Imabari Shipbuilding, jedno z wiodących japońskich przedsiębiorstwo zajmujące się budową statków, inżynierią morską i usługami, zawarło sojusz kapitałowy i biznesowy z rodzimym startupem PowerX w celu wspólnego opracowania prototypu zautomatyzowanego statku Power Transfer Vessel.
Power ARK 100, to trimaran o pojemności 100 TEU, zaprojektowany specjalnie do transferu energii odnawialnej na wodach przybrzeżnych Japonii.
Imabari Shipbuilding i PowerX planują wspólnie opracować i zbudować prototyp Power ARK 100 do końca 2025 roku.
Power ARK 100 będzie wyposażony w 100 akumulatorów sieciowych. Nawet w przypadku mniejszego modelu o pojemności 220 MWh, ma on przetransportować wystarczającą ilość energii elektrycznej dla 209 000 japońskich gospodarstw domowych podczas jednego rejsu, jak podaje PowerX.
– Firma stara się przyspieszyć dekarbonizację i przyjęcie energii odnawialnej dzięki Power Transfer Vessels - powiedział Masahiro Ito, prezes i dyrektor PowerX. – Chcielibyśmy wyrazić naszą najgłębszą wdzięczność Imabari Shipbuilding za podzielanie naszej wizji i wspieranie nas na tak wczesnym etapie. Poprzez ten sojusz, chcemy wspólnie z Imabari Shipbulding opracować i zaprezentować światu "Power ARK" jako produkt "MADE in JAPAN". Idąc dalej, PowerX będzie kontynuować wysiłki w celu realizacji społeczeństwa o obniżonej emisyjności – dodał.
PowerX opracuje i wyprodukuje system magazynowania baterii oraz inne systemy związane z magazynowaniem energii, które zostaną zainstalowane na prototypowej jednostce. Imabari zainwestuje również 8,8 miliona dolarów we wspólny projekt z PowerX.
– Realizacja idei społeczeństwa zdekarbonizowanego jest głównym problemem, z którym musi zmierzyć się przemysł stoczniowy i żeglugowy. Postrzegamy ten sojusz jako doskonałą okazję dla Imabari Shipbuilding do zainwestowania oraz nawiązania współpracy z PowerX, który podejmuje to wyzwanie, stosując inne podejście niż dotychczas branże stoczniowe i żeglugowe. Cieszymy się na współpracę z PowerX w celu opracowania nowych rozwiązań – oznajmił prezes Imabari Shipbuilding, Yukito Higaki.
Power ARK wejdzie do pełnej eksploatacji, po przeprowadzeniu serii testów z prototypem statku, poinfrmował PowerX.
Statek będzie w stanie pokonać odległość do 300 kilometrów, gdy będzie zasilany wyłącznie energią elektryczną, oraz będzie w stanie odblokować długodystansowy, międzykontynentalny przesył czystej energii, gdy będzie zasilany miksem energii elektrycznej jak i zielonym biodieselem.
W planach PowerX jest również budowa w Japonii fabryki baterii o mocy gigawata, w której będą produkowane na masową skalę baterie do jednostek transferowych. Przewidywana roczna zdolność produkcyjna fabryki osiągnie 1 GWh do 2024 roku, a docelowo 5 GWh do 2028 roku.
Oprócz Power ARK 100, firma opracowuje również modele Power ARK 1000 i Power ARK 3000.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza