We Włoszech drożeje kawa, co budzi coraz większe zaniepokojenie milionów jej miłośników. Za filiżankę espresso trzeba zapłacić w dużych miastach nawet 1,40 euro. Coraz mniej jest barów, które serwują ją za mniej niż 1 euro.
Złe warunki meteorologiczne w Brazylii i w związku z tym kłopoty z produkcją kawy, wahania w wymianie euro- dolar, wzrost kosztów transportu i jego utrudnienia z powodu kryzysu na Morzu Czerwonym - wszystko to, jak wyjaśniają eksperci, wpływa na podwyżki cen.
Obecnie średnia cena espresso w kraju wynosi około 1,20 euro- wynika z obliczeń włoskiej organizacji konsumenckiej Assoutenti. Trzy lata temu trzeba było zapłacić 1 euro, a to oznacza wzrost ceny o prawie 15 procent.
Wyrażane są obawy, że za małą czarną być może trzeba będzie już niedługo zapłacić nawet 2 euro.
Przypomina się, że w ciągu ostatnich sześciu miesięcy notowania gatunku Robusta na giełdzie wzrosły o 90 procent. Arabica zdrożała o 55 procent.
Z analiz stowarzyszenia obrońców praw konsumentów wynika, że najwięcej za espresso trzeba zapłacić w Bolzano i Trento na północy; ponad 1,30 euro, a najmniej w Catanzaro na południu - średnio 0,99 euro. W kolebce wyśmienitej kawy, za jaką uważany jest Neapol, kosztuje ona około 1,05 euro.
“Obawiamy się, że wzrost notowań giełdowych kawy może doprowadzić w najbliższych tygodniach do podwyżek zarówno w barach , jak i w sklepach”- powiedział prezes organizacji Assoutenti Gabriele Melluso.
W lokalach we Włoszech serwuje się rocznie około 6 miliardów filiżanek kawy.
Z Rzymu Sylwia Wysocka(PAP)
sw/ jm/
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych