W piątek, 14 sierpnia 2020 r., o godz. 18, w audytorium Europejskiego Centrum Solidarności odbył się spektakl pt. “My tam budowaliśmy statki” w reżyserii Jarosława Rebelińskiego. Scenariusz napisała Dorota Bielska.
“Chcemy opowiedzieć wam o Stoczni, tej z dawnych lat. Z czasów, kiedy była jak miasto - tętniące życiem, głośne, barwne, bogate w ludzkie doświadczenia, ciężką pracę i znój, małe świństewka i wielkie miłości” - tak rozpoczyna się spektakl poświęcony jednej z największych polskich stoczni - Stoczni Gdańskiej - legendarnej kolebce Solidarności.
Jak opisać zakład pracy? Miejsce niełatwe, ale tętniące życiem? Tu się przecież nie tylko pracowało. Stocznia była dla wielu szansą na nowe życie. Bywała szczodra - żłobek, przedszkole, dopłaty do wakacji, ale i okrutna - zwolnienia, wypadki, ludzkie dramaty. Była świadkiem i obiektem, tragedii i miłości. Połączyła losy wielu ludzi. To jak o niej opowiedzieć? Najlepiej słowami jej pracowników.
Autorka scenariusza Dorota Bielska, oparła tekst o zbierane od 2017 roku w projekcie ECS “Na styku” relacje świadków tamtych wydarzeń.
“Nikt nie mówił się w niej grzecznymi słowami, poprawnym językiem. O, nie. Nie pachniała różami. Była głośna, cuchnąca, niebezpieczna, zrdzawa, ale miała ducha”, ale “Tam się po prostu chciało pracować” - pada ze sceny.
Powstała historia o pracy, ale też o stoczniowych obyczajach, kulturze, modzie, a także ważnych wydarzeniach historycznych. Spektakl jest artystyczną interpretacją tych relacji, ubraną w formę czytania perforatywnego.
– To oryginalny i zaskakujący sposób prezentacji stoczniowych historii. W ten sposób przywołujemy pamięć o miejscach, które znikają z mapy Gdańska albo zmieniają swój charakter – tłumaczy Magda Fryze-Seroka z Działu Projektów Obywatelskich ECS.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów