Port w Walencji ujawnił, że będzie pierwszym europejskim portem, który zainstaluje zieloną instalację wodorową. Stacja, która zostanie zainstalowana w styczniu przyszłego roku, będzie mobilna i zapewni niezbędne paliwo w odpowiednich warunkach i ilościach gwarantujących ciągłość pracy urządzeń wchodzących w skład projektu H2Ports.
W tym roku port dołączył do grona dwunastu międzynarodowych portów zaangażowanych w projekty dekarbonizacji i redukcji emisji. Jedną z najważniejszych inicjatyw jest Green Hydrogen z H2Ports, która jest projektem pilotażowym w obszarze mobilności i transportu morskiego. Projekt jest kierowany przez Valenciaport Foundation i Valencia Port Authority, aby włączyć wodór do operacji logistycznych w portach.
Stacja zaopatrzenia w wodór (HRS) jest rozwijana w Narodowym Centrum Wodoru i będzie składać się z części stałej, która będzie dedykowana do odbioru i magazynowania wodoru od zewnętrznego dostawcy i sprężania go do ciśnienia dostawy, oraz części ruchomej, która będzie magazynować wodór od dostawcy zewnętrznego.
Zerowe emisje do 2030
HRS będzie składał się z trzech głównych elementów: niskociśnieniowego zbiornika wodoru, dwustopniowej chłodzonej wodą tłokowej sprężarki wodoru z wymiennikami ciepła zintegrowanymi z systemem oraz mobilnego wysokociśnieniowego magazynu wodoru i jednostki zasilającej.
W kwietniu tego roku port w Walencji ogłosił, że w latach 2008-2019 zmniejszył swój ślad węglowy o 30 procent. W tym samym okresie aktywność portu wzrosła o 42 procent, z 52 mln ton przeładowanych w 2008 r. do 74 mln ton.
Liczby te ustawiają port w Walencji na właściwej drodze, aby osiągnąć swój cel, jakim jest stanie się portem o zerowej emisji do 2030 r., czyli o dwie dekady przed celami, które Hiszpania, Europa i organizacje międzynarodowe zaplanowały na 2050 r.
Projekt H2Ports jest finansowany przez program Unii Europejskiej ds. Ogniw Paliwowych i Wodoru (FCH JU). Całkowita inwestycja wyniesie 4 miliony euro i obejmie Narodowe Centrum Wodoru oraz prywatne firmy MSC Terminal Valencia, Grimaldi Group, Hyster-Yale, Atena Distretto Alta Tecnologia Energia Ambiente, Ballard Power Systems Europe i Enagás.
Po ponad miesiącu od katastrofy kolejne statki opuszczają port w Baltimore
Rail Baltica wkładem w nowoczesny transport towarowy dla krajów nadbałtyckich
Z Portu Gdańsk do Grudziądza przetransportowano 300-tonowy element przyszłej elektrowni
Nowo wybudowane Nabrzeże Dąbrowieckie w Porcie Szczecin obsłużyło pierwszy statek
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim