• <

Wynik wyszukiwania - "konwencja" - Wiadomości

Reguły Hague-Visby w systemie prawa angielskiego

Umowy przewozu ładunków morzem (umowy frachtowe –„contracts of affreightment”) w systemie prawa angielskiego, to złożona hybryda prawna zasad common law z regulacjami ustawowymi, opartymi z kolei na konglomeracie prawa precedensowego i regulacji międzynarodowych.
15.05.2024

Aleksandra Dulkiewicz: Port Gdańsk najważniejszy port na Bałtyku, jeśli chodzi o przeładunki kontenerowe i pnie się w czołówce portów europejskich

Pozyskanie 2 tys. mieszkań komunalnych, budowa Parku Południowego oraz centrum zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży – to część założeń programu wyborczego ubiegającej się o ponowny wybór na prezydenta Gdańska Aleksandry Dulkiewicz.
09.03.2024

Estonia. Armia wprowadza do służby drony morskie

Estońskie Siły Obronne wprowadzają do służby drony morskie. Wojsko podkreśla, że obecnie jedynie władze ukraińskie używają dronów rodzimej produkcji do ataków; zapowiada, że zamierza wzorować się na działaniach Kijowa na Morzu Czarnym, stosując podobne rozwiązania na Bałtyku - podała w piątek telewizja ERR.
08.03.2024

Startuje MUNIMAP. Projekt ma rozwiązać narastający problem zatopionych w Bałtyku amunicji i broni chemicznej

W Instytucie Oceanologii Polskiej Akademii Nauk w Sopocie odbyło się spotkanie inaugurujące rozpoczęcie projektu „MUNIMAP: Baltic Sea Munitions Remediation Roadmap”. Celem podmiotów zaangażowanych w to przedsięwzięcie jest zainicjowanie dyskusji odnośnie rozpowszechniania wiedzy na temat zagrożeń, jakie stanowi broń chemiczna i amunicja zatopione w Bałtyku. Przedsięwzięcie jest finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach programu INTERREG Region Morza Bałtyckiego, a jego łączny budżet wynosi 3,9 mln euro.
26.02.2024

Różowy akcent ponownie w Sopocie. Plejada polskich żeglarek na starcie Dr Irena Eris Żeglarskich Mistrzostw Polski Kobiet

W czerwcu przy sopockim molo odbędzie się kolejna edycja regat Dr Irena Eris Żeglarskie Mistrzostwa Polski Kobiet. Będzie to już trzecia edycja wyjątkowych regat dedykowanym kobietom, w tym roku w nowej, jeszcze bardziej otwartej dla wszystkich formule.
24.02.2024

Nowoczesne technologie dla włoskich okrętów podwodnych. Mają się znaleźć także w propozycji dla programu "Orka"

W stoczni wojskowej Taranto we Włoszech odbyło się, 24 stycznia tego orku, szóste spotkanie Komitetu Programowego, którego jednym z głównych zagadnień było wdrożenie najnowocześniejszego systemu baterii litowo-jonowych na pokładach okrętów podwodnych. Prototyp komponentów LBS przeszedł odpowiedni pakiet testów wydajności i bezpieczeństwa, co stanowi kamień milowy na technicznej ścieżce wdrożenia na pokładzie. Mają znaleźć się na powstających jednostkach typu U212 NFS. Koncern jest jednym z oferentów w polskim programie "Orka".
30.01.2024

Konosament – amerykańska klauzula jurysdykcyjna (Część I)

Większość formularzy przewoźników liniowych w ogólnych warunkach przewozowych (konosamentowej umowy frachtowej – to jest umowy przewozu opartej na wystawionym konosamencie) zawiera specyficzny zapis związany z prawem i jurysdykcją. O ile za podstawowe prawo i jurysdykcję przyjmuje się albo prawo (i jurysdykcję) angielską (np. MAERSK – B/L Terms and Condition, Art. 26) lub inną, właściwą dla specyfiki danej linii (np. prawo chińskie w COSCO B/L Terms and Conditions – Art. 27; prawo francuskie CMA-CMG B/L Terms and Conditions – Art
17.01.2024

Turcja nie będzie przepuszczać ukraińskich okrętów przez Cieśninę Bosforską na Morze Czarne

Władze Turcji przekazały w komunikacie prasowym, że dopóki trwa wojna na Ukrainie, nie przepuści przez swoje wody terytorialne okrętów, które Siły Morskie Ukrainy (Військово-Морські Сили Збройних Сил України) otrzymały na podstawie umowy zakupowej od Wielkiej Brytanii.
02.01.2024

Adam Niklewski, Polska Platforma LNG i bioLNG: duże zmiany na rynku już zaszły, jeszcze większe przed nami

Transformacja energetyczna Polski nabiera rozpędu. W tym samym czasie łańcuchy dostaw na całym świecie również przechodzą przemianę i sięgają po nowe paliwa, w tym LNG i bioLNG. Rynek ten staje się kluczowy dla gospodarki światowej. O najważniejszych zmianach na nim, tuż przed tegoroczną edycją konferencji Polskiej Platformy LNG i bioLNG, rozmawiamy z prezesem jej zarządu, Adamem Niklewskim.
23.11.2023

Premier Meloni: Misja UE, w tym morskich sił zbrojnych, będzie miała na celu powstrzymanie napływu imigrantów

Zatrzymanie napływu imigrantów osiągniemy poprzez misję europejską, w tym morskich sił zbrojnych, w porozumieniu z władzami Afryki Północnej - powiedziała premier Giorgia Meloni w piątek w wieczornym nagraniu wideo opublikowanym przez Palazzo Chigi.
16.09.2023

Wiceszef MSWiA: Dzisiaj największy ruch migracyjny to jest Morze Śródziemne.

Fala imigrantów, która pojawia się pod Berlinem to jest głównie kierunek bałkański. Kierunek białoruski to jest naprawdę nieduży procent, jeżeli nie promil, ocenił w Kwadransie Politycznym w TVP1 wiceszef MSWiA Maciej Wąsik.
12.09.2023

The "Ever Given" [2023] – pierwsze prawne starcie

Około godz. 05:04 UTC w dniu 23 marca 2021 roku, kontenerowiec (ULCV) EVER GIVEN wszedł na mieliznę w Kanale Sueskim. Statek pozostał unieruchomiony przez sześć dni, blokując przejście kanałem w obu kierunkach.
08.09.2023

Gatunki inwazyjne na pokładzie – branża morska szuka remedium

Szkodniki i zwierzęta należące do gatunków inwazyjnych, jeśli znajdą się w ładowniach statków lub w samym ładunku, mogą spowodować nieodwracalne szkody. Branża morska szuka sposobu na walkę z problemem.
25.08.2023

Greenpeace apeluje o konsultacje dt. niemieckiego terminala LNG. Wzywa do nich także polski rząd

Greenpeace domaga się przeprowadzenia transgranicznej oceny wpływu na środowisko planowanego na Morzu Bałtyckim niemieckiego terminalu do importu LNG. Pismo w tej sprawie trafiło do Sekretarz Komitetu Wdrożeniowego Konwencji z Espoo Elisabeth Losasso. Terminal, który ma importować około 38 mld m3 gazu rocznie będzie największym tego typu obiektem w Europie. Inwestycja jest planowana u wybrzeży Rugii, 100 km od granicy Polski. Organizacja liczy na to, że polski rząd poprzez apel i włączy się w proces konsultacji tej inwestycji.
21.07.2023

ONZ ostrzega przed wzrostem cen żywności w związku ze zniszczeniem tamy w Nowej Kachowce

Organizacja Narodów Zjednoczonych oświadczyła we wtorek, że zniszczenie tamy wodnej w Nowej Kachowce na południu Ukrainy będzie miało ogromny wpływ na globalne bezpieczeństwo żywnościowe, doprowadzi do wzrostu cen żywności i może spowodować problemy z wodą pitną dla setek tysięcy osób.
14.06.2023

MARPOL ma 50 lat i wiele do zrobienia. Prawo nie nadąża za praktyką i nowymi technologiami [XI Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego]

XI Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego za temat przewodni obrała sobie problem zapobiegania zanieczyszczaniom morza przez statki w kontekście funkcjonowania 50 lat MARPOL – konwencji wciąż modyfikowanej, ale nie uwzględniającej wielu nowych zagrożeń i wciąż uzupełnianej o nowe regulacje. W kwietniowej konferencji wzięli udział przedstawiciele nauki i biznesu, firm ubezpieczeniowych i kancelarii prawnych, co znakomicie wzbogaciło dyskusję i podniosło wielokrotnie jej temperaturę podczas paneli tematycznych.
02.05.2023

XI Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego na Uniwersytecie Gdańskim

Katedra Prawa Morskiego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego, Centrum Badań nad Gospodarką Morską Uniwersytetu Gdańskiego oraz Europejskie Stowarzyszenie Studentów Prawa ELSA Gdańsk kolejny raz obdarza interesantów dawką wiedzy w tegorocznej, czyli XI edycji Ogólnopolskiej Konferencji Prawa Morskiego „Zapobieganie zanieczyszczaniu morza przez statki: MARPOL-50 lat i co dalej?". Wydarzenie odbędzie się 20 kwietnia 2023 roku na terenie wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego.
31.03.2023

Przełomowy traktat wzmocni wysiłki na rzecz ochrony różnorodności biologicznej

Nowy prawnie wiążący międzynarodowy instrument dotyczący ochrony i zrównoważonego użytkowania morskiej różnorodności biologicznej na obszarach poza jurysdykcją krajową, znany jako "BBNJ" został uzgodniony 4 marca, po zakończeniu piątej rundy negocjacji traktatu w siedzibie Organizacji Narodów Zjednoczonych w Nowym Jorku, w Stanach Zjednoczonych.
15.03.2023

Rumunia. Media: USA w 2023 r. mogą uruchomić bazę wojskową nad Morzem Czarnym

Armia Stanów Zjednoczonych może w 2023 r. uruchomić swoją bazę wojskową nad Morzem Czarnym. Służyłaby ona do wzmocnienia wschodniej flanki NATO - informują w czwartek rumuńskie media.
02.03.2023

Rozliczenia marynarzy: Tajlandia od 2023 roku z nowymi zasadami rozliczania PIT

Na przestrzeni ostatnich kilku lat wielu marynarzy posiadających polską rezydencję podatkową zostało skonfrontowanych z niekorzystnymi zmianami podatkowymi wynikającymi z obowiązywania Konwencji MLI.
20.01.2023

Rozliczenia marynarzy: Hiszpania od 2023 roku z nowymi zasadami rozliczania PIT

Na przestrzeni ostatnich kilku lat wielu marynarzy posiadających polską rezydencję podatkową zostało skonfrontowanych z niekorzystnymi zmianami podatkowymi wynikającymi z obowiązywania Konwencji MLI.
20.01.2023

40 lat „Konstytucji dla oceanów”. UNCLOS i IMO – 40 lat współpracy dla bezpieczeństwa ludzi, fauny i flory

10 grudnia 1982 r. na spotkaniu w Montego Bay na Jamajce powstała „Konwencja o prawie morza” (ang. United Nations Convention on the Law of the Sea), która funkcjonuje pod znanym w środowisku ludzi morza skrótem UNCLOS. Była to umowa międzynarodowa, nad którą prace sfinalizowano podczas obrad III Konferencji Prawa Morza ONZ.
11.12.2022

Unia Europejska chce stateczniejszych rorowców

Rada Europy i Parlament Europejski osiągnęły wstępne porozumienie w sprawie zmiany obowiązujących przepisów dotyczących wymogów stateczności dla statków pasażerskich typu ro-ro. Aktualizacja dyrektywy ma zapewnić bezpieczeństwo tych statków w Unii Europejskiej, zgodnie z nowymi międzynarodowymi standardami w tym zakresie.
07.12.2022

Sądownictwo polubowne (arbitraż) i prawo morskie w Chinach

Nasz ostatni artykuł Uznanie i stwierdzenie wykonalności orzeczeń sądów angielskich w Chinach wywołał żywą dyskusję i szereg pytań związanych z systemem prawnym w Chinach.
25.11.2022

Podkarpackie. Kobieta przywiozła z Egiptu chronione koralowce

Podczas kontroli na lotniczym przejściu granicznym w podrzeszowskiej Jasionce funkcjonariusze Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) udaremnili przemyt 18 fragmentów rafy koralowej – poinformowała PAP w środę rzeczniczka Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie Edyta Chabowska.
23.11.2022

Włoski rząd kwestionuje prawo morza - Meloni chce się pozbyć migrantów

Jak podaje Reuters włoski premier Giorgia Meloni, rozprawia się łodziami ratunkowymi organizacji pozarządowych pływającymi po Morzu Śródziemnym, oskarżając je i mianując taksówkami dla migrantów.
11.11.2022

Międzynarodowe rozmowy na temat konwencji o prawie morza

W dniach 29-30 września 2022 r. odbywa się międzynarodowa konferencja naukowa pn. „40 lat konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza – bilans i perspektywy”. Wydarzenie, zorganizowane przez Uniwersytet Warszawski we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury, jest okazją do wymiany poglądów praktyków i specjalistów odpowiedzialnych m.in. za kwestie delimitacji obszarów morskich, gospodarki i bezpieczeństwa morskiego.
02.10.2022

Cieśnina Tajwańska to dopiero początek? Chiny a Ameryka na Morzu Południowochińskim

Spór o Morze Południowochińskie dotyczy konkurujących ze sobą roszczeń terytorialnych i morskich, stanowiąc interesujący przykład geopolitycznej gry dwóch światowych mocarstw: Chin oraz Stanów Zjednoczonych. W obliczu blokady Cieśniny Tajwańskiej w zeszłym miesiącu przez chińską marynarkę wojenną, zasadne jest zastanowienie się nad kolejną kością niezgody na Pacyfiku.
27.09.2022

Minister Moskwa: całościowy raport ws. śnięcia ryb w Odrze do końca września

Minister klimatu Anna Moskwa poinformowała w poniedziałek, że ministerstwo uzgodniło z polskimi ekspertami, iż publikacja całościowego raportu ws. przyczyn śnięcia ryb w Odrze wyznaczono na 30 września.
29.08.2022

„Local content w energetyce to nasze bezpieczeństwo” – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem

– Ważny jest konstruktywny interwencjonizm państwowy, jeśli chodzi o kwestię energetyki (...). Oczywiście miałoby to prowadzić do zabezpieczenia polskiego local content przy newralgicznych z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego polski inwestycjach (MFW, wodór, elektrownie atomowe, ale i obronność – mówi radca prawny Mateusz Romowicz w rozmowie z Gospodarką Morską.
25.04.2022

Blokada unijnych portów? Ministrowie ds. transportu chcą zakazu wykonywania przewozów towarów z i na terytorium Rosji i Białorusi

List ministrów ds. transportu Polski, Litwy, Łotwy i Estonii do komisarz UE ds. transportu A. Vălean ws. zakazu wykonywania przewozów towarów z i na terytorium Rosji i Białorusi.
23.03.2022

ABS wspiera rozwój autonomicznych statków w regulacjach i w praktyce [GALERIA]

Statki autonomiczne wypływają na razie na wody zamknięte. Ale milowymi krokami, zbliża się, era bezzałogowych jednostek. ABS opracował białą księgę, w której określa ramy dla przepisów dla tego typu jednostek.
01.03.2022

Turcja ostrzega: Okręty wojenne mają nie przekraczać cieśnin czarnomorskich

Turcja przestrzega kraje znad Morza Czarnego i innych mórz, aby nie kierowały swych okrętów wojennych przez tureckie Cieśniny Bosfor i Dardanele - powiedział w poniedziałek szef dyplomacji Mevlug Cavusoglu.
28.02.2022

Ukraina poprosi Turcję o zamknięcie dla Rosji cieśnin Morza Czarnego jeżeli ta zaatakuje

Ukraina postrzega obecność rosyjskiej floty wojennej w pobliżu ukraińskiego wybrzeża Morza Czarnego jako zagrożenie, dlatego w przypadku inwazji Rosji na Ukrainę, poprosimy, by Turcja rozważyła zamknięcie rosyjskim okrętom dostępu do cieśnin czarnomorskich - oświadczył w środę ukraiński ambasador w Ankarze Wasyl Bodnar.
23.02.2022

MFW: problematyczne przeszkolenie i certyfikowanie załóg floty offshore?

W poprzednich artykułach autorzy wskazywali na szereg braków, trapiących polską legislację w zakresie przedmiotowym związanym z morskimi farmami wiatrowymi na polskich obszarach morskich. Niniejszy artykuł będzie wskazaniem korelacji pomiędzy poszczególnymi brakami legislacyjnymi oraz nieuznawaniem przez organy polskiej administracji morskiej, certyfikatów dla osób obsługujących MFW jak i również członków załogi statków samo-podnośnych służących do budowy farm wiatrowych na morzu (Jack-Up).
20.01.2022

Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore

W dniu 21 czerwca 2021 r. oraz niespełna cztery miesiące później, bo dnia 20 października 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał dwie interpretacje indywidualne (nr 0115-KDIT2.4011.255.2021.2.HD oraz nr 0115-KDIT2.4011.538.2021.1.DS) przepisów prawa podatkowego, które niewątpliwie są interpretacjami przełomowymi dla polskich marynarzy wykonujących pracę na pokładzie statków morskich z sektora offshore.
12.01.2022

MFW: Polski local content jednak możliwy do zabezpieczenia prawnie

Jak już wskazywano w poprzednich publikacjach, nie istnieje obecnie w polskim systemie prawnym regulacja, która w jakikolwiek sposób zabezpieczałaby polski łańcuch dostaw, czy ujęciu szerszym - polski „local content” przy budowie i eksploatacji polskich morskich farm wiatrowych.
16.12.2021

Polskie MFW "niewypałem" przez niewybuchy?

W swoim poprzednim artykule MFW: niewybuchy i broń chemiczna na polskich obszarach morskich - GospodarkaMorska.pl, autorzy przybliżyli problem, będący fizyczną przeszkodą, związany z powstaniem na polskich obszarach morskich pierwszych farm wiatrowych. W niniejszym artykule uwaga zostanie zwrócona m.in. na aktualny status wydobycia i utylizacji zatopionej broni chemicznej oraz usuwania z polskich obszarów morskich wraków stwarzających zagrożenie dla działalności gospodarczej na morzu, w świetle obowiązujących regulacji prawnych
02.12.2021

Marynarze, a wymiana informacji podatkowych

Aktualnie nadrzędnym celem zarówno na świecie, jak i w państwach Unii Europejskiej, stała się walka z nadużyciami podatkowymi oraz uchylaniem się od opodatkowania. Wzajemna pomoc pomiędzy państwami, stworzenie odpowiednich regulacji prawnych stało się kluczowe dla wymiany szeroko rozumianych informacji podatkowych.
22.11.2021

W Brukseli o broni zatopionej w Bałtyku. Technologia do usuwania jest, teraz wszystkie ręce na pokład

Wojenne pozostałości w postaci zatopionej broni i amunicji, ale także wraków statków wypełnionych paliwem i chemikaliami, są coraz większym problemem. Dotyczy on zresztą nie tylko Morza Bałtyckiego, choć siłą rzeczy ten akwen interesuje nas najbardziej. Ranga problemu rośnie z każdym dniem po pierwsze dlatego, że każdy dzień przybliża nas do potencjalnej katastrofy ekologicznej spowodowanej choćby korozją, po drugie dlatego, że coraz bardziej zaawansowane są plany dotyczące rozwoju offshore na Bałtyku.
21.11.2021

MFW: niewybuchy i broń chemiczna na polskich obszarach morskich

„Miejsca zatopienia amunicji chemicznej stanowią trudne do kontrolowania rozproszone punktowe źródła skażeń o nieznanej wielkości. Ponadto mają duże negatywne oddziaływanie na gospodarkę, co powoduje, że Morze Bałtyckie jest mniej bezpieczne i potencjalnie bardziej kosztowne pod kątem inwestycji.”
19.11.2021

Grupa ECR w Parlamencie Europejskim zaprasza na konferencję online. Tematem niewybuchy i pozostałości chemiczne w morzu [PROGRAM]

Grupa Europejscy Konserwatyści i Reformatorzy (ECR) w Parlamencie Europejskim zaprasza w środę (17 listopada) w godz. 10.00-15.45 na konferencję online "Bezpieczeństwo morskie i niebieska gospodarka. Niewybuchy i pozostałości chemiczne w morzu – w poszukiwaniu trwałych i ekonomicznie opłacalnych rozwiązań". Organizatorzy już dziś zachęcają do przesyłania własnych pytań. Gospodarzem wydarzenia będzie europosłanka Anna Fotyga. Co w programie tej ważnej dla branży morskiej debaty?
14.11.2021

Historia badań i inicjatyw międzynarodowych w sprawie zatopionej amunicji

Zatopiona amunicja, a zwłaszcza amunicja chemiczna była postrzegana jako problem polityczny. Spowodowane było to kwestiami związanymi z odpowiedzialnością prawną. Powszechnie akceptowana zasada „Zanieczyszczający Płaci” (z ang. Polluter Pays) jest już w użyciu od IX wieku, ale jej stosowanie formalne to historia najnowsza.
22.10.2021

DCT Gdańsk. „Morskim kolosom nie opłaca się zanieczyszczać morza”

Specjaliści z DCT Gdańsk i Urzędu Morskiego w Gdyni obalają mit mówiący o tym, że statki stanowią wielkie zagrożenie dla czystości wody. Nasi rozmówcy wyjaśniają, kto i w jaki sposób czuwa nad odbiorem nieczystości z morskich kolosów, dlaczego monitoruje się wody balastowe oraz ile trzeba zapłacić za nieprzestrzeganie zasad.
08.10.2021

Eneria dostarcza silniki Caterpillar spełniające normy IMO III

2021 rok przyniósł zmiany w kwestii regulacji dotyczących emisji tlenku azotu (NOx) przez jednostki pływające. Zgodnie z nowymi wytycznymi wszystkie nowe statki muszą posiadać napędy spełniające normę emisji IMO III, takie jak oferowane przez Enerię silniki Caterpillar.
07.10.2021

Nowelizacja ustawy o pracy na morzu a faktyczne interesy polskich marynarzy

W dniu 19.08.2021 r. Prezydent RP podpisał ustawę z dnia z dnia 23 lipca 2021 r. o zmianie ustawy o pracy na morzu.
24.09.2021

Sejm odrzucił senacką poprawkę do noweli o pracy na morzu

Sejm odrzucił w środę senacką poprawkę do noweli ustawy o pracy na morzu, w której Senat zaproponował zniesienie opodatkowania żywności dla marynarzy pracujących m.in. na holownikach. Nowela trafi teraz do podpisu prezydenta.
11.08.2021

Komisje przeciw senackiej poprawce ws. noweli o pracy na morzu

Sejmowe komisje Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Polityki Społecznej i Rodziny nie poparły we wtorek na wspólnym posiedzeniu senackiej poprawki do noweli ustawy o pracy na morzu. Senat zaproponował zniesienie opodatkowania żywności dla marynarzy pracujących m.in. na holownikach.
10.08.2021

Nowela ustawy o pracy na morzu wraca do komisji

Nowela ustawy o pracy nad morzu trafi do ponownego rozpatrzenia przez komisje. Senat zgłosił we środę poprawkę dotyczącą nieopodatkowania żywności dla marynarzy pracujących na specjalistycznych statkach technicznych.
04.08.2021

Nowela ustawy o pracy na morzu. Co zyskają marynarze?

Połączone senackie komisje Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej oraz Infrastruktury przyjęły we wtorek nowelę ustawy o pracy na morzu, zakładającą m.in. poprawę praw pracowniczych marynarzy, których statki zostały napadnięte.
03.08.2021

Sejm znowelizował ustawę o pracy na morzu

Ochronę praw pracowniczych marynarzy w przypadku ich uwięzienia na statku w wyniku piractwa lub zbrojnej napaści na statek - zakłada uchwalona jednogłośnie w piątek przez Sejm nowela ustawy o pracy na morzu.
23.07.2021

Sejm: Projekt noweli ustawy o pracy na morzu skierowany do trzeciego czytania

Rządowy projekt noweli ustawy o pracy na morzu, zakładający m.in. poprawę praw pracowniczych marynarzy, których statki zostały napadnięte, został w środę skierowany do trzeciego czytania. Projekt poparły wszystkie sejmowe kluby parlamentarne.
21.07.2021

Amerykańscy wojskowi: ćwiczenie Sea Breeze bez incydentów

Największe dotychczas ćwiczenie Sea Breeze przebiegło bez incydentów – powiedział w piątek dowódca uczestniczącego w ćwiczeniu okrętu USS Ross komandor John D. John. Większość okrętów pozostanie na Morzu Czarnym, gdzie weźmie udział w kolejnym ćwiczeniu.
10.07.2021

Sejmowe komisje przyjęły projekt noweli ustawy o pracy na morzu

Rządowy projekt noweli ustawy o pracy na morzu, zakładający m.in. poprawę praw pracowniczych marynarzy, których statki zostały napadnięte, przyjęły w środę w pierwszym czytaniu połączone sejmowe komisje Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Polityki Społecznej i Rodziny.
08.07.2021

Wieje ze Wschodu, ryby chodu. Nielegalne połowy chińskich rybaków

Od wód Meksyku aż po Indonezję, nielegalne połowy chińskich statków rybackich stały się stałym elementem morskiego krajobrazu. Trzebienie zagranicznych łowisk, wspieranie chińskiej armii oraz brak obaw o potencjalne konsekwencje sprawiają, że chińska flota rybacka stanowi poważny problem dla globalnej gospodarki morskiej.
28.06.2021

Rząd o prawach pracowniczych marynarzy w razie napaści na statek

Zabezpieczenie praw pracowniczych marynarzy w sytuacji ataku piratów lub zbrojnej napaści na statek to główny cel projektu zmiany ustawy o pracy na morzu, którym we wtorek ma się zająć rząd.
28.06.2021

Światowe centrum złomowania statków jest w Azji

Do Azji trafia 90 proc. statków przeznaczonych do złomowania z wszystkich zakątków globu, co czyni ją światowym centrum. Pobłażliwe stosowanie prawa, przejawiające się w braku wystarczającej troski o środowisko naturalne oraz prawa pracy, tania siła robocza oraz infrastruktura stoczniowa stanowią kluczowe czynniki, za sprawą których branża złomowania statków w Azji ma się tak dobrze.
08.06.2021

Port Gdynia dronami stoi. "Kierunek na eko i smart port"

Gdyński port pracuje obecnie nad ciekawymi projektami badawczo-rozwojowymi. Bazą dla nich są drony, zarówno te latające w powietrzu, jak i pływające w wodzie.
04.06.2021

"Wszyscy jesteśmy z Portu Gdańsk". Rusza wyjątkowa kampania [wideo]

„Wszyscy jesteśmy z Portu Gdańsk” – pod tym hasłem od 1 czerwca rusza ogólnopolska kampania Portu Gdańsk. Spot będzie emitowany w telewizji, internecie i w social mediach. Kampania ma na celu zwiększenie świadomości dotyczącej działalności Portu w Gdańsku.
01.06.2021

WSRTI: Dwunastu czołowych armatorów chce wspomóc odpowiedzialne złomowanie statków

Inicjatywa Przejrzystości Recyklingu Statków (SRTI) prowadzona przez Inicjatywę Zrównoważonej Żeglugi (SSI) osiągnęła liczbę 3439 statków, których właściciele i operatorzy są częścią odpowiedzialnego programu recyklingu statków.
20.05.2021

Gowin: ponad 110 mld zł eksportu polskich firm w marcu to rekord

Ponad 110 mld zł eksportu polskich firm w marcu to nowy rekord - napisał w sobotę na Twitterze wicepremier i minister rozwoju Jarosław Gowin, zapowiadając przedstawienie szczegółów wprowadzonych do Polskiego Ładu przez swoją partię - Porozumienie.
17.05.2021

Współpraca na rzecz bezpieczeństwa żeglugi i środowiska morskiego

Współczesny świat stawia szereg wyzwań przed międzynarodową branżą żeglugową. Dotyczą one m.in. konieczności ograniczenia, a w konsekwencji eliminacji emisji gazów cieplarnianych, usankcjonowania w konwencjach międzynarodowych możliwości stosowania technik zdalnych przeglądów bez narażania na pogorszenie wymaganego poziomu bezpieczeństwa, wprowadzania zabezpieczeń przed zagrożeniami cybernetycznymi czy też zagwarantowania ciągłości łańcucha dostaw drogą morską poprzez zapewnienie terminowych wymian załóg statków.
12.05.2021

Malaria, a praca marynarzy na morzu - aspekty prawne

Jednym z podstawowych celów działalności każdego armatora pozostaje możliwie jak najbardziej efektywne świadczenie wybranych przez siebie usług – włączając w to zapewnienie profesjonalnego oraz wykwalifikowanego personelu na statku. Ochrona zdrowia każdego z marynarzy pozostaje jednym z głównych obowiązków, które spoczywają na barkach armatorów i muszą być bezwzględnie przez nich respektowane, niezależnie od szerokości geograficznej.
22.04.2021

GloLitter - Globalna inicjatywa ONZ w oczyszczaniu oceanów

Pod kierownictwem Organizacji Narodów Zjednoczonych uruchomiono nowy program mający na celu wyeliminowanie odpadów morskich i oczyszczenie oceanów.
15.04.2021

Tureckie MSZ: nie opowiadamy się po żadnej ze stron konfliktu Rosja-Ukraina

Turcja nie opowiada się po żadnej ze stron konfliktu między Rosją a Ukrainą - oświadczył w czwartek turecki minister spraw zagranicznych Mevlut Cavusoglu w wywiadzie dla stacji NTV.
15.04.2021

USA odwołały rozmieszczenie dwóch okrętów wojennych na Morzu Czarnym

Stany Zjednoczone anulowały rozmieszczenie dwóch okrętów wojennych na Morzu Czarnym - poinformowały w środę tureckie źródła dyplomatyczne. Wcześniej rosyjska marynarka wojenna rozpoczęła ćwiczenia na Morzu Czarnym.
15.04.2021

Wody balastowe a ekologia w polskim systemie prawnym

W związku z narastający problemem związanym z zanieczyszczaniem wód morskich, które w znacznej mierze spowodowane jest wodami balastowymi i nie tylko przyjęte zostały konwencje takie jak: Konwencja o kontroli i postępowaniu ze statkowymi wodami balastowymi i osadami (dalej: konwencja BWM), Międzynarodowa konwencja o zapobieganiu zanieczyszczeniu morza przez statki (dalej: konwencja MARPOL), Konwencja o ochronie środowiska morskiego obszaru Morza Bałtyckiego (dalej: konwencja Helsińska 1992).
09.04.2021

Nakaz aresztowania dla 10 admirałów przeciwnych budowie kanału

Sąd przychylił się do wniosku prokuratury o wydanie nakazu aresztowania dla 10 emerytowanych admirałów tureckiej marynarki, którzy podpisali się pod listem wyrażającym sprzeciw wobec projektu 45-kilometrowego Kanału Stambulskiego lansowanego przez prezydenta.
05.04.2021

UE i Holandia wspólnie z Damen walczą z inwazyjnymi gatunkami w wodach balastowych

Climate Investor Two zatwierdził inwestycję o wartości 24,5 miliona euro w celu wsparcia dzierżawy przenośnego rozwiązania do uzdatniania wody balastowej firmy Damen InvaSave dla klientów w Afryce, Azji i Ameryce Łacińskiej.
11.03.2021

Nowe regulacje dot. zanieczyszczeń. Eneria dostawcą silników Caterpillar zgodnych z aktualnymi wymaganiami

Dbałość o środowisko należy do najważniejszych omawianych tematów na całym świecie. Wprowadzanie udoskonaleń w maszynach w znacznej mierze skupia się na zredukowaniu bądź całkowitym zlikwidowaniu negatywnych skutków działania urządzenia na środowisko.
05.03.2021

Chorwacja została 16 członkiem Konwencji Hong Kong

Chorwacja to jeden z ostatnich krajów przyjętych do, stworzonego przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO), traktatu o bezpiecznym i przyjaznym dla środowiska recyklingu statków, zwanego Konwencją Hongkong.
21.02.2021

Odszkodowania marynarskie: prawne ABC po wypadku na statku

Doznanie przez marynarza wypadku w trakcie wykonywania obowiązków pracowniczych może rodzić po jego stronie roszczenie o wypłatę przez armatora/pracodawcę stosownego odszkodowania. W większości przypadków będzie to uzależnione od charakteru urazu lub ewentualnych zaniedbań podmiotu zatrudniającego. Marynarz taki powinien jednak uważać, aby w toku dochodzenia roszczeń odszkodowawczych nie popełnić błędów, które pozbawią go również innych przysługujących mu świadczeń. Na co więc należy zwrócić szczególną uwagę?
19.02.2021

Do prokuratury wpłynęło zawiadomienie przeciwko wiceministrowi Gróbarczykowi

Złożyłem w środę zawiadomienie do prokuratury o możliwości popełnienia przestępstwa przez wiceministra Marka Gróbarczyka polegającego na przekroczeniu uprawnień funkcjonariusza publicznego - poinformował w środę w Gdańsku poseł Lewicy Marek Rutka. Wiceminister w rozmowie z PAP ocenił zawiadomienie jako "bezsensowne i idiotyczne" oraz dodał, że "poseł miał prawo je złożyć, żyjemy w wolnym kraju".
17.02.2021

Konosament [„bill of lading”] i jego rozwój historyczny w świetle prawa angielskiego

W celu prawidłowego zrozumienia współczesnego charakteru prawnego i funkcji konosamentu („bill of lading”; „B/L”) w angielskim systemie prawnym (w systemie common law) koniecznym jest zapoznanie się z ewolucją historyczną i funkcjonalną tego dokumentu przewozowego.
12.02.2021

Trybunał Sprawiedliwości oraz interesy Polski i polskich marynarzy

Marynarze zatrudnieni na statkach pod wygodnymi banderami przez lata nie mieli ubezpieczeń społecznych (i nadal nie mają). Było tak, ponieważ według prawa państw wygodnych bander, pracowników (w tym wypadku marynarzy) można zatrudniać bez zabezpieczeń społecznych. Dopiero wyrok TSUE z maja 2019r. oddał marynarzy zatrudnionych przez armatorów unijnych na statkach wygodnych bander, we władanie prawa miejsca zamieszkania tych marynarzy.
08.02.2021

Niemieckie wraki z II wojny światowej na dnie Bałtyku. Jest komentarz MSZ RFN

Rząd federalny zdaje sobie sprawę z problemu zanieczyszczenia ekosystemów morskich m.in. przez wraki statków z II wojny światowej" - odpowiedziało PAP niemieckie MSZ na pytanie, czy podejmie się oczyszczania polskiego morza z zagrażających bezpieczeństwu niemieckich wraków wojennych. Chodzi tu o statki jak np. rdzewiejący w wodzie Franken, czyli niemiecki tankowiec pełen paliwa.
29.01.2021

Najważniejsze postanowienia 107. sesji komitetu prawnego (Leg 107) IMO

W dniach 27 i 30 listopada oraz 1 grudnia br. odbyła się w formie zdalnej 107. sesja Komitetu Prawnego (LEG 107). Z ramienia PRS udział w sesji wzięła Karolina Sypion-Babś z Ośrodka ds. IMO – Przewodnicząca Krajowej Sekcji Prawnej.
21.01.2021

Najważniejsze postanowienia dot. marynarzy 107. sesji Komitetu Prawnego (LEG 107)

W dniach 27 i 30 listopada oraz 1 grudnia br. odbyła się w formie zdalnej 107. sesja Komitetu Prawnego (LEG 107). Z ramienia PRS udział w sesji wzięła Karolina Sypion-Babś z Ośrodka ds. IMO – Przewodnicząca Krajowej Sekcji Prawnej.
19.01.2021

Brexit a prawo angielskie

Podpisanie w dn. 30 grudnia 2020 „EU – UK Trade and Cooperation Agreement” („TCA”), ustalającego zasady nowego ładu gospodarczego, finansowego i prawnego [tzw. „post-Brexit trade deal”], który ma obowiązywać od 01.01.2021 stanie się z pewnością przedmiotem wielu analiz i komentarzy.
07.01.2021

Coraz większe kontenerowce to jednocześnie większe ryzyko? Trwa dyskusja po incydencie ONE Apus (wideo)

30 listopada, z pokładu kontenerowca ONE Apus spadło 1816 kontenerów. Była to największa strata kontenerów na morzu od czasu zatonięcia MOL Comfort siedem lat temu. Według Światowej Rady Żeglugi, średnia roczna liczba kontenerów utraconych na morzu na całym świecie w latach 2017-2019 wynosiła 779, co daje pewne spojrzenie na skalę tego wypadku. Oprócz olbrzymich strat finansowych, należy pamiętać, że duża część utraconego ładunku trafi na dno morskie, wywierając ogromny wpływ na środowisko i gatunki żyjące w morzu.
14.12.2020

UE podkreśla potrzebę opracowania strategii „niebieskiego ozdrowienia” po COVID-19

W dniu 8 grudnia Zgromadzenie Ogólne ONZ debatowało nad dwiema rezolucjami w sprawie Oceanów i Prawa Mórz oraz Zrównoważonego Rybołówstwa. W tym kontekście Unia Europejska podkreśliła, że ​​aby przeciwdziałać społeczno-ekonomicznym skutkom pandemii COVID-19, strategie naprawy powinny mieć na celu utrzymanie zdrowych i produktywnych oceanów, walkę ze zmianą klimatu, powstrzymanie utraty różnorodności biologicznej, a także walkę z głodem i ubóstwem. Nie należy tego postrzegać jako opcji „albo albo”, ponieważ zapewnienie odporności
14.12.2020

Prezydent podpisał ustawę o ratyfikacji poprawek do "karty praw marynarzy"

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę ratyfikującą poprawki do Konwencji o pracy na morzu, które zapewniają o obowiązywaniu umowy o pracę i ciągłości wypłaty wynagrodzenia marynarzom przetrzymywanym przez piratów - poinformowała w piątek Kancelaria Prezydenta.
11.12.2020

Podatki marynarskie: co czeka marynarzy w 2021 roku?

Rok 2021 będzie rokiem wielu zmian w prawie podatkowym dla marynarzy. W poniższej publikacji przybliżymy zakres tych zmian i skutki z nich wynikające dla środowiska marynarskiego.
10.12.2020

Najważniejsze postanowienia z 75. sesji Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego MEPC

75. sesja Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego odbyła się w formie zdalnej w dniach 16-20 listopada br. Pierwotny termin (30.03-03.04.2020) został zmieniony z powodu pandemii COVID-19.
01.12.2020

Senat za ratyfikacją konwencji o ochronie podwodnego dziedzictwa kulturowego

Senat poparł ustawę wyrażającą zgodę na ratyfikację przez prezydenta RP konwencji o ochronie podwodnego dziedzictwa kulturowego. W uzasadnieniu ustawy napisano, że przyjęcie Konwencji przez Polskę "usytuuje ją na pozycji lidera w zakresie wyznaczania standardów i dobrych praktyk w tym zakresie".
28.11.2020

Podatki marynarskie: nowa umowa podatkowa z USA w 2021 roku?

Zgodnie informacjami uzyskanymi przez Kancelarię w dniu 16 listopada 2020 roku wynika, iż USA nie ratyfikowały nowej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Polską. Wszystko wskazuje na to, iż do końca 2020 roku nie dojdzie do ratyfikacji nowej umowy podatkowej pomiędzy Polską, a USA, co będzie miał korzystne implikacje podatkowe dla polski marynarzy w roku 2021.
17.11.2020

Żegluga a prawo dotyczące ratowania migrantów

W odniesieniu do aspektów moralnych ratowania życia na morzu, należy mieć na uwadze przepisy prawa, które regulują tę kwestie. Przytaczając sytuacje, która miała miejsce w związku z uratowaniem migrantów przez tankowiec Maersk Etienne na prośbę maltańskiego centrum SAR, warto pochylić się nad związanymi z tym problemami. Zapisy dotyczące obowiązku ratowania życia znajdowały się od zarania dziejów w kodeksach etycznych różnych wyznań religijnych, jak również w przepisach prawa morskiego na całym świecie.
03.11.2020

IMO pracuje nad opracowaniem nowych krótkoterminowych środków do wdrożenia strategii GHG

Podczas 7. sesji Międzysesyjnej Grupy Roboczej IMO ds. redukcji emisji gazów cieplarnianych ze statków, która obradowała zdalnie w dniach 19-23 października 2020, uzgodniono projekt nowych obowiązkowych środków mających na celu redukcję emisji gazów cieplarnianych (GHG) z istniejących statków. Projekt ten stanowi krok milowy, stworzony w oparciu o obowiązujące wymagania w zakresie efektywności energetycznej, których zadaniem jest ograniczanie emisji gazów cieplarnianych ze statków.
02.11.2020

Usuwanie wraków zgodnie z Konwencją Nairobi

Konwencja z Nairobi z 2007 r. (NWRC), to międzynarodowa konwencja, która stanowi podstawę do usuwania wraków statków mogących mieć negatywny wpływ na bezpieczeństwo życia, towarów i mienia na morzu, a także na środowisko morskie. NWRC została przyjęta w 2007 r. na międzynarodowej konferencji w Kenii, a weszła w życie w 2015 r. Obecnie stronami NWRC są 53 państwa, które pokrywają około 76% światowego tonażu.
15.10.2020

Estonia kolejnym krajem chroniącym podwodne zabytki w ramach Konwencji UNESCO

Estoński rząd podjął decyzję o przystąpieniu do Konwencji UNESCO o ochronie podwodnego dziedzictwa kulturowego. Porozumienie zapewni między innymi ramy prawne dotyczące kontroli działalności poszukiwaczy skarbów na wodach międzynarodowych.
09.10.2020

Nowy raport ONZ: Zrównoważone rybołówstwo szansą na zachowanie bioróżnorodności oceanów

Nowy raport opublikowany przez ONZ „Global Biodiversity Outlook 5” wskazuje, że żaden z uzgodnionych 10 lat temu celów na rzecz ochrony bioróżnorodności na świecie nie został w pełni osiągnięty. Naturalne siedliska dzikich zwierząt nadal zanikają, postępuje wylesianie i zanieczyszczenie środowiska, a ogromna liczba gatunków pozostaje zagrożona wyginięciem w wyniku naszej działalności. Autorzy raportu apelują: dużym zagrożeniem dla bioróżnorodności oceanów są połowy ryb i owoców morza prowadzone w sposób niezrównoważony i nawołują
01.10.2020

Jak przeciętny Kowalski może zatrzymać katastrofę klimatyczną? 5 najgorszych pytań o klimat

Kilka tygodni temu aktywiści Extinction Rebellion podjęli strajk głodowy pod TVP, chcąc zwrócić uwagę na kluczową rolę mediów (przede wszystkim tych mających największy zasięg i misję do spełnienia, czyli mediów publicznych) w informowaniu społeczeństwa o kryzysie klimatycznym. A zaledwie kilka dni temu – działacze z Młodzieżowego Strajku Klimatycznego – podczas swojego marszu skrytykowali media za brak zainteresowania tym tematem w czasie pandemii: „gdy zamilkły echa naszych strajków, wy też zamilkliście”. Trudno nie przyznać im
29.09.2020

Dziś obchodzimy Światowy Dzień Morza (wideo)

Światowy Dzień Morza ustanowiony został przez sekretarza generalnego Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) w Londynie. Konwencja ta została podpisana 17 marca 1958 roku. Motywem przewodnim tegorocznego Światowego Dnia Morza jest hasło "Zrównoważona żegluga dla zrównoważonej planety"
24.09.2020

Krytyczny komentarz do projektu likwidacji ulgi abolicyjnej

Dnia 16 września 2020 roku został opublikowany projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw, zawierający m.in. „ograniczenie” ulgi abolicyjnej i pozorne/iluzoryczne rozszerzenie kręgu podatników mogących skorzystać ze zwolnienia z PIT dla marynarzy.
22.09.2020

Polska ratyfikowała Konwencję BWM 2004

Ośrodek ds. IMO przy Polskim Rejestrze Statków informuje, iż w dniu 26 sierpnia 2020 r. Polska złożyła w IMO deklarację przystąpienia do Międzynarodowej konwencji o kontroli i postępowaniu ze statkowymi wodami balastowymi i osadami (BWM, 2004). Oznacza to, że zgodnie z art. 18(3) tej Konwencji, dla Polski wejdzie ona w życie w dniu 26 listopada 2020 r.
21.09.2020

UWAGA: Likwidacja ulgi abolicyjnej w pytaniach i odpowiedziach

Z uwagi na fakt, iż ostatnie doniesienia dotyczącej planowanej likwidacji ulgi abolicyjnej wzbudziły z oczywistych względów duże emocje, otrzymaliśmy bardzo wiele zapytań wymagających w mojej ocenie wyjaśnienia i pewnego usystematyzowania.
17.09.2020

Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?

30.09.2019 roku Dania ratyfikowała Konwencję MLI, co uruchomiło zmianę postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Polską a Danią. Obecnie status proponowanych mian to Definitive po obu Państwach-Stronach Konwencji. Zmiany wprowadzone Konwencją znajdą zastosowanie do dochodów osiągniętych od 01.01.2021 roku.
16.09.2020

Inteligentne systemy wspomagające efektywną eksploatację na nowo oddanej jednostce wielozadaniowej dla Urzędu Morskiego w Gdyni - ZODIAK II

Już od ponad tygodnia, Urząd Morski w Gdyni może cieszyć się nową jednostką wielozadaniową, którą posiada w swojej flocie. Zodiak II, którego budowa zrealizowana została w ramach projektu dofinansowanego ze środków europejskich spełnia najwyższe światowe standardy, a dzięki rozwiązaniom firmy Enamor, jego eksploatacja przebiegać będzie w efektywny ekonomicznie oraz przyjazny środowisku naturalnemu sposób.
07.09.2020

Konwencja MLI a marynarze: Portugalia od 2021 roku nowe obowiązki

Dnia 28.02.2019 roku Portugalia ratyfikowała Konwencję MLI, co znacząco wpłynie na sytuację podatkową polskich marynarzy pracujących u portugalskich armatorów. Obecnie status proponowanych zmian to Definitive po obu Państwach-Stronach Konwencji. Zmiany wprowadzone Konwencją znajdą zastosowanie do dochodów osiągniętych od dnia 01.01.2021 roku.
03.09.2020

Przywrócić polską banderę w polskiej flocie handlowej

Tadeusz Hatalski, kpt. ż. w. przedstawia założenia rozwiązań, prowadzących do obniżenia wysokich, pozapłacowych kosztów pracy na statkach morskich, eksploatowanych pod polską banderą. Obowiązujące obecnie przepisy generują koszty, będące w efekcie barierą uniemożliwiającą polskim armatorom eksploatację statków pod polską banderą.
19.08.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w trzecim tygodniu lipca 2020 roku

Gospodarka morska zdaje test odporności w czasie kryzysu, jednak wpływ pandemii wciąż jest widoczny w różnych jej sektorach. Publikujemy najnowszy przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych.
24.07.2020

Perspektywy rynku remontów i konserwacji statków w dobie pandemii COVID-19

Segment remontów i konserwacji statków stanowi wiodącą specjalizację polskiego przemysłu stoczniowego. Wpływ pandemii COVID-19 na ten rynek wymaga więc szczególnej uwagi z polskiej perspektywy. Pomimo trudności doby pandemii, długookresowo perspektywy pozostają pozytywne, mając silne oparcie w czynnikach strukturalnych w branży morskiej.
20.07.2020

Bezpieczny recykling statków. Czyli jaki?

O zagadnieniach związanych z bezpiecznym recyklingiem statków mówi Dariusz Rudziński, członek Zarządu PRS S.A.
01.07.2020

Będzie globalny strajk marynarzy?

Bezprecedensowy krok Międzynarodowej Federacji Pracowników Transportu (The International Transport Workers' Federation - ITF). Po miesiącach apeli do światowych rządów o pilne działania w sprawie podmian załóg, ITF wzywa marynarzy do zaprzestania wykonywania pracy po wygaśnięciu kontraktów.
18.06.2020

Ulga abolicyjna: Urzędy Skarbowe lawinowo wzywają marynarzy

Na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy wielokrotnie sygnalizowaliśmy o wzmożonej aktywności organów podatkowych względem marynarzy. Niestety w ostatnich tygodniach, pomimo pandemii Covid-19, mamy do czynienia z coraz większą ilością wezwań polskich marynarzy, którzy rozliczyli swoje zeznania podatkowe z ulgą abolicyjną w latach 2014-2016.
18.06.2020

IRClass: Nowy cementowiec wprowadzony na rynek w Chinach pomimo COVID-19

Advaita (22 200 dwt), cementowóz zbudowany w Penglai Zhongbai Jinglu Ship Industry w Chinach, został skutecznie wypuszczony na wodę, pomimo licznych ograniczeń związanych z pandemią COVID-19.
29.05.2020

Lewica zaapelowała o wznowienie budowy statku ratowniczego dla służby SAR

Posłowie Lewicy z Pomorza zaapelowali do ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka o wznowienie budowy statku ratowniczego dla polskiej służby SAR (Search And Rescue) operującej na Bałtyku. Ich zdaniem statki SAR, które obecnie posiadamy, są za małe i nienowoczesne.
29.05.2020

Znacząca poprawa dla traktatów dot. wody balastowej, mających na celu ochronę różnorodności biologicznej

Ważny traktat międzynarodowy, który pomaga zapobiegać rozprzestrzenianiu się potencjalnie inwazyjnych gatunków wodnych przez statki, obejmuje teraz ponad 90% żeglugi na całym świecie, po rozszerzeniu traktatu przez Chiny na Specjalny Region Administracyjny Hongkongu.
25.05.2020

Skompensowana Pojemność Brutto - CGT określa stopień skomplikowania statku

System CGT tzw. skompensowanych GT został wprowadzony przez organizację OECD w 2007 roku, jako jednostka miary, która w zobiektywizowany sposób pozwoliłaby na odzwierciedlenie relatywnych zdolności produkcyjnych aktywności stoczniowej realizowanej w różnych stoczniach i w różnych rejonach świata. Wartość CGT jest wyliczana dla określonych typów statków, a nie dla wszystkich obiektów pływających.
17.04.2020

Na opustoszałej plaży w Brazylii wykluło się prawie sto zagrożonych wyginięciem żółwi

Pandemia COVID-19 sprawiła, ze wiele popularnych wśród turystów miejsc na świecie jest dziś zamkniętych. Wśród nich wymienić można między innymi plażę Janga w mieście Paulista w Brazylii, na której pod koniec marca wykluło się blisko 100 zagrożonych wyginięciem żółwi szylkretowych
15.04.2020

22 marca Dniem Ochrony Morza Bałtyckiego i Światowym Dniem Wody

22 marca kraje nadbałtyckie obchodzą, ustanowiony w 1997 roku przez Komisję Helsińską, Dzień Ochrony Morza Bałtyckiego. Jest to okazja do zwrócenia uwagi na znaczenie transportu morskiego i bezpieczeństwa na morzu, na ochronę środowiska i na problemy ludzi związanych z morzem.
22.03.2020

Koronawirus: ubezpieczenie armatorskie marynarza, a ryzyko zarażenia na statku

W związku z dynamicznie rozwijającą się sytuacją odnośnie zagrożenia epidemicznego spowodowanego koronawirusem (COVID-19) oraz działaniami organów państwowych, mających na celu przeciwdziałanie skutkom rozprzestrzeniania się zarażeń, w ciągu zaledwie kilkudziesięciu godzin Zespół Kancelarii otrzymał szereg zapytań od Klientów świadczących pracę na statkach, bądź mających rozpocząć pracę na morzu w najbliższym czasie, w których wyrażają swoje zaniepokojenie zaistniałą sytuacją. Większość zadawanych pytań tyczy się uprawnień
19.03.2020

Koronawirus jako „siła wyższa” w polskich realiach prawnych

Od czasu zdiagnozowania pierwszego zakażenia koronawirusem w Polsce sytuacja zmienia się bardzo dynamicznie i rodzi coraz więcej obaw nie tylko związanych ze zdrowiem, ale również z wieloma kwestiami prawnymi. Rozpowszechnianie wirusa SARS-CoV-2, zaczyna wpływać na coraz więcej obszarów sfery publicznej, w tym także oddziałuje na relacje między przedsiębiorcami. Polscy przedsiębiorcy już teraz zaczynają odczuwać skutki epidemii, czego przejawem są pojawiające się coraz liczniej w Kancelarii zapytania dotyczące tzw. siły wy
18.03.2020

Czy Bałtykowi grozi katastrofa ekologiczna? Wywiad z prof. Jackiem Bełdowskim

Czy Bałtykowi grozi katastrofa ekologiczna? Od lat naukowcy i politycy zadają to pytanie i wspólnie szukają na nie odpowiedzi. Dlaczego jest to tak ważne? Na dnie Morza Bałtyckiego od dziesiątek lat zalegają ogromne pokłady broni chemicznej, powojennej amunicji, trujących środków bojowych i wraków okrętów pełnych ciężkiego paliwa. Pozbycie się ich jest nie lada wyzwaniem. Czy stanowią realne zagrożenie dla ekosystemu morskiego? Na to pytanie oraz na wiele innych odpowiadał prof. Jacek Bełdowski, wiceprzewodniczący R
16.03.2020

Projekt ustawy o zmianie ustawy o pracy na morzu

Zabezpieczenie praw marynarzy w sytuacji ataku piratów i uwięzienia marynarzy zakłada projekt ustawy o zmianie ustawy o pracy na morzu, którego autorem jest minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
06.03.2020

Najciekawsze projekty polskich stoczni 2019 - CRIST S.A (video,foto)

Stocznia CRIST zakończyła rok 2019 z wieloma rozpoczętymi i zakończonymi projektami dla zagranicznych armatorów. Reprezentuje najwyższy poziom usług wpisując się w międzynarodowe trendy, które funkcjonują na rynku żeglugowym. Prezentujemy podsumowanie działalności stoczni za rok 2019 i i stworzone lub współtworzone przez nią pływające cuda technologii morskich
14.02.2020

Recykling statków w świetle konwencji z Hongkongu

PRS przypomina, iż zbliża się termin ratyfikacji Międzynarodowej Konwencji z Hongkongu o bezpiecznym i ekologicznym recyklingu statków. Głównym celem wspomnianego porozumienia jest zapobieganie, redukowanie, a miarę możliwości również eliminowanie zdarzeń spowodowanych przez recykling statków, mogących negatywnie wpływać na ludzkie zdrowie i środowisko.
03.02.2020

Podatki marynarskie w roku 2020: co tak naprawdę zmienia się dla polskich marynarzy?

W 2020 roku w Polsce pojawiło się wiele nowych regulacji, które w znacznym zakresie będą miały wpływ na status podatkowy polskich marynarzy. Niestety jak co roku pojawiło się również wiele błędnych przekonań w środowisku marynarskim co do ich potencjalnych obowiązków podatkowych w nowym roku podatkowym. Sytuacji nie poprawia również chaos interpretacyjny panujący w aparacie skarbowym.
16.01.2020

Dlaczego statki autonomiczne to daleka przyszłość?

Obecnie inżynierowie i naukowcy pracują nad rozwojem statków autonomicznych, które będą pływać z częściową lub nawet bez ingerencji człowieka. Jednostki te, mając na względzie przede wszystkim bezpieczeństwo życia na morzu oraz ochronę środowiska morskiego, będą uwzględniały rozwiązania o najwyższym poziomie automatyzacji i informatyzacji. I o ile, pod względem technologicznym, z ust projektantów często pada stwierdzenie, że są na to nowe podejście gotowi, to reszta branży podchodzi do tematu ostrożnie. Dlaczego? Przede w
18.12.2019

Czy IMO 2020 sprawi, że transport morski podrożeje?

Od 1 stycznia 2020 r. międzynarodowa konwencja o zapobieganiu zanieczyszczeniu morza przez statki (MARPOL) oraz Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) będą egzekwować od armatorów oceanicznych stosowanie paliw żeglugowych o ograniczonej zawartości siarki z obecnego 3,5 proc. do maksymalnie 0,5 proc. Co to oznacza dla frachtu morskiego? Czy rozporządzenie IMO 2020 będzie miało wpływ na koszty transportu towarów drogą morską? Na te pytania odpowiada w poniższym komentarzu Hillebrand, globalny operator logistyczny specjalizu
22.11.2019

Podatki marynarskie: nowa umowa z USA w 2020 roku?

Zgodnie informacjami uzyskanymi przez Kancelarię w dniu 14 listopada 2019 roku z Ministerstwa Finansów- Departament Systemu Podatkowego, wynika, iż w dalszym ciągu nie została ratyfikowana przez USA nowa umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania z Polską. Nad ww. umową nadal trwają pracę w Kongresie i trudno określić, kiedy zostaną one zakończone.
15.11.2019

Deklaracja ws. bezpieczeństwa statków rybackich podpisana przez 48 krajów

48 państw podpisało publiczną deklarację wyrażającą chęć ratyfikacji porozumienia kapsztadzkiego z 2012 roku w sprawie bezpieczeństwa statków rybackich. Do wydarzenia doszło na konferencji ministerialnej w Torremolinos w Hiszpanii w tym tygodniu.
24.10.2019

Podatki marynarskie: dochody marynarza, a przedawnienie zobowiązań podatkowych

Z uwagi na fakt, iż na przestrzeni ostatnich miesięcy Urzędy Skarbowe zaczęły lawinowo wzywać marynarzy do złożenia zeznań PIT lub korekt PIT, w których marynarze zgodnie z prawem skorzystali z ulgi abolicyjnej (lata 2014-2015 – Norwegia lub Singapur), wielu marynarzy skierowało do Kancelarii pytania o to do kiedy aparat skarbowy w Polsce ma prawo weryfikować poprawność złożonych zeznań PIT.
08.10.2019

Konwencja MLI a marynarze: Pierwszy wyrok sądu administracyjnego

Dnia 25 września 2019 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok w sprawie Konwencji MLI, w którym uwzględnił skargę Kancelarii i uchylił postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Zielonej Górze oraz poprzedzające je postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Gorzowie Wielkopolskim o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie z wniosku o ograniczenie poboru zaliczek marynarza pracującego u brytyjskiego armatora w 2019 roku.
30.09.2019

Kaczyński: Idziemy drogą do podwyższenia dochodów Polaków

Idziemy drogą, która ma prowadzić do podwyższenia dochodów Polaków - powiedział w niedzielę prezes PiS Jarosław Kaczyński podczas konwencji PiS w Szczecinie. Dodał, że "w ciągu następnych lat w Polsce musimy uzyskać bardzo duży postęp gospodarczy".
29.09.2019

Od 01.01.2020 roku zwolnienie z PIT dla niewielu marynarzy

Dnia 12.09.2019 roku Prezydent RP podpisał ustawę nowelizującą ustawę o PIT, która wprowadza zwolnienie z PIT dla polskich marynarzy pracujących u zagranicznych armatorów pod określonymi obcymi banderami.
27.09.2019

Błaszczak: ZUS nie wzrośnie, wręcz przeciwnie - spadnie w przypadku drobnych przedsiębiorców

ZUS nie wzrośnie, wręcz przeciwnie spadnie w przypadku drobnych przedsiębiorców, którzy będą mogli płacić ZUS nie od przychodu, tylko od dochodu - zadeklarował w sobotę minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak.
15.09.2019

Polska złożyła HELCOM wyjaśnienia w sprawie zrzutu ścieków do Wisły

Polska udzieliła w czwartek Komisji Ochrony Środowiska Morskiego Bałtyku (HELCOM) "obszernych informacji" ws. awarii rurociągów odprowadzających ścieki z lewobrzeżnej Warszawy do oczyszczalni Czajka - poinformował Dominik Littfass z sekretariatu HELCOM w Helsinkach.
13.09.2019

Konwencja MLI a sprawy podatkowe marynarzy jako przejaw dysfunkcjonalności polskiego aparatu skarbowego – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem

Z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem rozmawiamy o Konwencji MLI i jej wpływie na sprawy podatkowe marynarzy.
12.09.2019

Trwają pracę nad traktatem o ochronie bioróżnorodności morskiej

Sekretariat IMO bierze udział w najnowszych konferencjach mających na celu opracowanie prawnie wiążącego instrumentu międzynarodowego, zgodnego z Konwencją ONZ o prawie morza (UNCLOS), w sprawie ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej mórz na obszarach niepodlegających jurysdykcji krajowej - znanymi jako „BBNJ”.
25.08.2019

Podatki marynarskie: Norwegia ratyfikowała Konwencję MLI

Dnia 17.07.2019 roku Norwegia ratyfikowała Konwencję MLI, co z pewnością znacząco wpłynie na zmianę sytuacji podatkowej wielu polskich marynarzy objętych konwencją o unikaniu podwójnego opodatkowania, która obowiązuje pomiędzy Polską i Norwegią.
14.08.2019

Ustawa o pracy na statkach rybackich po pierwszym czytaniu w Sejmie

Kwestie związane z życiem i pracą na statkach rybackich, uprawnienia rybaków i obowiązki armatorów przewiduje projekt ustawy o pracy na statkach rybackich, którego pierwsze czytanie odbyło się w piątek na posiedzeniu sejmowych komisji.
09.08.2019

INTERCARGO obawia się wejścia w życie nowych przepisów dotyczących zawartości siarki w paliwach morskich

Zaledwie pięć miesięcy przed wejściem w życie przepisów IMO 2020, International Association of Dry Cargo Shipowners wyraziło zaniepokojenie dostępnością bezpiecznych paliw spełniających nowe wymagania oraz gotowością przemysłu do tak znaczącej transformacji.
24.07.2019

Niemcy przystąpiły do konwencji Hong Kong w sprawie bezpiecznego złomowania statków

Niemcy stały się najnowszym członkiem traktatu Międzynarodowej Organizacji Morskiej w sprawie bezpiecznego i ekologicznego złomowania statków. Traktat jest nazywany inaczej Konwencją Hong Kong.
21.07.2019

Reguły Hamburskie. Dlaczego nie zyskały aprobaty państw „wielkich bander”?

We wcześniejszych artykułach (Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim; Reguły Rotterdamskie. Czy są w stanie zastąpić Reguły Hasko–Visbijskie?) przybliżyliśmy charakterystykę Reguł Hasko-Visbijskich (w skrócie: RHV) - swoistego fundamentu regulacji przewozu ładunku morzem, oraz ostatniego dzieła legislacji morskiej w tym zakresie - Reguł Rotterdamskich. W niniejszym tytule uwaga zostanie poświęcona konwencji o przewozie towarów morzem, która zdobyła jednak najmniejsze uznanie wśród państw floty handlowej
10.07.2019

Podatki marynarskie: niepokojące praktyki urzędów skarbowych w 2019 r.

Pomimo, iż minęło już ponad 6 miesięcy od początku obowiązywania Konwencji MLI w Polsce w dalszym ciągu organy podatkowe w Polsce nie wypracowały jednolitego stanowiska. 36 Urzędów Skarbowych błędnie uznaje, iż przepisy wynikające z Konwencji MLI zaczęły obowiązywać od 01.01.2020 roku w odniesieniu do polskich marynarzy zatrudnionych w 2019 roku w ww. modelu. Z kolei 42 US w Polsce twierdzi, iż przepisy te obowiązują od 01.01.2019 roku. Na marginesie warto wskazać, iż kilkanaście US w ogóle nie rozpatrując sprawy merytorycznie uz
08.07.2019

Reguły Rotterdamskie. Czy są w stanie zastąpić Reguły Hasko–Visbijskie?

W ostatnim artykule dotyczącym Reguł Hasko-Visbijskich (Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim) wspomniano o sygnalizowanej od lat potrzebie zastąpienia bądź aktualizacji regulacji RHV względem wciąż rozwijających się nowych zjawisk towarzyszących przewozowi ładunków drogą morską. Konwencją, która miała sprostać temu niełatwemu wyzwaniu, stała się Konwencja o umowach międzynarodowego przewozu towarów w całości lub częściowo drogą morską z 2009 r., nazywana Regułami Rotterdamskimi (w skrócie: RR). Stanowiąc od n
28.06.2019

74. sesja MEPC – podsumowanie

74. sesja Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego odbyła się w Londynie w dniach 13-17 maja.
12.06.2019

Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim

Przewóz ładunku drogą morską niesie ze sobą doniosłe znaczenie w rozwoju światowych stosunków gospodarczych. Cechuje go przeważnie międzynarodowy charakter działania, realizacja w warunkach silnej konkurencji jak i w warunkach szczególnego ryzyka, które wynika bezpośrednio z zagrożeń na morzu. Różnorodność podmiotów uczestniczących w przewozie ładunku drogą morską wpływa tym samym na złożone stosunki prawne między nimi. Niezbędnym stało się unormowanie tak skomplikowanych powiązań na arenie międzynarodowej.
06.06.2019

Rosja: konwencja ONZ nie ma zastosowania do incydentu w Cieśninie Kerczeńskiej

Procedury rozstrzygania sporów przewidziane w konwencji ONZ o prawie morza nie mają zastosowania do incydentu w Cieśninie Kerczeńskiej - uznało w sobotę rosyjskie MSZ, komentując niekorzystne dla Rosji orzeczenie Międzynarodowego Trybunału Prawa Morza (ITLOS).
25.05.2019

Podatki marynarskie: Ratyfikacje Konwencji MLI w 2019 roku i praktyka stosowania Konwencji MLI w Polsce w 2019 roku

Przypominamy, że Konwencja MLI (Multilateral Instrument to Modify Bilateral Tax Treaties) weszła w życie w Polsce 01.07.2018 roku i w odniesieniu do niektórych państw obowiązuje od dnia 01.01.2019 roku, a jej głównym celem jest przeciwdziałanie obchodzenia prawa podatkowego. W ramach prac podjętych przez grupę państw OECD oraz G20 ustalono, iż konieczne jest wprowadzanie takich mechanizmów, które pozwolą w znacznym stopniu ograniczyć uchylanie się od opodatkowania przez przedsiębiorców za pomocą nadużywania umów o unikaniu podwój
23.05.2019

Konwencja MLI a marynarze pracujący u szwedzkiego armatora w roku 2019

Na przestrzeni ostatnich dni do Kancelarii dotarły dość zastanawiające informacje od Klientów, z których wynika, iż w związku z ratyfikacją Konwencji MLI przez Szwecję, doszło ponoć do zmiany metody unikania podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską, a Szwecją, co ma mieć rzekomo wpływ na rozliczenia polskich marynarzy pracujących w roku 2019 u szwedzkich armatorów. Marynarze otrzymali nawet oficjalne noty informacyjne od podmiotów współpracujących, z których wynika, iż w takim modelu zatrudnienia znajdzie zastosowanie ulga aboli
17.05.2019

Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce

INCOTERMS (ang. International Commercial Terms) bądź Międzynarodowe Reguły Handlu to zbiór międzynarodowych reguł oraz zasad określających warunki sprzedaży, które ze względu na globalny charakter transportu towaru są stosowane na całym świecie. Reguły INCOTERMS odnoszą się do Konwencji Narodów Zjednoczonych o umowach międzynarodowej sprzedaży towarów sporządzonej w Wiedniu dnia 11 kwietnia 1980 r. (tzw. Konwencja wiedeńska). Pierwszy zbiór reguł INCOTERMS został opublikowany w 1936 r. przez Międzynarodową Izbę Handlową z siedzib
09.05.2019

Praca na platformie wiertniczej lub na statku wiertniczym zakotwiczonym na morzu a podatki marynarskie

Wielokrotnie analizowaliśmy sytuację podatkową marynarza pracującego na statku wykorzystywanym w transporcie międzynarodowym. Dzisiaj natomiast zajmiemy się nietypowym przypadkiem w którym polski marynarz wykonuje pracę najemną na statku wiertniczym, który jest zakotwiczony na morzu. Czy w takich okolicznościach sposób rozliczenia uzyskanego dochodu będzie podobny? Czy może należy stosować zupełnie inne przepisy podatkowe? Odpowiedzi na te pytania przedstawiamy w naszym dzisiejszym artykule.
24.04.2019

Liberadzki: będą robić wszystko, by drogi S 10 i S 11 znalazły się w planie inwestycyjnym UE

Mamy dwie drogi ekspresowe, których brak czy niedorozwój uwiera. To S 10 i S 11. Będę robić wszystko, by te drogi znalazły się w nowym planie inwestycyjnym przyjętym w Brukseli – powiedział w sobotę w Koszalinie europoseł Bogusław Liberadzki, jedynka do PE z listy KE w okręgu nr 13.
14.04.2019

Przewóz ładunku drogą morską. VIII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego (foto, wideo)

„Przewóz ładunku drogą morską”. Pod takim tytułem w czwartek odbyła się na Uniwersytecie Gdańskim Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego. Jej uczestnicy poruszali zagadnienia m.in. wyzwań międzynarodowego obrotu morskiego oraz prawa ubezpieczeń morskich związanych z morskim przewozem ładunku.
12.04.2019

Sytuacja prawna odbiorcy ładunku w transporcie morskim

W nawiązaniu do opublikowanego w ostatnim czasie artykułu dotyczącego odpowiedzialności spedytora, w poniższej publikacji opiszemy prawa i obowiązki kolejnego podmiotu występującego w procesie przewozu towarów drogą morską, a mianowicie odbiorcy ładunku/towaru.
11.04.2019

Wielka Brytania: Pierwsza indywidualna interpretacja MF dotycząca marynarzy (Konwencja MLI)

Dnia 28 marca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał w imieniu Ministra Finansów indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego (znak 0113-KDIPT2-2.4011.3.2019.3.SR), która ma rzekomo definitywnie rozstrzygać kwestię obowiązywania nowych przepisów wynikających z Konwencji MLI w odniesieniu do marynarzy pracujących u brytyjskich armatorów. W naszej opinii Interpretacja ta jest niepełna i wadliwa.
11.04.2019

Wielka Brytania a marynarze: 27 US ogranicza pobór zaliczek na PIT w 2019 roku (Konwencja MLI)

Z uwagi na prośby wielu marynarzy przygotowaliśmy kolejną publikację dotyczącą praktyki stosowania nowych przepisów dot. polskich marynarzy pracujących u brytyjskich armatorów w roku 2019. Przypominamy, że dla wielu marynarzy zbliża się kolejny termin składania wniosków o ograniczenie poboru zaliczek w przypadku pracy u brytyjskiego armatora w roku 2019 tj. do 20.04.2019 roku.
06.04.2019

Rosja obserwuje okręty NATO na Morzu Czarnym

Rosyjskie okręty wojenne: rozpoznawczy - Iwan Churs i patrolowy - Wasilij Bykow, obserwują i eskortują grupę okrętów NATO, które wpłynęły na Morze Czarne – podała w piątek agencja Interfax, powołując się na Ministerstwo Obrony Rosji.
29.03.2019

Wynik wyszukiwania - Katalog firm

Dziękujemy za wysłane grafiki.