• <

Wynik wyszukiwania - "delivery" - Wiadomości

Konosament – wydanie ładunku na podstawie konosamentu imiennego

Kwestia wydania ładunku na podstawie konosamentu imiennego („stright bill of lading”) stwarzała zawsze istotne wątpliwości prawne w systemie prawa angielskiego. U podstaw tych trudności leży status prawny tego dokumentu przewozowego.
06.05.2024

Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI

U podstaw wykształcenia się praktyki wydania ładunku bez konosamentu na podstawie Letter of Indemnity („LOI”), leżała i leży rozbieżność pomiędzy niewzruszanymi od XVIII wieku zasadami precedensowymi, nakładającymi na armatora/przewoźnika obowiązek wydania ładunku tylko na podstawie konosamentu (papieru wartościowego – „document of title”), ze zmieniającymi się realiami międzynarodowego obrotu handlowego.
26.04.2024

Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”

W naszym opracowaniu Umowa o budowę statku – "permissible delay" omówiliśmy kategorię zdarzeń i okoliczności, które zgodnie z danymi postanowieniami umownymi, umożliwiają stoczni („Builder”/,,Seller”) przesunięcie kontraktowego terminu dostawy statku („Delivery Date”) bez żadnych konsekwencji prawnych i finansowych z tego tytułu. Wyjaśniono też, w ślad za orzeczeniem w sprawie „Zhoushan Iinhaaiwan Shipyard Co. Ltd. v Golden Exquisite Inc” [2015], iż kategoria „permissible delay” składa się w istocie z dwóch podkategorii.
17.04.2024

Logistycy i producenci dóbr coraz bardziej ekologiczni. Maersk wspiera ich na oceanach i lądzie

Operatorzy logistyczni podejmują na szeroką skalę działania mające na celu wyeliminowanie emisji gazów cieplarnianych (GHG) z łańcuchów dostaw. Najnowsze dane Maersk ECO Delivery Ocean dowodzą, że ten trend jest już powszechny. W 2022 r. Maersk przetransportował 480 tys. TEU statkami zasilonymi paliwami ekologicznymi. W 2023 r. ekologiczne kontenerowce przewiozły już 660 tys. TEU.
01.04.2024

Konosament – amerykańska klauzula jurysdykcyjna. Część II

W części I Konosament – amerykańska klauzula jurysdykcyjna. Część I rozpoczęliśmy omówienie orzeczenia Kanadyjskiego Sądu Federalnego w sprawie „Arc-En-Ciel Produce Inc. v BF Leticia (Ship) 2022 FC 843.
13.03.2024

Konosament – wydanie ładunku na podstawie konosamentu i morskiego listu przewozowego

W naszym wcześniejszych opracowaniu podjęliśmy próbę prześledzenia ewolucji orzecznictwa angielskiego (lub szerzej anglo-saskiego) w zakresie istotnej kwestii prawnej – ustalenia obowiązku (lub jego braku) wydania ładunku na podstawie konosamentu imiennego.
06.03.2024

Umowa o budowę statku – „permissible delay”

Art. VIII (3) formularza SAJ – definiuje „permissible delay” (dopuszczalne opóźnienia) jako okoliczności mające charakter „siły wyższej” („force majeure”; określone w Art. VIII (1)) oraz „inne opóźnienia” („other delays”), charakter których, zgodnie z warunkami kontraktu, pozwala na przesunięcie terminu dostawy („Delivery Date”) statku.tzw. „dostawach armatorskich”
26.02.2024

Marcin Głuszyk został nowym Dyrektorem ds. Rozwoju Biznesu w Bilfinger Tebodin w Polsce

Marcin Głuszyk dołączył do kierownictwa Bilfinger Tebodin jako nowy Dyrektor ds. rozwoju Biznesu na koniec 2023 roku. Awansował ze stanowiska Starszego Kierownika Projektu w Dziale Inżynieryjnym, gdzie odgrywał kluczową rolę w sprzedaży i zarządzaniu projektami. Odpowiadał za budowanie strategicznych relacji z kluczowymi Klientami.
09.02.2024

Znana sieć sklepów będzie korzystać z ekologicznego serwisu Maerska

A.P. Moller-Maersk ogłosił, że do grona klientów korzystających z rozwiązania ECO Delivery w transporcie morskim dołącza duńska sieć sklepów Flying Tiger Copenhagen.
22.01.2024

Konosament – klauzule zwalniające z odpowiedzialności z tytułu „misdelivery”

W 1909, precedens „Chartered Bank of India Australia and China v British India Steam Navigation Co” [1909] AC 369 (PC), opowiedział się za możliwością umownego wyłączenia odpowiedzialności przewoźnika z tytułu zawinionego wydania ładunku bez konosamentu (to jest naruszenie przez przewoźnika konosamentowej umowy frachtowej, które to naruszenie miało charakter „fundamental breach of the contract”).
29.12.2023

Umowa kupna-sprzedaży statku („MOA”) – wybrane zagadnienia w świetle prawa angielskiego (Część II)

W pierwszej części naszego opracowania Umowa kupna-sprzedaży statku („MOA”) – wybrane zagadnienia w świetle prawa angielskiego (Część I) podjęliśmy próbę omówienia wybranych zagadnień prawnych, związanych z transakcjami sprzedaży statku używanego („second-hand”) w świetle prawa angielskiego. Transakcje te opisane są zazwyczaj na uznanych międzynarodowych formularzach typu „NSF” z 1993 lub 2012, „Nipponsale” „SSF” czy „SHIPSALE form”.
20.12.2023

Umowa o budowę statku – notyfikacja „permissible delay” („force majeure”)

W naszych publikacjach cz I i II Umowa o budowę statku – opóźnienia w budowie i dostawie statku. Część I rozpoczęliśmy analizę postanowień kontraktowych dotyczących opóźnienia w budowie i dostawie statku. W niniejszym opracowaniu kontynuujemy omówienie wymogów związanych z prawidłowym zgłoszeniem okoliczności/zdarzeń mających charakter „siły wyższej” (a szerzej „permissible delay”), które uprawniają stocznię do przedłużenia okresu dostawy statku („delivery date”).
11.12.2023

Damen Shipyards podpisuje umowę z Fast Lines Belgium na dostawę dwóch frachtowców Combi 3850

Damen Shipyards podpisał kontrakt z belgijską firmą żeglugową Fast Lines Belgium na dostawę dwóch statków Damen Combi Freighter 3850 (CF 3850). Fast Lines Belgium wybrało model CF 3850 jako swój pierwszy zakup od Damen, kierując się jego wyjątkowymi osiągami jako najczystszego i najbardziej ekonomicznego statku dostępnego w swojej klasie.
18.10.2023

Maersk łączy siły ze znaną marką modową w celu zwiększenia niskoemisyjności paliw żeglugowych

Inditex, hiszpańska spółka matka marek modowych, takich jak Zara i Massimo Dutti, połączyła siły z duńską linią żeglugową Maersk. Wspólnie będą się starać zmniejszyć globalną emisję gazów cieplarnianych (GHG) z transportu morskiego, zobowiązując się do stosowania niskoemisyjnych paliw alternatywnych w transporcie morskim i oceanicznym.
17.10.2023

Umowa o budowę statku – opóźnienia w budowie i dostawie statku. Część II

Niniejsze opracowanie jest kontynuacją Części I Umowa o budowę statku – opóźnienia w budowie i dostawie statku. Podstawowe formularze kontraktowe, charakteryzują się znaczącymi (choć często trudnymi do dostrzeżenia przy pierwszej pobieżnej analizie) różnicami w ujęciu okoliczności i zdarzeń, które skutkują w opóźnieniu terminu budowy i dostawy statku, ale których charakter pozwala stoczni na przesunięcie kontraktowej daty dostawy statku, bez konsekwencji prawnych i finansowych.
16.10.2023

Maersk finalizuje z Amazonem umowę na niskoemisyjne dostawy kontenerów

A.P. Moller - Maersk (Maersk) i Amazon sfinalizowały umowę na lata 2023-2024 na transport 20 000 kontenerów FFE (Forty Foot Equipment) przy użyciu "zielonego" biopaliwa w ramach oferty produktów oceanicznych Maersk "ECO Delivery". Maersk szacuje, że przyczyni się to do redukcji 44 600 ton CO2 w porównaniu z wykorzystaniem paliw kopalnych. Jest to również czwarty rok z rzędu, w którym Amazon i Maersk zorganizowały transport kontenerowy z wykorzystaniem opcji paliwowych o niskiej emisji gazów cieplarnianych.
06.09.2023

Umowa o budowę statku – opóźnienia w budowie i dostawie statku. Część I

Termin budowy i dostawy statku, stanowi jeden z elementów istotnych umowy. Jednocześnie, stocznia podejmując proces budowy, musi się liczyć z faktem powstania w trakcie budowy okoliczności, które opóźnią lub wręcz uniemożliwią kontynuację prac przewidzianych umową.
24.08.2023

"The Shagang Giant" (2022) – miejsce dostawy statku według MOA

Umowa sprzedaży statku, wskazuje, między innymi, miejsce dostawy („place of delivery”), do którego statek musi dopłynąć, aby transakcja kupna-sprzedaży mogła zostać zrealizowana. A co w sytuacjach, w których pomiędzy zawarciem umowy a datą, w której ma nastąpić sprzedaż, nastąpiła zmiana okoliczności, uniemożliwiająca dotarcie statku do umownego miejsca? Niektóre umowy, przewidują, na taką okoliczność, odrębne postanowienia umowne. Ale nawet one nie zawsze pozwalają na rozwiązanie wszystkich trudności i wątpliwości praktycznych.
20.07.2023

Umowa o budowę statku – zmiana przepisów klasyfikacyjnych

Każda umowa o budowę statku, obok podstawowego wymogu aby statek, który jest przedmiotem umowy, wybudowany został przez stocznię zgodnie z warunkami tejże umowy i specyfikacji technicznej („specification”) przewiduje dodatkowo, aby:
04.05.2023

Czarter na czas "hire" - wybrane zagadnienia

W kontynuacji naszych opracowań dotyczących czarteru na czas powracamy do jednej z kluczowych kwestii – warunków płatności opłaty czarterowej – „hire”. Standardową praktyką czarterów tego typu, jest ustalenie płatności „z góry”(„in advance”) dokonywanej w okresach „miesięcznych” („per calendar month in advance” – Kl. 9, linia 109 SHELLTIME 4), „półmiesięcznych” („semi-monthly in advance” – Kl 5, linia 58 NYPE 1946), czy „15-dniowych” („15 days in advance” - Kl. 11, linia 147 NYPE 93).
24.04.2023

Turcja przekazuje marynarce wojennej pierwszy lotniskowiec; na wyposażeniu drony Bayraktar

W obecności prezydenta Turcji Recepa Tayyipa Erdogana w poniedziałek do użytku oddany zostanie pierwszy lotniskowiec tureckiej marynarki wojennej TCG Anadolu - poinformował dziennik "Hurriyet".
10.04.2023

Ekologiczne statki AKVA dla farm rybnych. Crist ma jednostki dla farm rybnych w swoim portfolio

Grecki Philosofish zakontraktował w AKVA dwa statki paszowe do karmienia ryb w farmach morskich. Statki zostały zaprojektowane dla operatorów działających w warunkach Morza Śródziemnego. CRIST ma doświadczenie w produkcji paszowców i statków do przewozu ryb żywych.
03.03.2023

Umowa o budowę statku – zmiany do Umowy („Modifications”). Część II

W naszym opracowaniu Umowa o budowę statku – zmiany do Umowy („Modifications”). Część I rozpoczęliśmy omawianie procedury zmian warunków umowy o budowę statku, określonych zazwyczaj jako „Modifications”. W niniejszym opracowaniu poruszona zostanie procedura kontraktowa, mająca zastosowanie w przypadku, w którym propozycje zmian kontraktowych zaproponowane przez armatora/inwestora/„Buyer”, nie są zaakceptowane przez stocznię, lub strony nie są w stanie uzgodnić takich zmian warunków kontraktu.
25.02.2023

Konosament – umowne wyłączenie obowiązku wydania ładunku na podstawie konosamentu

Strony konosamentowej umowy frachtowej (tj. umowy przewozu ładunku morzem na podstawie konosamentu), przewoźnik i frachtujący/legitymowany posiadacz konosamentu, podejmują czasem próbę wprowadzenia do warunków konosamentowych, postanowienia, zgodnie z którym, przewoźnik może być zwolniony z odpowiedzialności odszkodowawczej, nawet w przypadku wydania ładunku bez konosamentu. Czy tego typu postanowienia umowne są skuteczne prawnie w świetle prawa angielskiego?
29.01.2023

Konosament – wydanie ładunku bez konosamentu „The Sienna” [2022]

28.04.2022, Sędzia Moulder (High Court of Justice, OBD) wydał orzeczenie w sprawie „Unicredit Bank A.G. v Euronav N.N.” [2022] EWHC 957 (Comm).
04.12.2022

Umowa o budowę statku – zatwierdzenie planów i projektów (Część II)

W pierwszej części opracowania Umowa o budowę statku – zatwierdzenie planów i projektów (Część I) podjęliśmy próbę przeanalizowania zasad odpowiedzialności stron umowy o budowę statku, w związku z procesem przygotowanym przez stocznię i akceptacji przez armatora planów, projektów i rysunków technicznych (zbiorczo określonych jako „plans and drawing”) w trakcie procesu budowy statku.
19.11.2022

Czarter na czas – „payment in advance”

Obok standardowego zapisu ,,payment in cash”, systemowym zapisem formularzy czarterowych jest klauzula przewidująca, iż ustalony umownie hire będzie płacony w miesięcznych lub piętnastodniowych interwałach „z góry”.
14.11.2022

MSC Cruises odbiera największy statek wycieczkowy napędzany LNG

Stocznia Chantiers de l’Atlantique w St. Nazaire we Francji przekazała - 24 października - armatorowi MSC Cruises statek wycieczkowy MSC World Europa. Jednostka jest aktualnie największym na świecie statkiem wycieczkowym napędzanym skroplonym gazem ziemnym (LNG).
28.10.2022

Konosament - "spent B/L"

Po wydaniu ładunku na podstawie konosamentu, legitymowanemu posiadaczowi takiego konosamentu, lub po wydaniu ładunku osobie uprawnionej do danego ładunku ale bez konosamentu, konosament taki przestaje być towarowym papierem wartościowym („negotiable document of title") [„Short v Simpson [1866] LR 1 CP 248], zaś pozostałe konosamenty, wystawione w ramach danego setu, tracą swoją moc prawną (tj. „The bills of lading are accomplished and all other B/L to be void" - za Conlinebill 2000).
07.10.2022

Czarter na czas – płatność „hire”

Ustalenie zasad, warunków i form płatności opłaty czarterowej („hire”) za korzystanie (dysponowanie) ze statku w ramach czarteru na czas jest integralną i obowiązkową częścią każdej umowy tego typu.
19.09.2022

Konosament – specjalne klauzule ładunkowe („disclaimers”) [Część 2]

https://www.gospodarkamorska.pl/konosament-specjalne-klauzule-ladunkowe-disclaimers-czesc-1-65311
01.09.2022

Czarter na czas – warunki zdania (redelivery) statku

Nasze opracowania: Czarter na czas – zakończenie czarteru („in like good order”) - GospodarkaMorska.pl, Czarter na czas – zakończenie czarteru (redelivery range) - GospodarkaMorska.pl, dotyczące warunków prawnych zdania statku po upływie okresu, na który czarter na czas został zawarty, wywołały szereg zapytań i sugestii wyjaśnienia, powstałych w trakcie lektury, wątpliwości.
29.07.2022

Konosament – wydanie ładunku na podstawie „on board B/L”

Problem z wydaniem ładunku na skutek braku w docelowym porcie wyładunku oryginału konosamentu wpisany jest niemal strukturalnie w obrót portowo-morski. Ostatnie lata (pandemia, kryzys ukraiński) jeszcze ten problem pogłębiły.
04.07.2022

Konosament – set oryginałów konosamentów

Konosament („bill of lading”, „B/L”) tradycyjnie wystawiony jest w trzech do sześciu jednobrzmiących oryginałach, zbiorczo nazwanych „setem konosamentów” („bills in set”). Każdy z konosamentów, wchodzący w skład setu, jest oryginalnym dokumentem przewozowym i pełnoprawnym papierem wartościowym („negotiable document of title”). Na każdym też znajduje się odrębna wzmianka określająca ile oryginałów wystawiono w ramach danego setu oraz często dodatkowa wzmianka typu „one of which being accomplished, the other shall stand void”.
06.06.2022

Czarter na czas – zakończenie czarteru („in like good order”)

W naszym opracowaniu Czarter na czas - zakończenie czarteru (redelivery range), rozważaliśmy charakter, zakres odpowiedzialności oraz relacje pomiędzy armatorem a czarterującym, dotyczące finalnego etapu realizacji umowy czarteru na czas.
27.05.2022

Konosament imienny – straight bill of lading

W tradycyjnym ujęciu common law, konosamentami sensu stricte (tj. papierami wartościowymi – „negotiable document of title”) jest tylko konosament na zlecenie („order B/L”) oraz konosament na okaziciela („bearer B/L”).
20.04.2022

Czarter na czas – zakończenie czarteru (redelivery range)

Jest niemal zasadą, iż umowy czarterowe zawierają postanowienie określające port lub zespół portów, w którym statek winien być zwrócony (redelivery) przez czarterującego do armatora, ze zwyczajową przy tego typu postanowieniach formułą czarterową „in like good order and condition, ordinary wear and tear excepted” [NYPE 93, Kl. 10, linie 130 do 136; SHELTIME 4, Kl. 16, linie 308-310; BALTIME 1939; Kl. 7, linie 93-100].
11.04.2022

Umowa o budowę statku – rozliczenie "liquidated damages"

Co do zasady, większość umów o budowę statków (w tym podstawowe formularze typu „SAJ form”, „NEWBUILDCON form” itp.), przewidują, iż naliczone kary umowne („liquidated damages”), winny być rozliczone, czy to w formie potrącenia wzajemnych należności Stoczni („Seller”) i armatora („Buyer”) lub w formie odrębnej płatności gotówkowej płaconej przez Stocznię na rzecz armatora (w kwocie odpowiadającej wysokości naliczonych kar umownych). Systemowo, przyjmuje się, iż czasem, w którym takie rozliczenie winno nastąpić, jest data zakończe
23.03.2022

Konosament – wydanie ładunku na podstawie konosamentu

Konosamenty stwierdzające przyjęcie ładunku na statek (tzw. konosament załadowania, „shipped bill of lading”), który jest konosamentem na zlecenie („order B/L”) lub na okaziciela („bearer B/L”), jest dokumentem uprawniającym (legitymującym) do dysponowania tym ładunkiem i do jego odbioru („document of title relating to those goods”).
14.03.2022

Czarter na czas – przekazanie statku czarterującemu („delivery”) [Część 2]

W naszym opracowaniu Czarter na czas – przekazanie statku czarterującemu („delivery”). Część 1 rozpoczęliśmy analizę prawną, niezwykle istotnego, początkowego etapu realizacji umowy czarteru na czas (time charterparty) – przekazanie statku („delivery”) przez armatora do czarterującego. Rozważaliśmy, w szczególności, charakter prawny samego obowiązku przekazania i skutki naruszenia tego obowiązku przez armatora. W tym kontekście wyodrębniliśmy niezawinione opóźnienie od zawinionej zwłoki w przekazaniu statku.
05.03.2022

Czarter na czas – przekazanie statku czarterującemu („delivery”). Część I

W umowach czarteru na czas standardowo znajduje się postanowienie określające czas i miejsce, w którym winno nastąpić wydanie statku (delivery) czarterującemu przez armatora. Nie wolno zignorować tego formalnego postanowienia umownego. Jak wyjaśnił to późniejszy Lord, sędzia Roskill w sprawie „Cheikh Boutros Selim El-Khoury v Ceylon Shipping Lines Ltd.” (The Madeleine) – „It is, of course axiomatic that in a time charter (…).
23.02.2022

Konosament – procedura przenoszenia konosamentu (prawo angielskie)

Kluczową, charakterystyczną cechą konosamentu jako papieru wartościowego w anglosaskim systemie prawnym jest jego zdolność do przenoszenia tego dokumentu (i ucieleśnionych w nim uprawnień) na inne sposoby.
27.01.2022

Konosament – ogólna charakterystyka w systemie prawa angielskiego

Konosament („bill of lading” B/L, określony również historycznie jako „bill of loading”) ukształtowany został w wyniku rozwoju, charakterystycznego dla całego systemu common law, zasadniczo i systemowo różniącego się od kontynentalnego systemu cywilistycznego.
07.01.2022

CEVA Logistics przejmuje Ingram Micro CLS i wzmacnia ofertę w zakresie obsługi e-commerce

CEVA Logistics, spółka zależna CMA CGM Group, przejmuje Ingram Micro CLS i wzmacnia ofertę w zakresie obsługi e-commerce oraz usług omnichannel fulfilment.
14.12.2021

Firma technologiczna Future Processing otwiera nowe biuro w Gdyni

Future Processing, firma technologiczna z główną siedzibą w Gliwicach (Śląskie), otwiera swoje nowe biuro w Gdyni, gdzie do końca 2022 r. planuje zatrudnić znaleźć 40 osób - poinformowała we wtorek Barbara Merchel–Czech z Agencji Rozwoju Pomorza.
23.11.2021

Umowa o budowę statku – „on demand guarantee” (prawo angielskie)

Angielski Sąd Apelacyjny w bardzo reprezentatywnym składzie (Lord Geoffrey Vos (MR), Lord Baker (J), Lord Popplewell (J)) przyniósł długo oczekiwane rozstrzygnięcie w sprawie „Shanghai Shipyard Co. Ltd v Reignwood International Investment (Group) Company Limited” [2021] EWCA Civ 1147.
14.10.2021

Konosament – deklaracja dotycząca znaków głównych ładunku

Konosament, obok określenia ładunku z podaniem jego rodzaju, miary, objętości, liczby sztuk czy wagi oraz określeń zewnętrznego stanu ładunku (lub jego opakowania), zawiera (może zawierać) również podane przez załadowcę tzw. znaki główne ładunku (leading marks).
04.10.2021

Ponad 10 mln euro na innowacje w morskiej energetyce i pływających technologiach solarnych

W ramach kluczowego programu finansowania badań i innowacji Unii Europejskiej Horizon Europe ogłoszono konkurs o wartości 10 mln euro na projekty związane z innowacyjnymi fundamentami, pływającymi konstrukcjami nośnymi i systemami połączeń dla energii oceanicznej i morskich pływających technologii słonecznych.
13.09.2021

Czarter na czas – nośność statku (cargo capacity)

Nasz artykuł „Czarter na czas – charakterystyka techniczna statku” spowodował dużą ilość zapytań i sugestii prawnych i faktycznych. W szczególności, i przyznaję temat ten zasługuje na baczniejszą uwagę, dotyczy to zobowiązań czarterowych dotyczących nośności ładunkowych statku („cargo capacity”), a więc podstawowego parametru techniczno-nawigacyjnego określającego zdolność przewozową statku.
10.06.2021

Czarter na czas – charakterystyka techniczna statku

Klauzule czarterowe zawierające opis statku są niezwykle istotne w umowie czarteru na czas. Czarterujący „wynajmuje” statek za określoną stałą opłatą – „hire”.
10.05.2021

Konosament [„bill of lading”] potwierdzający przyjęcie określonej ilości ładunku do przewozu [„receipt as to quantity”]

Historycznie, w procesie kształtowania się konosamentu („bill of lading”) to właśnie ta funkcja „recipt of the received goods” – była pierwszą, która zapoczątkowała wydawanie dokumentu przewozowego, [zob: Konosament [„bill of lading”] i jego rozwój historyczny w świetle prawa angielskiego].
19.04.2021

Czarter na czas – efekt „overlap”

Powstała pod koniec 2020 i na początku 2021 roku, bardzo duża (w skali ilości (71) statków i wielkości ładunku) kongestia w portach chińskich, gdzie na skutek decyzji władz Chin, odmawiano przyjęcia i rozładunku statków z węglem z Australii spowodowała, w konsekwencji „lawinę” roszczeń i sporów arbitrażowych i sądowych.
08.04.2021

Konosament [„bill of lading”] i jego rozwój historyczny w świetle prawa angielskiego

W celu prawidłowego zrozumienia współczesnego charakteru prawnego i funkcji konosamentu („bill of lading”; „B/L”) w angielskim systemie prawnym (w systemie common law) koniecznym jest zapoznanie się z ewolucją historyczną i funkcjonalną tego dokumentu przewozowego.
12.02.2021

Czarter na czas – klauzula „off-hire”

Rok 2020 obfitował w wydarzenia i zjawiska makroekonomiczne, mające bezpośredni wpływ na światowy shipping i międzynarodowy obrót portowo-morski.
02.02.2021

Spedycja międzynarodowa a Brexit

Mimo że zbliżający się koniec okresu przejściowego Brexitu wpłynie na całą branże związaną z łańcuchem dostaw, to spedytorzy odczują nadchodzącą zmianę najmocniej. Wiele podmiotów związanych ze spedycją prowadzi w tym zakresie szereg szkoleń, a także tworząc praktyczne opracowania ułatwia zrozumienie poziomu skomplikowania tego, co przyniesie nowy rok.
31.12.2020

Piąty okręt podwodny typu Astute otrzymał nazwę Anson

Piąty okręt podwodny typu Astute został oficjalnie nazwany Anson podczas ceremonii w stoczni BAE Systems w Barrow-in-Furness w Cumbrii.
11.12.2020

Firmy ostrożnie planują inwestycje w kryzysie. Tylko 17 proc. chce angażować środki w rozwój

Ze względu na skutki pandemii większość firm, szczególnie z sektora MŚP, ostrożnie podchodzi do planowania inwestycji w warunkach gospodarczego spowolnienia. Nie mogą pozwolić sobie na zbędne i kosztowne projekty. Alternatywą jest wzięcie „na warsztat” już posiadanych rozwiązań i sprawdzenie, jak firma może lepiej wykorzystywać narzędzia IT, które ma w swoich zasobach.
22.06.2020

HMS Audacious wyrusza do swojej macierzystej bazy

HMS Audacious, czwarty z siedmiu okrętów podwodnych typu Astute budowanych przez BAE Systems dla Królewskiej Marynarki Wojennej Wielkiej Brytanii (Royal Navy), wyszedł dziś w morze ze stoczni w Barrow-in-Furness.
07.04.2020

Umowa o budowę statku a instytucja „siły wyższej” w prawie angielskim

System prawa angielskiego (common law) przyjmuje, iż umowa o budowę statku („shipbuilding contract”) jest uznawana, w ujęciu kontraktowym, za umowę sprzedaży (nie zaś na przykład za umowę zlecenia czy umowę o dzieło jak by to miało miejsce w wielu porządkach prawa kontynentalnego). Dlatego też, między innymi, często strony umowy określane są jako „sprzedający” („Seller”) – w tym przypadku stocznia - oraz „kupujący” („Buyer”) – w tym przypadku armator/strona zamawiająca budowę statku].
27.03.2020

National Geographic Endurance ukończył próby morskie (film)

National Geographic Endurance, nowy polarny statek ekspedycyjny budowany dla amerykańskiej firmy wycieczkowej Lindblad Expeditions, zakończył próby morskie w Storfjorden w Norwegii.
18.02.2020

80. dostawa LNG dotarła do Świnoujścia

Jak poinformowała za pośrednictwem Twittera spółka PGNiG, do Świnoujścia dotarła wczoraj 80. dostawa skroplonego gazu ziemnego. Ładunek pochodzi z Norwegii.
15.01.2020

70. dostawa LNG dotarła do Świnoujścia

Jak poinformowało za pośrednictwem Twittera Polskie LNG, operator terminalu importowego LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego, do Świnoujścia dotarła właśnie 70. dostawa skroplonego gazu ziemnego. Ładunek pochodzi z katarskiego kompleksu Ras Laffan.
08.10.2019

PŻM chce uczestniczyć w dostawach do Terminalu LNG w Świnoujściu

Polska Żegluga Morska chce uczestniczyć w dostawach LNG do Świnoujścia – powiedział Radiu Szczecin Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Zapewnił, że polski armator jest gotowy, by pozyskać gazowce w ramach czarterowania. Obecnie trwają analizy rynku oraz zawierane są umowy na transport skroplonego gazu ziemnego.
13.08.2019

Kaczyński: uniezależniając się od dostaw gazu z Rosji, umacniamy naszą suwerenność

Uniezależniając się od dostaw gazu z Rosji, umacniamy naszą suwerenność polityczną i gospodarczą - napisał w liście - odczytanym w piątek w gazoporcie w Świnoujściu - prezes PiS Jarosław Kaczyński. Dodał, że gaz z USA jest o prawie jedną trzecią tańszy od rosyjskiego.
26.07.2019

PGNiG chce w 2020 r. sprowadzić jak najwięcej LNG

W 2020 r. PGNiG chce maksymalnie wykorzystać kontrakty importowe na LNG, aby nie kupować dodatkowych wolumenów gazu rosyjskiego - poinformował prezes spółki Piotr Woźniak.
26.07.2019

Do Polski płynie pierwsza dostawa LNG z USA w ramach kontraktu podpisanego przez PGNiG z Cheniere

Do Polski płynie pierwsza dostawa LNG z USA w ramach kontraktu podpisanego przez PGNiG z Cheniere Marketing International – ustalił portal BiznesAlert.pl. Metanowiec Oak Spirit spodziewany jest w Świnoujściu 25 lipca. Surowiec załadował w terminalu eksportowym Sabine Pass nad Zatoką Meksykańską.
20.07.2019

Dachser z ciężkim „elektrykiem” eActros we flocie

Dachser wprowadza do swojej floty całkowicie elektryczną 18-tonową ciężarówkę Mercedes-Benz eActros. W pełni bezemisyjny samochód będzie obsługiwać dostawy do centrum Stuttgartu z oddziału Dachser w pobliskim Kornwestheim. Pojazd uzupełni używany w tym mieście proekologiczny, nieemitujący spalin tabor, na który składały się dotąd elektryczne 7,5-tonowe ciężarówki FUSO eCanter oraz elektryczne rowery.
30.05.2019

Raport: Wyniki oraz perspektywy rozwoju globalnego rynku morskich przewozów kontenerowych

Zgodnie z szacunkami wzrost światowego rynku kontenerowego w 2018 roku wyniósł 4,6% (rok do roku), co oznacza przewozy na poziomie 154,8 mln TEU (ekwiwalent kontenera o długości 20 stóp). Najbardziej aktywnymi obszarami rynku były azjatyckie przewozy wewnętrzne (41,6 mln TEU), przewozy transpacyficzne (18,7 mln TEU) oraz transatlantyckie (12,8 mln TEU). Wzrost przewozów przełożył się również na obroty przeładunkowe morskich portów kontenerowych, które wyniosły 790 mln TEU (+4,7%) w 2018 roku. W kolejnych latach oczekiwany
14.05.2019

JF Hillebrand obchodzi 175-lecie działalności

Grupa JF Hillebrand, światowy operator logistyczny specjalizujący się w obsłudze rynku alkoholi i napojów, obchodzi w tym roku 175-lecie działalności. Firma rozpoczyna właśnie globalne świętowanie swojego jubileuszu pod hasłem „175 years&Beyond” – 175 lat i więcej.
13.05.2019

54. dostawa do Terminalu LNG w Świnoujściu (foto, wideo)

Do Terminalu LNG w Świnoujściu dotarła 54. dostawa skroplonego gazu ziemnego. Gazowiec Arctic Discoverer zakończył rozładunek surowca w piątek nad ranem. To czwarta w tym roku dostawa LNG typu spot.
22.03.2019

52. dostawa do Terminalu LNG w Świnoujściu. Tym razem z USA (foto)

52. dostawa do Terminalu LNG im. Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu. We wtorek zacumował tam metanowiec Flex Rainbow. W ramach transakcji spotowej na jego pokładzie przypłynęło z USA ok. 64 tys. t skroplonego gazu ziemnego, co po regazyfikacji da ok. 90 mln m3 surowca.
12.02.2019

51. dostawa do Terminalu LNG w Świnoujściu (foto)

51. dostawa skroplonego gazu ziemnego do Terminalu LNG w Świnoujściu. W niedzielę zawinął tam metanowiec Al Nuaman z ok. 200 tys. m3 LNG z Kataru. To ta sama jednostka, która przybyła do świnoujskiego terminalu z pierwszym transportem surowca.
05.02.2019

Agility zainwestuje 100 mln USD w cyfrową platformę logistyczną Shipa

Agility, globalny dostawca zintegrowanych rozwiązań logistycznych, w ciągu najbliższych trzech lat zainwestuje 100 mln USD w projekt uruchomienia Shipa.com, cyfrowej platformy logistycznej umożliwiającej przedsiębiorcom oraz konsumentom zarządzanie transportem, sprzedażą oraz dostawami przez Internet.
03.01.2019

Kwieciński: Umowa na dostawy gazu z USA zwiększa nasze bezpieczeństwo i siłę negocjacyjną

Długoterminowa umowa na dostawy gazu z USA zwiększa nasze bezpieczeństwo energetyczne i siłę negocjacyjną - powiedział PAP szef resortu inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński. Dodał, że stałe dostawy dają też większą stabilność cen w kraju.
08.11.2018

Jakóbik: Umowa PGNiG z firmą Cheniere przełomowa pod względem formuły cenowej

Podpisana w czwartek przez PGNiG umowa długoterminowa na dostawy z USA gazu LNG jest przełomowa pod względem formuły cenowej - ocenił w rozmowie z PAP redaktor naczelny branżowego portalu BiznesAlert Wojciech Jakóbik.
08.11.2018

Woźniak, PGNiG: Firma Cheniere jest naszym stałym partnerem na najbliższe 24 lata

Od dzisiaj Cheniere Marketing International LLP jest naszym stałym partnerem na najbliższe 24 lata; w latach 2023-2042 łączny wolumen importu osiągnie ok. 39 mld metrów sześciennych po regazyfikacji - powiedział w czwartek prezes PGNiG SA. Piotr Woźniak. Podpisanie umowy z amerykańskim dostawcą to historyczny moment dla spółki - podkreślił Woźniak.
08.11.2018

PGNiG zawarł na 24 lata umowę na dostawy LNG z Cheniere Marketing International

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo podpisało w czwartek wiążącą umowę długoterminową na zakup gazu ziemnego LNG z firmą Cheniere Marketing International - poinformował PGNiG w komunikacie. Dodano, że umowa została zawarta na 24 lata.
08.11.2018

Wymagania IMO dotyczące redukcji zawartości siarki w paliwie żeglugowym – co należy wiedzieć?

Jednym z celów, które Międzynarodowa Organizacja Morska stara się realizować, jest ochrona środowiska przed negatywnym wpływem światowej żeglugi. Elementem tej ochrony jest ograniczenie emisji tlenków siarki (SOx) ze statków. Przepisy IMO dotyczące tego zagadnienia po raz pierwszy weszły w życie w 2005 r., zgodnie z Załącznikiem VI do Konwencji MARPOL. Od 1 stycznia 2020 r. limit SOx dla statku eksploatowanego poza wyznaczonymi obszarami kontroli emisji, zostanie zmniejszony do 0,50% m/m. Ma to przynieść znaczące korzyści dla zdr
18.10.2018

Przeniesienie praw i obowiązków w związku z przeniesieniem konosamentu – analiza sprawy „The Erin Schulte”

Analizowane w niniejszej sprawie orzeczenie Sądu Apelacyjnego (Court of Appeal) dotyczy niezwykle istotnej kwestii związanej z interpretacją the Carriage of Goods by Sea Act 1992 [COGSA 1992], a w szczególności sformułowania „completion by delivery of the bill of any endorsement of the bill” [Sec. 5 (2)(6)].
25.09.2018

Konosamenty wydane w oparciu o umowę czarteru na podróż i czarteru na czas – analiza prawna w świetle prawa angielskiego

W rozwoju historycznym drobnicowy przewóz ładunków wyodrębnił specyficzny dokument przewozowy nazwany „konosament” („bill of lading”), który do XIX w. prawie niepodzielnie stanowił podstawową bazę dokumentacyjno-prawną przewozu ładunku morzem. XIX wiek przyniósł wzrost, a stopniowo i dominację przewozu ładunków masowych. Dla potrzeb tego typu przewozu formuła prawna czarteru była najbardziej adekwatna i też najczęściej stosowana w praktyce shippingowo-dokumentacyjnej. Jednakże, o ile z punktu widzenia umowy przewozu ładunku, form
14.09.2018

Konosament a umowa przewozu – wybrane zagadnienia w świetle prawa angielskiego

Konosament („bill of lading”) pełni trzy zasadnicze funkcje w umowie przewozu ładunków morzem (w ujęciu angielskim – „contract of affreightment”), a mianowicie: jest potwierdzeniem/dowodem na okoliczność przyjęcia do przewozu określonego ładunku („B/L as receipt”);jest papierem wartościowym umożliwiającym przenoszenie własności/lub posiadania ładunku w trakcie jego przewozu („B/L as negotiable document of title”) wreszcie; jest dokumentem przewozowym zawierającym lub potwierdzającym warunki umowy przewozu danego ładunku („B/L as
09.09.2018

Instytucja konosamentu („bill of lading”) w systemie prawa angielskiego

Zgodnie z ogólną teorią angielskiego prawa morskiego – umowa przewozu ładunku morzem określona jest zbiorczą nazwą umowy frachtowej („contract of affreightment”).
26.08.2018

Wydanie ładunku na podstawie konosamentu w świetle prawa angielskiego

Podstawową konsekwencją wystawienia konosamentu w umowie przewozu ładunku jest, fakt iż przewoźnik obowiązany jest wydać ładunek w porcie przeznaczenia wyłącznie legitymowanemu posiadaczowi konosamentu.
17.08.2018

Angielskie orzecznictwo morskie w 2017 r. – wybrane zagadnienia

Zanim przejdziemy do omówienia kluczowych orzeczeń roku 2017, jedna ważna uwaga interpretacyjna. Pisząc „orzecznictwo angielskie” – należy pamiętać, iż obejmuje ono, niezależnie od swoich „lokalnych”, daleko często idących, rozbieżności szeroką gamę „common law jurisdictions” Anglii, Walii, Singapuru, Australii, Hongkongu czy wreszcie Kanady i USA.
03.08.2018

Roszczenie o „demurrage” oraz roszczenie o odszkodowanie z tytułu „repudiatory breach of the contract”

Arbitraż w Londynie [London Arbitration 3/18 – [2018] 995LMLN1] przyniósł ciekawe orzeczenie rozstrzygające dwie istotne kwestie związane z czarterem na podróż.
25.07.2018

Ustalenie wysokości szkody w przypadku niewykonania umowy przewozu przez przewoźnika – analiza w świetle prawa angielskiego

U podstaw zawarcia umowy przewozu (contract of affreighment) leży podstawowy cel tej transakcji – przewóz określonego umową ładunku w danej relacji transportowej (port załadunku - port wyładunku).
06.07.2018

Warunki dochodzenia roszczeń z tytułu uszkodzenia lub utraty ładunku przewożonego drogą morską – wybrane zagadnienia. Część II

W pierwszej części artykułu zakończyliśmy na przedstawieniu sekwencji zdarzeń związanych z procesem dochodzenia roszczeń odszkodowawczych dotyczących uszkodzenia lub utraty ładunku, wypracowanej przez precedens „The Glendarroch”. W dalszej części przedstawimy kilka kolejnych orzeczeń, które ugruntowały to stanowisko.
11.06.2018

Zakres zastosowania Reguł Hague-Visby w świetle prawa angielskiego

Generalny zakres zastosowania przepisów Reguł Hague-Visby wyznacza Art. II, zgodnie z którym:„ Z zastrzeżeniem przepisów Art. VI, na podstawie każdej umowy przewozu ładunku morzem, przewoźnik w zakresie ładowania, manipulowania, rozmieszczenia, przewozu, dozoru, pieczy i wyładowania tych ładunków – podlega odpowiedzialności i zobowiązaniom oraz korzysta z praw i wyłączeń odpowiedzialności, w zakresie przewidzianym Regułami.”
28.05.2018

Wyładowanie ładunku w innym miejscu niż port przeznaczenia – analiza w świetle prawa angielskiego

Kluczowym warunkiem umowy przewozu („contract of affreightment”) jest dowiezienie i wydanie ładunku przez przewoźnika w porcie przeznaczenia (porcie wyładunkowym). Obowiązek ten w systemie common law ma charakter obowiązku bezwzględnego („absolute obligation”), z bardzo „krótką listą” okoliczności zwalniających przewoźnika z odpowiedzialności z tytułu naruszenia tego obowiązku.
28.04.2018

Zastosowanie Reguł Hague-Visby z świetle prawa angielskiego

Reguły Hague-Visby (czyli „Międzynarodowa konwencja o ujednostajnieniu niektórych zasad dotyczących konosamentów”) z 1924 r. wraz z poprawkami z 1968 r. oraz 1979 r. stanowią w dalszym ciągu podstawową „legislacyjną bazę międzynarodową” do stosownych regulacji krajowych i umów przewozu ładunków morzem w międzynarodowym obrocie morskim. Nowsze próby legislacyjne w postaci tzw. Reguł Hamburskich z 1978 r. oraz Reguł Rotterdamskich z 2008 r. nie są w stanie, na chwilę obecną, podważyć dominacji Reguł Hasko-Visbijskich w szeroko poję
15.04.2018

Wydanie ładunku bez okazania konosamentu za Letter of Indemnity (LOI)

Kolejne ciekawe orzeczenia sądu angielskiego w sprawie „The Songa Winds” dotyczące wydania ładunku bez konosamentu [B/L] za LOI.
08.04.2018

Zdanie statku – “in like good order and condition” – analiza w świetle prawa angielskiego

W umowach czarteru na czas kluczowym elementem przy zdaniu statku przez czarterujących („redelivery”) po upływie czasu, na który dana umowa została zawarta jest ustalenie, w jakim stanie technicznym statek winien być zdany. Wiele formularzy czarterowych stosuje w tym zakresie formułę umowną typu „in like good order and condition” (tj. w podobnym dobrym stanie technicznym do stanu, w którym statek został przekazany czarterującym na początku czarteru).
31.03.2018

Zwłoka w płatności „hire” a prawo odstąpienia od umowy czarteru na czas – analiza sprawy „The Spar Capella”. Część II

W pierwszej części artykułu przedstawiliśmy stan faktyczny sprawy The Spar Capella oraz zasygnalizowaliśmy węzłowe problemy prawne, które na tym tle powstały.
13.01.2018

Zwłoka w płatności „hire” a prawo odstąpienia od umowy czarteru na czas – analiza sprawy „The Spar Capella”. Część I

U podstaw umowy czarteru na czas („time charter”) leży, z jednej strony, obowiązek armatora oddania czarterującemu do dysponowania statku obsadzonego załogą na oznaczony czas, zaś z drugiej strony – obowiązek czarterującego do płacenia armatorowi opłaty czarterowej („hire”) za okres, w którym statek znajduje się w dyspozycji czarterującego.
02.01.2018

Klauzule konosamentowe typu „weight and/or quantity unknown” w świetle prawa angielskiego

Art. III (4) Reguł Hague-Visby, potwierdzając zasady common law przewiduje, iż konosament stwarza domniemanie wzruszalne (prima facie evidence) przyjęcia przez przewoźnika ładunku w zakresie opisów deklaracji dotyczących znaków głównych potrzebnych do zidentyfikowania ładunku, liczby, ilości lub ciężaru oraz zewnętrznego stanu i wyglądu ładunku.
25.12.2017

Dane ładunkowe zawarte w konosamencie – Art. III (3) Reguł Hague-Visby

Art. III (3) Reguł Hague-Visby 1924/1968 (w ujęciu COGSA 1971) wyznacza pewien bazowy zakres informacji, który winien być zawarty w konosamencie wydanym przez przewoźnika na żądanie frachtującego w ramach zawartej umowy przewozu ładunku (umowy frachtowej).
18.12.2017

Morawiecki: Nord Stream 2 jest projektem, który ma uzależnić Europę Środkową jeszcze bardziej od gazu rosyjskiego

Nord Stream 2 jest projektem, który ma na celu uzależnić Europę Środkową jeszcze bardziej od gazu rosyjskiego; my chcemy się uniezależnić - powiedział w piątek desygnowany na premiera Mateusz Morawiecki.
08.12.2017

Czarter na czas – odszkodowania z tytułu rozwiązania umowy przed upływem terminu

Nie trzeba było długo czekać na praktyczne zastosowanie zasad przyjętych przez precedens Sądu Apelacyjnego w sprawie „The Spar Capella, The Spar Vega and The Spar Draco” [2016] 2 Lloyd’s Rep. 447.
02.12.2017

PGNiG podpisało 5-letni kontrakt na dostawy amerykańskiego LNG

PGNiG podpisało średnioterminowy, pięcioletni kontrakt z firmą Centrica LNG na dostawy gazu LNG ze Stanów Zjednoczonych - poinformował we wtorek prezes PGNiG Piotr Woźniak. Kontrakt wejdzie w życie w 2018 roku.
22.11.2017

Okres trwania czarteru na czas a opcja czarterującego przedłużenia okresu („always 15 days more or less in charterers’ option”)

Orzeczenie Arbitrażu w Londynie [sprawa (2017) 983 LMLN3] przynosi ciekawe rozważania i wnioski prawne związane z konstrukcją i interpretacją umów czarterowych.
27.10.2017

Czy „Release Note” w formie elektronicznej jest odpowiednikiem „polecenia wydania” („Delivery order”)

Morska dokumentacja elektroniczna coraz skuteczniej i w daleko szerszym zakresie wypiera dotychczasową, tradycyjną dokumentację w formie papierowej (pisemnej). Jest to szczególnie widoczne w morskim transporcie kontenerowym. W tym zakresie na uwagę zasługuje ciekawe orzeczenie angielskiego sądu apelacyjnego w sprawie: „Glencore International AG v MSC Mediterranean Shipping, Co SA” (CA) [2017] EWCA Civ. 365 (24.05.2017).
15.09.2017

Odszkodowanie za wcześniejszy zwrot statku przez time-czarterującego a korzyści właściciela statku - sprawa the „New Flamenco”

W orzeczeniu z dnia 30 czerwca 2017 roku, Sąd Apelacyjny oceniał, czy korzyści uzyskane przez właścicieli statku z tytułu sprzedaży statku powinny być wzięte pod uwagę w przypadku obliczania odszkodowania z tytułu zawinionego niewykonania umowy (repudiatory breach), którego to naruszenia dokonał time – charterujący statek wskutek zwrotu (redelivery) statku wcześniej.
31.07.2017

Grupa Mainfreight rozwija autorski system Mainchain

Grupa logistyczna Mainfreight rozwija autorski system Mainchain, służący do zarządzania wszystkimi rodzajami transportu, a także gospodarką magazynową. W roku ubiegłym Grupa Mainferight zainwestowała w infrastukturę i technolgie IT ponad 33,8 mln USD (*46,48 mln ZND).
03.07.2017

Instytucja „frustration” w kontekście umów frachtowych na gruncie prawa angielskiego. Cz. 2.

Niniejszy tekst stanowi kontynuację artykułu, który ukazał się na portalu "Gospodarka Morska" w dniu 16 czerwca 2017 r.
23.06.2017

Shell koordynuje z Krakowa dostawy na lądzie i morzu

Krakowskie centrum biznesowe koncernu petrochemicznego Shell rozbudowuje działy zajmujące się logistyką i koordynacją dostaw w Europie, na Bliskim Wschodzie i Afryce. Obecnie specjaliści z Krakowa koordynują takie operacje na lądzie, a wkrótce – także na morzu.
22.06.2017

Klauzula strajkowa – a liczenie okresu ładowania

Orzeczenie Arbitrażu w Londynie [sprawa (2017) 972 LMLN2] przyniosło interesujące rozstrzygnięcie co do praktycznych konsekwencji interpretacji, powszechnie stosowanej w obrocie morskim „klauzuli strajkowej” zawartej w formularzu czarteru na podróż „Gencon 94".
02.06.2017

Interpretacja i wykładnia warunków umownych w świetle prawa angielskiego („construction of the contract”)

Do zasad interpretacji umów frachtowych mają odpowiednie zastosowanie ogólne warunki interpretacji i wykładni oświadczeń woli określone angielskim prawem kontraktowym.
14.01.2017

Umowa frachtowa („Contract of Affreightment”) – w świetle prawa angielskiego. Część II

Niniejszy artykuł, jest drugą częścią opracowania dotyczącego umowy frachtowej w świetle prawa angielskiego.
04.09.2016

Umowa frachtowa („Contract of Affreightment”) - w świetle prawa angielskiego. Część I.

Codzienna praktyka obrotu morskiego posługuje się nagminnie angielskim sformułowaniem „contract of affreightment” (umowa frachtowa). Kiedy jednak przychodzi konieczność doprecyzowania tego pojęcia napotyka się równie nagminne i daleko idące rozbieżności i przejawy braku pewnego rozumienia tego pojęcia. Po części przyczyna tego stanu rzeczy tkwi w głębokich często różnicach systemowych poszczególnych ustawodawstw morskich po części zaś w braku jednolitej, uznanej jurydycznie i doktrynalnie definicji tego terminu.
07.08.2016

Uprawnienia legitymowanego posiadacza konosamentu w świetle prawa angielskiego – analiza sprawy „The Erin Schulte” (1)

Analizowane w niniejszej sprawie orzeczenie angielskiego Sądu Apelacyjnego (Court of Appeal) dotyczy niezwykle istotnej kwestii związanej z interpretacją - The Carriage of Goods by Sea Act 1992 [COGSA 1992], a w szczególności sformułowania „completion by delivery of the bill of any endorsement of the bill” [Sec. 5 (2)(b)].
19.06.2016

Czarter na czas - konsekwencje wadliwego złożenia notyfikacji o zakończeniu czarteru i oddaniu statku armatorowi – analiza sprawy „The Great Creation”[1]

Jednym z klasycznych problemów „obrosłych” ogromną ilością orzeczeń sądowych i stanowisk doktryny jest kwestia ustalenia zasad i wysokości odszkodowania z tytułu wcześniejszego lub późniejszego, niż przewidzianego w umowie czarteru na czas, oddania statku przez czarterującego przed lub po upływie okresu czarteru (tzw. ,,redelivery”).[2]
03.04.2016

Wykładnia oświadczeń woli - interpretacja umów czarteru w systemie prawa angielskiego - analiza sprawy ,,The Glory Sanye”[1]

Sprawa dotyczy czarteru na podróż (Synacomex 2000) z dn. 23.10.2009 r., zgodnie z którym armator („HBC” -,,disponent owners”[2] ) wyczarterował statek ,,The Glory Sanye” czarterującemu – na podróż z portu Konstanca do Dżibuti na przewóz ładunku pszenicy. Armator, z kolei dysponował statkiem na podstawie czarteru na czas (NYPE 1946) wyczarterowanego od właściciela rejestrowego statku (tzw. ,,time charter trip”).
19.03.2016

W Wärtsili fałszowano wyniki testów silników

Po przeprowadzeniu audytu wewnętrznego, pojawiły się informacje, że Wärtsilä – fiński producent silników okrętowych, wiodący prym w technologii typu dual-fuel, dopuścił się oszustw związanych z wynikami testów swoich silników. Przypuszcza się, że sprawa może dotyczyć 2 proc. silników wyprodukowanych przez firmę. Za nadużycia prawdopodobnie odpowiedzialni są pracownicy.
07.03.2016

Czarter na czas – ustalenie wysokości odszkodowania z tytułu niewykonania umowy w świetle prawa angielskiego. Analiza sprawy „The New Flamenco”[1]

W sierpniu 2005 roku właściciele statku i czarterujący zawarli umowę (jako Addendum A), przedłużającą okres czarteru na następne dwa lata do 28.10.2007 r. Na spotkaniu 08.06.2007 r. właściciele i czarterujący osiągnęli porozumienie ustne (oznaczone jako Addendum B) przewidujące kolejne przedłużenie umowy czarteru na dwa lata - do 02.11.2009 r. Czarterujący zakwestionowali domniemane ustne porozumienia z 08.06.2007 r. i odmówili podpisania umowy - Addendum B.
27.02.2016

Konosament („Congenbill”) – skuteczność inkorporacji klauzuli dotyczącej prawa i jurysdykcji angielskiej - analiza sprawy „The Channel Ranger[1]”

Masowiec „Channel Ranger” został wyczarterowany przez właścicieli statku na tzw. „trip charter” (hybrydowa forma czarteru na podróż, w którym zryczałtowana opłata frachtowa, zastąpiona zostaje płatnością „hire” – ustaloną na okres trwania podróży) a następnie podczarterowany w ramach standardowego czarteru na podróż („voyage charter”)
12.12.2015

Uroczyste przekazanie armatorowi jednostki B69/2 Artic Fjell

1 września w Stoczni Crist w Gdyni odbyło się uroczyste przekazanie jednostki B69/2 Artic Fjell norweskiemu armatorowi Artic Shipping.
01.09.2014

Stocznia Crist przekazała armatorowi specjalistyczną jednostkę do obsługi farm rybnych

Stocznia CRIST jest znana z realizacji projektów specjalistycznych. Najnowszym z nich jest Bulk Cargo Combi Vessel do obsługi norweskich farm rybnych. Uroczyste przekazanie statku odbyło się 18 czerwca w Gdyni.
23.06.2014

Stocznia Crist zbuduje innowacyjne statki do obsługi norweskich farm łososiowych

Stocznia Crist wybuduje dwa statki do obsługi farm łososiowych w Norwegii. Odbiorcą jest Ewos Group, jeden z czołowych dostawców pasz i odżywek dla ryb hodowlanych na świecie.Statki będą miały 70 metrów długości i 2,4 tys. ton pojemności ładowni oraz 3000 t nośności. Jednostki tego typu dostarczają pokarm dla ryb bezpośrednio od producenta do odbiorcy. Dodatkową funkcją jednostek realizowanych przez Stocznię Crist będzie również zaopatrywanie fabryki karmy w surowce.
27.02.2013

SUUS Distribution – nowa marka produktowa ROHLIG SUUS Logistics

ROHLIG SUUS Logistics oficjalnie wprowadził na rynek nową markę produktową – SUUS Distribution. Tym samym zakończył kolejny etap rozbudowy nowoczesnego systemu dystrybucji krajowej. Weryfikuje to ogólne przekonanie na rynku, iż tylko 2-3 operatorów logistycznych w Polsce posiada rozbudowaną sieć dystrybucyjną.
16.09.2010

Upadłość Stoczni Marynarki Wojennej

Sąd Rejonowy w Gdańsku ogłosił we wtorek upadłość układową Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Jednocześnie zdecydował o pozostawieniu dotychczasowego zarządu firmy. O postanowieniu sądu, wydanym na niejawnym posiedzeniu, poinformował PAP prezes Stoczni MW Roman Kraiński.O przeprowadzeniu upadłości ugodowej wnioskowało samo kierownictwo spółki na początku sierpnia.
22.12.2009

Wynik wyszukiwania - Katalog firm

Dziękujemy za wysłane grafiki.