Imabari Shipbuilding, jedno z wiodących japońskich przedsiębiorstwo zajmujące się budową statków, inżynierią morską i usługami, zawarło sojusz kapitałowy i biznesowy z rodzimym startupem PowerX w celu wspólnego opracowania prototypu zautomatyzowanego statku Power Transfer Vessel.
Power ARK 100, to trimaran o pojemności 100 TEU, zaprojektowany specjalnie do transferu energii odnawialnej na wodach przybrzeżnych Japonii.
Imabari Shipbuilding i PowerX planują wspólnie opracować i zbudować prototyp Power ARK 100 do końca 2025 roku.
Power ARK 100 będzie wyposażony w 100 akumulatorów sieciowych. Nawet w przypadku mniejszego modelu o pojemności 220 MWh, ma on przetransportować wystarczającą ilość energii elektrycznej dla 209 000 japońskich gospodarstw domowych podczas jednego rejsu, jak podaje PowerX.
– Firma stara się przyspieszyć dekarbonizację i przyjęcie energii odnawialnej dzięki Power Transfer Vessels - powiedział Masahiro Ito, prezes i dyrektor PowerX. – Chcielibyśmy wyrazić naszą najgłębszą wdzięczność Imabari Shipbuilding za podzielanie naszej wizji i wspieranie nas na tak wczesnym etapie. Poprzez ten sojusz, chcemy wspólnie z Imabari Shipbulding opracować i zaprezentować światu "Power ARK" jako produkt "MADE in JAPAN". Idąc dalej, PowerX będzie kontynuować wysiłki w celu realizacji społeczeństwa o obniżonej emisyjności – dodał.
PowerX opracuje i wyprodukuje system magazynowania baterii oraz inne systemy związane z magazynowaniem energii, które zostaną zainstalowane na prototypowej jednostce. Imabari zainwestuje również 8,8 miliona dolarów we wspólny projekt z PowerX.
– Realizacja idei społeczeństwa zdekarbonizowanego jest głównym problemem, z którym musi zmierzyć się przemysł stoczniowy i żeglugowy. Postrzegamy ten sojusz jako doskonałą okazję dla Imabari Shipbuilding do zainwestowania oraz nawiązania współpracy z PowerX, który podejmuje to wyzwanie, stosując inne podejście niż dotychczas branże stoczniowe i żeglugowe. Cieszymy się na współpracę z PowerX w celu opracowania nowych rozwiązań – oznajmił prezes Imabari Shipbuilding, Yukito Higaki.
Power ARK wejdzie do pełnej eksploatacji, po przeprowadzeniu serii testów z prototypem statku, poinfrmował PowerX.
Statek będzie w stanie pokonać odległość do 300 kilometrów, gdy będzie zasilany wyłącznie energią elektryczną, oraz będzie w stanie odblokować długodystansowy, międzykontynentalny przesył czystej energii, gdy będzie zasilany miksem energii elektrycznej jak i zielonym biodieselem.
W planach PowerX jest również budowa w Japonii fabryki baterii o mocy gigawata, w której będą produkowane na masową skalę baterie do jednostek transferowych. Przewidywana roczna zdolność produkcyjna fabryki osiągnie 1 GWh do 2024 roku, a docelowo 5 GWh do 2028 roku.
Oprócz Power ARK 100, firma opracowuje również modele Power ARK 1000 i Power ARK 3000.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek