Producent opon Michelin zgodził się na wysyłkę części swojego asortymentu przy użyciu dwóch statków towarowych z napędem żaglowym, zaprojektowanych przez francuskiego armatora Neoline.
Zgodnie z umową opony będą ładowane do kontenerów i wysyłane bezpośrednio z zakładów Michelin zlokalizowanych w Halifax w Nowej Szkocji do Saint-Nazaire we Francji, gdy tylko pierwsze statki Neoline zostaną oddane do użytku w 2023 roku.
Zainteresowanie Michelin żaglowcami towarowymi, wynika ze zobowiązania do zerowej emisji dwutlenku węgla do 2050 roku, oraz dekarbonizacji łańcucha dostaw.
„Ta inicjatywa i nowe partnerstwo promują innowacyjne rozwiązania w dziedzinie transportu bezemisyjnego zgodnie ze strategią CSR firmy Michelin. Przyczyni się to do osiągnięcia celu, jakim jest zmniejszenie emisji CO2 pochodzącego z transportu o 15% w wartościach bezwzględnych w latach 2018-2030”- deklaruje Pierre-Martin Huet, dyrektor łańcucha dostaw Michelin.
Firma Neoline z siedzibą we Francji została założona w 2015 roku i jest światowym prekursorem specjalizującym się w konstrukcji nowoczesnych statków towarowych, które wykorzystują żagle jako napęd główny. Aktualnie jest w trakcie budowy pierwszych dwóch jednostek, które będą kursować między St-Nazaire, Halifax, Saint Pierre, Miquelon oraz Baltimore na wschodnim wybrzeżu USA.
Dwa statki pilotowe będą miały długość 136 metrów i pojemność odpowiednio 500 samochodów i 280 kontenerów. Dzięki 4200 metrom kwadratowym powierzchni żagla i wspomaganiu silnika Neoline prognozuje prędkość co najmniej 11 węzłów, co pozwoli dotrzymać dwutygodniowego harmonogramu przeglądów, jednocześnie gwarantując zmniejszone zweryfikowaną zużycie paliwa.
Michelin mając dwa statki w eksploatacji, może zobowiązać się do wysłania 50% opon produkowanych w Halifax do St-Nazaire.
„To zobowiązanie dotyczy przepływu w kierunku wschodnim (z obu Ameryk do Europy) i jest uzupełnieniem pełnego już portfela zamówień w kierunku zachodnim (z Europy do obu Ameryk)” - wyjaśnił Jean Zanuttini, prezes Neoline. „Nasze żaglowce towarowe stanowią niezależny od paliw kopalnych środek transportu, który jest bardziej przyjazny dla środowiska oraz dostosowany do aktualnych ekonomicznych i logistycznych realiów spedytorskich”.
Chociaż Neoline wybrał francuską stocznię Neopolia Marine do budowy obu statków w 2019 r., Zanuttini oznajmił, że budowa jeszcze się nie rozpoczęła.
„Wspólnie z naszymi partnerami pracujemy obecnie nad rozwiązaniami, aby jak najszybciej rozpocząć budowę pierwszego statku” – komentuje Zanuttini.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny