Tureckie samoloty w ostatnich miesiącach nie naruszają greckiej przestrzeni powietrznej, ale działania Ankary na szczeblu dyplomatycznym sugerują, że Turcja nie zrezygnowała z podważania greckiej suwerenności nad częścią Morza Egejskiego - pisze w poniedziałek grecki portal eKathimerini.
"Wojnę nerwów i prawdziwe ryzyko zbrojnego starcia w związku przelotami tureckich samolotów i innymi tureckimi działaniami zamieniła papierologia w formie protestów ze strony tureckiego ministerstwa spraw zagranicznych i obrony" - podkreśla grecki serwis.
Portal zaznacza, że w ciągu minionych sześciu miesięcy tureckie samoloty nie naruszały greckiej przestrzeni powietrznej, ale strona turecka przedstawiała Grecji wiele swoich uwag dotyczących przemieszczania się greckich sił zbrojnych.
Turcja zarzuciła m.in. Grecji naruszenie swojej przestrzeni powietrznej oraz zaprotestowała wobec greckich manewrów morskich.
MSZ w Atenach odpowiadało na protesty powściągliwie, łagodnym językiem - ocenia eKathimerini. "Dyplomaci zastanawiają się jednak, jak długo ta kontrproduktywna wymiana zdań może jeszcze trwać" - czytamy.
Na poniedziałek zaplanowano spotkanie delegacji obu krajów z udziałem m.in. wysokiej rangi przedstawicieli sił zbrojnych w ministerstwie obrony w Atenach.
Grecja i Turcja, kraje sąsiedzkie i należące do NATO, od lat spierają się m.in. o suwerenność i prawa morskie w obszarze Morza Egejskiego. Ostatnim przykładem napięć w relacjach jest sytuacja wokół greckich planów utworzenia parków morskich na terenie Morza Egejskiego. Turcja zapowiedziała, że nie pozwoli na realizację tego planu, który uznała za krok, "który sabotuje proces normalizacji".
Z Aten Natalia Dziurdzińska (PAP)
ndz/ ap/
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych