• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Innowacyjny kalkulator - narzędzie pomagające liniom żeglugowym obliczyć emisję CO2

08.01.2022 06:24 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Innowacyjny kalkulator - narzędzie pomagające liniom żeglugowym obliczyć emisję CO2

Partnerzy portalu

Innowacyjny kalkulator -  narzędzie pomagające liniom żeglugowym obliczyć emisję CO2  - GospodarkaMorska.pl
Fot. axs marine

Minęło ponad dziesięć lat od czasu, gdy IMO po raz pierwszy ustanowiła międzynarodowe obowiązkowe środki poprawy efektywności energetycznej statków, mające na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych (GHG). Pakiet środków w połączeniu ze wsparciem przy ich wdrażaniu skierował żeglugę na prostą drogę ku dekarbonizacji.

W tym samym czasie, Sea Cargo Charter włączył się również w kwestię kontroli zanieczyszczenia powietrza przez statki, ustanawiając ramy dla dostosowania działań czarterowych do odpowiedzialnych zachowań środowiskowych.

Jak się mierzy emitowany CO2 przez statek?

Pomimo wszystkich regulacji prawnych ustanowionych w ostatnich latach oraz zbliżającej się rewizji Strategii GHG na rok 2023, w branży nadal panuje zamieszanie co do sposobu obliczania emisji CO2 przed ich redukcją. Nawet po masowym wprowadzeniu paliw o niskiej zawartości siarki i płuczek na statkach, wpływ żeglugi na emisję CO2 jest nadal wysoki.

Właściciele i operatorzy mają możliwość albo obniżenia emisji, albo zapłacenia za kompensację emisji dwutlenku węgla, ale przed podjęciem decyzji trzeba być w stanie obliczyć jej koszt. I tu pojawia się wielka pustka – jakiej metodologii użyć?

Istnieje wskaźnik efektywności energetycznej EEOI (Energy Efficiency Operating Indicator) wykorzystujący gramy CO2 na tonokilometr oraz wskaźnik rocznej efektywności AER (Annual Efficiency Ratio). Pozostaje jeszcze kwestia tego, kto tak naprawdę jest odpowiedzialny za płacenie. Podsumowując, nadal nie jest do końca jasne, kogo i jak to będzie dotyczyć.

Innowacyjny kalkulator w sieci – praktyczna pomoc

AXSMarine  – pionier w dostarczaniu zaawansowanych rozwiązań dla profesjonalistów z branży żeglugowej, wypuścił niedawno nowy dodatek do swojego portfolio – kalkulator, który może oszacować wpływ CO2 każdego rejsu statku na środowisko.

Kalkulator CO2 AXSMarine jest w pełni zautomatyzowanym narzędziem, które działa zarówno na podstawie metodologii EEOI, jak i AER. Uwzględnia on współczynniki HSFO, VLSFO i LSMGO oraz zapewnia użytkownikom deltę dostosowania do wartości trajektorii EEOI.

Podczas gdy obliczenia emisji CO2 są w pełni zautomatyzowane i nie zmieniają przepływu pracy użytkowników, nowe narzędzie AXSMarine posiada również opcję oszacowania specyficznych kosztów CO2 dla każdego rejsu, w zależności od regionu działania.

Niejasne przepisy

Zamieszanie spowodowane przez niejasne przepisy może być rozproszone jedynie przez same organy regulacyjne, można mu również zaradzić poprzez uwolnienie instrumentów, których branża potrzebuje do monitorowania swojego śladu węglowego na środowisko.

– Nowy kalkulator CO2 jest tym, na co czekała branża ładunków masowych, aby zachować zgodność z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska. To jeden z ostatnich kroków, które podjęliśmy, aby zapewnić profesjonalistom z branży możliwość monitorowania wpływu ich flot na środowisko – mówi CCO AXSMarine, Steve Fletcher.

Oprócz pełnej automatyzacji kalkulatora, który dostarcza nowych informacji bez wpływu na przepływ pracy użytkowników, jest on również w pełni zintegrowany z naszym ekosystemem produktów. Dzięki temu konieczność śledzenia emisji CO2 przez statki zamienia się w patrzenie na jeszcze jedną liczbę na ekranie.

Szczegóły dotyczące rozwiązań AXSMarine dostępne są na stronie public.axsmarine.com



bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.