckie podpowiada jak chronić wody mórz i oceanów, abyśmy mogli cieszyć się ich naturą iw pełni korzystać z dobrodziejstw ich zasobów.
08.06.2021

Duńczycy na podium w dekarbonizacyjnym wyścigu

Dania udowadnia, że jest liderem europejskiej dekarbonizacji, chętnie odwracając się od swojej historii wydobycia ropy i gazu oraz silnej zależności od węgla.
08.05.2021

Kosztowna zeroemisyjność. 1,4 biliona dolarów będzie kosztowała armatorów żegluga ekologiczna

5,1 mld dol. wyniesie koszt przejścia całej floty liniowej na eksploatację zeroemisyjną. Do 2050 r armatorzy wydadzą 1,4 bilion dol. na dostosowanie flot do wymagań narzuconych przez IMO. Te koszty poniosą również porty i terminale, a w ostateczności finalny konsument.
02.05.2021

MAN Energy Solutions przeprowadziła niezależne badanie dotyczące dekarbonizacji żeglugi

Firma MAN Energy Solutions, zajmująca się napędami i systemami energetycznymi, zleciła nowe niezależne badanie dotyczące dekarbonizacji żeglugi. Na podstawie analizy danych i raportu, wywnioskowano, że aby osiągnąć ambitne cele w zakresie ograniczenia emisji, przemysł „może być zmuszony do przedyskutowania zakazu używania paliw kopalnych” - i być może wcześniej niż jest to przewidywane.
24.04.2021

Żegluga ekologiczna i bezzałogowa pod lupą prawników i inżynierów

Żegluga przyjazna dla człowieka i środowiska, coraz bardziej bezpieczna i inteligentna, a w perspektywie bezzałogowa - to tematy wiodące IX Ogólnopolskiej Konferencji Prawa Morskiego zorganizowanej przez Katedrę Prawa Morskiego Wydziału Prawa i Administracji UG oraz Europejskie Stowarzyszenie Studentów Prawa ELSA Gdańsk. 21 i 22 kwietnia 2021 r. naukowcy, przedstawiciele biznesu i administracji zebrali się na wirtualnej debacie pod wiodącym tytułem „Prawo morskie dla zrównoważonej żeglugi”.
23.04.2021

Na wodach Irlandii powstaną dwie duże farmy offshore wind – Moneypoint i Codling

Irlandia dołącza do peletonu państw rozwijających projekty morskich farm wiatrowych. Na wodach tego kraju powstaną dwie duże elektrownie wiatrowe Moneypoint oraz Codling o łącznej mocy 3 GW.
22.04.2021

Port Władysławowo - kurs na innowacje, ekologię i offshore

W ramach projektów GALATEA i ZEVinnovation w dniu 7 marca odbyło się spotkanie z prezesem Witoldem Wawrzonkoskim, Prezesem Zarządu „Szkuner”, spółki która zarządza portem. To kolejne spotkanie Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego z przedstawicielami Związku Małych Portów Morskich. Wcześniej odbyły się seminaria członków Klastra z reprezentantami portów w Kołobrzegu i Elblągu. Aktywność, potencjał i plany portu prezentował prezes Szkunera.
08.04.2021

Stena Line przyspiesza eliminację energii z paliw kopalnych w żegludze poprzez zmniejszenie emisji CO2 o 30% do roku 2030

W 2020 roku operator promowy Stena Line kontynuował plan redukcji emisji całkowitej CO2 i w związku z tym obecnie wyprzedza o dziesięć lat cele Międzynarodowej Organizacji Morskiej w zakresie obniżenia emisji w żegludze międzynarodowej. Oprócz tego szwedzkie przedsiębiorstwo żeglugowe chce przyspieszenia przejścia na żeglugę wolną od paliw kopalnych i przedstawia swój plan ograniczenia emisji całkowitej CO2 nawet o 30% do 2030 r.
07.04.2021

Stocznia CSSC dostarczyła CMA CGM szóstego giganta zasilanego LNG

China State Shipbuilding Corporation (CSSC) dostarczyła CMA CGM Montmartre – szósty zasilany LNG kontenerowiec o ładowności 23 tys. TEU – armatorowi CMA CGM.
24.03.2021

Trafiające do Bałtyku zanieczyszczenia zostają w nim nawet 30 lat

Morze Bałtyckie jest wyjątkowe w skali całego świata, ponieważ jest dość słodkie, a wymiana wody trwa w nim nawet 30 lat. To oznacza, że zanieczyszczenia, które trafiają do niego z niemal całego obszaru Polski, pozostają w nim na długo i wpływają na populację ryb bałtyckich. Z okazji obchodzonego 22 marca Światowego Dnia Ochrony Morza Bałtyckiego organizacje ekologiczne i rybacy apelują do konsumentów o pomoc w ochronie zasobów.
22.03.2021

Zostań morskim bohaterem – pomóż chronić Morze Bałtyckie

Jak śpiewała w latach 90-tych Majka Jeżowska „na plaży fajnie jest”. Dziś, prawie 30 lat później kondycja Morza Bałtyckiego i jego złocistych plaż uległa drastycznemu pogorszeniu. Wakacyjne skakanie w morskiej pianie coraz częściej ograniczają zakwity sinic, a zamiast muszelek i bursztynów w piasku królują śmieci. Z okazji obchodzonego 22 marca Światowego Dnia Ochrony Morza Bałtyckiego organizacja pozarządowa MSC przypomina, że dokonując odpowiedzialnych wyborów każdy z nas może zostać morskim bohaterem.
19.03.2021

Szwedzki rząd przyznał eko-bonusy firmom żeglugowym

Szwedzki rząd nagrodził cztery firmy żeglugowe specjalnym bonusem środowiskowym za innowacyjne i zrównoważone inwestycje.
04.03.2021

Michelin zobowiązuje się do wysyłki opon na statkach towarowych napędzanych żaglami

Producent opon Michelin zgodził się na wysyłkę części swojego asortymentu przy użyciu dwóch statków towarowych z napędem żaglowym, zaprojektowanych przez francuskiego armatora Neoline.
16.02.2021

NYK zbuduje cztery samochodowce z napędem LNG

Japoński armator NYK Line podpisał kontrakt na budowę czterech samochodowców napędzanych LNG z China Merchants Jinling Shipyard (Nanjing) Co. Ltd.Jednostki mają zostać dostarczone w latach 2022-2023. Pomogą w transporcie pojazdów głównie do / z Europy i / lub na Bliski Wschód.
15.02.2021

Nowy system zasilania lądowego obniży ślad węglowy Portu Goteborg

Już za kilka tygodni więcej statków będzie mogła podłączyć się do lądowego zasilania w Porcie Goteborg. Zarząd obiektu od dłuższego czasu zachęca statki , by korzystały z możliwości ładowania baterii statków w czasie ich dokowania w porcie, co umożliwi im wyłączenie w tym czasie silników.
28.01.2021

Zamówienia na nowe statki spadły o 50 procent

Armatorzy mają coraz mniej czasu, aby zastosować w swojej flocie bardziej ekologiczne paliwa. Spowodowało to spadek zamówień na nowe jednostki, gdyż firmy nie wiedzą, na jaką technologię spalania się zdecydować.
10.01.2021

Prace nad urządzeniem ograniczającym emitowanie zanieczyszczeń przez jednostki morskie

Politechnika Białostocka pracuje nad innowacyjnym urządzeniem ograniczającym emitowanie zanieczyszczeń przez duże jednostki morskie. Badacze opracowują tzw. kompaktowy skruber, który ma przede wszystkim zmniejszyć emisję tlenku siarki.
05.01.2021

Politechnika Białostocka pracuje nad urządzeniem ograniczającym emisję zanieczyszczeń przez jednostki morskie

Politechnika Białostocka pracuje nad innowacyjnym urządzeniem ograniczającym emitowanie zanieczyszczeń przez duże jednostki morskie. Badacze opracowują tzw. kompaktowy skruber, który ma przede wszystkim zmniejszyć emisję tlenku siarki.
05.01.2021

CEVA Logistics operatorem centrum logistycznego Mölnlycke

CEVA Logistics, wiodący globalny operator logistyczny, podpisał pięcioletnią umowę ze szwedzką firmą Mölnlycke, światowym dostawcą produktów i rozwiązań medycznych. Od grudnia CEVA zarządza nowym magazynem Mölnlycke w Wielkiej Brytanii, zapewniając rozwiązania logistyczne, które pozwolą na rozszerzenie oferty.
29.12.2020

Morawiecki: środki na transformację polskiej energetyki to około 230 mld zł

Udało się wbudować zapisy, które pozwolą nam na skompensowanie ewentualnie wyższych wydatków związanych z systemem emisji uprawnień; środki na transformację polskiej energetyki to około 230 mld zł - mówił premier Mateusz Morawiecki na konferencji prasowej w Brukseli po szczycie UE.
11.12.2020

Ruszył Węzeł Odzysku Wodoru

70 tys. ton LPG, 43 tys. ton benzyny surowej, 39 tys. ton benzyny lekkiej i prawie 9 tys. ton wodoru rocznie. Tyle nowych produktów dostarczy uruchomiona w minioną sobotę (5 grudnia br.) instalacja Węzła Odzysku Wodoru. Dodatkowym efektem będzie zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery. Koszt inwestycji to ok. 180 mln zł.
08.12.2020

Szwajcarska firma dostarczy technologię na kontenerowce

Burckhardt Compression zdobył zamówienie na sprężarki do gazu LNG dla dwóch kontenerowców o ładowności 14 tys. TEU. Kontrakt zakłada dostawę ośmiu niskociśnieniowych systemów sprężających dla gazów odparowujących.
07.12.2020

Jak Polska może osiągnąć zwiększone cele redukcyjne emisji GHG do 2030 roku?

Co najmniej 55 procent – taki cel redukcji emisji gazów cieplarnianych do 2030 roku stawia Komisja Europejska przed krajami członkowskimi. Od coraz bardziej wymagającej polityki klimatycznej nie ma już odwrotu. Forum Energii w nowej analizie pokazuje, że Polska może wpisać się w tę politykę.
04.12.2020

Europejscy armatorzy tankowców założyli nową spółkę joint venture. Będzie ona zarządzać flotą chemikaliowców

Stolt Tankers B.V., należące do Stolt-Nielsen Limited, utworzyły spółkę joint venture z John T. Essberger Group w celu obsługi ich połączonych flot tankowców w Europie. Od 1 stycznia 2021 roku spółka joint venture o nazwie E&S Tankers będzie oferować klientom łączną flotę 48 chemikaliowców o nośności od 2800 do 11 300 ton, operujących w Europie, a zwłaszcza na Bałtyku, Morzu Śródziemnym i północno-zachodniej Europie.
13.11.2020

Ograniczamy ocieplenie - jak szybko trzeba działać?

Ile dwutlenku węgla możemy jeszcze wyemitować do atmosfery? Jak szybko musimy obniżać emisje gazów cieplarnianych, aby nie dopuścić do ocieplenia większego niż 1,5°C względem czasów przedprzemysłowych? Czy obecne plany i polityki wystarczą? Wyjaśniamy pojęcie budżetu węglowego.
02.11.2020

NATO wobec zmian klimatu – oczekiwania i możliwości

Zmiany klimatu nasilają zagrożenia dla NATO związane m.in. z katastrofami naturalnymi, nieregularnymi migracjami i lokalnymi konfliktami. Zaczynają być też postrzegane przez społeczeństwa państw członkowskich jako jedno z głównych wyzwań. Dlatego zaangażowanie NATO w zwalczanie przyczyn i skutków zmian klimatu będzie ważnym elementem wzmacniania społecznego poparcia dla Sojuszu i jego politycznej spójności.
29.10.2020

IMO i IAPH łączą siły by wspierać cele redukcji emisji gazów cieplarnianych w żegludze

Rozpoczynane jest nowe partnerstwo strategiczne w celu zacieśnienia współpracy między statkami i portami w celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. International Association of Ports and Harbors (IAPH), globalny sojusz 170 portów i 140 organizacji związanych z portami w 90 krajach, został partnerem strategicznym GreenVoyage2050, projektu partnerskiego między rządem Norwegii a Międzynarodową Organizacją Morską dla transformacji przemysłu żeglugowego w kierunku niższej emisji dwutlenku węgla.
25.10.2020

Redukcja emisji w transporcie morskim: unijny radykalizm czy troska o środowisko?

Włączenie transportu morskiego do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (EU ETS), utworzenie Funduszu dla Oceanów, redukcja emisji CO2 ze statków o 40% do 2030 r. oraz maksymalne ograniczenie emisji gazów cieplarnianych podczas postoju jednostek w porcie – to tylko niektóre zmiany w transporcie morskim zaproponowane pod koniec br. przez Parlament Europejski.
21.10.2020

PGE: 100 proc. produkcji energii elektrycznej z OZE w 2050 r.

Największa polska spółka energetyczna PGE planuje, by w 2050 r. 100 proc. sprzedawanej energii elektrycznej pochodziło z OZE - wynika z opublikowanej w poniedziałek strategii. Głównymi kierunkami są inwestycje w nisko i zeroemisyjne źródła energii oraz w sieci.
19.10.2020

W atmosferze rośnie stężenie podtlenku azotu

Podtlenku azotu jest już w atmosferze o 20 proc. więcej w stosunku do poziomu sprzed epoki przemysłowej. Wzrost stężenia tego gazu cieplarnianego jest spowodowany rosnącym zużyciem nawozów azotowych w światowej produkcji żywności - wynika z badań opublikowanych w "Nature".
10.10.2020

PE poparł podniesienie celu redukcji emisji gazów na 2030 rok do 60 proc.

Parlament Europejski poparł w głosowaniu podniesienie celu redukcji emisji gazów cieplarnianych na 2030 rok do 60 proc. w porównaniu do emisji z roku 1990. To więcej, niż proponuje Komisja Europejska, która wyznaczyła cel na poziomie 55 proc.
08.10.2020

Powinniśmy wydać 240 mld euro, żeby doprowadzić do zeroemisyjności w 2050 r.

Wyliczenia wskazują na to, że mniej więcej 8 miliardów euro powinniśmy wydawać rocznie, a 240 miliardów euro łącznie, żeby doprowadzić do tej zero emisyjności w 2050 roku – mówił w czwartek w Gdańsku wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda.
01.10.2020

W Rotterdamie ochrzczono największą na świecie bunkierkę LNG

Największa na świecie bunkierka na skroplony gaz ziemny (LNG) została oficjalnie ochrzczona podczas ceremonii, która odbyła się w piątek w Rotterdamie. Zbiornik membranowy GTT Mark III Flex o długości 135,5 metra i pojemności 18 600 metrów sześciennych otrzymał nazwę Gas Agility.
24.09.2020

Port Tallinn z pierwszym lądowym systemem zasilania

Jednostka Victoria I, należąca do Tallink Grupp, była obiektem pierwszego w historii portu w Tallinie ładowania baterii z lądowego systemu zasilania. Z energii lądowej mogą korzystać statki obsługujące trasy estońsko-szwedzkie i estońsko-fińskie.
14.09.2020

Innowacyjny statek o pięciu kadłubach [wideo]

Coraz bardziej rygorystyczne przepisy środowiskowe i rosnące koszty paliwa zmuszają firmy i organizacje żeglugowe do poszukiwania alternatywnych rozwiązań, pozwalających na zmniejszenie kosztów zasilania statków w niezbędną energię oraz na zaspokojenie rosnących wymagań norm środowiskowych. Na całym świecie opracowywane są projekty mające na celu wykorzystanie energii wiatru. Niektórzy z projektantów przekonują, przy sprzyjających wiatrach i właściwym wykorzystaniu ich energii oszczędność paliwa może sięgnąć nawet do 50 procent.
28.08.2020

Chwila oddechu dla Ziemi w czasach zarazy

Światowy Dzień Długu Ekologicznego opóźniony przez COVID-19! Właśnie dziś zaczynamy żyć na ekologiczny kredyt. To trzy tygodnie później niż w zeszłym roku. Nadal przejadamy zasoby planety w tempie, które nie pozwala na ich odtwarzanie, ale epidemia pokazała, że możemy i musimy ograniczyć konsumpcję, emisję gazów cieplarnianych i eksploatację zasobów jeśli mamy przetrwać.
24.08.2020

Przegląd największych eminentów CO2

Analizując wkład poszczególnych krajów w spowodowaną przez człowieka zmianę klimatu, trzeba brać pod uwagę nie tylko ich aktualne emisje dwutlenku węgla, ale całą ich historię. Wynika to z faktu, że CO2 pozostaje w atmosferze bardzo długo (patrz na przykład Impuls węglowy i jego usuwanie z atmosfery), współczesna koncentracja tego gazu jest więc wynikiem wszystkich naszych działań, przynajmniej od czasu rewolucji przemysłowej.
10.08.2020

NFOŚiGW: ułatwienia w "Czystym powietrzu" i lista "zielonych" urządzeń

Materiały izolacyjne i stolarka okienna znajdą się w bazie danych urządzeń grzewczych programu "Czyste powietrze" - poinformował NFOŚiGW. Ułatwi to wybór materiałów i urządzeń spełniających określone w programie wymagania techniczne - dodał.
31.07.2020

Integracja sektorów energii w Polsce | Klucz do neutralności klimatycznej 2050

Przyszły miks energetyczny będzie zdominowany przez źródła odnawialne (OZE) o zerowych kosztach produkcji – farmy wiatrowe i fotowoltaikę. Obfitość taniej energii elektrycznej pozwoli na zastąpienie nią paliw kopalnych zarówno w ciepłownictwie jak i w transporcie. Efektywne zintegrowanie tych sektorów, w ramach jednego systemu energii, pozwoli na przezwyciężenie problemu, jakim jest zależność produkcji zmiennych OZE od warunków pogodowych.
28.07.2020

Badanie Shella potwierdza, że LNG to czołowe paliwo przejściowe

Badanie Shell opublikowane we wtorek, badające, w jaki sposób przemysł żeglugowy pracuje nad ograniczeniem emisji, potwierdziło, że LNG jest jednym z głównych paliw przejściowych.
09.07.2020

Bezpiecznie i na czas przez oceany - projekt polskich naukowców

Polscy naukowcy chca opracować metodę planowania trasy statku odpowiadającej potrzebom użytkownika. Uwzględni ona nie tylko prognozowane warunki meteorologiczne, ale również weźmie pod uwagę niepewność przetwarzanych danych.
19.06.2020

Chińska prowincja Guangdong planuje duży projekt konwersji statków na spalanie paliwa LNG

Chińska prowincja Guangdong zwiększa wykorzystanie LNG jako paliwa i planuje przekształcić dużą liczbę statków śródlądowych na spalanie skroplonego gazu ziemnego w ramach nowego projektu podpisanego w piątek.
01.06.2020

Dania proponuje wyspy energetyczne w ramach planu działania na rzecz klimatu

Rząd duński proponuje zbudowanie dwóch wysp energetycznych na Morzu Północnym i Bałtyku do 2030 r., w ramach Planu Działania ws. Klimatu.
20.05.2020

Lotos: Najefektywniej, jak to tylko możliwe

Rafineria Grupy LOTOS zużywa 3 razy więcej energii niż system ciepłowniczy całego Gdańska. To dużo i mało, bo zakład LOTOSU należy do najbardziej efektywnych energetycznie na świecie. Mimo to koncern cały czas podejmuje kolejne kroki związane z optymalizacją kosztów energii. Jak wynika z obliczeń ekspertów, przełoży się to na dalsze wielomilionowe oszczędności oraz przyczyni do poprawy środowiska.
27.04.2020

Zmiana klimatu: środowisko morskie i rybołówstwo

Nasze życie zależy od oceanów. Jest to prawda niezależnie od tego czy mieszkamy niedaleko wybrzeża czy tysiące kilometrów od niego.
02.04.2020

Zasady Posejdona – IMO 2050

W ostatnich latach Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) podjęła wiele istotnych działań w celu zapobieżenia zanieczyszczaniu środowiska przez przemysł morski. Począwszy od strategii IMO 2020, która dotyczy ograniczenia emisji siarki, po strategię znaną jako IMO 2050, mającą na celu zmniejszenie całkowitej rocznej emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 50% do 2050 r., dążąc do całkowitego jej wyeliminowania do 2100 r.
20.03.2020

Rosnące ceny ekologicznych paliw oznaką ich niskiej dostępności

Według uczestników rynku cena oleju napędowego o bardzo niskiej zawartości siarki wzrosła w ostatnich miesiącach, co jest oznaką rosnącego niepokoju, że nie ma wystarczającej ilości tego paliwa, aby spełnić nowe światowe przepisy żeglugowe.
12.01.2020

K Line: Nie osiągniemy celów IMO 2030 tylko przechodząc na paliwo LNG

Japoński armator K Line wierzy, że przyszłość żeglugi zależy od rozwoju nowych alternatywnych technologii, nie zatrzymując się tylko na LNG.
06.01.2020

Francja i Dania domagają się ekologicznego transportu morskiego

Francja zaproponowała globalne ograniczenie prędkości do 11 węzłów na lata 2023-2025 dla wszystkich tankowców służących do przewozu ropy i chemikaliów na świecie, co stanowi tylko jeden węzeł poniżej ich obecnej średniej prędkości. Dania z kolei, domaga się restrykcji mniejszego zużycia paliwa dzięki bardziej wydajnemu projektowaniu statków, ich eksploatacji oraz wprowadzania paliw niskoemisyjnych i bezemisyjnych. Pomysły te mają w największy sposób przyczynić się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych przez statki d
06.11.2019

Niemcy promują używanie odnawialnej energii przez statki w portach

Niemiecki rząd zamierza mocniej inwestować w promocję odnawialnej energii, by walczyć z emisjami w swoich portach. Statki odwiedzające te miejsca mają używać czystych źródeł energii z lądu, zamiast spalania paliw kopalnych.
17.10.2019

Czy promy Caledonian MacBrayne będą zasilane wodorem?

Niewykluczone, że już w niedalekiej przyszłości niektóre z połączeń w Szkocji będą obsługiwane przez promy na wodór. Opublikowane właśnie wyniki badań wskazują, że scenariusz taki jest jak najbardziej możliwy do realizacji.
30.08.2019

ZIM chce zmniejszyć emisję CO2 o 50 procent do 2025 roku

Izraelski armator, Zim Integrated Shipping Services (ZIM), przedstawił pierwszy roczny raport na temat zrównoważonego rozwoju, z mocnym naciskiem na działania mające zmniejszyć ślad węglowy firmy. Armator chce między innymi o połowę uciąć emisję dwutlenku węgla.
02.06.2019

IMO uzgodniła bardziej rygorystyczne cele efektywności energetycznej dla niektórych rodzajów statków

Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) uzgodniła bardziej rygorystyczne cele efektywności energetycznej dla niektórych rodzajów statków w celu przyspieszenia działań mających na celu ograniczenie emisji w tym sektorze.
19.05.2019

Brittany Ferries stawia na kolejne innowacje

Jeden z należących do Brittany Ferries promów rozpoczął niedawno obsługę sezonowego połączenia pomiędzy Cork oraz Roscoff. Dla jednostki Pont-Aven – bo o niej mowa – tegoroczna inauguracja była wyjątkowa. Flagowy prom francuskiego przewoźnika został wyposażony bowiem wcześniej w innowacje, dzięki którym stał się bardziej ekonomiczny i ekologiczny.
27.04.2019

Organizacje pozarządowe żądają zakazu skruberów na europejskim obszarze kontroli emisji

Koalicja organizacji pozarządowych (NGO) chce zakazu korzystania z płuczek spalin (skruberów) na europejskim obszarze kontroli emisji (ECA).
21.01.2019

Norwegia: IMO powinno dążyć do zmniejszenia emisji w żegludze o 50 procent do 2050 roku

Światowa żegluga powinna postawić sobie za cel zmniejszenie emisji zanieczyszczeń o połowę do 2050 roku – stwierdził norweski związek armatorów, który prowadził niedawno rozmowy z Międzynarodową Organizacją Morską (IMO).
09.01.2019

PGE zaprasza partnerów do budowy farm wiatrowych na Bałtyku o łącznej mocy do 2.545 MW

PGE rozpoczyna poszukiwania strategicznego partnera do przygotowania, budowy i eksploatacji farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim o łącznej mocy do 2.545 MW, stanowiących pierwszy etap programu offshore grupy - poinformowała PGE w komunikacie prasowym.
06.12.2018

KE proponuje strategię klimatyczną – zerowe emisje do 2050 r.

KE przedstawiła w środę długoterminową strategię klimatyczną, przewidującą, że do połowy tego stulecia UE stanie się neutralna pod względem emisji gazów cieplarnianych. Efektem ma być odejście m.in. od węgla w energetyce, a także zmniejszenie importu gazu.
28.11.2018

Nowe promy hybrydowe ze stoczni Remontowa Shipbuilding są już w Londynie

Budowa nowoczesnych promów hybrydowych zamówionych w stoczni Remontowa Shipbuilding przez brytyjskiego armatora Transport for London zakończyła się w październiku. Po pomyślnym zakończeniu cyklu prób dokowych i morskich statki wyruszyły w swą pierwszą i przypuszczalnie najdłuższą podróż - z Gdańska do Londynu. 9 listopada w Londynie podpisane zostały stosowne dokumenty potwierdzające przekazanie obu statków armatorowi.
21.11.2018

Norwegowie chcą zmniejszenia emisji w żegludze o połowę do 2050 roku

Światowa żegluga powinna postawić sobie za cel zmniejszenie emisji zanieczyszczeń o połowę do 2050 roku – stwierdził norweski związek armatorów, który prowadził niedawno rozmowy z Międzynarodową Organizacją Morską (IMO).
25.10.2018

Statki autonomiczne przyszłością przemysłu promowego?

Automatyzacja, pojazdy autonomiczne i zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do środowiska naturalnego to cele strategii zrównoważonego rozwoju realizowanej we wszystkich dziedzinach gospodarki. W ostatnich latach coraz więcej o niej w kontekście przepraw promowych.
16.08.2018

Port w Goeteborgu z kolejną zniżką dla ekologicznych statków

Zarząd Portu w Goeteborgu zdecydował się przedłużyć zniżkę dla statków pływających na paliwie LNG. Rabat pierwszy raz wszedł w życie w 2015 roku.
12.08.2018

Trzy nowe promy hybrydowe Finnlines

W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie klientów na przewozy towarowe na Morzu Bałtyckim, fiński operator promowy Finnlines zamówił trzy nowe hybrydowe promy ro-ro.
13.07.2018

Port w Goeteborgu przedłuża zniżki dla ekologicznych statków

Zarząd Portu w Goeteborgu zdecydował się przedłużyć zniżkę dla statków pływających na paliwie LNG. Rabat pierwszy raz wszedł w życie w 2015 roku.
03.07.2018

Przejście na paliwo LNG nie wystarczy do spełnienia przyszłych norm emisji CO2

Przestawienie się na skroplony gaz ziemny (LNG) jako paliwo dla statków oceanicznych może nie być wystarczające, aby spedytorzy spełnili długoterminowe przepisy dotyczące emisji CO2. Będą więc musieli w przyszłości znaleźć dodatkowe sposoby na zmniejszenie emisji – stwierdzili eksperci z JBC Energy.
12.06.2018

IMO ma nowego członka – najmniejszy wyspiarski kraj świata

Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) powiększyła się o nowego członka – Republikę Nauru. Jest to 174 państwo, które stało się członkiem IMO.
16.05.2018

Najważniejsze postanowienia 72. sesji Komitetu Ochrony Środowiska (MEPC)

72. sesja Komitetu Ochrony Środowiska (MEPC) odbyła się w Londynie w dniach 9-13 kwietnia 2018 r. Podczas obrad poruszono kwestie opisane poniżej.
28.04.2018

Czy przejście na paliwo LNG wystarczy do spełnienia przyszłych norm emisji gazów cieplarnianych?

Przestawienie się na skroplony gaz ziemny (LNG) jako paliwo dla statków oceanicznych może nie być wystarczające, aby spedytorzy spełnili długoterminowe przepisy dotyczące emisji CO2. Będą więc musieli w przyszłości znaleźć dodatkowe sposoby na zmniejszenie emisji – stwierdzili eksperci z JBC Energy.
17.04.2018

Norwegia chce zmniejszenia emisji w żegludze o połowę do 2050 roku

Światowa żegluga powinna postawić sobie za cel zmniejszenie emisji zanieczyszczeń o połowę do 2050 roku – stwierdził norweski związek armatorów przed przyszłotygodniowymi rozmowami z Międzynarodową Organizacją Morską (IMO).
05.04.2018

Światowa żegluga w walce o zmniejszenie emisji CO2

Cztery największe związki żeglugowe przedstawiły Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) swój plan obniżki emisji dwutlenku węgla. Wśród nich znalazły się BIMCO, INTERCARGO, Światowa Izba Żeglugi i INTERTANKO.
26.03.2018

UE da 578 mln euro na połączenie energetyczne między Francją a Hiszpanią

UE udzieli rekordowego wsparcia w wysokości 578 mln euro projektowi połączenia energetycznego między Francją a Hiszpanią, dzięki któremu Hiszpania będzie mogła eksportować nadwyżkę energii odnawialnej - podał w czwartek Reuters, powołując się na źródło UE.
25.01.2018

Slow steaming sposobem na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń na statkach

Emisja gazów cieplarnianych przez masowce, kontenerowce i tankowce może być obniżona o 33 proc., jeżeli te jednostki będą pływały wolniej – wynika z najnowszych badań Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO).
18.01.2018

Wessels Reederei podpisał list intencyjny w sprawie dalszych konwersji LNG

Podczas europejskich targów morskich Europort 2017 w Rotterdamie niemiecka firma żeglugowa Wessels Reederei podpisała list intencyjny z MAN Diesel & Turbo w sprawie konwersji LNG na trzech kolejnych statkach. To siostrzane jednostki kontenerowca Wes Amelie – pierwszego na świecie statku z napędem diesla przebudowanym na LNG.
13.11.2017

Unia wciąż naciska na światową żeglugę w sprawie obniżki emisji

Parlament Europejski zatwierdził w zeszłym tygodniu zmiany w Europejskim Systemie Handlu Emisjami (UE ETS) po roku 2020. Przy tej okazji po raz kolejny wywarł nacisk na światową żeglugę w sprawie kontroli emisji spalin.
10.11.2017

Dziękujemy za wysłane grafiki.