PMK
Niemiecki rząd zamierza mocniej inwestować w promocję odnawialnej energii, by walczyć z emisjami w swoich portach. Statki odwiedzające te miejsca mają używać czystych źródeł energii z lądu, zamiast spalania paliw kopalnych.
Przedstawiciele kilku regionów w Niemczech spotkali się w Kilonii 10 października i podpisali list intencyjny, w którym wymieniono warunki wykorzystania energii wytwarzanej z lądu w celu zapewnienia czystszego powietrza w miastach portowych.
- Chcemy wnieść znaczący wkład w czystsze powietrze oraz redukcję CO2 i hałasu w miastach portowych wzdłuż Morza Północnego i wybrzeży Bałtyku. Dajemy również portom i armatorom pewność planowania w zakresie rozbudowy obiektów i modernizacji statków – skomentował Peter Altmeier, federalny minister gospodarki i energii.
- Zasilanie brzegowe jako alternatywa dla działających silników okrętowych stanowi namacalny wkład w czystsze powietrze i ochronę klimatu. Odnosi się to do portu w Kilonii i wszystkich innych miast portowych na Morzu Północnym i Bałtyku - powiedział Daniel Günther, minister landu Schleswig-Holstein.
- List intencyjny to pierwszy i ważny krok w kierunku poprawy komercyjnej opłacalności energii z lądu. Obejmuje on obniżenie opłaty unijnej o 20 procent w naszym landzie. Do połowy 2020 roku powinniśmy byli podjąć niezbędne kroki prawne. Oczekuję szybkiego wdrożenia tego, co uzgodniliśmy – dodał.
Wykorzystanie energii lądowej pochodzącej z odnawialnych źródeł energii może znacznie zmniejszyć emisje ze statków podczas postoju w niemieckich portach morskich. Ponieważ jednak koszty są zbyt wysokie w porównaniu z kosztami zasilania z konwencjonalnych źródeł, obecnie nie ma prawie żadnego popytu na nie ze strony armatorów.
Pakiet środków zawiera obniżkę opłat, a także specjalne opłaty sieciowe dla statków wycieczkowych, promów i kontenerowców. W porównaniu z żeglugą śródlądową statki morskie muszą liczyć się ze znacznie wyższymi kosztami, ponieważ zużywają znacznie więcej energii elektrycznej podczas dłuższego postoju w porcie.
Dodatkowo od przyszłego roku powinien zostać także wprowadzony unijny program dotacji na łączną kwotę 140 mln EUR, aby pomóc państwom i portom w rozbudowie niezbędnej infrastruktury portowej.
Porty morskie w Hamburgu, Kilonii i Rostocku już teraz planują daleko idącą rozbudowę. W maju tego roku Kilonia zainaugurowała swoją pierwszą elektrownię na lądzie dla statków, która umożliwiłaby portowi zaopatrzenie ponad połowy statków zacumowanych w porcie.
W osobnych oświadczeniach niemieckie towarzystwa wycieczkowe TUI Cruises i AIDA Cruises z zadowoleniem przyjęły najnowszy rządowy program motywacyjny dotyczący energii wytwarzanej z lądu. Mówi się, że program jest zgodny ze strategiami obu linii wycieczkowych, które mają na celu zmniejszenie emisji podczas rejsów.
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key
Śmiertelny wypadek na terenie portu w Gdyni