ew/PRS
PRS przypomina, iż zbliża się termin ratyfikacji Międzynarodowej Konwencji z Hongkongu o bezpiecznym i ekologicznym recyklingu statków. Głównym celem wspomnianego porozumienia jest zapobieganie, redukowanie, a miarę możliwości również eliminowanie zdarzeń spowodowanych przez recykling statków, mogących negatywnie wpływać na ludzkie zdrowie i środowisko.
Na kanwie Konwencji wprowadzono odpowiedni mechanizm egzekwowania prawa w zakresie recyklingu statków. Od 31 grudnia 2020 r. zweryfikowany Wykaz Materiałów Niebezpiecznych (IHM) wraz ze Świadectwem Inwentaryzacji lub Zaświadczenie o zgodności z upoważnienia flagi będą obowiązkowe dla statków w eksploatacji, podnoszących banderę państwa unijnego lub państwa trzeciego, wpływających do portu lub na kotwicowisko państwa członkowskiego UE. Dotychczas (od 31 grudnia 2018 r.) zgodnie z rozporządzeniem (UE) 1257/2013 statki o pojemności brutto większej lub równej 500 GT, podnoszące banderę państwa członkowskiego UE, mogą być poddane recyklingowi jedynie w zakładach, które będą się znajdować w europejskim wykazie zakładów recyklingu statków.
Konwencja z Hongkongu wejdzie w życie po 24 miesiącach od momentu jej ratyfikacji przez minimum 15 państw reprezentujących nie mniej niż 40% tonażu światowej floty i łączną maksymalną roczną wielkość recyklingu statków nie mniejszą niż 3% ich łącznego tonażu.
Obecnie Konwencję ratyfikowały: Belgia, Republika Kongo, Dania, Estonia, Francja, Niemcy, Ghana, Indie, Japonia, Wyspy Marshalla, Niderlandy, Norwegia, Panama, Serbia, Turcja. Wskazane państwa wspólnie operują 30,21% pojemności brutto światowej floty handlowej.
PRS przypomina o obowiązku opracowania Części I Wykazu Materiałów Niebezpiecznych, ciążącym na stoczniach w przypadku nowych statków, natomiast w przypadku statków w eksploatacji, obowiązek ten spoczywa na armatorach/właścicielach jednostek.
PRS prowadzi weryfikację dostarczonych Wykazów oraz wystawia Świadectwa Inwentaryzacji, Świadectwa gotowości do recyklingu i Zaświadczenia o zgodności. Ze względu na bieżące zgłoszenia, czas opracowania i inspekcji na statku zalecamy zgłaszać IHM do weryfikacji najpóźniej do końca września 2020 r.
Wszelkie zapytania dotyczące powyższych zagadnień prosimy kierować na adres recycling@prs.pl
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych