Przedstawiciele portu Göteborgu oraz norweskiego koncernu energetycznego Statkraft planują wybudować w porcie fabrykę wodoru, która ma rozpocząć działalność w 2023 roku. Początkowo zakład będzie miał moc 4 MW, produkując do 2 ton wodoru dziennie.
Dwa podmioty zawarły umowę w celu przeprowadzenia bardziej dogłębnego badania potencjału tymczasowego magazynu wodoru i stacji paliw w porcie w Göteborgu. Obecnie prowadzone są wstępne badania, które koncentrują się przede wszystkim na aspektach bezpieczeństwa. Oczekuje się, że zostanie ono zakończone na początku 2022 roku.
- Port w Göteborgu jest największym portem w Skandynawii i jako węzeł transportu morskiego, kolejowego i drogowego obsługuje szeroką gamę ciężkiego sprzętu do przeładunku towarów. Wodór ma potencjał, aby zastąpić kopalny olej napędowy we wszystkich tych urządzeniach - powiedział Arvid Guthed, wiceprezes ds. rozwoju portu w Zarządzie Portu w Göteborgu.
Wodór w miejsce 2200 litrów oleju napędowego dziennie
Produkcja 2 ton wodoru dziennie to równowartość 2200 litrów oleju napędowego, co może przyczynić się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla (CO2) o co najmniej 4 tony każdego dnia. Wydajność będzie można zwiększyć, jeśli wzrośnie zapotrzebowanie i pojawią się nowe obszary zastosowań. Wartość całej inwestycji sięgnie 60 mln koron szwedzkich (ok. 6,05 mln euro).
Guthed poinformował, że już teraz w porcie i wokół niego istnieje znaczne zapotrzebowanie na wykorzystanie sprzętu zasilanego wodorem. Wiele firm i organizacji jest gotowych i czeka.
Celem Szwecji jest zmniejszenie emisji w segmencie transportu krajowego o 70 procent do 2030 roku. Według strategii Fossil-Free Sweden Hydrogen Gas Strategy, opublikowanej w styczniu 2021 roku, projekty wodorowe, które są planowane w Szwecji, osiągają obecnie redukcję na poziomie nieco ponad 30 procent całkowitej krajowej emisji CO2 w Szwecji. Cel klimatyczny Portu w Göteborgu odzwierciedla cel szwedzki, gdzie redukcja o 70 procent będzie miała miejsce nie tylko w porcie, ale także w przypadku transportu do i z portu w całym regionie Göteborga.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął