Coraz więcej nowych statków to ekologiczne i bardziej wydajne jednostki, które maksymalnie wykorzystują moc zainstalowaną na pokładzie. Jednym z najlepszych rozwiązań zeroemisyjnych w transporcie morskich jest wodór. To powszechnie występujący w przyrodzie pierwiastek wchodzący w skład wielu substancji. Można go pozyskiwać z łatwo dostępnych źródeł, np. przez elektrolizę wody, z odpadów rolnych lub komunalnych. Do jego wytworzenia potrzebna jest energia i substancja zawierająca wodór. Co więcej, można go produkować w dowolnym miejscu. Fakt ten postanowili wykorzystać Holendrzy, którzy stworzyli prototyp pływającej farmy fotowoltanicznej przeznaczonej do tankowania statków wodorem.
Pomysł należy do holenderskich SolarDuck i Voyex. Wesprze ich Dekker Group, która zapewni przestrzeń do testów.
„Innowacyjna siła tkwi w łączeniu technologii” - twierdzi Koen Burgers, dyrektor generalny SolarDuck. „W przypadku rozbudowy, wyspa słoneczna na morzu i na rzekach może zaoferować sektorowi żeglugi zrównoważoną alternatywę”.
Według partnerów projektu, testy mają się rozpocząć w kwietniu 2021 r.
SolarDuck dostarczy wyspę słoneczną składającą się z czterech połączonych platform, z których każda zawiera 39 paneli słonecznych. Modułowe platformy zostaną dostosowane do trudnych warunków panujących na morzu, ale najpierw będą przetestowane na rzece Waal, aby przyjrzeć się skutkom silnych prądów i silnych wiatrów.
Pływająca farma słoneczna, wytworzy w sprzyjających warunkach 65 kW i będzie podłączona do elektrolizera o mocy 10 kW, wytwarzającego wodór.
Projekt wart 1 mln euro trafnie nazwano „Atolem”, nawiązując do filmu „Wodny świat”, w którym sztuczna wyspa stworzona przez człowieka pomaga zaspokoić potrzeby energetyczne.
Eksperci z PAN: jest bezdyskusyjne, że to człowiek poprzez emisję gazów cieplarnianych spowodował ocieplenie
Rusza akcja zarybiania i sprzątania Odry
Torqeedo chce produkować elementy do statków wykonane w 100% z recyklingu plastikowych odpadków wydobytych z oceanu
Marzec z rekordem temperatury oceanów – ponad 21 st. C
GIOŚ: przeprowadzono badania geofizyczne Morza Bałtyckiego na obszarze ponad 7 tys. km2
W rybach i owocach morza jest więcej PFAS niż by się wydawało