Australijski koncern poinformował, że otrzymał niewiążącą, wstępną ofertę od Hanwha Ocean, której celem byłoby zakupienie akcji spółki. W grę wchodzi dalsza ekspansja południowkoreańskiego giganta, któremu na drodze może stanąć interes narodowy Australii oraz bezpieczeństwo tamtejszej branży stoczniowej.
Propozycja orientacyjna podlega licznym warunkom i na tak poważną inwestycję muszą zgodzić się krajowe organy regulacyjne, w tym australijska Komisja ds. Inwestycji Zagranicznych (Foreign Investment Review Board, FIRB), Komisja ds. Inwestycji Zagranicznych w Stanach Zjednoczonych (Committee on Foreign Investment in the United States, CFIUS) oraz Agencja Kontrwywiadu i Bezpieczeństwa USA. Ostatecznie zatwierdzenie musi dokonać także jednomyślna rekomendacja zarządu i akcjonariuszy Austal.
Stocznia z Korei Południowej proponuje akcjonariuszom 2 825 dolarów za każda akcję, co przekracza 1/4 ich dotychczasowej wartości rynkowej. W efekcie wzrosło zainteresowanie akcjami Ausatal, których wartość miała wzrosnąć na giełdzie nawet o kilka %. Aktualnie firma zastanawia się nad decyzją o udzieleniu nabywcy informacji o dostępnie do poufnej, szczegółowej dokumentacji finansowej, a także prognoz i umów spółki w ramach procesu due diligence, czyli poddania przedsiębiorstwa dogłębnej analizie w celu jego wyceny przez inwestora.
Oferta od stoczni mieszczącej się Geoje, należącej do jednych z największych na świecie, jest oceniania także pod kątem innych czynników. Wśród nich są potencjał tworzenia wartości dla akcjonariuszy, obawy dotyczące konkurencji oraz zdolność potencjalnego nabywcy do ostatecznego sfinalizowania transakcji, za czym idzie idą także niezbędne zgody rządowe. Ta ostatnia uwaga jest szczególnie istotna w odniesieniu do propozycji Hanwha, biorąc pod uwagę pozycję Austal jako projektanta i konstruktora okrętów obronnych dla marynarki wojennej Australii i USA i innych nabywców oraz klauzule własności związane z kontraktami w dziedzinie obronności. Choć przejęcie przez Hanwha australijskiej spółki może się wiązać z zastrzykiem innowacji technologicznych oraz nowymi zamówieniami, tak może się okazać, że rząd w Canberze, przy aprobacie Waszyngtonu, zablokuje transakcję, aby nie stracić kontroli nad przemysłem stoczniowym w w kraju oraz technologiami, tym bardziej, że ten stoi u progu gigantycznych inwestycji.
Z racji na amerykańskie przepisy Austal posiada bliźniaczą spółkę w USA. W stoczni w Mobile, w stanie Alabama, znajduje się Austal USA, który jest wykonawcą budowy kontrowersyjnej serii okrętów typu Independence, obecnie finalizowanej. Ma zrealizować także zamówienie na trzy, szybkie okręty medyczne, posiadające wysoki stopień automatyzacji systemów pokładowych. Ponadto w macierzystym kraju Austal podpisał 23 listopada 2023 roku z Departamentem Obrony Australii podpisały protokół ustaleń w celu wynegocjowania strategicznej umowy o budowie okrętów (Strategic Shipbuilding Agreement, SSA), na mocy której koncern zostanie mianowany strategicznym partnerem Wspólnoty Narodów dla jednostek budowanych w stoczniach mieszczących się Australii Zachodniej. W grę wchodzą nowoczesne jednostki, w tym fregaty, patrolowce, a potencjalnie też okręty z napędem atomowym w ramach programu AUKUS. W australijskich stoczniach, zapewniających pracę w branży okrętowej, zbrojeniowej oraz w ramach łańcucha dostaw, jest zatrudnionych tysiące osób. W tym roku zakład z siedzibą w Perth otrzymał kontrakt o wartości 157 mln dolarów australijskich na dostarczenie do sił morskich Australii dwóch patrolowców typu Cape (57 metrów długości i 400 ton wyporności), a także dostarczył 19 łódź patrolową typu Guardian, zamówioną przez resort obrony.
Do sprawy odniósł się również koncern Hanwha, który przekazał, że
wszelkie zatwierdzenia oraz umowy mają pozostać zabezpieczone, a
transakcja nie wpłynęłaby negatywnie na działalność choćby
amerykańskiego oddziału Austal. Podkreślił też, że umowa pozostaje
niewiążąca, wiec pozostaje wciąż propozycją do rozważenia, niemniej
postawa australijskiej spółki wskazuje, że jest ona rozważana. Nie
wiadomo, czy w razie przejęcia Austal południowokoreańska stocznia
zaangażowałaby się w tej przedsięwzięcia, w tym AUKUS, co mogłoby się
potencjalnie okazać korzystne także dla Korei Południowej, silnie
współpracującej z USA. Oprócz tego niedawno informowaliśmy o partnerstwie zawartym między Hanwha Ocean oraz Babcock International,
do którego doszło w trakcie spotkania w Warszawie. W wyniku tego obie
firmy zawarły umowę o współpracy przy budowie okrętów podwodnych
oferowanych różnym krajom, w tym Polsce w ramach programu "Orka".
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych