Sztokholmski port Norvik wzbogacił się o największy w szwedzkich portach system paneli słonecznych. To element programu inwestycyjnego mającego na celu zmniejszenie emisji.
Nowy system paneli słonecznych w Norvik nie jest wcale pierwszy, ale jest największy – łącznie mierzy 3600 metrów kwadratowych. Może dostarczać energię elektryczną o maksymalnej mocy 605 kW i rocznie produkować do 560 tys. kW, równowartość zapotrzebowania 25 średniej wielkości gospodarstw domowych. Złożyło się na niego dokładnie 1610 paneli.
Panele zostały zainstalowane na dachu największego budynku w porcie. Wytworzony przez nie prąd będzie wykorzystywany do bieżącej działalności instytucji.
System fotowoltaiczny został zbudowany przez Idola Solkraft. Jest to jednocześnie piąty tego typu obiekt w portach szwedzkiej stolicy. Pierwszy został oddany do użytku jeszcze w 2013 roku w porcie Frihamnen. Kolejne montowano w Nynashamn, Kapellskar i Vartahamnen. Łącznie mają moc 1070 kW i w ciągu roku produkują do 995 tys. kW.
– Porty Sztokholmu kontynuują inwestycje w energię odnawialną zgodnie z naszym długoterminowym planem działań na rzecz środowiska i klimatu. Port Sztokholmski Norvik został teraz wyposażony w zainstalowany na dachu system ogniw słonecznych większy niż w jakimkolwiek innym szwedzkim porcie – powiedział Fredrik Lindstål, Prezes Zarządu Portów Sztokholmu.
Norvik to najnowszy port w Sztokholmie. Jego budowa została ukończona w 2020 roku. Cały projekt powstał z założeniem o jak najmniejszym wpływie na środowisko. Wszystkie portowe budynki mają dachy przystosowane do montażu ogniw słonecznych, a cały port jest zasilany zieloną energią elektryczną. Wszystkie nabrzeża zostały także wyposażone w system Onshore Power Supply, który pozwala zasilać statki podczas postoju z czystej portowej energii, mogą mieć zatem wyłączone silniki.
Posidonia 2024 z wszechstronnym programem konferencji
"Puls Biznesu": Konsorcjum SBT zaskarżyło decyzję o dzierżawie terminalu zbożowego
Niemieckie porty w kryzysie, a strategia ich ratowania rozczarowuje
Debata "Polskie porty morskie" na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym
Zaczepił w Danii o most, płynie do Polski
CMA CGM i CEVA Logistics oficjalnym partnerem logistycznym igrzysk Paryż 2024