W dniu 8 grudnia Zgromadzenie Ogólne ONZ debatowało nad dwiema rezolucjami w sprawie Oceanów i Prawa Mórz oraz Zrównoważonego Rybołówstwa. W tym kontekście Unia Europejska podkreśliła, że aby przeciwdziałać społeczno-ekonomicznym skutkom pandemii COVID-19, strategie naprawy powinny mieć na celu utrzymanie zdrowych i produktywnych oceanów, walkę ze zmianą klimatu, powstrzymanie utraty różnorodności biologicznej, a także walkę z głodem i ubóstwem. Nie należy tego postrzegać jako opcji „albo albo”, ponieważ zapewnienie odporności społeczeństwa, gospodarek i środowiska na przyszłe wstrząsy można osiągnąć jedynie poprzez sprostanie wszystkim tym wyzwaniom.
Dla UE, zgodnie z zasadami zawartymi w Zielonym Ładzie, najlepszym sposobem na wyjście obronną ręką z pandemii jest bardziej ekologiczna i niebieska odbudowa. Wymaga to podejmowania decyzji w oparciu o najlepszą dostępną wiedzę. W związku z tym UE z zadowoleniem przyjmuje wyniki Drugiej Światowej Oceny oceanów w ramach Regularnego Procesu ONZ i oczekuje na Dekadę Oceanologii ONZ, na rzecz zrównoważonego rozwoju (2021–2030). UE zachęca do udziału w tej Dekadzie, co zapewni nam naukę, której potrzebujemy w przyszłości, jakiej pragniemy.
Unia Europejska uznaje ważną rolę, jaką marynarze i rybacy odgrywają w dostarczaniu globalnej społeczności towarów, w tym leków i sprzętu używanego do walki z pandemią COVID-19, a także żywności. Pozostaje zaniepokojona losem wielu marynarzy i rybaków, którzy utknęli na pokładach swoich statków, na co również wskazał Sekretarz Generalny ONZ. W związku z tym UE z zadowoleniem przyjęła niedawną rezolucję w sprawie „Międzynarodowej współpracy przy sprostaniu wyzwaniom stojącym przed marynarzami w wyniku pandemii COVID-19 w celu wspierania globalnych łańcuchów dostaw”.
Unia Europejska jest również nadal zaangażowana w osiągnięcie zrównoważonego rybołówstwa. Szkodliwe dotacje, które przyczyniają się do nadmiernych zdolności połowowych, przełowienia i nielegalnych, nieuregulowanych i nieraportowanych połowów (NNN), są jedną z głównych przeszkód w osiąganiu zrównoważonego rozwoju, dlatego UE ma nadzieję, że długotrwałe negocjacje WTO w tym zakresie zostaną jak najszybciej zakończone, zgodnie z SDG 14.6 i pozostaje w pełni zaangażowany w tym celu.
Konwencja Narodów Zjednoczonych o prawie morza (UNCLOS) pozostaje nadrzędnymi ramami prawnymi dotyczącymi zarządzania oceanami. UE nadal zachęca wszystkie państwa ONZ do jej ratyfikacji w celu osiągnięcia powszechnego uczestnictwa i wzywa państwa do przestrzegania podstawowych zasad i przepisów prawa morza oraz do powstrzymywania się od wszelkich działań podważających stabilność i bezpieczeństwo w regionie. Ponadto UE uważa, że negocjacje w sprawie nowego porozumienia wykonawczego w sprawie ochrony i zrównoważonego użytkowania morskiej różnorodności biologicznej na obszarach znajdujących się poza krajową jurysdykcją powinny zostać zakończone jak najszybciej, najlepiej już w przyszłym roku, w celu wzmocnienia ram dla morskiej różnorodności biologicznej na tych obszarach.
źródło: European Comission
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych