• <
bulk_cargo_port_szczecin

PG Eksploatacja odebrała kolejny, nowy dźwig

Partnerzy portalu

Fot. GospodarkaMorska.pl

W godzinach popołudniowych 18 października br. na ląd w Porcie Gdańsk zjechał dźwig Liebherr LHM 550. Jest już trzecim, jaki zakupiła firma w związku z rozwojem swojej działalności w zakresie zwiększenia przeładunków towarów masowych.

Dostarczenie z fabryki w Rostocku kolejnego dźwigu to efekt trwającej od niemal roku jednej z największych inwestycji w Porcie Gdańskim Eksploatacji. Po tym, jak w styczniu ub.r. przybył pierwszy dźwig, wzrosły zdolności przeładunkowe firmy, szczególnie sprawdzając się w okresie bardzo wzmożonej obsługi transportów węgla. W związku z tym zarząd spółki zdecydował o zamówieniu w 2023 roku kolejnych żurawi. Był one dostarczane z fabryki w Rostocku na Nabrzeże Dworzec Drzewny w Porcie Gdańsk kolejno w czerwcu i październiku tego roku, przy użyciu 105-metrowego statku Meri, przeznaczonego do przewozu ciężkich i ponadgabarytowych ładunków. Dźwigi za każdym razem zjeżdżały powoli z pokładu statku na własnych kołach po rampie. 18 października, kiedy Meri opuszczał najnowszy Liebherr, kilkadziesiąt metrów dalej bliźniacza maszyna prowadziła prace przeładunkowe.

– Każdy kolejny dostarczany dźwig zwiększa nasze możliwości związane z obsługa towarową. Zauważyliśmy wzrost przeładunków towarów masowych. Robimy to z myślą o sobie, ale też naszych klientach, aby być bardziej konkurencyjnym na dynamicznie zmieniającym się rynku. Stąd wpływa to także na wzrost samych zamówień i zawieranie nowych kontraktów – powiedział Łukasz Koda, główny koordynator Port Gdański Eksploatacja.

Nowa maszyna, stanowiąca kluczowe wyposażenie portu, jest w pełni mobilna, dzięki podwoziu składającemu się z 72 kół, co zapewnia szybkość obsługi przybywających na nabrzeże statków głównie z towarami masowymi. Wielofunkcyjny Liebherr LHM 550 waży ponad 400 ton. Jego samodzielny udźwig w zależności od wychylenia ramienia sięga 100 ton. Tak jak w przypadku swojego poprzednika dostarczonego w czerwcu, może pracować zarówno dzięki silnikowi konwencjonalnemu, z napędem diesla, jak elektrycznemu. To drugie rozwiązanie pozwoli na zmniejszenie emisji CO2 generowanej podczas prowadzonych prac, wpisując się w idee dekarbonizacji branży morskiej.


Wszystkie trzy dźwigi mają być przeznaczone do prac na niedawno wyremontowanym na zlecenie Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Nabrzeżu Dworzec Drzewny, a także na Nabrzeżu Rudowym, w okolicy Basenu Górniczego. Dzięki szerokiemu katalogowi dostępnych chwytaków żurawie wyróżniają się swoją uniwersalnością, co pozwoli przeładowywać wiele różnych towarów, wśród nich węgiel, zboże, rudy metali, złom, ale także ładunki skonteneryzowane, przy tym niezależnie od wielkości kontenerów.

Na przełomie 2023 i 2024 roku planowane jest dostarczenie kolejnego żurawia samojezdnego, co ma również wpłynąć na zwiększenie możliwości przeładunkowych, a tym samym konkurencyjność Portu Gdańskiego Eksploatacji.



Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.