PMK
Według uczestników rynku cena oleju napędowego o bardzo niskiej zawartości siarki wzrosła w ostatnich miesiącach, co jest oznaką rosnącego niepokoju, że nie ma wystarczającej ilości tego paliwa, aby spełnić nowe światowe przepisy żeglugowe.
Olej napędowy o bardzo niskiej zawartości siarki (VLSFO) sprzedaje się ostatnio na poziomie porównywalnym z morskim olejem napędowym. Wskazuje to na fakt, że rafinerie mogą potrzebować zwiększenia produkcji VLSFO, ponieważ tankowce przechodzą z bardziej zanieczyszczonego paliwa o wysokiej zawartości siarki do czystszego produktu, aby spełnić wymogi przepisów Międzynarodowej Organizacji Morskiej mające na celu zmniejszenie emisji.
Zgodnie z tymi zasadami spedytorzy muszą albo stosować paliwa o zawartości siarki nieprzekraczającej 0,5%, albo instalować płuczki, które mogą czyścić paliwa o wyższej zawartości siarki w celu zmniejszenia emisji. Przepisy, znane jako IMO 2020, dotyczą ponad 50 000 statków handlowych na całym świecie.
Zaostrzyła się podaż na rynkach handlowych w Azji i Europie, a teraz także w Stanach Zjednoczonych. Według danych S&P Global Platts w środę cena za VLSFO w Houston wyniosła 642 USD za tonę, w porównaniu do 667 USD za tonę zwykłego morskiego oleju napędowego. Obecny spread 25 USD wynosił 152 USD pół roku temu.
- To sugeruje, że nie produkuje się wystarczającej ilości VLSFO i budzi obawy dotyczące dostaw tej wiosny, kiedy rafinerie wchodzą w sezon konserwacji - powiedział Rick Joswick, szef ds. wyceny ropy i analiz przepływów handlowych w S&P Global Platts w Nowym Jorku.
Spread w Singapurze zawęził się do 15 USD, podczas gdy w Rotterdamie do 3 USD - pokazały dane S&P Global Platts. Tymczasem zapasy VLSFO również spadają.
- Nie można wiecznie pokryć popytu z zapasów – powiedział Joswick. - Produkcja musi wzrosnąć, a przepływy handlowe muszą się zmienić - dodał Joswick.
Tygodniowy przegląd promowy, a w nim m.in. o armatorach, którzy na bieżąco dostosowują się do sytuacji po brexicie
Speed – rekordowy rok mimo utraconych możliwości
Damen: autonomiczna żegluga ≠ bezzałogowe statki
Największe kontenerowce świata - przegląd
Stena Bulk, czyli dlaczego gaz LNG powinien zawsze podróżować pierwszą klasą
Inwestycja na terminalu promowym w Świnoujściu zmienia go z każdym dniem [wideo]
Ropa brent | 56,19 $ | baryłka | 0,00% | 23:56 |
Cyna | 21600,00 $ | tona | -0,94% | 19 sty |
Cynk | 2652,00 $ | tona | -0,45% | 19 sty |
Aluminium | 1951,00 $ | tona | -1,41% | 19 sty |
Pallad | 2373,75 $ | uncja | 0,22% | 00:53 |
Platyna | 1135,80 $ | uncja | -0,08% | 00:53 |
Srebro | 26,03 $ | uncja | 0,12% | 00:54 |
Złoto | 1869,80 $ | uncja | -0,01% | 00:53 |