Rząd Szwecji uważa, że kolejny pakiet sankcji UE wobec Rosji powinien obejmować flotę tankowców przewożących rosyjską ropę, które omijają unijne restrykcje. Takie stanowisko wyraził szef szwedzkiej dyplomacji Tobias Billstroem przed poniedziałkowym spotkaniem ministrów spraw zagranicznych państw UE.
„Przyjęcie 14. pakietu sankcji jest jedną z najważniejszych rzeczy” – powiedział Billstroem po przybyciu na spotkanie w Luksemburgu.
„Zatroszczymy się o to, aby zarówno wprowadzić zakaz importu skroplonego gazu ziemnego, jak i środki mające na celu ograniczenie działania rosyjskiej +floty cieni+" - dodał minister cytowany przez agencję Reutera.
Dyskusja na temat 14. pakietu sankcji wobec Rosji za jej inwazję na Ukrainę ma rozpocząć się w tym tygodniu w Brukseli na poziomie roboczym. Niewykluczone, że temat zostanie poruszony już na spotkaniu szefów MSZ w poniedziałek.
W czerwcu 2022 r. UE przyjęła szósty pakiet sankcji. Zakazała w nim m.in. zakupu, importu lub transferu ropy naftowej transportowanej drogą morską i niektórych produktów ropopochodnych z Rosji do UE. Zakaz ten obowiązuje od 5 grudnia 2022 r. w przypadku ropy i od 5 lutego 2023 r. w przypadku rafinowanych produktów ropopochodnych.
Tymczasowe odstępstwo dotyczy ropy importowanej rurociągiem do państw UE, które z powodu położenia geograficznego są szczególnie zależne od dostaw z Rosji i nie mają innych realnych opcji.
UE zakazała również unijnym statkom transportu rosyjskiej ropy naftowej i produktów naftowych do krajów trzecich. Zakazała także związanego z tym świadczenia pomocy technicznej, usług pośrednictwa oraz finansowania lub pomocy finansowej. Zakaz ten nie ma zastosowania w przypadku zakupu ropy naftowej lub produktów naftowych po cenie nieprzekraczającej górnego limitu ceny ropy. Pułap cenowy ustalono na poziomie 60 dolarów za baryłkę.
Z Brukseli Łukasz Osiński (PAP)
luo/ ap/
Fot. Depositphotos
Podatki marynarskie: od 1 lipca 2024 roku sprzedaż na platformach internetowych a skutki podatkowe
Panama chce zacieśniać współpracę z podmiotami w zakresie ochrony statków pod jej banderą
Charakterystyka ogólna i zakres zastosowania (prawo angielskie). Reguły Hague-Visby
Spotkanie szefów MSZ Polski i Sri Lanki. Omawiano m.in. współpracę portów morskich
IMO chce być bardziej transparentna w kwestii dzielenia się informacjami na temat swojej działalności
Rola kobiet w sportach, w tym wodnych, ma wzrosnąć. Ministerstwo Sportu i Turystyki szykuje ważne zmiany