Szwedzki rząd wybrał trzy projekty dla infrastruktury portowej w Göteborgu, dotyczące zielonej transformacji żeglugi, które mają stanowić wkład Szwecji w międzynarodową inicjatywę Green Shipping Challenge.
Międzynarodowe przedsięwzięcie
wiąże się z zachęceniem rządów państw i innych podmiotów do
przedstawienia konkretnych zobowiązań, aby sektor żeglugi
międzynarodowej mógł przyczynić się do osiągnięcia celu, jakim
jest ograniczenie emisyjności. Inicjatywa jest wspierana przez rządy
USA i Norwegii, do których dołączają kolejne kraje. Została
zapoczątkowana podczas szczytu klimatycznego COP27 w Sharm-el-Sheikh
w Egipcie.
- Dla dekarbonizacji ważne jest
zmniejszenie emisji CO2 wynikającej z ruchu morskiego. Szwedzka
żegluga jest pod tym względem daleko do przodu w kwestii rozwoju
tej inicjatywy, dającej szwedzkim firmom możliwość konkurowania i
przyczyniania się do globalnej zmiany w trendach energetycznych -
stwierdził szwedzki minister infrastruktury i mieszkalnictwa Andreas
Carlson.
W ramach swojej inicjatywy Szwecja
przedstawiła trzy zobowiązania, które mają stymulować przejście
na zieloną żeglugę. Wszystkie z nich wiążą się z portem w
Göteborgu. Pierwsze dotyczy rozwoju zielonego korytarza pomiędzy
Szwecją a Belgią. Zainicjowano go 12 października z okazji Dnia
Portu w Göteborgu i wiązało się to z stworzeniem zeroemisyjnej
trasy do portu North Sea. Oba miejsca zobowiązały się do dokonania
niezbędnego dostosowania infrastruktury w celu utworzenia zielonego
korytarza. Obejmują one przepisy operacyjne dotyczące bunkrowania
zrównoważonych paliw oraz zwiększenie zniżek na opłaty portowe
dla statków stosujących czystsze paliwa w ramach odpowiednich
systemów zniżek środowiskowych.
Drugi to współpraca całej
branży, dzięki której port w Göteborgu stanie się pierwszym w
Europie hubem dla zielonego paliwa elektrycznego. W tym celu
operatorzy promowi Stena Line, DFDS oraz firmy energetyczne Ørsted i
Liquid Wind nawiązały współpracę ze szwedzkim portem w Göteborgu
w celu utworzenia hubu elektrometanolu (e-fuels) i uruchomienia go w
2025 roku.
Trzecie przedsięwzięcie jest bardzo podobne, gdyż dotyczy współpracy w
zakresie rozwijania zielonego korytarza żeglugowego pomiędzy portem w Göteborgu a tym
znajdującym się w Rotterdamie w Holandii.
- Jesteśmy dumni, że możemy przyczynić się do zobowiązań Szwecji na COP27 za pomocą konkretnych projektów, które prowadzą do rzeczywistej redukcji emisji i które mogą również wskazać drogę dla innych portów. Port w Göteborgu od wielu lat prowadzi bardzo ambitne działania na rzecz klimatu i cieszy nas fakt, że możemy teraz jeszcze bardziej wcielić je w życie, tworząc nowe zielone korytarze oparte na alternatywnych paliwach dla żeglugi, znacznie ograniczających emisję - powiedział szef międzynarodowych spraw publicznych i zrównoważonego rozwoju w Zarządzie Portu w Göteborgu Edvard Molitor.
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek