PMK
Armator AET odsłonił swoje dwa najnowsze wahadłowe zbiornikowce z dynamicznym pozycjonowaniem (DPST). Obie jednostki będą wyposażone w napęd dual fuel i otrzymają nazwy Eagle Blane i Eagle Balder. Statki o nośności 123,1 tys. dwt powstały w południowokoreańskiej stoczni Samsung Heavy Industries (SHI).
Zbiornikowce będą służyć norweskiej spółce energetyczną Equinor na polach naftowych na norweskim szelfie kontynentalnym Morza Północnego, Morza Norweskiego i południowego Morza Barentsa, a także na szelfie kontynentalnym Wielkiej Brytanii.
Według AET statki będą emitować 40-48% mniej emisji niż podobne statki zbudowane w 2008 roku, tym samym osiągając cel Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) dotyczący zmniejszenia emisji węgla (CO2) o 40%.
Zasilane przy użyciu skroplonego gazu ziemnego (LNG) DPST będą również w stanie wychwycić 100% szkodliwych lotnych związków organicznych, które uciekają w powietrze z ładunków ropy naftowej podczas załadunku i podróży w celu ponownego wykorzystania jako paliwa dodatkowego.
Statki zostały zbudowane przez Samsung Heavy Industries (SHI) dla AET Sea Shuttle AS (AETSS), spółki joint venture między norweską firmą żeglugową ADS Shipping i AET Tankers z siedzibą w Singapurze.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny