Coraz bardziej rygorystyczne przepisy środowiskowe i rosnące koszty paliwa zmuszają firmy i organizacje żeglugowe do poszukiwania alternatywnych rozwiązań, pozwalających na zmniejszenie kosztów zasilania statków w niezbędną energię oraz na zaspokojenie rosnących wymagań norm środowiskowych. Na całym świecie opracowywane są projekty mające na celu wykorzystanie energii wiatru. Niektórzy z projektantów przekonują, przy sprzyjających wiatrach i właściwym wykorzystaniu ich energii oszczędność paliwa może sięgnąć nawet do 50 procent.
STX Eoseas to innowacyjna koncepcja statku wycieczkowego, opracowana przez grupę stoczniową STX Europe oraz Stirling Development International SDI (biuro projektowe specjalizujące się w projektowaniu, architekturze i inżynierii statków pasażerskich). Mający 305 metrów długości i 60 metrów szerokości statek wycieczkowy jest pentamaranem, a więc statkiem o pięciu kadłubach, zużywającym - zgodnie z założeniami projektowymi - o połowę mniej paliwa, generującym znacznie mniej szkodliwych substancji, wykorzystującym energię słoneczną i nowoczesne metody recyklingu.
Wycieczkowiec zasilany jest głównie przez cztery generatory - LNG-diesel, jej napęd wspomagać ma sześć żagli na pięciu masztach (łączna powierzchnia - 12440 metrów kwadratowych). Dodatkową energię zapewnić mają panele słoneczne, zainstalowane na pokładach biegnącej wzdłuż całego statku promenady i na pokładzie górnym (ich powierzchnia to 8.300m², maksymalna moc - 108MW). Znajdująca się na statku instalacja zgazowania odpadów organicznych wytwarza gaz możliwy do wykorzystania w zespołach prądotwórczych. Podwójna powłoka kadłuba ma działać jako naturalny system klimatyzacji. Świeża woda będzie wytwarzana za pomocą wysoce wydajnych wielostopniowych parowników i odwróconej osmozy. Statek będzie wyposażony w zaawansowany system oczyszczania ścieków (wód szarych i czarnych). Agregat absorpcyjny umożliwi zbieranie wody deszczowej z górnych pokładów. Wykorzystane zostanie nawet ciepło generowane przez silniki.
Cele projektowe Eoseas to zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 50 procent, tlenku azotu o 90% i całkowite wyeliminowanie emisji dwutlenku siarki oraz popiołu.
Sceptycy wskazują na wady tej koncepcji. Portal turystyczny Cruises By
Linda (USA, Kanada) zwraca na przykład uwagę na fakt, ze maszty o
wysokości dochodzącej do 100 metrów uniemożliwiłyby tej jednostce
wpłynięcie do jakiegokolwiek portu z mostem - takiego, jak San Francisco
czy Nowy Jork. Nie byłaby też w stanie wpłynąć na Bałtyk - otwarty w
roku 2000 r. Öresundsbron (dun. Øresundsbron), czyli most nad cieśniną
Sund łączący Kopenhagę ze szwedzkim Malmo, ma prześwit 57 metrów. Ci
sami krytycy przyznają, że gdyby potencjalny właściciel zrezygnował z
żagli, to zaproponowane przez projektantów rozwiązania nadal
umożliwiłyby oszczędność energii na poziomie 40% (w porównaniu z
konwencjonalnymi wycieczkowcami o porównywalnej wielkości).
Jako
projekt koncepcyjny Eoseas być może nigdy nie zostanie wybudowany w
takiej formie, w jakiej został zaprezentowany. Jednak podobnie, jak
samochody koncepcyjne pokazywane podczas najbardziej prestiżowych
targów motoryzacyjnych, jest prezentacją trendów, jakie w projektowaniu
i produkcji wielkich wycieczkowców będą obowiązywały w światowych
stoczniach w najbliższych już latach.
STX Ecorizon - program
finansowany przez STX Europe i Radę Regionalną, mający na celu rozwój
innowacyjnych, czystych morskich technologii i alternatywy dla paliw
ropopochodnych. Realizację projektu rozpoczęto w 2009 roku po dwóch
latach prac badawczo-rozwojowych. Ecorizon składa się z pięciu głównych
programów roboczych, obejmujących: zarządzanie energią, zarządzanie
emisjami do powietrza, gospodarkę wodną, zarządzanie odpadami i
zrównoważone projektowanie. Główną ideą programu jest uwzględnianie
czynnika środowiskowego statku na etapie projektowania, budowy i
eksploatacji. Długofalowym celem koncepcji jest zmniejszenie zużycia
energii niezrównoważonej do 50%.
Źródło: Blog MCN
W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbędzie się położenie stępki pod niszczyciel min, przyszły ORP Rybitwa
Venture Global LNG kupuje nowe gazowce. W tle postępowanie arbitrażowe największych firm energetycznych
Vera Navis projektuje innowacyjny patrolowiec dla Marynarki Wojennej Portugalii
Vard rozpoczyna próby morskie statku operacyjnego dla Rem Offshore
W Singapurze przeprowadzono pierwsze na świecie bunkrowanie statku ciekłym amoniakiem
Wärtsilä wspiera zoptymalizowane operacje o niskiej emisji dla dwóch statków P&O Ferries