Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę ratyfikującą poprawki do Konwencji o pracy na morzu, które zapewniają o obowiązywaniu umowy o pracę i ciągłości wypłaty wynagrodzenia marynarzom przetrzymywanym przez piratów - poinformowała w piątek Kancelaria Prezydenta.
Celem podpisanej przez prezydenta ustawy jest ratyfikacja poprawek z czerwca 2018 r. do Konwencji o pracy na morzu nazywanej "kartą praw marynarzy". Przyjęte zmiany wprowadzają obowiązek zapewnienia ciągłości obowiązywania marynarskiej umowy o pracę podczas przetrzymywania marynarza na statku lub poza nim na skutek piractwa lub zbrojnej napaści na statki, niezależnie od tego, czy upłynął okres, na jaki umowa była zawarta lub czy strona umowy powiadomiła o jej zawieszeniu lub wypowiedzeniu.
Nowe przepisy zapewniają też wypłacanie wynagrodzenia i innych należności marynarzowi w przypadku, gdy jest on przetrzymywany na statku lub poza nim na skutek piractwa lub zbrojnej napaści na statki.
Zmiany zakładają też możliwość wygaśnięcia prawa do repatriacji, jeśli marynarze nie upomną się o nią w rozsądnym czasie, który będzie określany przez przepisy krajowe. Wyjątkiem w tej sytuacji mają być przypadki, gdy marynarze są przetrzymywani na statku lub poza nim w wyniku piractwa lub zbrojnej napaści na statki. Ustawa wchodzi w życie po 14 dniach od jej ogłoszenia.
Konwencja o pracy na morzu kompleksowo reguluje międzynarodowe standardy w zakresie zapewnienia odpowiednich warunków zatrudnienia marynarzy. Dokument został przyjęty w lutym 2006 r., a jego przepisy weszły w życie w sierpniu 2013 r. Konwencja wiąże obecnie 97 państw, w tym Polskę.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych