• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Korytarz IMEC zwiększy integrację między Azją i Europą. Polska ma szansę włączyć region Bałtyku

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Korytarz IMEC zwiększy integrację między Azją i Europą. Polska ma szansę włączyć region Bałtyku

Partnerzy portalu

Światowi przywódcy zainicjowali korytarz gospodarczy Indie–Bliski Wschód–Europa postrzegany jako sprzeczny z chińskim Nowym Jedwabnym Szlakiem BRI. Celem IMEC jest wspieranie rozwoju gospodarczego poprzez integrację gospodarczą między Azją, Zatoką Perską i Europą.

W czasie szczytu G20 w New Delhi podjęto się inicjatywy zbudowania nowego szlaku handlowego. Zadeklarowano utworzenie Korytarza Gospodarczego Indie – Bliski Wschód – Europa (IMEC - India – Middle East – Europe Economic Corridor). 

Protokół ustaleń (MoU) został podpisany przez rządy Indii, krajów Bliskiego Wschodu, Europy i Stanów Zjednoczonych. Jego sygnatariusze nie ukrywają, że ta inicjatywa ma stanowić alternatywę dla jednego z korytarzy rozwiniętych przez ChRL w ramach Belt and Road Initiative (BRI). Jego sygnatariusze uznali to współdziałanie jako istotny kamień milowy w „światowej dynamice gospodarczej i politycznej”.

Utworzenie tego transkontynentalnego korytarza transportowego  wsparły: Królestwo Arabii Saudyjskiej, Republika Indii, Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA), Republika Francuska, Republika Federalna Niemiec, Republika Włoska i Stany Zjednoczone Ameryki. 

India – Middle East – Europe Economic Corridor


- Celem IMEC jest wspieranie rozwoju gospodarczego poprzez wspieranie łączności i integracji gospodarczej między Azją, Zatoką Perską i Europą – informują jego inicjatorzy w komunikacie.

Organizatorzy przedsięwzięcia wskazują na kluczowe cechy korytarza gospodarczego Indie–Bliski Wschód–Europa (IMEC). Będą to dwa  korytarze. IMEC będzie składać się z dwóch odrębnych korytarzy. Korytarza wschodniego łączącego Indie z Zatoką Perską oraz korytarza północnego łączącego Zatokę Perską z Europą. 

Transport będzie opierał się głównie o sieć kolejową zaprojektowaną w celu zapewnienia niezawodnego i opłacalnego transgranicznego transportu kolejowego. Sieć ta będzie uzupełniać istniejące szlaki morskie i drogowe.

Sieć kolejowa i informatyczna z wodorowym rurociągiem


IMEC ma zapewnić lepszą łączność. W planowanym korytarzu odbywać się będzie nie tylko transport kolejowy. Wzdłuż korytarza  zostanie zbudowana infrastruktura zapewniająca zasilanie poprzez sieci  energetyczne. 

Zbudowana zostanie również sieć informatyczna Planuje się także  rurociągi służące do przesyła czystego wodoru. uważa się, że „Nie tylko zabezpieczy to regionalne łańcuchy dostaw, ale także poprawi dostępność handlową regionów oraz ułatwi operacje handlowe.

Istotny jest również cel społeczny, który spełni jedność gospodarcza i tworzenie miejsc pracy. Celem IMEC jest zwiększenie efektywności gospodarczej, redukcja kosztów i wspieranie jedności gospodarczej wśród krajów uczestniczących w przedsięwzięciu. 

Zdaniem podpisujących porozumienie „Stworzy to możliwości zatrudnienia i przyczyni się do osiągnięcia globalnego celu, jakim jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych”.

Istotną części porozumienia są działania zmniejszające negatywny wpływ na środowisko i społeczeństwo. Podkreśla się, że „Duży nacisk zostanie położony dostosowanie projektu do celów zrównoważonego rozwoju i przez to zmniejszenie negatywnego wpływ na środowisko i społeczeństwo. IMEC ma też na celu przekształcenie środowiska  gospodarczego poprzez płynną integrację Azji, Europy i Bliskiego Wschodu, tworząc korytarz dla handlu i inwestycji. To działanie określa się jako „Integracja transformacyjna”.

Strategiczna odpowiedź na BRI


Rozwój ten jest również postrzegany jako strategiczna odpowiedź na chińską inicjatywę Pasa i Szlaku (BRI), która rozszerzyła wpływy Chin w Azji, Afryce i Europie. Uruchomienie IMEC podkreśla globalną zmianę potęgi gospodarczej i geopolitycznej, a Indie znajdują się w sercu tego strategicznego korytarza.

Projekt jest otwarty na rozszerzenie o inne kraje, takie jak np. Grecja. Do inicjatywy mogłaby również włączyć się Polska, która rozbudowuje intensywnie infrastrukturę portową. Jest to szansa na włączenie się w ambitne i perspektywiczne przedsięwzięcie.

Jego podstawowym celem jest utworzenie solidnej sieci tranzytowej. Ma ona  obejmować  szlaki żeglugowe między Indiami a Arabią Saudyjską. Zostanie ono wzmocnione w wspomniane  połączenia kolejowe ze ZEA i potencjalnie rozciągającej się do Jordanii. 

Porty ważne w korytarzu IMEC


Z Jordanii szlaki będą przedłużone drogą morską z portów Turcji lub Izraela. Port w Dubaju, a w szczególności port Jebel Ali, może odegrać kluczową rolę w połączeniu Zjednoczonych Emiratów Arabskich z Indiami. Plan połączeń obejmuje trasy morskie między Indiami a Dubajem, prawdopodobnie przez porty Kandla i JNPT.  

Rozważany jest również port Mundra w Gujarat. Port w Dubaju prawdopodobnie posłuży jako punkt wyjścia dla proponowanego połączenia kolejowego, które połączyłoby Zjednoczone Emiraty Arabskie z Arabią Saudyjską, Turcją, Izraelem i Europą. 

Von der Leyen określiła inicjatywę  jako „znacznie więcej niż tylko kolej czy kabel. To ekologiczny i cyfrowy most łączący kontynenty i cywilizacje” – informował The Guardian”.  Projekt ma zwiększyć handel między Indiami a Europą o 40% i pomóc w normalizacji stosunków między Izraelem a państwami Zatoki Perskiej, do czego dąży administracja Bidena (projekt został podpisany przed rakietowym atakiem Hamasu na terytorium Izraela – MG). 

- Uważamy, że sam projekt jest odważny i perspektywiczny, ale wizja stojąca za nim jest równie odważna i dynamizująca transformację, i zobaczymy, jak będzie on powielany także w innych częściach świata – powiedział Jake Sullivan, doradca Bidena ds. bezpieczeństwa narodowego.

Idąc za jego myślą, trzeba zauważyć, że brakuje nam takich korytarzy prowadzących przez polskie porty. A Via Baltica mogłaby spokojnie łączyć strefy gospodarcze Morza Czarnego i Egejskiego z regionami gospodarczymi państw skandynawskich poprzez porty w Polsce. 

Orientacyjny przebieg korytarza IMEC - India – Middle East – Europe Economic Corridor zaprezentował na portalu społecznościowym Ian Gibbs, SOF Analyst at Special Operations Training Detachment.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.